بررسی

بررسی بازی Ratchet & Clank: All 4 One

ماجرا و یا به عبارت صحیح‌تر دردسر جدید دوستان همیشگی ما رچت و کلنک (Ratchet & Clank) در حدود 2 سال پس از ماجرا‌های A Crack in Time و با یکی دیگر از خرابکاری‌های دکتر نفاریوس (Dr.Nefarious) آغاز می‌شود. دکتر نفاریوس که کماکان در پی کشیدن نقشه‌ای درست و حسابی برای از بین بردن رچت و کلنک است (تا شاید بالاخره نقشه‌اش گرفته و از شر این دو مزاحم خرابکار راحت شود) یک میهمانی بزرگ و سرکاری به مناسبت تقدیر از دلاوری‌های کاپیتان کوارک (Captain Qwark) و اهدای جایزه به او به همراه رچت و کلنک در شهر لیومینوپولیس (Luminopolis) ترتیب داده است. یک میهمانی باشکوه با حضور افتخاری میهمان ویژه دکتر نفاریوس!

حتما شما نیز حدس زده‌اید که دکتر نفاریوس سلول های خاکستری مغزش را برای تقدیر و اهدای جایزه به کاپیتان کوآرک زیر فشار قرار نمی‌دهد و حتما نقشه‌ شیطانی دیگر پشت این میهمانی است چرا که واقعا هم هیچ مراسم تقدیر و اهدا جایزه‌ای در کار نیست! اما میهمان ویژه نفاریوس کسی نیست جز Light-Eating Z’Grute اختراع جدید دکتر دیوانه ما که علاقه بسیار زیادی به خوردن رچت و کلنک از همه جا بی‌خبر دارد! اما نقشه جدید نفاریوس یک مشکل کوچک داشته و آن این است که از نظر Light-Eating Z’Grute خود نفاریوس نیز به خوشمزگی رچت و کلنک است! در نتیجه بازهم کنترل نقشه‌های شیطانی نفاریوس از دستش در رفته و همه چیز بر هم می‌ریزد و تنها راه جمع و جور کردن خرابکاری فجیع او همکاری 4 نفره رچت، کلنک، نفاریوس و کوآرک برای شکست Light-Eating Z’Grute قبل از نابودی کل کهکشان است.
داستان All 4 One ساده، روان، به دور از پیچیدگی‌های بی مورد و در عین حال بسیار لذت بخش و مفرح است که شاید در نگاه اول حتی ساده‌تر از عناوین دیگر مجموعه به نظر برسد اما با توجه به سبک جدید بازی و نیاز آن کاملا مناسب و ارضا کننده است. همانطور که از سری R&C و نویسندگان آن انتظار می‌رود All 4 One پر از لحظه‌های کامیک‌ و دیالوگ‌های خنده‌داری است که خصوصا اگر کمی مسلط به زبان انگلیسی بوده و متوجه شوخی‌های آن شوید می‌تواند به راحتی شما را وادار به خندیدن کند!

البته اگر داستان این سری را در مجموعه کتاب‌های مصور آن‌ نیز دنبال می‌کنید داستان A4O قطعا معنی و مفهوم بیشتری برایتان خواهد داشت چرا که بازی به تنهایی توضیح چندانی برای رییس جمهور شدن کاپیتان کوآرک، ساخت مجسمه Light-Eating Z’Grute و دیگر قضایا داستان نداشته و همین نقصان داستان شاید باعث گیجی شما در اوایل بازی شود.

تحدید جدید و خطرناکی به نام Light-Eating Z’Grute انگیزه‌ایست که باعث می‌شود دشمنان گذشته مجموعه اینبار با یکدیگر متحد شده و به همراه یکدیگر تجربه جدید را برای طرفداران مجموعه خلق کنند. کنترل 4 شخصیت بر روی صفحه به جای کنترل رچت نیازمند ایجاد تغییراتی بنیادین در ساختار گیم‌پلی بازیست که Insomniac توانسته به خوبی از عهده آن برآید. عمده این تغییرات ساختار A4O را از دیگر عناوین مجموعه، حتی Deadlock متمایز گرده و ظاهری به آن بخشیده است که بیشتر از هر چیز عنوان قدیمی Crash Bash را در ذهن مخاطبین تدایی می‌کند. چه از نظر فرم و ساختار گیم‌پلی که مبتنی بر همکاری چهار نفره شخصیت‌ها در غالب یک مسابقه برای کسب امتیاز بیشتر طراحی شده است و چه از نظر داستان که بنا به نیاز خاص آن دوستان و دشمنان را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

همانطور که گفته شد همانند Crash Bash ساختار گیم‌پلی بازی اینبار بر اساس co-op چهار نفره بنا شده و شما می‌توانید به صورت تک نفره (همراه با هوش مصنوعی) و یا همراه با دوستانتان (از طریق Lane و یا PSN) وارد دنیای All 4 One شوید. علی رغم تغییر ساختار بازی سیستم مبارزات و یا کامبت سیستم بازی کماکان به صورت Gunplay طراحی شده است و به منظور حفظ این سیستم تغییرات بسیار زیادی در نحوه انتخاب اسلحه‌ها و ارتقا آن‌ها ایجاد شده است. برخلاف گذشته در بازی جدید برای انتخاب سلاح‌ها دیگر نیازی به سوییچ کردن مداوم در منو‌های بازی نیست و می‌توان به راحتی با کمک آنالوگ راست دسته سلاح‌های مختلف بازی را انتخاب کرد. همچنین باز هم بر خلاف گذشته ارتقا سلاح‌ها وابسته به میزان استفاده از آن‌ها نیست و اینبار با استفاده از پیچ و مهره‌های (Bolts) بدست آورده در طول مراحل قادر به خرید سلاح‌های جدید و ارتقا آن‌ها خواهید بود. استفاده از بولتز‌های بدست آورده شده در طول بازی برای ارتقا سلاح‌ها شاید در ابتدا کمی غیر معمول به نظر برسد اما با توجه به فرم جدید بازی و ساختار مسابه‌ای آن بسیار مناسب بوده و هیجان بیشتری به رقابت برای شکست بیشتر دشمنان و کسب بلتز‌های بیشتر می‌بخشد.

دوربین بازی از دیگر مواردی است که به ناچار از حالت گردش آزاد به حرکت ثابت و فیکس تغییر کرده است. دوربین جدید بازی که سازندگان آن را “Cinematic co-cp” می‌نامند، سعی دارد با ارایه زاویه سه چهارم ثابت از نمای بالای مراحل در همه حال تصویری کامل از محیط و مراحل برای تمامی بازیکنان فراهم کرده و همچنین دیدی سینمایی‌تر به بازی ببخشد اما متاسفانه به نظر می‌رسد تنها چیزی که سازندگان موفق به رسیدن به آن شده‌اند پاتیناژ رفتن به صورت co-op بر روی اعصاب گیمرهاست! هرچند دوربین در بیشتر موارد تصویری خوبی از مراحل در مقابل دید شما قرار خواهد داد اما خصوصا در مراحل شلوغ از ریتم سریع بازی جا مانده و علاوه بر گیج کردن شما باعث خواهد شد بسیاری از عناصر محیطی از دیدتان جا بماند. سیستم نمای سوم شخص نزدیک (دوربین بر روی شانه) بازی نیز به دلیل ثابت شدن دوربین از بازی حذف شده است که البته با توجه به سبک جدید بازی مشکل و یا ایراد حساب نشده و تاثیر چندانی بر روی گیم پلی نخواهد گذاشت.

گیم‌پلی All 4 One را می‌توان به بخش‌های شوتر و عبور از پازل‌های مختلف تقصیم کرد. گاهی در حال سقوط آزاد از آسمان به زمین هستید، لحظه بعد مشغول اسکی بر روی آب و فرا از دست هیولای چند تنی آن، لحظه دیگر مشغول حل پازل‌های جذاب بازی و در نهایت شکست غول‌های بزرگ چند متری. A4O ترکیبی صحیح و درست از المان‌هایی است که یک بازی پلتفرمر موفق و جذاب را شکل می‌بخشد.

خوشبختانه عناصر پلتفرمر و پازل‌های محیطی به لطف حضور چهار شخصیت رنگ و بوی جدید و بسیار متفاوتی به خود گرفته و در سطحی بسیار بالاتر از دیگر عناوین مجموعه طراحی شده‌اند. البته کمی طراحان در استفاده از همکاری‌های گروهی زیاده‌روی کرده و شما حتی برای شکست غول‌های بازی نیز نیاز به حل مینی‌گیم‌های کوچک خواهید داشت. شاید با توجه به ساختار بازی استفاده از این سیستم اجتناب ناپذیر باشد اما در کل باعث شده است تا مبارزه با غول‌های بازی کمی احمقانه و خسته کننده به نظر برسد. البته این بدان معنی نیست که در A4O با هیچ غول واقعا غولی روبرو نخواهید شد! بر خلاف گذشته (خصوصا سه گانه Future) اینبار عموم غول‌های بازی جثه‌ای بزرگ و خطرناک‌تر داشته و مبارزه با آن‌ها فرمی استراتژیک‌تر به خود گرفته است که مبارزه با آن‌ها، خصوصا به همراه دوستانتان، از بهترین بخش‌های بازیست.

بخش شوتر بازی متاسفانه در زیر سایه عناصر پلتفرمر بازی به نسبت کم رنگ شده و دیگر جذابیت و اکشن گذشته را ندارد. کم شدن سرعت شلیک اسلحه‌ها نیز مزید بر علت شده و در مجموع باعث می‌شود بازی از این حیث چندان چنگی به دل نزند. البته هنوز شلیک کردن اولین و بهترین راه برای تاثیر گذاری در محیط است که همیشه با پخش شدن بولتز‌های فراوان پاسخ داده می‌شود. A4O نیز مشکلی در طراحی بخش شوتر خود ندارد بلکه مشکل در تاکید کم بازی بر روی این بخش جذاب خود است.

همانطور که گفته شد شما می‌توانید All 4 One را به صورت تک نفره و یا گروهی بازی کنید. با ورود به بخش تک نفره به انتخاب خود کنترل یکی از چهار شخصیت‌ موجود را در دست گرفته و وارد بازی می‌شوید. خوشبختانه سازندگان تمرکز بسیار خوبی بر روی ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام از شخصیت‌ها داشته و بازی کردن با هر یک از آن‌ها لذت ویژه خود را داراست. هر یک از 4 شخصیت قابل بازی A4O یک اسلحه مخصوص و یک Melee انحصاری دارند که با توجه به ویژگی‌های خاص آن‌ها طراحی شده است. همچنین انتخاب هر کدام از شخصیت‌ها نتایج منحصر به فرد خود را به همراه دارد، به عنوان مثال با انتخاب کلنک می‌توانید برای حل برخی از پازل‌های کاپیتان کوآرک را همانند کوله پشتی بر خود سوار کنید و … در مجموع بخش تک نفره و بازی کردن به همراه هوش مصنوعی لذت چندانی نداشته و می‌توان گفت از این حیث All 4 One ضعیف‌تر از سه گانه Future است اما اگر از جمله گیمرهایی هستید که به همراه دوستان خود All 4 One را تجربه می‌کنید ماجرا چیز دیگریست!

بخش چند نفره All 4 One دریایی از جذابیت‌هاست که در آن ناگهان تمام نکات منفی باز رنگ باخته و همه چیز چندین برابر زیبا و لذت بخش‌تر به نظر می‌رسد! همکاری چند نفره برای عبور از مراحل و شکست غول‌های بازی در کنار پشتیبانی از سیستم Voice Chat لحظات بی‌نهایت مفرحی را برای شما به همراه خواهد داشت که لمس آن تنها از طریق تجربه مسقیم امکان پذیر است و باید به شما بگویم حتی خواندن این نقد نیز کمکی به شما (برای درک لذت بخش چند نفره بازی به هنراه دوستانتان) نخواهد کرد. در این بخش بازی بر روی همکاری صحیح گیمرها تاکید داشته و این درجه از مهارت شما را با جوایز پرتعداد و غالبا غیر قابل پیش بینی از جمله افزایش قدرت سلاح‌ها و … پاسخ می‌دهد.

با توجه به اینکه برای خرید و ارتقا سلاح‌ها نیاز به جمع آوری پیچ و مهره‌های برجای مانده از آتش بازی‌هایتان است جمع آوری‌ آن‌ها باعث ایجاد یک حس رقابت در میان اعضای گروه می‌شود که سازندگان نیز به زیبایی به این حس لذت بخش دامن ‌زده‌اند! میزان بولتز‌های جمع آوری شده برای هر کدام از شخصیت‌ها در گوشه تصویر به نمایش در می‌آید. جمع آوری بیشتر بولتز‌ها به شما کمک می‌کند زودتر از دیگر افراد به سلاح‌های جدید دست یافته، آن‌ها را ارتقا دهید و یا با کمک وسایل نقلیه مختلف زودتر از دیگران به آیتم‌های مخفی مراحل دست یابید. در پایان مراحل نیز بسته به میزان بولتز‌های جمع آوری شده از سوی بازی درجه و مدال‌های خاصی دریافت خواهید کرد که وسیله بسیار خوبی برای کل کل با دیگر دوستانتان خواهد بود!

خرید و ارتقا سلاح‌های عجیب و غریب یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سری R&C است که All 4 One نیز از این قایده مستثنی نیست. All 4 One تقریبا یک اسلحه خانه کاملا جدید و مجهز در اختیار شما قرار می‌دهد تا حسابی با دشمنان بازی تفریح کنید. از اسلحه گوسفند ساز (که دشمنان را تبدیل به گوسفند می‌کند!) گرفته تا Darkstar Fission Tether که با ایجاد یک شبکه الکتریسیته قوی همه دشمنان را تبدیل به پیچ و مهره می‌کند، تمامی سلاح‌ها متفاوت و نو هستند که مشاهده نتیجه استفاده از آن‌ها بر روی دشمنان غالبا همراه با نتایج فوقالعاده سرگرم کننده‌ایست. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد All 4 One قابلیت ترکیب سلاح‌ها به صورت co-op است. به این ترتیب که می‌توانید با یک همکاری مناسب قدرت چندین سلاح را با یکدیگر ترکیب کرده و بلایی بر سر دشمنان آورید که نتیجه آن ساعت‌ها دلدرد از شدت خندیدن زیاد است!

علاوه‌بر سلاح‌های عمومی که همه اعضای گروه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، هر یک از شخصیت‌های بازی یک سلاح و یک Melee مخصوص به خود را دارند که استفاده از آن‌ها انگیزه بسیار مناسبی برای بازی کردن در نقش هر چهار شخصیت است. در میان این تغییرات Gadget ها نیز بی‌نصیب نمانده و چه از نظر تعداد و چه از نظر کارآیی بهبود یافته‌اند. Hookshot گجت جدیدی است که جایگزین Swingshot بازی قبلی شده است. HS از نظر ماهیت کلی خود تغییر چندانی نداشته است و تنها اکنون چهار نفر می‌توانند از آن استفاده کنند. و یا Versa-Targets گجت بی‌نهایت بدرد بخوری که می‌توانید مثل یک هلیکوپتر کوچک از آن آویزان شده و پرواز کنید. اما خبر خوب برای طرفداران مجموعه نیز بازگشت Mr.Zurkon دوست داشتنی است که با دیالوگ‌ها و کری خواندن‌های خنده‌دار خود جذابیت خاصی به بازی بخشیده است.

برای تفکیک بهتر بازیکنان نوار سلامتی هر کدام از شخصیت‌ها با رنگ مخصوص خود متمایز شده‌اند. در صورت مرگ هر یک از شخصیت‌ها دیگر بازیکنان می‌توانند با پرداخت 40 بولتز ناقابل او را به بازی بازگردانند. با مرگ تمامی شخصیت‌ها نیز بازی به اتمام رسیده و مجبور می‌شوید از آخرین Check Point بازی را ادامه دهید.

طراحی مراحل بازی هرچند از نظر تنوع و تعداد پازل‌ها بسیار بهبود یافته است اما تنوع آن‌ها چه از نظر فرم و استایل و چه از نظر رنگ بندی چندان قابل قبول نیست و کم کم تکراری و خسته کننده خواهد شد. بیشتر بازی در سیاره Magnus اتفاق افتاده و همچنین دشمنانتان نیز تنوع عناوین گذشته را ندارند که هرچند چندان مشکل خاصی نیست اما توی ذوق می‌زند. یکی از نکات مثبت طراحی مراحل برخی بخش‌های دوبعدی آن است که با این فرم و شکل برای اولین بار وارد سری شده‌اند. در این مراحل زاویه دوربین بازی به صورت ایزومتریک درآمده و همانند بازی‌های آرکید شخصیت‌ها را کنترل خواهید کرد.

متاسفانه گرافیک بازی نیز چه در بخش هنری و چه در بخش فنی کمکی به پوشش ضعف طراحی مراحل بازی نمی‌کند. گرافیک بازی تقریبا همان ACiT دو سال پیش است که حتی در برخی قسمت‌ها افت نیز داشته است! مدل سازی شخصیت‌ها خصوصا کاپیتان کوآرک چندان مناسب نیست و حتی می‌توان گفت کوارک شبیه به کوآرک اصلی در Future نیست! طراحی هنری بازی نیز هرچند در ابتدا زیبا و رنگارنگ به نظر می‌رسد اما در ادامه انقدر تکرار و تکرار می‌شود که کمی احمقانه و خسته کننده به نظر می‌رسد.

موسیقی بازی نیز در نقطه‌ای حتی ضعیف‌تر از گرافیک بازی ایستاده و در مقایسه با ACiT و قطعات فوقالعاده آن افت کیفی محسوسی داشته است. البته این بدان معنی نیست که موسیقی All 4 One بد است و باید گفت در حد انتظار ظاهر نمی‌شود. صداگذاری بازی بر خلاف موسیقی خود بسیار حرفه‌ای و دقیق انجام شده و خصوصا در مورد سلاح‌ها حس استفاده از آن‌ها را به گیمرها منتقل می‌کند.

در نهایت باید گفت All 4 One پاسخ سازندگان به آن دسته از طرفداران مجموعه است که همیشه آرزو داشتند کنترل کاپیتان کوارک و دکتر نفاریوس را در دستان خود گرفته و در نقش آن‌ها بازی کنند. باید قبل از هر چیز این نکته را در نظر داشت که All 4 One اساسا قصد رقابت با عناوین قبلی مجموعه را نداشته و بیشتر سعی دارد با ورود المان‌ها جدید به مجموعه تجربه نو و متفاوتی از سری R&C را به طرفداران خود ارایه دهد. لذت واقعی All 4 One در بخش آنلاین و بازی کردن آن به همراه دوستان واقعی شما نهفته است و اگر به آن فرصت داده و به فرم مطلوب سازندگان آن را تجربه کنید قطعا آن را یکی از بهترین تجربه‌‌های این سبک خواهید یافت. All 4 One همچنین به شما نشان خواهد داد اگر نفاریوس دایم سعی نکند سر رچت و کلنک و کاپیتان کوآرک را زیر آب کند قطعا با یکدیگر دوستان خوبی خواهند شد!

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
بخش چند نفره بازی بسیار جذاب و زیباست
اسلحه های متنوع
کوآرک و نفاریوس!
نقاط ضعف:
دوربین نا مناسب
مبارزه با غول های بازی حسته کننده است

User Rating: 5 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا