بررسیپلی استیشن 4

در جستجوی پسرک

طبیعتا بسیاری از گیمرها با شرکت People Can Fly آشنایی دارند. شرکتی که نامش در پشت عناوینی مثل «Painkiller» و «گیرز آو وار جاجمنت» می‌درخشید. بعد از جریاناتی، سه بنیان‌گذار این شرکت تصمیم به جدایی و تاسیس یک شرکت مستقل با نام The Astronauts می‌گیرند تا بصورت مستقل شروع به فعالیت کنند. بعد از گذشت سال‌ها، اولین عنوان ساخته شده توسط این شرکت در سال 2014 بر روی پلتفرم کامپیوترهای شخصی منتشر شد و اکنون برای کنسول PS4 در دسترس قرار گرفته است، پس با هم نگاهی به این بازی مستقل خواهیم داشت.
بازی بدون هیچ پیش زمینه‌ای شما را به درون داستان پرتاب می‌کند. شما در نقش کارآگاهی به نام «پائول پراسپرو»، که به نظر می‌رسد یک کارآگاه خصوصی اتفاقات غیرطبیعی است، به دنبال نامه‌ای از کودکی به نام «ایتن» وارد منطقه‌ای به نام «نهر سرخ» می‌شوید تا از اتفاقات افتاده پرده بردارید. ایتن با اینکه کودک است، اما نامه او به طرز عجیبی مشکوک بوده و همین امر پائول را وا داشته تا به این دره پا بگذارد و بدنبال این پسرک بگردد. با توجه به نامه و سرنخ‌هایی که به دست خواهید آورد، به نظر می‌رسد که ایتن بطور اتفاقی دری را به بعد دیگری از جهان باز کرده و همین امر باعث شده تا موجودی به نام «اسلیپر» وارد این دنیا شده و خانواده او را تسخیر و به جان یکدیگر بیاندازد. با پیشروی در بازی، سرنخ‌های بیشتری را بدست خواهید آورد و کم‌کم به اتفاقات رخ داده بیش از پیش نزدیک خواهید شد. در جای‌جای بازی به دست‌نوشته‌های ایتن که حاوی داستان‌های کوتاهی هستند دست خواهید یافت که داستان کلی بازی را برایتان جذاب‌تر می‌کنند.

بازی به سبک ادونچر با دوربین اول شخص دنبال می‌شود و تنها کار شما گشتن در محیط بزرگ و زیبای جزیره و بدست آوردن سرنخ‌های بیشتر است. اینجاست که بخش اصلی گیم‌پلی خود را نشان می‌دهد، زیرا باید با بررسی اجسام و تغییرات محیطی و در کنار هم چیدن آن‌ها، پرده از اتفاقات مکان خاصی بردارید. طناب‌هایی که روی یک ریل راه‌‌ آهن هستند، در کنار خون مالیده شده مقابل سپر یک قطار کوچک و جابجا شدن سنگی که مترها دورتر افتاده، حس کنجکاوی شما را تحریک خواهند کرد. به لطف قدرت کارآگاهی پائول، پیدا کردن این سرنخ‌ها شما را اذیت نخواهد کرد و با نوشته‌هایی که در اطراف آن‌ها در حال پرواز هستند، می‌توانید با کمی فکر کردن، معماها را پشت سر بگذارید. بازی دارای پازل‌های متعددی است (که صدالبته وقتی دست‌نوشته‌های ایتن را بطور کامل مرور کنید، برایتان جذابتر خواهند بود) که رفته رفته نیز سخت‌تر خواهند شد و باید حواستان به هر نقطه از منطقه وقوع حادثه باشد تا هیچ سرنخی را از دست ندهید. بعد از کنار هم قرار دادن تمامی جوانب، حالا می‌توانید اتفاقات رخ داده را بصورت زنده و بصورت یک خاطره تماشا کنید و همین امر شما را یک قدم به پیدا کردن ایتن نزدیک‌تر خواهد کرد. در کنار اتفاقات اصلی، چندین داستان فرعی نیز وجود دارند که شما را بدنبال خود خواهند کشید. برای مثال امکان ندارد بعد از دیدن یک فضانورد در وسط جنگل، به راحتی بتوانید از کنار او بگذرید!

محیط بازی با اینکه تقریبا خطی طراحی شده، اما به قدری وسیع است که در ابتدا تصور خواهید کرد که با یک بازی جهان آزاد کامل طرف هستید. همین محیط در کنار داستان جذاب، از عواملی خواهد بود تا بازی را ادامه دهید و از کارآگاه بازی‌ها و حل معماها خسته نشوید. محیط‌ها به شدت چشم‌نواز هستند و گرافیک بسیار طبیعی و به اصطلاح رئال آن شما را انگشت به دهان خواهد گذاشت. به جرئت می‌توان گفت این بازی با وجود مستقل بودن، از نظر بصری و هنری و حتی فنی در رتبه‌‌ی بسیار بالایی در بین بازی‌های AAA منتشر شده قرار می‌گیرد. از نظر فنی تنها ایرادی که به بخش گرافیکی آن وارد است، افت فریم‌های شدید در نسخه PS4 است که بازیکن‌ را به شدت عذاب خواهد داد. به نظر می‌رسد حتی فریم بازی قفل نشده و نوسان شدید آن که به پایین‌تر و حتی بالاتر از عدد 30 می‌رسد، بر این امر می‌افزاید. تا زمانی که این مطلب آماده می‌شد، بعد از یک آپدیت حجیم و دقیقا برابر با حجم خود بازی، باز هم این مشکل تا حد زیادی پابرجا بود. صداگذاری و موسیقی بازی کاملا با جو و اتمسفر محیط مطابقت دارند. حتی صداپیشگی بازی با توجه به مستقل بودن آن بسیار خوب کار شده‌ و شما را بیشتر به کاراکتر‌های موجود در بازی نزدیک‌ می‌کند.

کلام آخر:

این عنوان با توجه به مستقل بودن آن تقریبا یک موفقیت خوب برای شرکت The Astronauts است. حتی اگر از گیم‌پلی آن خسته شوید و دیگر حوصله حل کردن معماهای متعدد را نداشته باشید، داستان بسیار زیبا، مرموز و تا حدودی غنی آن، تا پایان شما را به دنبال خود خواهد کشید. شاید تنها ایرادات بازی را بتوان کوتاه بودن آن و نقص در بخش گرافیک تکنیکی آن دانست. البته با توجه به سبک آن، اگر بازی بیشتر از این بطول می‌انجامید، گیم‌پلی آن حتی برای کسانی که با اتمامش خسته نشده‌اند، خسته کننده می‌شد. شاید از طرفداران سبک بازی‌های کارآگاهی و ماجرایی نباشید، اما در صورت امکان پیشنهاد می‌کنم قدمی در این جزیره زیبا بزنید تا از لذت مناظر و محیط‌های آن محروم نشوید.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گرافیک هنری و بصری حیرت انگیز
داستان خوب
معماهای متعدد
نقاط ضعف:
کوتاه
نرخ فریم ناپایدار

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا