ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی The Lord of the Rings: Conquest

جنگ میان سپاه شر و خوب واقعه ای بوده که از ابتدای خلقت جهان شروع شده و همچنان ادامه دارد. این نبرد هر چه باعث خون و خون ریزی شده اما سودهایی نیز داشته، یکی از این سود ها به وجود امدن سوژه های خوب برای نوشتن داستان های حماسی بوده و هست.
یکی از نویسندگانی که توانست به خوبی از این سوژه استفاده کند J. R. R. Tolkien بود. او با خلق سری داستان های ارباب حلقه ها نام خود را بر سر زبان ها انداخت و باعث شد که یکی از دنیاهای بزرگ داستان های حماسی به وجود اید. امروز که صنعت گیم در حال پیشرفت چشم گیری میباشد این عنوان دور از چشم بازیساز ها نمانده و هر ساله عناوین زیادی بر طبق ان ساخته میشود. تا کنون بازی های زیادی بر طبق سری ارباب حلقه ها ساخته شده که از این میان میتوان اشاره کرد به LOTR Return of the king, Two Tower, LOTR Online, LOTR Battle For Middle Earth 1 & 2 و… که در این میان هم عناوین خوب و هم بد و ضعیف دیده میشود. EA که اخرین بار توانسته بود سه عنوان از سری LOTR BFME را بسازد و منتشر کند اینبار بازی را منتشر کرده که شباهتی با 3 عنوان قبلی ندارد.شاید خیلی از شما ها تا کنون اسم Star Wars Battlefront به گوشتان خورده باشد یا اینکه ان را تجربه کرده اید، این عنوان که قصد داشت روندی متفاوت را در نحوه مبارزات یه نمایش بگذارد تا حدودی موفق بود ولی در کل از ضعف هایی رنج میبرد که باعث شد این عنوان در سطح یک بازی عالی ظاهر نشود، اما اکنون باز هم Pandemic یک SWBF را ساخته یا اینکه باید با عنوانی متفاوت رو به رو شویم.

,داستان یکی از المان هایی است که این سری بازی ها همیشه در پرداخت ان خوب عمل کرده اند و یکی از ارکان این موفقیت روند منطقی و عادی روایت داستان بود. اما در LOTR:C عاملی وجود دارد که نمیگذارد داستان به خوبی خود را نشان دهد. این عامل چیزی نیست جز مکانیزم گیم پلی که طبق ان بیشتر مراحل مربوط به نبرد های بزرگ میشوند و در کمتر مرحله ای به وقایع دیگر داستان پرداخته میشود. یکی از عوامل دیگر شکست این بازی در زمینه داستان نحوه پرداخت و روایت ان میباشد. به طور مثال در طول هر Campaign شاید مرحله اول در داستان اصلی کتاب بعد از مرحله چهارم باشد. واقعا دلیل این کار معلوم نیست ولی احتمالا برای نا امید نکردن گیمر ها این کار انجام شده. در بازی دو خط داستانی وجود دارد که یکی مربوط به نیروی های خوب(Good) میشود و دیگری سیر داستانی نیروهای Sauron(Evil) را دنبال میکند. اوج داستان در Campaign نیروهای خوب مربوط به مرحله اخر بازی میشود که در اصل نبرد عظیم انتهای فیلم را روایت میکند. این داستان سرایی هرچند از ضعف هایی که اشاره کردیم رنج میبرد ولی از نکات خوبی نیز بهره مند است. میان پرده ها که از فیلم گرفته شده اند به خوبی بزرگی و عظمت جنگ ها را به نمایش میگذاردند و شکی نیست که از نظر بازیگری نیز ضعفی ندارند. در طول این میان پرده ها قسمتی از داستان بازی به صورت خلاصه توضیح داده میشود که برای کسانی که به داستان اشنایی ندارند کافی و مناسب میباشد. اوضاع وقتی بد میشود که Campaign نیروهای Sauron شروع میشود. در ابتدای این خط داستانی فرودو توسط Witch King کشته میشود !! این یکی از نقاطی از بازی است که در فکر فرو میروید و با خود میگویید که سازنده ها چه فکری کرده اند و چطور توانسته اند همچین خط داستانی را ارائه کنند. این مراحل درست در جهت عکس داستان کتاب و فیلم پیش میرود و درست مرحله اخر ان در دهکده هابیت ها رخ میدهد. نکته قابل توجه این است که هدف شما در این مرحله کشتن گاندالف و ویران کردن دهکده میباشد، ایا واقعا گاندالف جایی بهتر برای مخفی شدن پیدا نکرده!؟ همان طور که توضیح دادیم اگر Pandemic سعی نمیکرد که اینقدر خلاقیت به خرج دهد شک نکنید که نتیجه کار چیز بهتری از اب در می امد. در اینجا لازم به ذکر است که سازندگان بازی اصلی ترین نقطه قوت کتاب یعنی داستان را نادیده گرفته اند و سعی در تغییر ان داشته اند.

,در ابتدا که وارد بازی میشوید این امکان وجود دارد که از بین 4 کلاس یکی را انتخاب کنید و وارد بازی شوید. این کلاس ها که عبارتند از : Warrior-Mage-Archer-Scout هر کدام دارای خاصیت ها و امکانات جداگانه ای هستند. به طور مثال Warrior کلا در مبارزات تن به تن و از راه نزدیک کاربرد دارد و قابلیت های زیادی در از بین بردن تعداد زیادی از دشمنان دارد. Mage همان جادوگر است و به طور مثال میتواند با رعد دشمنان را از پای در اورد یا نیروهای خودی را Heal کند. Archer تیر انداز است و از سه نوع تیر بهره میبرد که یکی از انها تیر اتشین دیگری کند کننده و در اخر تیر چند گانه میباشد. یکی از کلاس های کارامد بازی در مقابل Hero ها Scout است. Scout این توانایی را دارد که به صورت مخفی کاری دشمنان را با یک ضربه از پای در اورد و این در مورد Hero ها نیز صدق میکند.
بعد از اینکه کلاس مورد نظر را انتخاب کردید باید منطقه خاصی را در نقشه علامت بزنید و در ادامه از انجا بازی را شروع کنید. روند کلی گیم پلی به این صورت است که شما باید در طول هر مرحله ماموریت های خاصی را نظیر Capture کردن نقطه خاصی یا از بین بردن تعداد مشخصی دشمن و… انجام دهید تا اینکه در اخر کل ان نقشه را تصاحب کنید.
این جنگ ها کاملا گسترده طراحی شده و گیمر با تعداد زیادی از نیروهای خودی به مبارزه نیروهای دشمن میرود. این نبرد در عین گسترده و بزرگ بودن هیچ گونه جذابیتی ندارد. دلیل این نبود جذابیت هوش مصنوعی نیروهای خودی و دشمن است که در طول هر مرحله یا به نفع شما تمام میشود با به ضررتان، شاید بپرسید چرا به نفع؟ وقتی گیمر این وظیفه را دارد که به طور مثال مشعلی را به جایی منتقل کند این هوش مصنوعی به کمک او می اید. شما میتوانید به راحتی از کنار دشمنان خود بگذرید و هیچ کدام از انها حتی نگاهی هم به شما نمیکنند. البته اگر درگیر شوید عکس العمل نشان میدهند اما در غیر این صورت اصلا کاری با کارتان ندارند. سیستم کمبت بازی تشکیل شده از سه نوع ضربه که به صورت ضعیف، متوسط، قوی تقسیم بندی میشوند. البته در صورتی که تعداد خاصی دشمن را از پای در اورید نواری در کنار صفحه پر شده در ادامه میتوانید از ضربات اتشین بهره ببرید که در این حالت این سه نوع ضربه هر کدام تغییر میکنند. با ترکیب این ضربات میتوانید کمبو هایی را خلق کنید که هرچند تنوع زیادی ندارند ولی از تکراری شدن مبارزات کاسته اند.
در اواخر هر مرحله این امکان به شما داده میشود که با یکی از شخصیت های اصلی داستان که به عنوان Hero در بازی شناخته میشوند بازی کنید. این Hero ها دراصل هر کدام یکی از همان کلاس های بازی هستند که از قابلیت های قوی تری بهره میبرند. مثلا Aragon همان Warrior یا Gandalf همان Mage است که از قابلیت های قوی تری بهره میبرند. همانند SWBF در این بازی نیز میتوانید از وسایل نقلیه استفاده کنید البته این وسایل به نسبت تم داستانی تغییر کرده و تشکیل شده اند از اسب، فیل های بزرگ، ترال ها و… یکی از نکات جالب و تعجب اور در زمینه قدرت Hero ها این است که شخصیتی همانند Sauron که به عنوان یکی از قوی ترین جنگجویان در دنیای LOTR معرفی شده از یک )Trollترال در بازی Hero محسوب نمیشود) ضعیف تر و از قدرت کمتری بهره میبرد.
در کل گیم پلی این عنوان هرچند کاملا از روی SWBF کپی برداری شده اما نسبت به ان بازی حتی پیشرفتی هم نداشته و تنها شما را 4 الی 5 ساعت مشغول میکند. کمبو ها در اواخر بازی به شدت تکراری و کسل کننده میشوند و هوش مصنوعی نیز با عملکرد بد خود به کسل کننده شدن بازی کمک بیشتری کرده. عنوانی که میتوانست در زمینه گیم پلی یک تحول ایجاد کند فقط توانست یاد و خاطره SWBF یکی از ساخته های Pandemic را زنده کند.

در نگاه اول گرافیک بازی به شدت بد جلوه میدهد و گیمر را یاد عناوین نسل گذشته می اندازد. در طراحی مراحل هیچگونه Object خاصی به کار نرفته و کلا محیط های بازی از نبود Object به شدت رنج میبرد. تکسچرها عموما یکسان و تاریخ مصرف گذشته اند. از افکت های نورپردازی متداول در این عنوان هیچ خبری نیست و سایه زنی به حدی افتضاح کار شده که حتی در حد عناوین PS2 نیز قرار نمیگیرد! از این نکات که بگذریم به بدترین قسمت یعنی Character Design میرسیم. معلوم نیست تا کنون سازندگان چند بار شخصیت های درون فیلم را دیده اند یا اینکه اصلا میدانند که فیلمی از روی سری کتاب های LOTR ساخته شده!!
طراحی شصیت مهمی همچون Gandalf شما را به یاد پیرمردی احمق در کارتون های دهه 80 می اندازد. همچنین Pandemic به نظر میرسد علاقه زیادی به Overlord دارد چون ما که جز تغییر رنگ زره Sauron تفاوتی بین این دو شخصیت ندیدیم. در طول مراحل شخصیت شما فریاد میزند، حرف میزند، دستور میدهد، ولی کافیست یک بار به چهره اون نگاه کنید. بله درست فهمیدید دهان وی کاملا دوخته شده. شاید اگر Pandemic از یک تکسچر به جای چهره شخصیت ها استفاده میکرد اکنون شاهد کیفیت بهتری بودیم !!
بافت ها در اکثر مراحل تکراری هستند و در بعضی مواقع دیده میشود که بافت یک زمین همان بافتی است که برای سنگ های یک قلعه به کار رفته. کیفیت اب با اینکه در کمتر صحنه ای دیده میشود بسیار پایین و قدیمی به نظر میرسد. در بین مبارزات هیچگونه خونی ریخته نمیشود و حتی شاهد یک افکت که جلوه خون هم داشته باشد نیستیم. انیمیشن شخصیت ها در افتضاح ترین حالت خود قرار دارد. مدت زیادی میگذرد که شرکت های بازیسازی در حال استفاده از تکنیک Motion Capture هستند اما Pandemic اگر هم از این تکینیک استفاده کرده باشد به بدترین نحو این کار را انجام داده. در انتها باید گفت که حتی اگر گرافیک بازی به اندازه اولین تصاویر منتشر شده نیز بود باز هم میشد ان را تحمل کرد ولی این نتیجه کار به هیچ وجه قابل قبول نبوده و باعث شده که از لحاظ گرافیکی بازی در سطح بدترین عناوین این نسل قرار گیرد.

صداگذاری در LOTR:C فقط به مدد عواملی توانسته به حدی برسد که باعث نا امیدی گیمر نشود. یکی از این عوامل Howard Shore است که با قرض دادن موسیقی های خود به بازی (موسیقی های فیلم نیز توسط Howard Shore ساخته شده بود) نقش مهمی در موفقیت بازی در قسمت موسیقی های میان پرده ها داشته. این موسیقی ها کاملا حس حماسه گونه ای را به میان پرده های بازی منتقل کرده اند و باعث جذابیت دو چندان انها شده اند. اما در مقابل مراحل بازی از موسیقی های خوبی بهره نمیبرد و بیشتر از یک تم تکراری استفاده میکند. صداگذاری شخصیت ها در عین کم بودن بسیار بد کار شده و حتی جایی میرسد که شخصیت شما در حال فریاد زدن میباشد ولی شما اصلا متوجه نمیشوید که این شخصیت شماست که فریاد میزند. این انتخاب نا صحیح در صداپیشگی شخصیت ها ضربه بزرگی به بازی زده و از ارزش صداگذاری بازی به شدت کاسته. البته نباید از روایت عالی داستان بگذریم که توسط Hugo Weaving کار شده. وی در سری فیلم های LOTR نقش Elrond را داشت و همچنین راوی LOTR:BFME II نیز بود. در کل هرچند این بخش سراسر مشکل و ایراد میباشد اما به یاری موسیقی های خوب کمی قابل قبول شده.

در اخر باید گفت که Pandemic قصد داشت تا نقایص SWBF را رفع کند و عنوانی خوب و متفاوت را روانه بازار کند ولی در این کار اصلا موفق نبوده و حتی عواملی که باعث موفقیت SWBF شده بودند را نیز به خوبی در این عنوان نگنجانده و نتوانسته که در سطح خوبی از پتانسیل بسیار بالای دنیای LOTR بهره ببرد. عنوانی که میتوانست دوباره LOTR را در دنیای بازی های کامپیوتری مطرح کند. هرچند بازی از ضعف های زیادی رنج میبرد ولی تا حدودی ارزش یک بار به اتمام رساندن را دارد این در حالی هست که مدت زمانی بازی زیاد طولانی نیست و چیزی در حدود 4 الی 5 ساعت به طول می انجامد.,حلقه ای که از هم پاشید,حلقه ای که از هم پاشید,جنگ میان سپاه شر و خوب واقعه ای بوده که از ابتدای خلقت جهان شروع شده و همچنان ادامه دارد. این نبرد هر چه باعث خون و خون ریزی شده اما سودهایی نیز داشته، یکی از این سود ها به وجود امدن سوژه های خوب برای نوشتن داستان های حماسی بوده و هست.
یکی از نویسندگانی که توانست به خوبی از این سوژه استفاده کند J. R. R. Tolkien بود. او با خلق سری داستان های ارباب حلقه ها نام خود را بر سر زبان ها انداخت و باعث شد که یکی از دنیاهای بزرگ داستان های حماسی به وجود اید. امروز که صنعت گیم در حال پیشرفت چشم گیری میباشد این عنوان دور از چشم بازیساز ها نمانده و هر ساله عناوین زیادی بر طبق ان ساخته میشود. تا کنون بازی های زیادی بر طبق سری ارباب حلقه ها ساخته شده که از این میان میتوان اشاره کرد به LOTR Return of the king, Two Tower, LOTR Online, LOTR Battle For Middle Earth 1 & 2 و… که در این میان هم عناوین خوب و هم بد و ضعیف دیده میشود. EA که اخرین بار توانسته بود سه عنوان از سری LOTR BFME را بسازد و منتشر کند اینبار بازی را منتشر کرده که شباهتی با 3 عنوان قبلی ندارد.شاید خیلی از شما ها تا کنون اسم Star Wars Battlefront به گوشتان خورده باشد یا اینکه ان را تجربه کرده اید، این عنوان که قصد داشت روندی متفاوت را در نحوه مبارزات یه نمایش بگذارد تا حدودی موفق بود ولی در کل از ضعف هایی رنج میبرد که باعث شد این عنوان در سطح یک بازی عالی ظاهر نشود، اما اکنون باز هم Pandemic یک SWBF را ساخته یا اینکه باید با عنوانی متفاوت رو به رو شویم.

مجموع امتیاز - 5

5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:
طراحی شخصیت های بد
انیمیشن های افتضاح
روند تکراری

User Rating: 4.15 ( 3 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا