بررسیکامپیوتر

بررسی بازی Serious Sam 3 : BFE

شاید خیلی از گیمرهای امروزی با پدیده ی محبوبی به نام شوتر زیگزاگی ! آشنایی نداشته باشند یا حداقل آن ها را تجربه نکرده باشند ، اما مطمئنا نام هایی چون Quake ، Unreal Tournament و احتمالا یک نام خاص یعنی سام مصمم ! به گوششان خورده است .
در سال هایی که هنوز شوترهای نظامی یکنواخت سلطان بازار نشده بودند عنوانی طلوع کرد که چنان اعجاب آور و جذاب بود که نام خود را همرده ی غول هایی چون Quake مطرح کرد در سال 2001 استودیوی گمنامی از کرواسی با خلق Serious Sam : The First Encounter آنچنان پرطرفدار شد که میتوان Sam را یکی از شخصیت های Iconic صنعت بازی های رایانه ای در کنار Duke به حساب آورد با عرضه ی بازی نخست و موفقیت زیاد آن Croteam با فاصله ی یکسال The Second Encounter را به بازار عرضه کرد عنوانی که خیلی خیلی بهتر از شاهکار قبلی بود ! مبارزه های عظیم بازی نخست اینبار عظیم تر شده بودند به طوری که با یقین می توان گفت هیچ شوتری تا آن زمان چنینی مبارزات نفس گیر و بزرگی را ارائه نمیکرد علاوه بر آن تنوع محیطی بالای این سری وسفر آن به مناطق معروف دنیا نظیر اهرام مصر ، پرسپولیس در ایران و بقایای قبیله ی آزتک محیط های عجیب و جالبی را برای مبارزه ارائه می داد .
اما همه ی تاریخ Sam اینقدر هم خوشایند نیست پس از عرضه ی بازی دوم Croteam با تبلیغات گسترده برای انجین جدید خود قول داد که SS 2 یک تجربه ی فوق العاده تر از قبل باشد شاید برخی هنوز هم تریلر های متعدد بازی در مورد فیزیک پیشرفته ی بازی را یادشان باشد ، اما با منتشر شدن بازی اکثر این امید و آرزوها نقش بر آب شد .
Serious Sam II بر خلاف عنوان اصلی آنقدر در طنازی زیاده روی کرده بود که بیشتر شبیه عناوین کودکانه شده بود تا ادامه ای بر یکی از بهترین شوترهای تاریخ ! دیگر خبری از مبارزات نفس گیر و خشن عنوان قبلی نبود و این سیل دلقک ها و موجودات رنگارنگ بادکنکی شکل بودند که به سوی شما حمله ور می شدند ! در بعد فنی هم با یک اثر ضعیف طرف بودیم فیزیک پیشرفته ی وعده داده شد تبدیل شده بود یه یک افتضاح بزرگ ، جسد هایی که روی هوا میماندند یا موجوداتی که قبل از کشته شدن غیب می شدند ! در کل SS II شاید آنقدر ها هم عنوان ضعیفی نبود اما برای هوادران یک تجربه ی بسیار تلخ تلقی می شود .پس از شکست این بازی Corteam مدت ها در سکوت خبری فرو رفت و تنها عکس های محدود و شایعاتی پیرامون SS 3 به گوش می رسید تا اینکه با اوج گیری سرویس Steam اینبار شرکت Croteam تصمیم گرفت با انجین جدید و تازه ی خود دو عنوان نخست را بازسازی کرده و دوباره به بازار عرضه کند .
Serious Sam HD: The First and Second Encounters عناوین بسیار خوبی بودند و با استقبال مناسب هواداران مواجه شده و این امید را ایجاد کردند که در ادامه شاهد SS 3 نیز باشیم تابستان امسال بود که Corteam با اعلام خبر در دست ساخت بودن Serious Sam 3 : BFE هوارادان قدیمی را به وجد آورد و این تازه شروع نقد بازی است !!!
در نگاه اول BFE بسیار شبیه به گذشته است ، دشمنان بیشمار ، اسلحه های بزرگ و محیط های متنوع .بازی همانند پیشنیان خود در ارائه ی مبارزاتی خشن ، سریع و مهیج کاملا موفق عمل کرده است مثل همیشه دشمنان پرتعداد و متنوع سری فریاد کشان به سمت شما حمله ور می شوند و شمایید که با جنگ افزارهای قدرتمندتان آن ها را تکه تکه خواهید کرد .
خوشبختانه بازی در طراحی دشمنان به دو عنوان نخست وفادار مانده و خبری از موجودات مضحک SS2 نیست ، اسکلت های سریعی که زنجیر پرتاب می کنند ، ترول های یک چشم ، پرندگان خشن و سریع بازی ، عقرب های راکت لانچر به دست ! و البته موجودات احمق بدون سر و انفجاری محبوب سری بازگشته اند تا SS 3 : BFE به یک عنوان به شدت نوستالژیک تبدیل شود .
یکی از نقاط قوت همیشگی سری Arsenal غنی آن و تنوع بالا در اسلحه هاست ، BFE نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با ارائه ی لیست بلندبالایی از سلاح ها شما را مجذوب خود خواهد کرد ، شاتگان دو لول معروف ، راکت لانچر ، مینی گان به علاوه ی یک یک پتک عظیم بسیار دوست داشتنی برگشته اند تا اطراف Sam را با تلی از بدن های تکه تکه شده تزیین کنند !
برخلاف برخی عناوین موجود در بازار تنوع سلاح ها تنها تزیینی نبوده و شما برای بقا در مبارزات شلوغ بازی نیازمند مدیریت صحیح در استفاده از سلاح ها برای کشتن هر نوع از دشمنان هستید و البته توپ جنگی عظیم Sam هنوز هم بهترین سلاح بازی است !در بعد فنی با توجه به عرضه ی انحصاری بازی بر روی پلتفورم PC باید انتظار عنوان سطح بالایی را داشته باشیم ، خوشبختانه در این زمینه Croteam ما را ناامید نکرده است و BFE به شدت چشم نواز است ، تنوع محیطی بالا ، بافت های بسیار با کیفیتی که اکثر محیط را تشکیل میدهند ، مدل سازی سطح بالای دشمنان و از همه مهمتر توانایی بالای موتور بازی در پردازش صحنه های شلوغی که گاه متجاوز از 50 هیولا در حال حمله به شما هستند باعث می شود تا SS 3 نمره خوبی را از این بخش کسب کند ، اما وجود باگ های متعدد و گاها افت فریم بازی در برخی صحنه های بسیار شلوغ از نکات منفی بازی در این بخش به شمار میرود .
موسیقی بازی نیز وظیفه ای که بر عهده دارد یعنی تهییج شما برای سلاخی کردن موجودات را به خوبی انجام میدهد ، تم راک بازی اگرچه خیلی شنیدنی و خاص نیست اما کاملا با اکشن بازی همخوانی داشته و شما را تا آخر به خوبی همراهی خواهد کرد .
سری Serious Sam همانند همنوعان خود نظیر Painkiller و Duke Nukem هیچوقت داستان غنی و پرباری نداشته و این Sam بوده که وظیفه داشته دنیا را از دست فضایی های متخاصم یا باستانی های بازگشته از مقبره ها نجات دهد اینبار هم Serious Sam وظیفه دارد تا با ورود به معبدی باستانی و به دست Sam Stone از نابود شدن زمین به دست آن ها جلوگیری کند و البته این نکته قابل ذکر است که بازی از لحاظ زمانی مربوط به پیش از وقایع The First Encounter بوده و به نوعی اولین بازی در خط زمانی سری به حساب می آید .( BFE یعنی Before First Encounters !! )علاوه بر بخش تک نفره ی بازی که خوشبختانه از اکثر شوترهای امروزی طولانی تر بوده و بسته به درجه سختی از 15 ساعت تا بی نهایت ادامه پیدا میکند ! بازی دارای بخش Co-Op و Multiplayer نیز هست ، BFE از معدود عناوین PC است که به شما اجازه می دهد تا به صورت Split Screen و چهار نفره ( بوسیله ی 3 گیم پد ) به بازی بپردازید البته از این نکته غافل نشوید که Split Screen همان و افت وحشتناک Fram Rate همان ! پس برای این بخش به سیستم بسیار قدرتمندی نیاز خواهید داشت.. علاوه براین بخش چندنفره ی بازی با دارا بودن مدهای مرسوم این سبک نظیر Death Match ، Team Death match والبته یک Mod شبیه به ماد Horde سری GeoW می تواند ساعات بیشتری شما را سرگرم خود بکند.

در کل میتوان گفت Serious Sam 3 دنباله ی مناسبی بر خاطرات شیرین ما با Encounter هاست ، اگر چه مشکلاتی نظیر Campaign کمی بدون هیجان در ساعات اولیه ی بازی ، نیاز به یک PC قدرتمند و البته داستان ضعیف باعث شده تا سایت ها ی مشهور برخورد خیلی خوبی با بازی نداشته باشند اما مطمئن باشید اگر سابقه ی FPS بازی کردن شما به قبل از دوران شوترهای نظامی تکراری امروزی بر می گردد از Serious Sam 3 : BFE بسیار لذت خواهید برد.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
خونین مثل همیشه !
طنز نهفته در بطن بازی
گرافیک تکنیکی سطح بالا
مجموعه ای عالی و کارآمد از سلاح های گوناگون
تجربه ی یک Old School Shooter دلچسب ، همیشه جذاب است!
نقاط ضعف:
داستان ضعیف
شروع نه چندان جذاب بازی

User Rating: 5 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا