بررسیپلی استیشن 4

نوپا اما مصمم

سبک‌های مختلف بازی‌های کامپیوتری دارای طرفدارن زیادی در میان جوانان و نوجوانان دارد اما شاید یک ژانر، علاوه بر جوانان، در میان افراد بزرگسال نیز دارای محبوبیت خاصی باشد و آن Racing یا رانندگی است، شاخه‌ایی از دنیای بازی‌ها که در طی سالیان اخیر دارای تنوع بیشتری شده است.
دسته بندی کلی این ژانر به شبیه‌ساز و آرکید تقسیم‌بندی می‌شود که مطلب پیش رو به نقد یکی از عناوین سبک شبیه‌ساز که به تازگی نیز منتشر شده می‌پردازد.
عنوانProject Cars ، بازی است که با جمع‌آوری هزینه‌های مردمی (Kick Starter) شکل پیدا کرد و در عین حال این عنوان برای تجربه‌ی بهتر بازیکنان، از همکاری رانندگان برتر مسابقات واقعی بهره برده و ساخت آن بیش از 2 سال به طول انجامیده و پس از تاخیرهای مکرر سر انجام در ماه می امسال منتشر شد.
بازی بر اساس ایده‌ی سازنده، فریم‌ریت 60 و رزولیشن1080P را بر روی کنسول‌های نسل جدید هدف قرار داده و بر رویPC نیز با توجه به امکانات مالی بازیکنان، میزان رزولیشن12K را نیز پشتیبانی می‌کند.
در شروع تجربه‌ی بازی، شما با منو‌های متعدد و بعضا گیج کننده‌ای مواجه می‌شوید که شامل قسمت‌های آنلاین و تک‌نفره و تمرینی و Driver Network و سایر قسمت‌ها است.گرافیک بازی با توجه به تعداد بالای ماشینهایی که در مسابقه میتانند شرکت کنند قابل قبول بوده و به طور مشخص این کیفیت در نسخه PC بازی دارای نمود بیشتری نیز هست اما موضوعی که در نسخه کنسولی بازی بیشتر از همه جلب توجه میکند نبود برخی از افکتها و یا غیب شدن اجزای محیط پس از رد شدن از انها است.
یکی از این افکتها که در ابتدای انتشار بازی باعث تعجب همگان شد نبود رفلکت نور بر روی جاده در زمان خیس بودن جاده بود یا مسائل سایه های محو وبی کیفیت اما خوشبختانه سازنده ها پس از حدود چند هفته از انتشار بازی اپدیت دومی را برای نسخه های PS4 و Xbox One منتشر کردند که در اصل سیستم Shader بازی دوبار سازی شد و با توجه به این نکته برخی از مشکلات گرافیکی ونور پردازی وسایه ها بهبود قابل توجهی داشت ، اگر چه هنوز هم ایرادات گرافیکی و فیزیکی بازی هنوز تا انتشار اپدیت ۲.۰ بازی پابرجا خواهد بود.
یکی از نواقص اصلی بازی نیز نبود انیمیشن برای افراد مستقر در داخل Pit در هنگام سوخت گیری و تعویض لاستیک است.
بخش صدا گذاری بازی تقریبا متوسط کار شده ، برای مثال ماشینهای کلاس GT اکثرا صدهای یکسانی دارند در صورتی که با توجه به قدرتهای موتور و نوع اگزوزهای ماشینها میبایست شاهد صداهای متنوع تر و باکیفیت تری بودیم.بعد از بررسی نکات گرافیکی و صدا گذاری بازی به بخش گیم پلی و محتوای بازی می رسیم.بخش کمپین یا Career بازی با انتخاب آزادانه میان کلاس‌های مختلف مانندLMP1 ,GT3,GT4.Formula 1,… شروع می‌شود و با انتخاب هر کدام، شما برای تیمی مشخص و در طول یک فصل کامل مسابقه خواهید داد؛ در ضمن در کنار انجام مسابقات اصلی فصل که دارای بخش تمرینی و تعیین خط و مسابقه‌ی اصلی است، می‌توانید با توجه به علاقه‌مندیتان در مسابقات جانبی دیگر نیز شرکت کنید.اگر چه این مسابقات اجباری نیست اما در دعوتنامه های ارسالی برای شما در انتها فصل تاثیر گذار خواهد بود.
در انتهای هر فصل و با توجه به عملکرد شما به عنوان راننده و تیمی که برای آن مسابقه داده‌اید، برایتان دعوتنامه‌های مختلفی فرستاده می‌شود تا در ابتدای دور بعدی بتوانید به کلاس یا تیم دیگری ملحق شوید، اگرچه می‌توانید در این بین، قرارداد فصل قبل را نیز مجددا تمدید کنید.
مسابقات بخش کمپین بازی با تغییرات مختلف آب و هوایی و چرخه متفاوت شبانه روز همراه است، بنابراین با توجه به مهارت و تنظیمات بازی می‌بایست تغییرات اساسی را در ماشین خود لحاظ کنید تا بتوانید مسابقه را در بهترین شرایط به اتمام برسانید.بر خلاف سایر عناوین همرده، در هنگام بارندگی، کنترل ماشین به شدت سخت بوده و نیازمند مهارت و تمرکز بیشتری است؛ در کل، سختی بازی حتی در شرایط آب وهوایی آفتابی و عادی نیز، در حد بالایی قرار دارد. هوش مصنوعی بازی به شکل Opponent Skill در بازی گنجانده شده که دارای مقدار 0 تا 100 است. با انتخاب اعداد بالاتر از 60 عملا کار سخت‌تر شده و تنه زدن‌ها و منحرف کردن شما در اولویت AI بازی قرار می‌گیرد. در عین حال امکان رسیدن به هوش مصنوعی، نیز خصوصا در زمانی که از شما جلوتر هستند دشوار خواهد بود.
شاید بتوان گفت کلیدی ترین نکته در رانندگی شما تنظیماتی است که در ابتدا هر مسابقه یا در هنگام ورود به Pit (جایگاه تعویض چرخها و سوخت گیری مجدد) باید بر روی ماشین اعمال کنید.این تنظیمات عملا بر ساختار تایرها ، کشش ماشین کمک فنرها اثر گذاشته و خواهید دید با کوچکترین تغییری عملکرد ماشین به خصوص در زمان بارندگی و تا چه حد باعث پایدار بودن ماشین میشود.
روشن یا خاموش بودن برخی از این گزینه‌ها خصوصا در کلاس مسابقاتLMP1 وFormula 1 واقعا تعیین کننده جایگاه شما در پایان مسابقه خواهد بود.با توجه به ساختار بازی این امکان فراهم شده که شما در بخش تک نفره یاSolo و کمپین، شاهد حضور 32 ماشین مختلف باشید. البته این تعداد هوش مصنوعی در بخش آنلاین بازی به 16 نفر برای کنسول‌ها کاهش پیدا می‌کند، درحالی کهPC بازها می‌توانند تجربه 36 بازیکنی را در بخش چند نفره نیز داشته باشند. متعدد بودن رقیبان از نکات مثبت بازی به شمار می‌رود اما همین امر باعث مشکلات افت‌فریم شده و این موضوع در هنگام بارندگی افزایش محسوسی پیدا می‌کند. مسابقات فصلی بازی خصوصا در اولین فصل تا حدی کسل کننده و کم هیجان است اما با شروع دوره‌های بعدی از میزان خشکی بازی تا حدی کاسته می‌شود.
مسیرهای قابل انتخاب در بازی زیاد و متنوع بوده اما در عوض تعداد و تنوع ماشین‌ها به نسبت کمتر است که خود از نقاط ضعف بازی به شمار می‌رود.
اصلی‌ترین بخش در بازی، تنظیمات کنترل ماشین و آپشن‌های واقع گرایانه‌ایست که تاثیر مهمی در تجربه‌ی بازی برای بازیکنان دارد. ساییدگی چرخ‌ها، میزان مصرف سوخت،کنترل کشش، ثابت نگه داشتن ماشین و … همه و همه گزینه‌هایی هستند که سازنده بازی در اختیار شما قرار داده تا بسته به مهارتتان از آن‌‌ها استفاده کنید.
صدمه‌ی ناشی از تصادفت بازی نیز قابلیت تغییر داشته و می‌توانید خسارات وارده به ماشین را فقط به صورت ظاهری قرار دهید یا به طور واقع گرایانه از این تنظیم نیز بهره ببرید.خسارات وارد شده به ماشین‌ها خصوصا در آخرین درجه‌، بسیار با جزئیات طراحی شده اما مشکل اصلی در طراحی وزنی ماشین‌هاست. بدین معنی که در طول بازی بارها شاهد هستیم که با برخورد از پشت به خودرو جلویی، اتومبیل پیش رو همانند بادکنک! به هوا بلند شده و حتی شما از زیر آن می‌توانید رد شوید! که این موضوع به حس واقعی بودن بازی لطمه‌ی زیادی وارد می‌کند.
امکان ذخیره سازی بازپخش یاReplay ، هم در بخش آنلاین و هم در قسمت تک نفره گنجانده شده و امکان تعویض دوربین و عقب جلو بردن فیلم مسابقه وجود دارد اما متاسفانه امکان تغییر تمرکز دوربین بر روی سایر رقبا وجود ندارد.
Photo Mode که به یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های این سبک تبدیل شده نیز در بازی قرار دارد ولی تغییر زاویه دوربین و گزینه‌های موجود برای گرفتن عکس‌های متنوع و هنری بسیار محدود و کم جزئیات است.
امکانات بخش آنلاین بازی به نسبت بازی‌های عرضه شده سبکRacing و بالخص بر روی کنسول‌های نسل فعلی، واقعا مناسب هستند. چرا که این فرصت به بازیکنان داده شده که هم بتوانند قوانین داخل بازی و تنظیمات کنترل ماشین‌ها را بسته به نظر خود انتخاب کنند و هم اینکه اگر تمایل دارند مسابقات را به شکل عمومی یا خصوصی برگزار کنند. قابلیت مهم دیگر پر کردن جای خالی بازیکنان واقعی با هوش مصنوعی خود بازیست؛ بدین ترتیب که در یک رقابت 16 نفری اگر فقط مثلا 4 نفر بازیکن وجود داشته باشند، می‌توانید 12 نفر مابقی را با هوش مصنوعی بازی تکمیل نمایید.بخشی دیگر از منوی اصلی بازیDriver Network است. در این شاخه اطلاعات گسترده‌ای اعم از میزان پیشرفت در بخش کمپین و آنلاین و عکس‌های گرفته شده در بازی،Replay های ذخیره شده و قسمت ویژه‌ای با نام The SMS-R Driver Network Championship را شاهد هستیم .
قسمتThe SMS-R در اصل، شبیه ساز مسابقات واقعی بوده که در گوشه و کنار جهان در حال انجام است و می‌توانید بر اساس قوانین و مسیرهای اصلی مسابقه و رکورد‌های زده شده در آن با رانندگان برتر و البته حقیقی رقابت کنید.
بازی با اینکه از کیفیت مناسبی بر خوردار است و حتی برای اولین بار سازنده‌های بازی تعدادی از منوهای تنظیمات گرافیکی را نیز برای آن قرار داده اند، اما از لحاظ گرافیکی و فیزیگ برخورد ماشینها در سطح پایین تری از عناوین پر سابقه ی خود کم دارد اما این موضوع تا حدودی قابل چشم پوشی بوده و میتوان انتظار داشت با اپدیتهای بعدی این موارد برطرف شوند..
سخن پایانی اینکه با توجه به کم بودن عناوین شبیه ساز در نسل فعلی، وجودProject Cars می‌تواند تا حدی علاقمندان این سبک را راضی نگه دارد، هر چند بازی با کاستی‌هایی همراه است اما نمی‌توان انتظار عناوین پر محتوایی همچونForza یاGran Turismo را از اولین ساخته‌ی استدیو نوپایSlightly Mad داشت. البته می‌توان امیدوار بود که با ورود نسخه‌های بعدی بازی «پروژه ماشین‌ها» رقابت در این سبک داغ‌تر شود.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی شبیه ساز واقعی
گرافیک واقع گرایانه
تخریب پذیری خوب
بخش آنلاین قدرتمند
نقاط ضعف:
ایرادات گرافیکی معدود
پیچیده و سخت

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا