بررسیکامپیوتر

یک ماجراجویی رایگان!

شاید عبارت Free to Play برای اکثر PC Gamer های ایرانی بار معنایی خاصی را به همراه نداشته باشد.زیرا هنگامی که هارد PC ها پر از ترابایت ها بازی های Crack شده باشد دیگر کسی به ارزش واقعی آن ها واقف است؟
تا چند سال پیش می توانستیم این تحلیل را در کشورمان به اکثریت قاطع تعمیم دهیم. اما Steam حتی در کشور ما هم یک Game Changer واقعی بود! جذابیت های فوق العاده اکو سیستم اSteam ، سهولت دانلود بازی، سرورهای با کیفیت و تخفیف های عجیب و استثنایی همه و همه باعث شدند تا طیف وسیعی از گیمرهای ایرانی نیز هر چند محدود و در حد توانشان رو به خرید بازی ها از استیم بیاورند.
وقتی چند سال پیش Valve اعلام کرد بازی کردن Team Fortress 2 از این پس برای همه رایگان خواهد بود صدای خیلی های و اکثرا خریداران قبلی بازی در آمد. در آن برهه کمتر کسی می توانست پیش بینی کند Valve چنین برنامه ی عظیمی را برای بازی های رایگان Steam تدارک دیده است.
بها دادن به عناوین F2P و ایجاد یک Category مهم در استیم برای این عناوین یک استراتژی فوق العاده ی دیگر از Valve بود تا افراد بیشتری را به عضویت در دنیای Gabe Newell وادار کند. باید گفت بعد از TF2 چندسالی شاهد عناوین با کیفیت و مجانی پرتعدادی بر روی استیم نبودیم اما اکنون اقرار می کنیم موج جدید بازی های مجانی استیم ما را به معنای واقعی کلمه شگفت زده کرده اند.
از شوترهای بسیار با کیفیتی نظیر Tribes Ascend، PlanetSide 2 و Warframe گرفته تا یک Block Buster واقعی مثل DOTA 2.
این روز ها می توان بدون پرداخت حتی یک دلار ساعت ها با استیم همراه بود و از همراهی با کامیونیتی عظیم آن لذت برد.
تا قبل از برنامه های جدید Valve نیز بازی های مجانی وجود داشتند اما این فقط یک اسم بی اثر بود!
بازی هایی که مجبور بودید برای لذت بردن و حتی پیشروی در آن ها مدام به خرید های درون بازی اقدام کنید و تقریبا فراموش کنید که این بازی قرار بود مجانی باشد!
اما موج جدید عناوین Free to Play واقعا بدون پرداخت حتی یک دلار کاملا قابل بازی هستند.
شما خیلی راحت می توانید از Tribes لذت ببرید بدون آنکه به پرداخت های اجباری وادار شوید. این روند برای شاهکاری چون DOTA 2 که از یک پشتیبانی فنی بی نظیر و محتوا های به روز بی شمار برخوردار است نیز صادق است.
بعد از این مقدمه ی طولانی بگذارید به بازی مورد نقد نیز بپردازیم!,Path of Exile از جدیدترین عناوین مجانی اضافه شده به استیم است و بدون شک از بزرگ ترین و با ارزش ترین آن ها. PoE یک Action RPG دیابلو Clone است. که چند سالی توسط استودیوی نیوزلندی Grinding Gear Games در حال ساخت بود.
پیش از پیوستن بازی به استیم استودیوی سازنده در ژانویه 2013 اقدام به انتشار عمومی نسخه ی بتای آن کرد.بازی با استقبال بی نظیری رو برو شد و در عرض 3 ماه و تا مارس 2013 تعداد بازیکنان آن به رقمی بالغ بر دو میلیون نفر رسید. این استقبال بی نظیر باعث شد تا استودیوی سازنده مجاب شود PoE می تواند به یک F2P موفق تبدیل شود.
و در نهایت نسخه ی کامل بازی حدود یک ماه پیش علاوه بر سایت رسمی سازندگان بر روی Steam نیز منتشر شد.
تجارت استودیوی سازنده در PoE نظیر اکثر آثار مشابه بر روش Microtransaction استوار است. البته این بدان معنا نیست که بازی شما را برای پیشرفت روند بازی مجبور به پرداخت هزینه های خواهد کرد. بلکه امکانات خریدنی در بازی تنها به شخصی سازی شخصیت ها و برخی آیتم های خاص خواهند پرداخت.
در این بازی صرف دلارهای بیشتر به معنای میان بر و پیشرفت ناگهانی در روند بازی نخواهد بود. این مهارت شماست که سرعت پیشرفت و قدرتمند‌تر شدن کارکترتان را تعیین خواهد کرد.,داستان بازی سر راست، ساده و جذاب است اما بیایید اعتراف کنیم چه کسی یکAction RPG حتی دیابلو را برای داستان آن بازی می‌کند؟ مگر در دور سوم شروع بازی با کارکتری جدید، دیگر داستان اهمیتی خواهد داشت؟
البته Path of Exile داستان ضعیفی ندارد. بازی در حالی شروع می‌شود که شما به عنوان یک محکوم به مرگ با یک کشتی به دریایی طوفانی فرستاده می‌شوید تا دریا سرنوشت شما را تعیین کند. شخصیت اصلی در حالی به هوش می‌آید که در ساحل یک جزیره‌ی مرموز گرفتار شده است. با اولین قدم در این جزیره با انبوهی از زامبی‌ها مواجه خواهید شد و این وضعیت عجیب در ادامه حتی به مبارزه با کوسه‌های مسخ شده نیز خواهد کشید! از این جا به بعد دیگر داستان را کنار بگذارید و به قدرتمند کردن کارکتر خود بپردازید.
مانند تمامی عناوین این سبک هدف شما در بازی ساختن یک کارکتر نیرومند، جمع آوری آیتم‌های خاص قدرتمند و در اصل بدل کردن شخصیت بازی به یک ماشین کشتار واقعی خواهد بود.همانطور که پیش از این عرض کردیم، بازی در اصل یک Diablo Clone است. البته شباهت‌های بازی به سری دیابلو بیشتر به نسخه‌ی اول و علی الخصوص دوم آن است. و خبری از اعمال تصمیمات جدید Blizzard پیرامون هسته‌ی گیم پلی دیابلو3 در این بازی نیست.
شاید بزرگ‌ترین تمایز بازی با سری دیابلو را باید در Skill Tree خاص آن دانست. باور کنید وقتی برای اولین بار با درخت مهارتی بازی مواجه می‌شوید شاید از ادامه‌ی آن منصرف شوید! البته باید گفت این سیستم مهارتی در عین پیچیدگی ظاهری بسیار کارآمد و جذاب است و حتی می‌توان گفت در گاهی موارد از پادشاه این سبک و سیستم جدید Rune آن پیشی می‌گیرد.
Item Drop در بازی نیز در حد استاندارد‌های بالای این سبک انجام می‌شود و آیتم‌های تصادفی نقش مهمی را در روند پیشرفت و ترغیب شما به ادامه‌ی بازی ایفا خواهند کرد. یکی از ویژگی‌های خاص بازی اعمال محدودیت شدید آن در حمل آیتم‌ها است. این تصمیم سازندگان گاهی اوقات چنان لحظات دشواری را برای شما رقم خواهد زد که کمتر مشابه آن را تجربه کرده‌اید! لحظاتی که باید به علت کمبود جا و پیدا کردن یک آیتم نایاب و نیرومند با یکی از شمشیرهای محبوب و نیرومند خود خداحافظی کنید.,در ابتدای بازی قادر خواهید بود از بین 6 کلاس موجود یکی را انتخاب کرده و شروع به بازی کنید. البته باید گفت بازی در اصل از چهار کلاس اصلی و دو کلاس تلفیقی برخوردار است.
به طور مثال Ranger دقیقا مشابه کلاس محبوب دیابلو 1، یعنی Rogue است که مهارت فوق العاده‌ی آن در تیراندازی، آن را به گزینه‌ای ایده آل برای نبرد از راه دور تبدیل می‌کند.
Marauder نیز همان Tank کلاسیک است که همه چیز را که بر سر راهش قرار بگیرد را نابود می‌کند و متخصص نبردهای تن به تن است. حال با تلفیقی دقیق از این دو کلاس و ترکیبی از نقاط قوت و ضعفشان کلاسDuellist متولد می‌شود که هم در نبرد تن به تن مهارت‌های قابل قبولی دارد و هم قادر به استفاده از سلاح‌های دور برد است. البته این کلاس نه تمام مهارت‌های تیراندازی رنجر را دارد و نه نیروی بدنی Marauder را، و چیزی در حد فاصل این دو قرار می‌‌گیرد.
در طرف دیگر با Templar و Wizzard مواجه هستیم. تمپلار توانایی‌های مبارزاتی و بدنی قوی، همراه با Intelligence را داراست. ویزارد همان جادوگر کلاسیکی است که قدرتش بر اسپل‌هایش و مبارزه از راه دور استوار است. نتیجه‌ی تلفیق این دو کلاسShadow است که علاوه بر مهارت‌های جادویی دوربرد توانایی‌های مبارزاتی نزدیک و تن به تن و نیز ویژگیhit-and-run را نیز داراست. مانند دوئلیست این کلاس نیز علاوه بر اتخاذ نقاط قوت دو کلاس نامبرده از برخی نقاط ضعف هر دو نیز برخوردار است.
البته در بازی یک کلاس هفتم نیز وجود دارد که یک کلاس ترکیبی کامل است، متشکل از نقاط ضعف و قوت همه ی کلاس های نامبرده. بازی کردن با این کلاس تنها پس از اتمام بازی امکان پذیر خواهد بود.,همانطور که پیش از این یادآور شدیم بازی از هر لحاظ به شدت وام دار Diablo 2 است. این امر در طراحی هنری نیز تسری می‌یابد تا آن جا که گاهی تصور می‌کنید با یک دیابلو دوRemaster شده طرفید! البته این به معنای تقلید صرف سازندگان نیست. بلکه هنر آن‌ها را در نزدیک شدن به مرزهای کیفیت بی بدیل آثار Blizzard می‌رساند.
از لحاظ فنی نیز بازی در سطح مطلوبی قرار دارد. گرافیک بازی چشم نواز و پرجزییات است. انیمیشن مبارزه‌ها و حرکات شخصیت‌ها نیز نرم روان و طبیعی است. البته این گرافیک فنی نسبتا پیشرفته مانع از اجرای بازی بر روی سیستم‌های معمولی نمی‌شود. و اکثر گیمرها می‌توانند به راحتی آن را بر روی سیستم‌هایشان اجرا نمایند.
بازی به طور کامل صداگذاری شده است. امری که در اثری با این مشخصات واقعا قابل تقدیر است. موسیقی نیز در سطح مطلوبی قرار دارد. به طور مثال هنگامی که در یک سیاه چال مشغول مبارزه هستید احساس می‌کنید درست همان موسیقی‌ای در حال پخش است که باید!
بازی از یک بخش چند نفره ی نسبتا کم محتوا نیز برخوردار است که البته با توجه F2P بودن بازی نمی توان آرا یک ضعف بزرگ قلمداد کرد. این بخش تنها یه یک حالت player-versus-player محدود می شود که البته بی نقص هم نیست زیرا با توجه به پارامترهایMatch Making این بخش در پیدا کردن مبارزین هم تراز نمی توان به راحتی مبارزات پیاپی را تجربه کرد و یافتن رقبا کار ساده ای نیست.در پایان باید گفت Path of Exile بازی ارزشمندی است. البته ارزش‌های تولیدی بازی و کیفیت ساخت آن به هیچ وجه در حد شاهکاری چون Diablo 3 نیست و شاید حتی نتوان آن را در حد استاندارد‌های TorchLight 2 نیز دانست. اما هنگامی که به یاد بیاوریم با یک بازی مجانی طرف هستیم بدون شک باید اقرار کنیمPath of Exile فوق العاده ارزشمند است. و ما را به انتظار می گذارد تا ببینیم پس از موفقیت این عنوان سازندگان با استعداد استودیوی Grinding Gear Games با امکانات مالی بیشتر در آینده دست به خلق چه عناوینی خواهند زد.پس بدون هیچ اتلاف وقتی هم اکنون بازی را از Steam دانلود کنید و از یک ماجراجویی هیجان انگیز و البته مجانی لذت ببرید.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
یک بازی رایگان واقعا ارزشمند
کیفیت بالای عناصر ارتقای شخصیت
اتمسفر گیرا و جذاب
مبارزات مهیج و مهارتی
طراحی محیطی عالی
نقاط ضعف:
ضعف محتوای بخش چنذنفره

User Rating: 4.55 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا