بررسیپلی استیشن 4

بررسی بازی DRIVECLUB

رانندگان بدون باشگاه

استودیوی Evolution در نسل قبل و بر روی کنسول PS3 موفق به ساخت یک IP جدید به نام MotorStorm شد که توانست طرفداران خاص خود را پیدا کند و به موفقیت‌های خوبی چه از نظر منتقدین و چه از نظر گیمر‌ها برسد. سال 2013 و در کنفرانس رسمی Playstaion 4 بود که این استودیو پرده از عنوان جدید خود به نام DriveClub برداشت، و تاریخ انتشار آن نیز همزمان با لانچ کنسول PS4 اعلام شد. اما همه چیز آنگونه که باید پیش نرفت و این بازی برای لانچ کنسول آماده نبود و با تاخیر تقریبا یک ساله مواجه شد. از آن سو سونی اعلام کرد بخشی از این بازی برای کابران PLUS بصورت مجانی در نظر گرفته شده که همزمان با انتشار نسخه کامل، در دسترس قرار خواهد گرفت. طبق گفته‌های استودیوی Evolution، آن‌ها تصمیم داشتند بیشترین تمرکز خود را بر روی کار گروهی و تیمی بگذارند، تا بازیکنان با همکاری یکدیگر و بصورت آنلاین، کلاب خود را بالا برده و بر جاده‌های مسابقه قدم بگذارند. اما بیایید به بررسی این عنوان پرسرو صدا بپردازیم تا ببینیم این استودیو تا چه مقدار در اهداف خود موفق عمل کرده‌ است.

DC یک ریسینگ جهان آزاد نیست. مسابقات در پیست‌ها انجام می‌گیرند اما این پیست‌ها فقط محدود به پیست‌های به اصطلاح استادیومی نیستند و در جاده‌های کوه‌های کانادا، هندوستان، نروژ، اسکاتلند و … نیز مسیر برای مسابقه در نظر گرفته شده است. گیم‌پلی بازی همانگونه که قبلا نیز اطلاعاتی از آن در دسترس بود، نیمه آرکید و نیمه شبیه‌ساز ساخته شده و برای حرفه‌ای شدن در آن، باید کمی حوصله به خرج دهید. شاید در ابتدا این حالت گیم‌پلی برایتان ناآشنا باشد اما بعد از مدتی تمرین، لذت رانندگی در جاده‌های کانادا را از یاد نخواهید برد. هندلینگ ماشین‌ها به زیبایی و دقت طراحی شده‌اند و حس متفاوت بودن تک‌تک اتومبیل‌ها در هنگام رانندگی احساس می‌شود. هرچند این اتومبیل‌ها تعدادشان به حدود 50 عدد می‌رسد که برای یه عنوان رسینگ با این حجم تبلیغات عدد کمی به حساب می‌آید و در ماه‌های آتی تعدادی اتومبیل بصورت DLC به این لیست اضافه خواهند شد. (امیدواریم اتومبیل‌های Muscle نیز جزیی از این برنامه باشند چون کمبود آن‌ها واقعا حس می‌شود.) اما همین تعداد کم به قدری با دقت طراحی شده‌اند که چنگ زدن لاستیک‌های یک Hennessey به آسفالت را، با توجه به نامتعادل بودن نسبت وزن به قدرت موتور آن، احساس خواهید کرد. مسیر‌های مسابقه دارای حالت‌های مختلف جوی و جاده‌ای هستند که تفاوت این جاده‌ها را نیز به خوبی درک خواهید کرد. برای مثال هندلینگ اتومبیل شما در یک جاده خاکی یا یخ زده، با یک جاده صاف و تمیز متفاوت است. حالت ترمز دستی با وجود آرکید بودن تقریبی بازی، حالتی کاملا شبیه‌ساز مانند دارد و Drift کشیدن در این بازی، یکی از سخت ترین‌ کار‌ها خواهد بود. بدین صورت که باید به دقت و با توجه به قدرت موتور اتومبیل، ابتدا فرمان را در مسیر موافق پیچ جاده، همراه با ترمزدستی چرخانده و بعد از قرار گرفتن اتومبیل در حالت ایده‌آل، فرمان را مخالف جهت بدنه ماشین چرخش دهید! همانگونه که گفته شد این بازی با آمیختن سبک آرکید و شبیه‌ساز، تجربه لذت بخشی از رانندگی را برای عاشقان ریسینگ رقم خواهد زد.

بازی از سه بخش Event، Single Race و Multiplayer تشکیل شده است. در بخش Single Race می‌توانید مسابقاتی با سلیقه و چینش خود داشته باشید و شاید بتوان گفت، خود را برای مراحل Event آماده کنید. بخش Event که چیزی شبیه به Career است، از چندین مرحله خاص تشکیل شده که با توجه به شرایطی که قبلا برای شما در نظر گرفته شده‌، باید به مسابقه پرداخته و مهارت خود را محک بزنید. در این بخش ابتدا از مسابقات بسیار آسان با ماشین‌های معمولی شروع خواهید کرد و با گرفتن ستاره‌های خاصی که در هر مرحله در نظر گرفته شده، وارد مراحل بالاتر و سخت‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شوید. باید گفت که تعداد این Event ها تا حدودی کم هستند و اگر شما هم مثل نگارنده در عطش یک ریسینگ خوب بر روی PS4 بودید، در عرض 2 روز تمامی Event ها را به اتمام خواهید رساند و با توجه به کامل نبودن بخش Multiplayer (در ادامه توضیح داده خواهد شد) کاری جز دنبال کردن اخبار بازی در سایت‌های مختلف نخواهید داشت! به بحث اصلی و Event ها برگردیم. همانطور که گفته شد رفته رفته این مراحل سخت‌تر می‌شوند و در این بین هوش‌مصنوعی قدرتمند بازی لحظه‌ای شما را تنها نخواهد گذاشت و در کمال ناباوری در مراحل بالاتر، متوجه بی‌رحم بودن آن خواهید شد! هوش مصنوعی در این بازی یکی از واقعی‌ترین AI هایی است که تا بحال دیده‌اید. به قدری که گاها احساس اینکه در حال انجام یه مسابقه آنلاین هستید به شما القا خواهد شد.

حریفان هیچ رحمی ندارند و اگر مخل کار آن‌ها شوید از شما انتقام خواهند گرفت! کافی است در طی مسابقه به یکی از حریفان برخورد کنید و مانع پیشروی او شوید، مطمئن باشید در اولین فرصتی که بتواند، انتقام خود را از شما خواهد گرفت! برنده شدن و تصاحب رتبه اول در این بازی خیلی آسان نیست و نیازمند دقت و مهارت بالایی است که باید با تمرین و تکرار آن را بدست بیاورید. دراین بین برای بازیکن حالت‌هایی نیز در نظر گرفته شده که کار شما برای برنده شدن را سخت‌تر می‌کند. همانگونه که در اکثر بازی‌های ریسینگ شاهد بودیم، این بازی نیز دارای پنالتی یا جریمه است که در صورت تخطی از قوانین مسابقه، به بازیکن تعلق می‌گیرد و بازیکن با توجه به مقدار تخلف، قادر نخواهد بود به سرعت خود بیافزاید. این قوانین شامل خارج نشدن از مسیر برای میانبر زدن، ضربه محلک به حریف برای کمک گرفتن از او برای ماندن در جاده و … هستند که جریمه‌هایی چند ثانیه‌ای را بهمراه دارند. در کل گیم‌پلی DC یکی از زیباترین‌های سبک ریسینگ را به نمایش می‌گذارد که بعد از حرفه‌ای شدن در آن، به سختی از آن دل خواهید کند!
بالاتر بحث از ناقص بودن بخش مالتی‌پلیر یا چند نفره شد. باید به عرض برسانم که سرور‌های این بازی از روز اول انتشار، به حالت معلق در آمده‌اند و به همین دلیل نیز نقد این بازی با تاخیر زیادی مواجه شد. نمی‌خواستم این نقد بدون تست بخش مالتی‌پلیر و Challenge ها، که Evolution مانور زیادی بر روی آن داده بود نوشته شود اما دیگر نمی‌توان بیش از این به این شرکت فرصت داد.

بعد از حدود 10 روز از انتشار بالاخره بخشی از سرورها آماده به کار شدند و حداقل توانستیم کلاب خود را بسازیم و با دوستان، با طراح‌هایی که بر روی ماشین‌ها می‌زدیم دل‌مشغولی ایجاد کنیم!!! بخش Challenge ها که گفته می‌شود از اصلی‌ترین بخش‌های آنلاین هست، هنوز هم غیرفعال است و معلوم نیست سرور‌ها کی به حالت ایده‌آل خواهند رسید. در بخش چندنفره، شما شاهد Event هایی خواهید بود که بصورت پیش فرض برای شما در نظر گرفته می‌شوند و باید با ثبت‌نام در آن‌ها با دیگران به رقابت بپردازید. این Event ها شامل بخش‌های تک نفره و گروهی هستند که در حالت گروهی، مجموع امتیاز‌ات بازیکنان هرگروه که در طی مسابقه بدست می‌آورند، گروه برنده را مشخص می‌کند. حالت Private برای بخش آنلاین و بازی با دوستان به صورت خصوصی در نظر گرفته نشده و اگر هم هست، حداقل با این وضع سرور‌ها چیزی نمایش داده نمی‌شود! بخش آنلاین این بازی یک آبروریزی مطلق برای این شرکت محسوب می‌شود. عنوانی که قصد داشت قدرت و تمرکز خود را بر روی بخش آنلاین به نمایش بگذارد، اکنون از در دسترس نبودن سرور برای آنلاین شدن رنج می‌برد!
گرافیک بازی در یک کلام، خیره کننده است! به طوری که در چند روز اولی که شروع به انجام بازی خواهید کرد، به علت نگاه کردن بیش از حد به محیط بازی، ماشین خود را در کنار جاده و داخل دیواره‌های مسیر خواهید یافت و برنده شدن در مسابقه با چنین شرایطی برایتان از محالات خواهد بود! محیط‌های بازی مخصوصا مسیر‌های کانادا، هندوستان و نروژ از بهترین محیط‌های این عنوان هستند که چشم هر بیننده‌ای را نوازش خواهد داد.

هزاران درختی که بصورت ریل تایم توسط موتور قدرتمند بازی در کوه‌های کانادا در حال رندر هستند، تحسین شما را به همراه خواهد داشت. تمامی منابع نوری در بازی بصورت همزمان (Real Time) هستند و بازتاب آن‌ها بر روی تمامی سطوح، اعم از جاده، بدنه فلزی اتومبیل، پلاستیک داشبور ماشین، لاستیک‌ها و رینگ‌های براق ماشین، همگی شبیه سازی شده‌اند. حالا کافیست منتظر غروب کردن آفتاب باشید تا با دیدن منظره شب و حالت نورپردازی چراغ‌های ماشین، دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشید! تخریب‌پذیری اتومبیل‌ها در حد معمولی مثل فرورفتگی نقاط مختلف اتومبیل یا کج شدن سپر آن در نظر گرفته شده و با توجه به جریانات لیسانس تخریب اتومبیل، راضی کننده است. طراحی اتومبیل‌ها در سطح خوبی قرار دارند و نمای کاکپیت برای تمامی ماشین‌ها در نظر گرفته شده که به راستی با دقت و زیبایی طراحی شده‌اند. حتی شما قادر خواهید بود بازتاب داشبور ماشین را بر روی شیشه جلو مشاهده کنید. به راحتی می‌توان گفت این عنوان یکی از واقعی‌ترین و رئال‌ترین گرافیک‌هایی را ارائه می‌دهد که تا بحال دیده‌اید. ناگفته نماند که ابر‌های این بازی تماما بصورت واقعی و سه بعدی طراحی شده‌اند و در حال حرکت و تغییر هستند، اما چه فایده که باران یا برفی از آن‌ها نمی‌بارد!

شاید شما هم تبلیغات و نمایش‌های آب و هوایی بازی را دیده باشید که همگان را انگشت به دهان گذاشته بود. باید بگوییم که این قابلیت در روز انتشار بازی در دسترس نیست و بعد از شاید 2 ماه (تاریخ دقیق آن مشخص نشده) بصورت یک آپدیت مجانی در دسترس کاربران قرار گیرد! دلیل مشخصی برای این کار وجود ندارد. شاید پروژه تغییرات آب و هوایی قبلا در دستور کار نبوده و بعدا اضافه شده و هنوز به مراحل نهایی نرسیده است. اما این‌ها هیچ عذری نمی‌تواند برای کسانی باشد که با توجه به این نمایش‌ها، این عنوان را خریداری کرده‌اند. در کنار آن، این عنوان حتی قابلیت یک Replay ساده را نیز ندارد و شما قادر نخواهید بود عملکرد خود در مسابقه را بازبینی کنید! به علاوه اینکه حالت Photo Mode، که اکنون به یک استاندارد، حداقل در بازی های ریسینگ تبدیل شده است، که پیش‌تر در نمایش‌ها نشان داده شده بود نیز در بازی نهایی غایب است و باز هم باید منتظر آپدیت حجیم این بازی باشیم! لیست کمبود‌های این بازی زمانی بیشتر می‌شوند که به شما بگویم این عنوان به غیر از دو یا سه موزیک ساده، چیزی برای گوش‌های شما در نظر نگرفته است! این حالت یکی از بی‌معنی‌ترین و خنده‌دارترین مواردی است که می‌توانید در یک بازی ریسینگ با آن مواجه شوید!
اما در طرف دیگر و صداگذاری، باید بگویم که Evolution سنگ تمام گذاشته و صدای اتومبیل‌ها و لاستیک‌ها و … به زیبایی ضبط شده‌اند تا صدای غرش یک Pagani Zonda R گوش‌های شما را نوازش دهد. صدای برخورد‌ اتومبیل‌ها و بدنه‌های آن‌ها حس واقعی بودن را به شما القا خواهد کرد. صدای موتور در حالت‌های متخلف دوربین (روی جاده، روی کاپوت، داخل کاکپیت و پشت اتومبیل) تغییر می‌کند و درکل می‌توان گفت در بخش صداگذاری نقصی وارد نیست.

کلام آخر:

نتیجه‌گیری در مورد این عنوان خیلی سخت است. از یک طرف گیم‌پلی زیبا، جذاب و هیجانی آن در کنار گرافیک واقع‌گرایانه و پرملات، دلیلی بر تجربه هرچه سریعتر این عنوان است، اما در طرف دیگر کمبود و نقص بخش‌های مختلف بازی، دلیلی بر صبر کردن. این بازی بیشتر از سمت نواقصِ به اصطلاح Content ضربه می‌خورد تا نواقص فنی. اگر نظر من را به عنوان دلیلی برای خرید یا نخریدن این عنوان می‌خواهید بدانید، باید بگویم که صبرپیشه کنید تا آپدیت حجیمی که برای بازی در نظر گرفته شده منتشر شود، و بعد اقدام به خرید آن بکنید. این بازی با توجه به شرایط فعلی بیشتر چیزی شبیه به یک دمو 60 دلاری ( 50 دلار برای اعضای PLUS) است که با آمدن آپدیت معروف به یک بازی کامل تبدیل خواهد شد. شاید اگر سازندگان 2 ماه نیز بر تاخیر این بازی می‌افزودند اکنون با چنین عنوان ناقصی روبرو نبودیم و یکی از مدعیان بسیار سرسخت ریسینگ سال را تجربه می‌کردیم. اما همانگونه که گفته شد، از نظر گیم‌پلی نگرانی وجود ندارد و اگر شما هم عطش یک ریسینگ خوب را دارید و صبر کردن نیز کاری از پیش نمی‌برد، این عنوان را تهیه کنید و به همراه ما منتظر کامل شدن آن باشید!

نگاه دوم:

اگر نقد اصلی را خوانده باشید، متوجه مشکلات این بازی در بخش محتویات (Content) و ایراداتی همچون نبود بخش عکاسی یا Photo Mode، نبود سرورهای پایدار و جای خالی تغییرات آب و هوایی شده‌اید. حال بعد از گذشت تقریبا 2 ماه از انتشار، تیم سازنده سعی در برطرف کردن مشکلات و ریز و درشت بازی داشتند که در این راه هم موفق بوده‌اند. چندین آپدیت اولیه بازی تقریبا تمامی مشکلات آنلاین را برطرف کردند و موفق شدیم که این بخش را تجربه کنیم. اکنون می‌توانید با دوستان خود کلوب مورد نظر را ساخته و با دیگران به رقابت بپردازید. سرورهای بازی حالت پایدار پیدا کرده‌اند و در حین بازی هیچ لگ و مواردی نظیر آن را نخواهید دید. حالت‌های مسابقه نیز بدین صورت است که روزانه مسیرها و شرایط‌های مختلفی از طرف تیم سازنده برای بازیکنان در نظر گرفته می‌شود و باید طبق قوانین تعیین شده به رقابت بپردازید. این مسابقات نیز شامل بخش انفرادی و گروهی است. در بخش گروهی افراد به دو گروه قرمز و آبی تقسیم می‌شوند که با توجه به مکانی که افراد گروه، در پایان مسابقه قرار دارند، امتیازات جمع شده و برنده نهایی اعلام می‌شود. شاید ایرادی که به این بخش بتوانیم وارد کنیم، نبود قابلیت مسابقات Private و نبود حالت Ghost باشد.

بخشی به نام Challenge در این عنوان وجود دارد که قبلا غیرفعال بود. در این بخش شما می‌توانید رکوردهایی که در مسیرهای مختلف به جای گذاشته‌اید را، با دیگران به اشتراک بگذارید و آن‌ها را به چالش دعوت کنید. این بخش در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد اما وقتی چالشی از سمت دوستتان برایتان ارسال شد و در کمال ناباوری رکورد او را نتوانستید بزنید، تازه هیجان شروع شده و سعی در شکستن رکورد او خواهید داشت. این چالش‌ها در کنار بخش انفرادی، کلوب را نیز شامل می‌شوند که در این حالت باید با همکاری افراد گروه، رکورد کلوب‌های دیگر را بشکنید. این امر باید توسط تمامی اعضای گروه انجام شود و هماهنگی و پشتکار در گروه حرف اول را خواهد زد.
بخش فوتو مود به بازی اضافه شده است که در اولین نگاه متوجه امکانات حرفه‌ای آن خواهید شد. محیط‌های بازی همانطور که در متن اصلی نقد گفته شده بود، به قدری زیبا هستند که تقریبا نیمی از وقت بازی شما صرف عکاسی در این محیط‌ها خواهد شد! حالا آپدیت و پچ آب و هوا را نیز به این بازی اضافه کنید تا کلکسیونی از عکس‌های فوق العاده و زیبا را در سایت‌های مختلف، توسط افراد مختلف را داشته باشید.

تغییرات آب و هوایی بازی به قدری زیبا طراحی شده‌اند که به جرئت می‌توان گفت به نظر می‌رسد نسخه دوم این بازی عرضه شده است! از نظر گرافیکی این بازی به قدری پیشرفت کرده که زبان از توضیح آن قاصر است و باید خودتان آن را تجربه کنید. آب و هوا در سه حالت معمولی، سنگین و متغیر (به لطف ابرهای متغیر)، در دسترس است. کافی است حالت هوایی را طوفانی، زمان آن را شب همراه با بارش سنگین برف انتخاب کنید تا شاهد جادوی گرافیکی این بازی باشید. برخورد و حرکت کاملا ریل تایم قطرات آب بر روی شیشه جلوی اتومبیل و جمع شدن آن‌ها توسط برف‌ پاکن و دوباره پخش شدن آن که در اثر تغییر جهت اتومبیل انجام می‌شود، چیزی است که به این زودی از یادها نخواهد رفت. حالا رعد و برق ناگهانی و تاثیر نور داینمیک آن بر کل محیط و داخل کابین را نیز اضافه کنید تا یک رانندگی رویایی در شب داشته باشید. باید اضافه کنم که این آب و هوا مستقیما در گیم‌پلی بازی نیز تاثیر گذار است و به زیبایی هر چه تمام، تفاوت رانندگی در جاده خشک، بارانی و برفی را لمس خواهید کرد. این تفاوت با تغییر مقدار بارش نیز متفاوت است و از این بابت باید به تیم سازنده تبریک گفت.

باران بازی نه تنها بر روی جاده و اتومبیل تاثیر گذار است، بلکه تمامی منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای درک بهتر این موضوع یکی از جاده‌ها را یک بار با هوای آفتابی و بار دیگر با هوای بارانی تجربه کنید تا خیس شدن کل محیط بازی را نظاره‌گر باشید. خیس شدن محیط به قدری با حساسیت بالا کار شده است که خیس شدن شاخ و برگ‌ درختان را نیز می‌توانید مشاهده کنید.
در آخر هم شایان ذکر شوم که تیم سازنده به علت مشکلاتی که در زمان لانچ، گریبان‌گیر این بازی شده بود، پکیجی از دو Tour Pack و چندین اتومبیل را بصورت مجانی به خریداران هدیه کردند که می‌توانید در کنار بروزرسانی‌ها، آن‌ها را از بخش Store خریداری کنید که پکیج خوب و کاملی از مراحل و چلنج‌های نفس گیر جدید هستند.
دومین DLC این بازی نیز منتشر شده که باز هم شامل دو Tour Pack جدید هست و مراحل مخصوص به آب‌وهوا را برای شما تدارک دیده است. مرحله محبوب! و چالش برانگیز Venom Hot Lap نیز دوباره بازگشته تا اشک بازیکنان را اینبار با هوای بارانی در بیاورد! مراحل جدید در کنار آب و هوای دائما در حال تغییر، چالش‌های لذت بخشی را برایتان فراهم خواهد کرد که از تجربه آن‌ها سیر نخواهید شد.

کلام آخر:

این بازی در زمان انتشار دارای نواقص خیلی زیادی در بخش محتویات بود که باعث شد نمرات بسیار پایینی را از طرف منتقدین و سایت‌ها (حتی بازی‌سنتر!) کسب نماید. باید گفت این نواقص در طول 2 ماه گذشته تقریبا به کلی برطرف شده‌اند و اکنون شاهد پکیج کاملی از یک بازی ریسینگ هستیم. این تیم اگر بتواند در شماره بعدی، حالت جهان آزاد به این بازی بدهد، می‌تواند رقیب خوبی برای دیگر عناوین باشد. متاسفانه امکان بروز رسانی نمره وجود ندارد، اما تغییرات ایجاد شده در این بازی ما را مجاب کرد تا توضیحات بیشتری در مورد این بازی بدهیم. در نقد اصلی پیشنهادی به کسانی که قصد خرید بازی را داشتند، دادیم که منتظر باشند تا نواقص این بازی برطرف شود. اکنون به جرئت می‌توان گفت اگر قصد تجربه یک ریسینگ خوب بر روی کنسول PS4 را دارید، این بازی می‌تواند لحظات خوشی را برای شما بهمراه داشته باشد؛ و خرید این بازی برای تمامی افراد علاقه‌مند به بازی‌های اتومبیل‌رانی پیشنهاد می‌شود. پس فرصت را از دست ندهید و هرچه سریعتر کلوبی برای خود دست و پا کنید!

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
ترکیب خوب گیم‌پلی آرکید و شبیه‌ساز
گرافیک خیره‌کننده
هوش مصنوعی قدرتمند
Event های گاها سخت و نفس‌گیر
نقاط ضعف:
سرورهای آفلاین!
تعداد کم Event ها
تعداد انگشت شمار موسیقی
در دسترس نبودن تغییرات آب‌ و هوا در ابتدا

User Rating: 3.35 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا