ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی Dead To Rights: Retribution

به نظر می رسد شهر Grant City هیچ گاه به آرامش ابدی نخواهد رسید. مزدوران، خلافکاران، پلیس های فاسد کنترل شهر را به دست گرفته اند و هیچ کس یارای مقابله با آن ها را ندارد. در این بین یک پلیس با تمام وجود و به کمک سگ وفادارش حاظر است از شهر در مقابل لشکری از این خلافکاران بایستد و به شهر جانی دوباره ببخشد.
بازی Dead to Rights در نسل گذشته بر روی کنسول های PS2 و XBOX به محبوبیت نسبی دست پیدا کرد و اکنون نسخه ای جدید از آن برای این نسل به بازار عرضه شده است. این بازی داستان پلیسی به نام Jack Slate را بازگو می کند که با کمک سگ همیشه همراهش Shadow (سایه) به جنگ خلافکار ها می رود. البته این پلیس بازی از آن پلیس بازی هایی که فکرش را می کنید نیست و جک هیچ گونه قانون پلیسی را در این بین رعایت نمی کند. داستان دارای کش و قوس های متفاوتی است و به سبک فیلم های امروزی از قدیم تا زمان حال و بعد آینده، از زبان جک نقل می شود. عده ای مزدور ساختمان مرکزی تلویزیونی شهر را به دست گرفته اند و اقدام به قتل گروگان ها می کنند. جک وارد ماجرا می شود اما رئیس مزدورها از دستش فرار میکند. جک به دنبال یافتن سر نخی وارد محل استقرار گروهک ها شده و متوجه دست های پشت پرده ای می شود که به نیروی پلیس مربوط است. داستان بسیار سطحی و تنها بهانه ای است برای جلو پیش بردن روند بازی. البته دایالوگ ها و متن صحبت های بسیار سنگین و پربار کار شده اند، و شما خیلی زود با کاراکتر ها ربطه بر قرار خواهید کرد. DTR تمام المان های یک بازی شوتر سوم شخص را داراست و علاوه بر آن مبارزات تن به تنی دارد که ساعت ها شما را مشغول می کند. بخش گیم پلی از دو بخش مجزا تشکیل یافته. مراحل بازی با جک و مراحل کنترل Shadow. بله شما با سگ جک به بازی خواهید پرداخت که به جرئت می توانم بگویم لذت بخش ترین مراحل کل بازی را شامل می شود. معمولا زمانی که جک به کلیدی برای عبور از دربی احتیاج دارد شما کنترل Shadow را به دست می گیرید.

,سایه حالت مخفی کاری دارد که با نگه داشتن دکمه LT به این حالت وارد می شود. در این حالت محیط اطراف کمرنگ تر شده و دشمنان به رنگ آبی در می آیند و ضربان قبل آنها به خوبی قادر شنود است. در حالت مخفی کاری میتوان تک تک دشمنان را با زمان بندی دقیق از پای در آورد. مهم نیست چند بار این مراحل را تکرار می کنید، صحنه های دریده شدن یک نگون بخت توسط سایه به هیچ وجه برایتان خسته کننده نخواهد شد. جویده شدن گلو و یا دریده شدن شکم تنها بخشی از حرکات سایه هستند!
مراحلی که با جک می روید همانند دیگر شوتر ها با کاور گیری توام است اما مقدار محدود فشنگ ها به شما این اجازه را نخواهد داد که تمامی دشمنان را تنها از یک کاور ازپای در آورید. در این حالت مجبورید در یک زمان مناسب از سنگر در آمده و با سرعت تمام به سمت دشمن بدوید و اینجاست که بخش تن به تن وارد داستان می شود. جک از 2 حالت ضربه سنگین و سبک و یک حالت دفاعی بهره می برد. مبارزات به زیبایی کار شده اند اما مشکل دوربین نیمی از این لذت را با خود خواهد برد. دوربین در بسیاری از مواقع در موقعیت بدی قرار می گیرد به طوری که در حال مبارزه با یکنفر، نفر بعد در نقطه کور دوربین قرار می گیرد و تنها زمانی متوجه حضور او خواهید شد که ضربه ای به شما از سمتش وارد شود. در حالت درگیری اگر فرد مقابل سلاحی در اختیار داشته باشد، با زدن چند ضربه دکمه A به معنای خلع سلاح روی صفحه نمایان می شود. بازدن این دکمه جک در یک حرکت سلاح فرد را گرفته و دقیقا روی مغزش نشانه می رود، که در اینجا کافی است فقط ماشه را فشار دهید تا شاهد صحنه slowmotion مردن دشمنتان باشید.

,حالت دیگر در حین مبارزات تن به تن اتفاق می افتد. بدین صورت که پس از وارد آوردن تعدادی ضربه به حریف، دکمه A به صورت تمام کننده ظاهر می شود. در اینجا شاهد یک کات سین کوتاه از ترکاندن مغز فرد یا شکستن دست و پایش توسط جک خواهید بود. این تمام کننده ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و تا پایان بازی شما دائما در حال دیدن حالت جدیدی از تمام کننده خواهید بود. در کنار صفحه نواری به نام Focus (تمرکز) وجود دارد که با زدن تمام کننده ها، هدشات ها، خلع سلاح و… کم کم پر می شود. با فعال کردن آن جک وارد حالت تمرکز می شود، همه جا به حالت آهسته در آمده و دشمنان با یک تیر از پای در می آیند.
گذشته از حالت های فردی گیم پلی در حین بازی با جک، اگر “سایه” در کنارتان باشد می توانید با D-Pad دستور حمله، عقب نشینی و پوشش را بدهید. فرض کنید فردی پست دیوار ایستاده و خود شما در دید یک Sniper هستید. در اینجا می توانید “سایه” را بفرستید تا حسابی از خجالت دشمن پشت دیوار در بیاید. البته تمامی دشمنان سریعا تسلیم سایه نخواهند شد. دشمنان ضعیف تر در همان ابتدای کار به زمین می افتند اما بعضی از دشمنان در مقابل سایه مقاومت کرده و با زدن ضربه ای او را از خود دور می کنند. تنوع دشمنان بسیار بالاست و در هر مرحله ممکن است دشمن جدیدی به شما معرفی شود. سلاح ها نیز از این قائده مسثنا نیستند.

,هوش مصنوعی دشمنان نه عالی، اما زیبا کار شده است. بسیار اتفاق می افتد که دشمنی با تمام سرعت به سمت محلی که سنگر گرفته اید درحال دویدن است تا وارد مبارزه تن به تن شود (چون سلاح ندارد) حال شما لحظه ای از سنگر خارج می شوید و به سمتش نشانه می روید. هوش مصنوعی سریعا واکنش نشان می دهد، یا به دنبال سنگر خواهد گشت یا به دنبال اسلحه دوستان خود که بر زمین افتاده است. گرافیک بازی به صورت فانتزی ساخته شده. اندام ها کاراکتر ها عضلانی و کشیده و حرکات آن ها نیز به صورت فانتزی است. طراحی چهره کاراکتر ها اصلا در حد قابل قبولی نیست. مخصوصا طراحی “سایه” که یکی از جذاب ترین کاراکتر های اصلی بازی است، حتی نزدیک به آرت ورک ها هم نیست. بافت ها در مرحله ای بالاتر از طراحی قرار می گیرند. در کل در هیچ کجا سطوحی با بافت زشت و عذاب آور نخواهید دید. طراحی مراحل زیبا کار شده و از نظر هنری خوب از آب در آمده است. افکت های ویژه مانند آب و آتش و انفجار به هیچ وجه قابل قبول نیستند و بیشتر به دو نسل قبل شباهت دارد تا نسل جدید. با وجود اینکه مراحل بسیار متنوع هستند و در لوکیشن های متفاوتی اتفاق می افتند، به هیچ وجه حس این تنوع به شما منتقل نمی شود. شاید به دلیل این باشد که تقریبا تمامی مراحل در طول شب و هوای بارانی اتفاق می افتد. رنگ بندی بسیار کم تنوع است و سازنده گان خواسته اند با استفاده از رنگ های مرده و تیره، حس بی روح بودن شهر را منتقل کنند.

در کل گرافیک در حد قابل قبولی قرار می گیرد، اما عالی نیست. موزیک و صدا با وجود سادگی، انصافا خوب کار شده است. صدای اسلحه ها، صدای پای دشمنی که لباس زرهی به تن دارد، صدای گفت و گوی دو نفر که فاصله ای نزدیک ایستاده اند همگی به خوبی قابل شنود هستند. موزیک های متن و مراحل بسیار کم تعداد کار شده اند. اما همان تعداد کم هم از هیجان خوبی برخوردار است و حداقل برای من، تا پایان بازی و بعد از آن هم لذت بخش بود. دوبلاژ ها خوب کار شده و جک در حین درگیری دائما در حال حرف زدن و دشنام دادن است! مورد جالبی که در این بازی دیدیم لیست اچیومنت های آن بود. به غیر از اچیومنت های آفلاین که در مجموع 1000 امیتاز هستند، تعدادی اچیومنت در حالت مقایسه بازی خود با دوستتان دیده می شود که در این دیسک هیچ حالت مولتی پلیری ما ندیدیم. این هم روش جدیدی است برای کسب در آمد زیرا در آینده به طور حتم بخش مولتی پلیر به صورت DLC بر روی شبکه هایLIVE و PSN قرار خواهد گرفت.

کلام آخر:

D2E:R بازی زیبایی است اما سازندگان نتوانسته اند ایده های ناب خود را در آن پیاده کنند. بازی می توانست بسیار زیبا تر از نسخه کنونی بشد. اما با وجود تمام اینها بازی ارزش یک بار بازی کردن و لذت بردن را دارد. کل بازی حدود 8 ساعت از وقت شما را خواهد گرفت. مطمئن باشید از مراحل “سایه”، هدشات ها، تمام کننده ها و … به اندازه کافی لذت خواهید برد و شاید تا ماه ها در ذهنتان باقی بماند.

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
تمام کننده های پرخشونت و زیبا
مراحل "سایه"
هوش مصنوعی جالب
نقاط ضعف:
دوربین تا حدودی عذاب آور
گاها باگ های عجیب

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا