ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی Clash of the Titans

در این چند ساله بازی‌های بسیار زیادی را شاهد بوده‌ایم که همزمان با اکران فیلم به بازار آمده‌اند. آیا این بازی‌ها توانسته‌اند به موفقیتی دست پیدا کنند یا همیشه چشم انتظار به فروش در کنار فیلم خود بوده‌اند؟ بازی Clash of the Titans در بعضی قسمت ها توانسته است موفقیت هایی هر چند کوچک را به دست آورد، اما در یک نگاه کلی با یک بازی ضعیف روبرو هستیم که مشکلات زیادی در آن به چشم می خورد و به نظر می‌رسد که سازندگان آن طور که باید و شاید از پتانسیل بالای داستان و جذابیت آن استفاده بهینه را نکرده‌اند و به نوعی با اشتباهات خود یک ایده ناب رو از بین بردند و آن را سوزانده‌اند. اگر بخواهیم خلاصه کوتاهی از داستان را به طوری که قسمتی از آن آشکار نشود بگویم باید گفت که داستان بازی بسیار زیبا و گیرا می‌باشد البته اگر علاقه مند به افسانه‌های یونانی باشید. شخصیت اصلی Perseus نام دارد که خانواده خود را به علت حمله ای که Hades به روستای آن ها انجام داد از دست می‌دهد. در ادامه او متوجه می‌شود که فرزند Zeus است و برای انتقام از Hades و کشتن جانور دست آموز او راهی کوهستانی می‌شود که در آن سه جادوگر برای کمک به او حضور دارند. در مجموع داستان از پتانسیل بالایی برخوردار است و از نقاط قوت بازی به شمار می‌آید. حال بهتر است به سراغ نقد بازی برویم و ابتدا نقاطی که پرداخت خوبی در آن شده است را برای شما به تصویر بکشیم و سپس به نقاط ضعف آن اشاره کنیم تا دید بهتری از این بازی به دست آورید.

ابتدا به بخش گیم پلی خواهیم پرادخت که شما را جذب خود می‌کند. در این بازی ما شاهد یک گیم پلی معمولی اما با تنوع بسیار بالا هستیم. منظور از جمله قبل این است که در بازی ما شاهد Comboهای بسیار ساده ای خواهیم بود به طوری که تا اواخر بازی تنها چند حرکت معمولی دیگر برای کرکتر بازی آزاد خواهد شد. اما متنوع از این جهت که شاهد تعداد فوق العاده بالایی از سلاح ها و جادوها در طول بازی خواهیم بود که واقعا همگی زیبا و عالی کار شده‌اند به طوری که امکان ندارد از این بخش خسته شوید و حتی ممکن است تا پایان نتوانید تمامی سلاح ها و جادوها را استفاده کنید. سلاح های بازی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول سلاح های اصلی هستند که به شخصیت اصلی داده می‌شوند و قابلیت تعویض یا بازگردانی در آن‌ها وجود نخواهد داشت. اما دسته دوم سلاح‌های جانبی یا دوم شما می‌باشند که اوج هنر را در این بخش شاهد خواهیم بود. در این بخش تنوع موج میزند به طوری که شاید شاهد نزدیک به چهل سلاح مختلف در بازی باشیم که در طول بازی به مرور زمان به دست خواهد آمد. سلاح های متنوعی از جمله تبرهای تیز و برنده، شمشیرهای کوتاه و بلند، تیرکمان‌های با برد بالا و کم و چندین چند سلاح دیگر که هر یک در بخش هایی به یاری شما می‌آیند. جادوها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. از جادوهای زیادی برای مداوا کردن خود، ایجاد طوفان با قدرت‌های مختلف به کمک پرهای پرندگان و هارپی‌ها، ایجاد ستونی از آتش به وسیله جادوی گرفته شده از نگهبانان سرزمین Hades و جادوها فراوان دیگری که در بازی گنجانده شده است. مبارزات کمی خشک کار شده است و پس از وارد کردن چند ضربه می توان با گرفتن روح موجودات آن‌ها را به سرعت نابود کرد. البته در پایان مبارزات نیز Fatalityهایی قرار داده شده است که فوق العاده بازی را جذاب می‌کند به طوری که برای هر دشمن یک یا دو حرکت خاص تعبیه شده است. Bossها نسبتا خوب کار شده اند اما به علت راحت بودن بازی و هوش مصنوعی ضعیف موجودات در بعضی مقاطع این قسمت نیز دچار ضربه شده است. بهترین قسمتی که می توان در این بازی قرار داد بخش دو نفره است که به لطف سازندگان این بخش قرار گرفته است. به راحتی می‌توانید در اکثر مراحل به کمک دوست خود و در حالت Offline بازی را پیش ببرید و به اتمام برسانید. در پایان می توان گفت که این بخش بهترین قسمت بازی است.

بخش بعدی گرافیک می‌باشد. گرافیک Clash of the Titans دقیقا یک بازی متوسط نسل قبل را به تصویر می‌کشد. محیط‌های با جزییات کم طراحی شده‌اند. مراحل گاهی اوقات اعصاب شما را خورد می‌کند چون باید یک مسیر را 10 بار در 10 مرحله مختلف طی کنید. نداشتن راهنما در طول روند بازی باعث می شود که در محیط‌های وسیع تمامی راه را برای رسیدن به هدف خود امتحان کنید و گاهی اوقات ممکن است یک مرحله در پنج دقیقه به اتمام برسد و بعضی وقت‌ها ممکن است اگر در همان مرحله مسیر را درست طی نکنید این زمان به پانزده دقیقه برسد که این کار باعث خسته شدن بازیکن از محیط‌ها می‌شود زیرا آن‌ها خیلی خشک و سرد نیز طراحی شده اند. نکته بعدی در گرافیک، طراحی بد دشمنان می‌باشد به طوری که خیلی خشک حرکت می کنند و برای حمله کردن تنها چند حرکت ساده طراحی شده است. بهترین افکت بازی را می توان افکت آب دانست که با راه رفتن با آن به شکل نسبتا خوبی به اطراف پخش می‌شود یا زمانی که زیر آبشارهای کوتاه قرار می‌گیرید آب از شانه های Perseus به شکل زیبایی به پایین می‌آید. طراحی Bossهای بازی خوب بوده است و جزییات آن نسبت به دشمنان بیشتر است اما بازهم کافی نمی‌باشد. در بخش Fatality بازی یک سری دایره نسبتا زشت طراحی شده است که به نوعی حس تپیدن را به شما منتقل می‌کند اما می توانستند وقت بیشتری برای طراحی آن بگذارند. مهمترین مشکل گرافیکی طراحی خود شخصیت های بازی است که آن‌ها نیز به خوبی کار نشده‌اند به طوری که اگر به همراهان Perseus یا خود او بنگرید شاهد چهره ای زیبا نخواهید بود. در نهایت باید گفت که در تمام زمینه های گرافیکی، حس بازی کردن clash of the Titans بر روی کنسول‌های نسل قبل به شما دست می دهد.

در این قسمت به صداگذاری و موسیقی خواهیم پرداخت. اوج ناتوانی سازندگان را در این بخش شاهد خواهیم بود. زمانی که دیالوگ‌ها بین شخصیت ها رد و بدل می‌شود با آمدن یک کارد مستطیل شکل در پایین صفحه به یاد بازی‌های RPG نسل‌های قبل می‌افتید که در حین انجام آن بازی ها شاهد آن بوده‌ایم. این عمل واقعا در بین بازی‌های حاضر جایی ندارد و به بدترین شکل در این بازی کار شده است و اگر زمانی برای رد کردن یک دیالوگ از دکمه های دسته استفاده کنید تا پایان باید برای رد کردن هر دیالوگ آن دکمه را فشار دهید که واقعا حرکت ناشیانه‌ای بوده است. بدترین اشتباه سازندگان در این بخش عدم هماهنگی بین حرکت لب شخصیت‌ها با صحبتی که در حال رد‌و‌بدل شدن است می‌باشد. حتی گاهی اوقات با نگاه کردن به لب‌ها متوجه می‌شوید که با یک ریتم و یک شکل ثابت حرکت می‌کنند و هیچگونه هماهنگی با گقتگوهای انجام شده ندارند. صدای هر شخصیت به خوبی طراحی شده است. یعنی زمانی که شخصیت‌ها صحبت می‌کنند، صدای آن‌ها به اندام، چهره و شخصیت آن‌ها همخوانی دارد که این باعث می‌شود تاحدودی احساس بهتری را در این بخش تجربه کنید. مشکل بعدی بازی در این زمینه نداشتن موسیقی متنوع و تاثیرگذار است. این اشکال لطمه جبران ناپذیری به پیکره بازی وارد کرده است به طوری که در حین مبارزات و جست‌وجو کردن در محیط‌ها چند موسیقی محدود پخش خواهد شد که البته خود این موسیقی‌ها نیز اصلا خوب کار نشده است. در حین مبارزات یک آهنگ پر انرژی پخش می‌شود که مثلا شما را به ادامه بازی و کشتن هر چه بیشتر موجودات ترغیب کند، اما این آهنگ نه تنها این کار را نمی‌کند بلکه هر لحظه این حس را به شما منتقل می‌کند که دیسک را از دستگاه خارج کرده و به بازی ادامه ندهید. البته این اتفاق به لطف یک داستان عالی و گیم پلی نسبتا خوب می‌تواند رخ ندهد.

در پایان اگر بخواهیم در یک پاراگراف نظر نهایی را در مورد Clash of the Titans ارائه دهیم، می توانیم بگوییم که ایده‌های فوق العاده خوبی در این بازی گنجانده شده است که آن را در بخش گیم‌پلی به وضوح مشاهده می کنیم. داستان حسی کاملا خوب و آشنایی را به علاقمندان یونان باستان ارائه می‌کند. اما متاسفانه به علت مشکلات فراوانی که در زمینه گرافیکی و صداگذاری شاهد هستیم به هیچ وجه نمیتوان این عنوان را یک بازی خوب نامید و با کمی نگاه خوشبینانه می‌توان آن را یک عنوان متوسط قلمداد کرد که تنها در حد چند روز توانایی سرگرم کردن شما را خواهد داشت.

مجموع امتیاز - 4

4

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
تنوع فوق العاده بالای دشمنان
سلاح های متنوع و بسیار زیاد
جذاب شدن گیم پلی در اواسط بازی
جادوهای متنوع و بسیار زیاد
نقاط ضعف:
گرافیک ضعیف
صداگذاری ضعیف
نداشتن موسیقی های متنوع
محیط های کم و طی کردن مسیرهای تکراری
نداشتن درجه سختی

User Rating: 5 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا