بررسیپلی استیشن 4

تابلوی نقاشی

وقتی نام شرکت SuperGiantGames به میان می‌آید، ناخودآگاه یاد عناوینی با تم هنری می‌افتیم. آخرین ساخته این شرکت با نام «ترانزیستور» بر روی کنسول‌ PS4 و پلتفرم PC منتشر شد و تحسین همگان را بهمراه داشت؛ اما این شرکت در نسل قبل عنوانی را با نام Bastion به ما معرفی کرده بود. عنوانی که اگر در نسل هفتم موفق به انجام آن نشده‌اید، اکنون فرصت خوبی است تا آن را بر روی کنسول‌ نسل هشتمی PS4 و با کیفیت بهتری تجربه کنید.
داستان در مورد شهری معلق در هوا است که دچار یک بلا و مصیبت شده و تمامی شهر را ویران کرده است. قهرمان داستان ما کودکی به نام «کید» است که بعد از این مصیبت، از خواب بیدار می‌شود و خود را در میان آوار میابد. ناگهان صدایی ناآشنا شروع به صحبت می‌کند و تمامی حواس بازیکن، جلب گوش دادن به گفته‌های این صدا می‌شود. صدایی که در عین آرام بخش بودن، دیالوگ‌های جذاب و جالبی را برایتان بازگو خواهد کرد. او در حقیقت در حال توصیف سرگذشت قهرمان داستان ماست و به نوعی دانای کل داستان محسوب می‌شود. به جرئت بخش عظیمی از سنگینی و زیبایی بازی بر دوش راوی است.

با هر قدمی که «کید» بر می‌دارد، گوینده در موردش توضیح می‌دهد. اگر مسیر خاصی را انتخاب کنید، با توجه به این مسیر، گوینده صحبت خواهد کرد، و اگر در میانه راه پشیمان شده و مسیر دیگر را هدف خود قرار دهید، گوینده عملکرد شما را مورد سوال قرار خواهد داد. سلاح خاصی را بردارید تا گوینده در مورد تفکر شما و سلاح انتخابی صحبت کند، و یا خود را به مردن دهید تا مورد سرزنش او قرار بگیرید. به طور کل تمامی حالات و اتفاقات درون بازی توسط سازنده خوش ذوق و توانمند، پیش‌بینی شده و کار به جایی خواهد کشید که شما سعی در ایجاد اتفاقات و ترکیب‌های جدیدی خواهید بود تا بازخورد گوینده را بشنوید و ببینید چه چیزی برایتان در آستین دارد. حالا که قهرمان ما از خواب بیدار شده، سعی در بازگرداندن شهر زیبای خود به روزهای اوجش است و شما باید او را در این هدف یاری کنید. در طی راه با افرادی مواجه خواهید شد که هر یک گذشته و داستان مخصوص به خود را دارند و به شما کمک خواهند کرد تا بیشتر با محیط اطراف آشنا شوید.

بازی با دوربین ایزومتریک دنبال می‌شود و شما را در اعماق یک دنیای بی‌رحم و در عین حال زیبا رها می‌کند. مراحل طراحی شده به جرئت از زیباترین مراحلی است که تا بحال دیده‌اید. از یک جنگل پرپشت گرفته تا یک دنیای یخ زده، همگی بخشی از یک تابلوی نقاشی هستند که شما در حال تعامل با آن هستید. پیدا کردن راه‌ها و وسایل مخفی در گوشه و کنار نقشه، حتی با توجه به کوچک بودن مراحل، لذت خاصی را برایتان بهمراه خواهد داشت.
با پیش‌روی در بازی، «کید» سلاح‌های متنوعی را پیدا خواهد کرد، که هر یک قابلیت مخصوص به خود را دارند. تعداد این سلاح‌ها به قدری زیاد هستند که در انتخاب آن‌ها دچارمشکل خواهید شد. البته نباید از این مهم غافل شوید که این انتخاب‌ها در روند بازی تاثیر خواهند داشت، زیرا هر یک از دشمنان که تنوع آن‌ها نیز بسیار زیاد است، نقطه ضعف خاص خود را دارند. بطور همزمان، «کید» قادر به حمل دو سلاح است که ترکیب این دو سلاح مبارزات اکشن نفس گیری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در کنار این سلاح‌ها قادر به انتخاب یک جادو نیز هستید که تنوع آن‌ها از تعداد سلاح‌ها نیز بالاتر می‌روند و وقت زیادی را برای امتحان کردن تک‌تک آن‌ها از شما خواهد گرفت.

در عین حال، «کید» با بدست آوردن مهارت و XP لازم، می‌تواند قابلیت‌هایی نظیر «بیشتر کردن میزان سلامتی» را نیز انتخاب کند که ترکیب جالبی از چالش‌ها را پیش رویتان خواهد گذاشت. در این میان نشانه‌هایی از خدایان هستند که با فعال کردن آن‌ها کار شما برای مبارزه سخت‌تر خواهد شد اما به میزان سختی این نشانه‌ها، مقدار XP دریافتی شما نیز افزایش خواهد یافت. حالا ترکیب این خدایان با سلاح‌ها و قابلیت‌هایی که در اختیار دارید، چالشی است که خودتان باید در موردش فکر کنید! ناگفته نماند که تمامی سلاح‌های موجود در بازی قابلیت ارتقا دارند، که با ارتقا آن‌ها براستی به قدرت اصلیشان پی خواهید برد و صفحه جدیدی از فصل مبارزات و ترکیب اسلحه برایتان باز خواهد شد.
در کنار داستان اصلی بازی که دارای پیچش‌های مختلفی است، مراحی نیز در نظر گرفته شده که حکم Challenge را دارند و در آن‌ها باید با سلاح‌ مخصوصی، از سد آن‌ها بگذرید. Challenge های موج دشمنان نیز در بازی موجود است که تا ساعت‌ها بعد از اتمام بازی، شما را با خود مشغول خواهد کرد و این مهم، با فعال کردن نشانه‌های خدایان، چالش اصلی را برایتان رقم خواهد زد.
در کل، می‌توان از این بازی به عنوان یک مهره با ارزش و قابل ستایش در صنعت بازی‌های رایانه‌ای نام برد، که تجربه آن برای هر گیمر خوش سلیقه‌ای واجب است. امیدوارم از طرف شرکت خوش مزاج SGG، باز هم عناوین زیبایی همچون «Bastion» و «ترانزیستور» ببینیم.

*این نقد بر اساس نسخه ارسالی توسط سازنده نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
راوی!
طراحی هنری زیبا
سلاح های پرتعداد
Challenge های چالش برانگیز
صداگذاری زیبا
نقاط ضعف:

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا