بررسیکامپیوتر

بررسی بازی Wolfenstein

تمامی کسانی که به سبک FPS علاقه دارند حتما با سری Wolfenstein آشنا هستند. می‌توان Wolfenstein‌ را یکی از ستون های اصلی سبک FPS نامید. اولین نسخه این بازی در سال 1992 با نام Wolfenstein 3D عرضه شد که داستان یک مامور مخفی از نیروهای متفقین با نام William ‘B.J.’ Blazkowicz را روایت می‌کند. او به قلعه Wolfenstein نفوذ کرده بود تا نقشه های Operation Eisenfaustرا پیدا کند اما در طی ماموریت خود دستگیر شده بود. او قصد فرار از قلعه Wolfenstein را در سر دارد. بازی از 3 اپیزود تشکیل شده بود که در پایان هر اپیزود یک Boss Fight‌ وجود داشت و در Boss Fight انتهای بازی گیمر باید با “آدولف هیتلر” مبارزه کند. Blazkowicz در طول ماموریت خود پی می‌‌برد که نازی‌ها با استفاده از آزمایشاتی بیلوژیکی قصد به وجود آوردن نوعی Undead Army را در سر دارند.

 بعد از 9 سال غیبت سری جدید این بازی با نام Return to castle Wolfenstein در سال 2001 به بازار عرضه شد که مورد توجه منتقدان قرار گرفت و توانست نمرات خوبی کسب کند. بازی ادامه ای بر نسخه اولیه بود. Blazkowicz همراه با ماموری دیگر برای تحقیق در مورد پروژه شخصی Heinrich Himmler به ماموریت فرستاده می‌شوند. گرچه آنها قبل از انجام ماموریت خود دستگیر شده و در قلعه Wolfenstein‌ زندانی می‌شوند و شما در نقش Blazkowicz در ابتدا باید از قلعه فرار کرده و در کنار آن به تحقیق در مورد آزمایش‌های بیولوژیکی و موجودات ماورا الطبیعی گزارش شده در طی 8 مرحله بازی بپردازید. بازی از انجین Id tech 3‌ استفاده می‌کرد و در زمان خود از گرافیکی فوق العاده بهره می‌برد. طراحی مدل ها، تکسچر ها، انیمشن ها و نورپردازی بازی در عالی‌ترین حالت ممکن قرار داشتند. Return To castle Wolfenstein شامل بخش Multiplayer نیز بود. قسمت Multiplayer‌ بازی به حدی از محبوبیت رسید که حتی به آن پدربزرگ بازی های FPS multiplayer‌ امروزی نیز می گویند. در این قسمت بازی 4 کلاس مختلف با نام های lieutenant, medic , engineer , Soldier‌ وجود دارند. مهم ترین قسمت آنلاین این بازی که آن را با بازی‌های دیگر متمایز می‌کرد همکاری تیمی برای رسیدن به پیروزی بود.

در سال 2004 برای اولین بار ذکر شد که ادامه ای برای wolfenstein در حال ساخت است. ایده اصلی بازی دچار تغییر نشده است ولی تیم سازنده با بال و پر دادن به داستان بازی و باز کردن گیم پلی بازی قصد ایجاد تجربه ای جدید برای گیمر داشته اند. بار دیگر شما در نقش Blazkowicz‌ قرار می گیرید اما اینبار ماموریت او کمی متفاوت است. خبر ها حاکی از این است که نیروی های نازی به یک Artifact دست پیدا کرده اند که از نیرویی به نام Black Sun استفاده می‌کند که نیروهای نازی قصد استفاده از این Artifact‌ به عنوان اسلحه را دارند. Blazkowicz به شهر Isenstadt فرستاده می‌شود و در طی ماموریتی موفق به ربودن Artifact‌ می‌شود، او در طی مراحل از قدرت های مختلف این Artifact‌ برای مقابله با نیروی های نازی استفاده می‌کند.

در ابتدای حضور خود در شهر Isenstadtدر میابید که گیم پلی بازی دیگر حالت خطی ندارد و شما می‌توانید در شهر به گردشی پر خطر بپردازید‍‍! ابتدا به نظر می‌رسد که سازندگان قصد استفاده از المان های RPG در بازی را داشته اند و بعد از کمی پیشرفت در بازی در میابید که قدرت انتخابی در بازی وجود ندارد و بازی همان روال خطی گذشته را دنبال می‌کند با این تفاوت که می‌توانید در Map های بازی آزادانه به کشتن نازی ها مشغول شوید! گیم پلی بازی بسیار خوش ساخت و لذت بخش است و از لحاظ اکشن هیچ مشکلی در آن وجود ندارد. سعی شده است بازی مانند FPS های کلاسیک نمود کند و خبری از کاور گیری و دیگر المان های FPS های امروزی نیست. بر خلاف نام Blazkowicz که یک مامور مخفی است تقریبا هیچ خبری از مخفی کاری در بازی نیست! تنوع سلاح در بازی بسیار خوب است. اسلحه های بازی شامل MP40 , MP43 , Rifle‌ و چندین اسلحه تخیلی ساخته ارتش نازی می شود.

در بازی قسمتی به نام Black Market وجود دارد که می‌توانید با پول های بدست آورده اسحله های خود را Upgrade کنید. برای هر اسلحه آپگرید های مختلفی وجود دارد که با خرید آنها می‌توانید قدرت آن اسلحه را افزایش بدهید. همانند گذشته روبرو شدن با ارتش نازی ها و کشتن آنها لذت بخش است. اما به لطف درجه بندی M‌ بازی در اشکن ها شاهد خشونت بسیار زیاد، خون ریزی و قطع شدن اعضای بدن خواهید بود که اکشن بازی را بسیار لذت بخش می‌کند. تنوع دشمن ها در بازی در حد خوبی قرار دارد و هر از چند گاهی با یک Boss Fight کوچک مواجه خواهید شد که از تکراری شدن بازی جلوگیری می‌کند. اما بزرگترین مشکل بازی دقیقا تکراری شدن است. اکشن های بازی بسیار لذت بخش کار شده ولی ماموریت های شما از منفجر کردن تجهیزات نازی ها یا آزاد کردن گروگان ها پا فراتر نمی‌گذارد و خوشبختانه تجهیزات زیادی برای منفجر کردن وجود دارد‍!

تیم سازنده می‌توانست با قرار دادن Side Mission ها و پاداش‌های مخصوص بازی را از روند تکراری شدن نجات دهد. همانطور که همه به خاطر دارید Return to castle Wolfenstein‌ از جوی تاریک بهره می‌برد که باعث جذابیت دوچندان بازی شده بود متاسفانه آن جو تاریک جز در یکی از ماموریت ها دیگر در بازی وجود ندارد. هوش مصنوعی بازی در بعضی موارد دچار مشکلاتی می شود و دشمنان حتی نمی توانند شما را در محیط های باز پیدا کنند. همانند سری Call Of Duty در بازی باگی وجود دارد که اگر شما به یک مکان خاصی نرسید کماکان از آن نقطه به طور مداوم دشمن Respawn‌ می‌شود! قسمت Single Player‌ بازی در حود 6 تا 8 ساعت بسته به درجه سختی بازی به طول می انجامد. قسمت MultiPlayer‌ بازی همانند Return To Castle Wolfenstein جذاب به نظر می رسد. گرافیک این قسمت نیز مانند قسمت تکنفره است ولی از انیمشن های Return To castle Wolfenstein‌ استفاده شده است. Mod های بازی نیز تغییر خاصی نکرده است.

برای ساخت بازی از انجین ID tech 4‌ استفاده شده است. از این انجین برای ساخت بازی های Doom 3 و Quake 4 استفاده شده است. طراحی محیط و مراحل بازی بسیار عالی و بی نقص انجام شده اند. گرافیک بازی کمی قدیمی به نظر می رسد ولی کماکان جالب به نظر می رسد. در نور پردازی از تکنیک HDR‌ استفاده شده است اما نور پردازی در حد متوسطی قرار دارد. تکسچر ها در حد خوبی قرار دارد، طراحی مدل ها به خوبی انجام شده و انیمیشن ها در حد خوبی کار شده اند. بزرگترین مشکل این قسمت افت فریم هایی است که در بعضی صحنه های بازی شاهد آن هستیم که می توان از آن چشم پوشی کرد.

داستان بازی توسط Cinematic‌ هایی در طول بازی روایت می شود که کیفیت آنها بسیار پایین است. فیزیک بازی با استفاده از Havok engine در حد خوبی قرار دارد و با انفجار در یک محیط بسته تقریبا تمام اشیا موجود در آن به پرواز در می‌آیند.در حالی که فیزیک بازی در حد خوبی قرار دارد تخریب پذیری محیط بازی در حد متوسطی قرار دارد و شما نمی‌توانید به تخریب اشیا یا ساختمان ها در محیط بازی بپردازید. صدا گذاری بازی به خوبی انجام شده است. صدا گذاری اسلحه ها در بهترین حالت ممکن قرار دارد و صدا گذاری شخصیت های بازی بسیار خوب انجام شده است. موسیقی زمینه با محیط بازی سازگاری خوبی دارد.

Wolfenstein ادامه خوبی برای نسخه قبلی خود است. داستان جالب، گیم پلی جذاب، صداگذاری خوب، فضا سازی عالی و گرافیک قابل قبول از نکات مثبت بازی به شما می رود. در کنار قسمت تکنفره بازی قسمت Multiplayer‌ بازی می‌تواند شما را برای ساعت‌های متمادی سرگرم کند. از نکات منفی بازی می‌توان به مشکل هوش مصنوعی، افت فریم در بعضی از صحنه ها، از دست رفتن جو تاریک نسخه قبلی قبلی اشاره کرد. اگر یکی از طرفداران سبک FPS هستید و همچنین به Wolfenstein علاقه دارید و از بازی Multiplayer‌لذت می‌برید، بدون شک Wolfenstein انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.,بازگشتی دوباره به جنگ جهانی,بازگشتی دوباره به جنگ جهانی,تمامی کسانی که به سبک FPS علاقه دارند حتما با سری Wolfenstein آشنا هستند. می‌توان Wolfenstein‌ را یکی از ستون های اصلی سبک FPS نامید. اولین نسخه این بازی در سال 1992 با نام Wolfenstein 3D عرضه شد که داستان یک مامور مخفی از نیروهای متفقین با نام William ‘B.J.’ Blazkowicz را روایت می‌کند. او به قلعه Wolfenstein نفوذ کرده بود تا نقشه های Operation Eisenfaustرا پیدا کند اما در طی ماموریت خود دستگیر شده بود. او قصد فرار از قلعه Wolfenstein را در سر دارد. بازی از 3 اپیزود تشکیل شده بود که در پایان هر اپیزود یک Boss Fight‌ وجود داشت و در Boss Fight انتهای بازی گیمر باید با “آدولف هیتلر” مبارزه کند. Blazkowicz در طول ماموریت خود پی می‌‌برد که نازی‌ها با استفاده از آزمایشاتی بیلوژیکی قصد به وجود آوردن نوعی Undead Army را در سر دارند.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
Boss Fight های عالی
نبرد های خوب همراه با خون زیاد
طراحی اسلحه خوب
نقاط ضعف:
داستان ضعیف
آسان بودن بازی
وجود بعضی از باگ ها و مشکلات جزیی

User Rating: 4.45 ( 1 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا