ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی The Witcher 2: Assassins of Kings

خلق یک شخصیت جدید کار سختی نیست، ولی جاودانه کردن آن نیازمند دقت بالایی میباشد. از بین افرادی که در بین بازی‌های RPG مطرح میشوند، عده‌ی قلیلی در یادها میمانند. کیفیت برخورد با افراد، واکنش آنها نسبت به حوادث و قابلیت‌های آنان از جمله معیارهایی میباشد که در تشکیل یک شخصیت منحصر به فرد دخالت دارد. Geralt of Rivia که عنوان Witcher را یدک میکشد، یکی از همین شخصیت‌ها میباشد که با ظاهر سرد خود، بسیار پر عاطفه است. او با زحم‌های متعددی که بر بدنش دارد، نقش Witcher را به زیبایی ایفا میکند و دوباره جزو افرادی میشود که سرنوشت خیلی‌ها بر روی او حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. Witcher در اصل به کسی اطلاق میشود که توانایی‌های فراطبیعی داشته باشد و با آموزش‌هایی که در Kaer Morhen میبیند، تبدیل به یک نابودگر هیولاها می‌شود.

در قالب محافظ پادشاه به King Foltest ملحق میشوید و قصد دارید تا در بازپس‌گیری فرزندان او که دست شورشیان میباشد، به او کمک کنید. اما در این بین شخصی که به KingSlayer معروف است از غفلت شما استفاده میکند و King Foltest را میکشد. با کشته شدن پادشاه شخص مورد نظر از صحنه فرار میکند و شما را جسد پادشاه تنها میگذارد. نگهبانان سریع به محل حادثه میرسند و از آنجایی که شما تنها فرد حاضر در آنجا هستید، شما را دستگیر کرده و برای بازجویی به زندان میبند. بازپرس زندان شخصی به اسم Vernon Roche میباشد که ظاهرا قبلا شما را ملاقات کرده است. بخش اول بازی که Prologue نام دارد به وقایع قبل از کشته شدن پادشاه و اثبات بیگناهی شما در زندان دلالت دارد.

از همان لحظات اولبه‌، گفتگوی بین Geralt و Triss و سخنان آنها در مورد پادشاه، نوید یک شخصیت‌پردازی پیچیده را به شما میدهد. وجود گزینه‌های انتخابی و به چالش کشیدن افکار شما نیز از همان ثانیه‌های ابتدایی با شما همراه خواهد بود. همه‌ی گزینه‌ها کاملا هوشمندانه طراحی شده‌اند و در پس هر یک از آنها پایانی متفاوت نهفته است. برای برخی از انتخاب‌های حساس، شمارش معکوس در نظر گرفته شده است که شما را مجبور میکند با کمترین تفکر، تصمیم خود را بگیرید. مطمئنا در شرایطی قرار خواهدی گرفت که حتی از بهترین انتخاب خود راضی نخواهید بود، زیرا که همین انتخاب‌ها ملاک انتخاب متحد و دشمن میباشد و شما با انتخاب یک دوست، دشمن خود را نیز انتخاب میکنید. همچنین این گزینش‌های شما در روابطتتان با شخصیت‌های مونث بازی موثر میباشد و ادامه‌ی یک رابطه‌ی خوب به Romance ختم میشود.
سیستم گیم‌پلی بازی The Witcher 2: Assassins of Kings از الگوی بازی‌هایی نظیر Skyrim تبعیت میکند. یعنی شما میتوانید در آن واحد از سلاح‌ها و Spell‌ها خود استفاده کنید. سلاح‌های شما به 2 نوع Steel Sword و Silver Sword تقسیم میشوند. Steel Sword بیشتر در برابر انسان‌ها کاربرد دارد و تاثیر آنها در برابر هیولاها پایین است. در عوض Silver Sword نیز بر روی هیولاها تاثیر بیشتری دارد و انتخاب مناسب تری در برابر مبارزه با آنان میباشد. زیرا که آنها در برابر نقره آسیب پذیر میباشند. این دو نوع شمشیر در طول بازی به خاصیت‌های مختلف در اختیار شما قرار میگیرد. از طرفی با جمعآوری آیتم‌های مورد نیاز و تحویل آنها به سازنده‌ها، میتوانید سلاح‌های جیدی را نیز در اختیار داته باشید. در عوض نمیتوانید از سلاح‌های به زمین افتاده‌ی دشمنان استفاده کنید. شما در به هیچ وجه نمیتوانید سپر در اختیار داشته باشید و وسیله‌ی دفاعی شما همان شمشیرتان میباشد. متاسفانه موقع دفاع کردن نمیتوانید حرکت کنید که این در کیفیت مبارزات صدمه وارد خواهد کرد. دو نوع ضربه نیز برای بازی در نظر گرفته شده است. قابلیت Lock کردن نیز در بازی وجود دارد که انجام مبارزات را آسان‌تر میکند. بازی از سیستم مخفی کاری نیز سود میبرد. اگرچه این سیستم پیچیدگی خاصی را ندارد ولی در تنوع بازی نقش بسزایی دارد. شما در این حالت میتوانید با نزدیک شدن به پشت دشمن، از قابلیت Stun استفاده کنید و بدون ایجاد سروصدا و خونریزی به پیش بروید.

در کنار شمشیرها، جادوهای موجود نیز ابزار بسیار پرکاربردی برای مبارزات میباشند. این جادوها به شدت بر روند بازی تاثیرگذارند و با ترکیب کردن آنها با ضربات شمشیر، مبارزات آسانتری را خواهید داشت. از طرفی به علت محدود بودن حرکات با ضربات شمشیر، تاثیر بسزایی در خارج کردن بازی از روند تکراری دارند. تنوع جادوها پایین میباشد، اما هر یک از آنها در برایر دشمنان خاص کاربرد ویژه‌ای دارند. این جادوها بعضی اوقات برای Quick Kill دشمنان کارایی بالایی دارند و باعث میشوند با کمترین درگیری، هیولاهای سرسخت را از پای دربیاورید. سومین حالت مبارزه‌ی شما، استفاده از تله‌ها میباشد. تله‌ها معمولا مبارزات را سرع میبخشند، اما چیزی که این تله‌ها را با اهمیت میکند لزوم استفاده از آنهاست. به عبارتی بازی باید شما را در موقعیتی قرار دهد تا مجبور به استفاده از آنها بشوید در بازی‌هایی نظیر Dragon Age نیز میشد از این تله‌ها استفاده کرد، اما به دلیل داشتن همگروهی، عملا استفاده از این تله‌ها بیمورد میشد. اما در این بازی با مواجهه شدن با سیل عظیمی از هیولاها، لزوم استفاده از این تله‌ها افزایش میباد و شما مجبور میشوید در روند نابود کردن دشمنان، از این ابزارهای کمکی نیز استفاده کنید. شما میتوانید یک تله به کار گذاشته و یا آن را جمع کنید. در ضمن باید مواظب باشید تا به هنگام گشت و گذار در جنگل، خود در دام تله‌هایی که دیگران کار گذاشته‌اند، نیوفتید.

به هنگام استفاده از Potionها باید مراقب باشید. زیرا که آنها در کنار یک ویژگی، برخی از توانایی‌های شما را میکاهند. مثلا ممکن است کار یکی از آنها افزایش بازیابی سلامتی شما باشید، اما در عوض از میزان مقاومت شما در برایر خونریزی بکاهد. در کنار Potionها، Enchantmentهای موجود نیز به شدت بر روند بازی تاثیر گذارند. این آیتم‌ها بر روی سلاح‌های شما افزوده میشوند و نسبت به ویژگیش، مدت زمان مشخص و یا به صورت دائمی، یک ویژگی منحصر را به سلاح شما اضافه میکند. معمولا سلاح‌ها بدون Enchantmentها ارزش چندانی ندارند.
معمولا گرافیک بازی چیزی نیست که به آن پرداخت زیادی شود، زیرا که تقریبا فرمول ثابتی را دنبال میکنند و در اکثر آنها چیز خارق‌العاده‌ای مشاهده نمی‌شود. اما The Witcher 2: Assassins of Kings جزو بازی‌هایی بود که ثابت کرد همچنان Xbox یک کنسول قدرتمند میباشد. این بازی هم از نظر تکنیکی و هم از نظر بصری منحصر‌ به ‌فرد میباشد و از بازی های هم رده‌ی خود یک گام جلوتر است. گرچه بازی در مقابل با نسخه‌ی PC کم‌ و کاست‌هایی دارد، اما این رابطه یک طرفه نیست. زیرا که نورپردازی در نسخه‌ی 360 واقعی‌تر میباشد و Depth of Field معنی بهتری پیدا کرده است. View Distance نیز به طرز عجیبی بالاست و حتی هیولاهایی که در دوردست قرار دارند قابل مشاهده هستند. Draw Distance نیز بالاست و به هیچ وجه محیط‌های دور دست تار به نظر نمیرسند. سایه‌زنی‌ها حتی در محیط‌های جنگلی کیفیت خوبی دارد. جمع کردن تکنیک‌های ناب گرافیکی در کنار هم و عدم افت فریم، در کنار مدل‌سازی‌های عالی بازی چیزی جز شاهکار گرافیکی را نصیب این بازی نمیکند. جهت پایداری فریم، به هنگام پخش کات‌سین‌ها کیفیت بافت‌ها تا حدودی کاهش پیدا میکند. با این حال اگر با دقت بیشتری به بخش گرافیکی توجه کنیم، متوجه اشکالاتی نیز میشویم. فرو رفتن برخی از بافت‌ها به هم و برخی از باگ‌های عجیب، کیفیت بالای این بخش را تا حدی دچار مشکل میکند. در بعد دیگری بین انیمیشن‌های بکار رفته برای ضربات و قدرت ضربات رابطه‌ی مستقیمی وجود ندارد. به عبارتی وقتی شما ضربه‌ای را وارد میکنید، انتظار دارید که با نوع وارد کردن ضربه، قدرت آن بیشتر یا کمتر شود. متاسفانه این انیمیشن‌ها فقط جنبه‌ی ظاهری دارند و در میزان اثرگذاری ضربات، بی‌تاثیرند.

هوش مصنوعی دشمنان The Witcher 2: Assassins of Kings خوب میباشد و اگر دقت کافی نداشته باشید سریع توسط آنها محاصره میشوید. از طرفی نمیتوانید با خیال راحت تمامی ضربات را به آنها وارد کنید، زیرا که آنها میتوانند به ضربات شمشیر شما جاخالی دهتد. متاسفانه این بخش با دقت کافی کار نشده است، زیرا که اگر دشمنان خود را جهت محدود کردن حرکاتشان به طرف دیوار سوق دهید، حتی چسبیده به دیوار و در حالی که شمشیر از بدن آنها عبور میکند، به ضربات شما جاخالی میدهند. . از طرفی در برخی از ماموریت ها که بخشی از آنها دنبال کردن دوستانتان میباشد، افراد مورد نظر به شدت کند عمل میکنند و بی جهت ایست میکنند. همین باعث میشود تا به هنگام دنبال کردن آنها کسل شوید و از همراهی با آنها پشیمان شوید.,,Main Questهای بازی بر روی داستان اصلی بازی تمرکز دارد. به دلیل داستان پرکشش بازی از انجام همه‌ی این ماموریت‌ها لذت خواهید برد. اما انجام این ماموریت‌ها کافی نیست، زیرا که بخش اعظمی از قشمگی بازی در قالب Side Questها میباشد.برای Level Up شدن سریع، باید سعی کنید تا Side Quest‌های بازی را به طور کامل انجام دهید. متاسفانه به هنگام انجام ماموریت‌ها ممکن است دچار مشکلاتی شوید. زیارا که Mark‌هایی که تحت عنوان راهنما بر روی نقشه نمایان میشوند معمولا شما را دقیقا به محل مورد نظر هدایت نمیکنندلیست همه‌ی Questهای خودتان را میتوانید از بخش Journal مشاهده کنید. با خواندن جزئیات ماموریت، متوجه میشوید که زبان گفتاری آن از نوع سوم شخص میباشد که سعی میکند هر یک از این ماموریت‌ها در قالب داستان کوتاه به شما روایت کند.

برای ارتقای قابلیت‌های خود باید به هنگام Level Up شدن، به سراغ قسمت Talent بروید. این بخش از 4 قسمت تشکیل شده است که هر بخش آن قسمتی از توانایی‌های شما را افزایش میدهد. Training در واقع ویژگی‌های اصلی شما را بهبود میبخشد. Alchemy بر روی قدرت تله‌ها، Damage وارده از طریق Poisonها و میزان اثرگذاری Potionها را موثر میباشد. Swordsmanship توانایی شمشیرزنی شما را ارتقا میدهد و Magic نیز قدرت جادوی شما را بهبود میبخشد. چینش هر یک از این Talentها نسبتا خوب میباشد و اکثر آنها با در نظر گرفتن بخش خود، تاثیرگذار میباشند. بسته به نیاز و روش بازیتان، شما هر یک از آنها را میتوانید ارتقا بدهید. در همان ابتدای بازی فقط قسمت Training قابل دسترس میباشد، برای فعال کردن سایر قسمت‌ها باید شش Point از Talent خود را صرف این قسمت بکنید.

در بازی The Witcher 2: Assassins of Kings به نکات ریزی که در بسیاری از بازی ها به آنها توجهی نمیشود، پرداخته شده است. مثلا موقعی که از زندان فرار میکنید، زندانیان با مشاهده‌ی شما شروع به جیغ و داد میکنند. شما در همان موقع میتوانید با صحبت کردن، آنها را آرام‌تر کنید تا مانع از آگاه‌سازی نگهبانان شوید. دیالوگ‌های ظریفی نیز در بازی وجود دارد که علاوه بر اینکه توجه بازیسازان را به مسائل ریز نشان میدهد، شخصیت‍ردازی کاراکترها را تکیل میکند. این ریزبینی ها به هنگام تاریک شدن هوا نیز قابل مشاهده است. در شهر موقعی که به لحظات پاینی روز نزدیک میشویم، نگهبان شهر با مشعلی که به دست دارد، مشعل دانی‌های شهر را روشن میکند و با سحنان خود مردم را به طرف خانه هایشان سوق میدهد. به هنگام گشت‌وگذار در داخل شهر نباید شمشیر خود را از قلاف بیرون بکشید. زیرا که موجب رعب و ترس همشهریان میشود و در مدت زمان کمی با جیغ و دادهایشن، نگهبانان شهر با با شما درگیر کنند.

بخشی به نام Arena در منوی اصلی بازی وجود دارد که مبارزاتی را در قالب این محیط برای شما محیا کرده است. شما با وارد شدن به محیط Arena و پیروزی‌هایی که بدست می‌آوید میتوانید افرادی را تحت عنوان یار برای خود انتخاب کنید. بدیهی است که این قسمت نیز نیازمند هزینه‌هایی میباشد. بعد از اتمام هر دوره، یک Level به شما اضافه میشود. آیتم‌های متعددی نیز بعد از برد در نظر گرفته شده است که بعد از اتمام مبارزه یکی از آنها قابل انتخاب میباشند.خوبی این قسمت، Level Up سریع میباشد، به طوری که با بازی مستمر در این بخش میتوانید کاراکتر محبوب خود را درست کنید و با دقت بیشتری در بازی اصلی از Talent خود استفاده کنید. البته بازی فقط به نابودی هیولاها و گاردها ختم نمیشود. در بازی تعدادی مینی‌گیم وجود دارد که بازی را از روند صرفا درگیری خارج میکند. مینی‌گیم‌هایی نظیر مچ اندازی و مبارزات تن به تن تنوع خوبی به بازی میدهند و تا حدودی بازی را با مزه‌تر میکند. برای وارد شدن به این مسابقات، باید شرط‌بندی کنید. همان طور که مشخص است خود شرط‌بندی نیازمند سرمایه‌ی اولیه دارد. از راه‌های متونعی میتوانید به میزان سرمایه و نقدینگی خود اضافه کنید. میزان پول شما که در این بازی با نام ORENS شناخته میشود، تنها از طریق انجام ماموریت‌ها بدست نمی‌آید. همین مینی گیم‌ها نیزبرای شما پول‌ساز هستند و پس از مدت کوتاهی شما را ثروتمد میکنند. با مراجعه به فروشندگان و فروختن اجناس اضافی خود نیز میتوانید ثروت خود را افزایش دهید. فروشندگان ORENS محدودی ندارند و شما میتوانید تماما اجناس خود را به یک نفر بفروشید.

اتمسفر بازی The Witcher 2: Assassins of Kings یکی از ویژگی‌های بارز این بازی میباشد. کیفیت بالای صداگذاری‌، در کنار طراحی میحط بی‌نظیر، جوی خوفناک را در بازی پدید می‌آورد. موسیقی‌های بکار رفته در بازی نیز کیفیت مطلوبی دارند و به مبارزات حس و حال بهتری میدهند. نوعی رفتار مرموز بین شخصیت‌های بازی نیز به این اتمسفر خوش ساخت تاثیر میگذارد. متاسفانه Boss Fightهای زیادی در بازی گنچانده نشده‌اند. ولی با این حال همین تعداد محدود نیز جذابیت خاصی دارند و برای نابودیشان تاکتیک خاصی را میطلبند. در نهایت The Witcher 2 یک تجربه ی ناب میباشد که اگر در توجهی در حد و اندازه ی گرافیک بازی به آن میشد، یکی از شاهکارهای بازی‌های رایانه‌ای مبدل میشد. بازی پیشرفت قابل ملاحضه‌ای را نسبت به شماره ی قبلی در خود میبیند، اما همچنان از برخی از کمبودها رنج میبرد.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گرافیک بصری چشم نواز
گرافیک تکنیکی عالی
داستانی عمیق به همراه شخصیت‌پردازی پیچیده
سیستم انتخاب با گزینه‌هایی چالش برانگیز
اتمسفر درگیرکننده
صداگذاری خوب

نقاط ضعف:
برخی از ایرادات در هوش مصنوعی
باگ‌هایی در بخش گرافیکی
عمق پایین در برخی از قسمت‌ها

User Rating: 4.32 ( 6 votes)

احد محمدزاده

There are some things you're better off not knowing. This is one of themResident Evil - Silent Hill - God Of War - Dynasty wArriors - Counter Strick 1.6 - Dota Warcraft - Final Fantasy -

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا