بررسیکامپیوتر

بررسی بازی The Cave

ماجراهای یک غار اسرار آمیز

The Cave در نگاه اول به واسطه کارنامه درخشان استودیوی توسعه دهنده و تجارب کارگردان خوش‌نامش، برای طرفدران سبک ماجراجویی عنوان بزرگی به نظر می‌رسد. ایده‌ها و داستان‌سرایی خاص Ron Gilbert در کنار درون مایه طنز بازی، The Cave را تبدیل به یک عنوان ارزشمند کرده است. در ادامه به نقد و بررسی جدیدترین ساخته استودیوی Double Fine خواهیم پرداخت و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی خواهیم کرد.

داستان بازی راجع به یک غار اسرار آمیزاست. این غار قابلیت سخن گفتن دارد و میهمانان آن در طول سفرشان با حقایق و ویژگی‌های تاریک شخصیتی خود رو به رو می‌شوند. در واقع این غار آینه اعمال ماجراجویانی‌ست که در آن پا می‌گذارند! بازی هفت شخصیت با داستان و سرگذشت متفاوت دارد که از مکان‌ها و زمان‌های مختلف برای یافتن حقیقت وجودی خود، رهسپار غار می‌شوند. از یک شوالیه (Knight) که به دنبال سنگ طلسم (Amulet) است، تا یک مسافر زمان (Time Traveler) که هدفش از سفر در زمان اصلاح اشتباهی در گذشته است. ایده اصلی The Cave الهام گرفته از عنوان Maniac Mansion، اولین ساختهGilbert است. در آغاز ماجراجویی، بازیکنان به دلخواه یک گروه سه نفری از هفت شخصیت قابل بازی انتخاب می‌کنند. هر کدام از شخصیت‌ها قابلیت خاص خودشان را دارند که برای حل معماهای گوناگون باید از آن استفاده کرد. مثلا شوالیه می‌تواند با ایجاد هاله‌ای، از آتش و ضربه در امان بماند و مسافر زمان از طریق تله پورت، قابلیت عبور از بعضی از موانع را دارد. در طول بازی هیچ توضیحی راجع به قابلیت‌های شخصیت‌ها داده نمی‌شود و بازیکنان باید از طریق منو و گزینه Help با این قابلیت‌ها آشنا شوند. ,,در طول بازی و در لوکیشن‌های مختلف، نقاشی‌های دیواری دیده می‌شوند که داستان هر شخصیت را به حالت کتاب‌های کمیک روایت می‌کنند. علاوه بر آن، غار نیز خود راوی داستان است که این «جان بخشی» باعث جذابیت بیشتر بازی شده است. دیالوگ‌های جالب غار و صداپیشگی خوب آن، بازی را با وجود داستان تاریک شخصیت‌هایش، بسیار شاد و خنده‌دار کرده است، همچنین دیالوگ‌های بامزه شخصیت‌های فرعی که در مراحل مختلف وجود دارند بار طنز بازی را بالا برده است.

پیشروی در بازی به وسیله حل معماها و پازل‌ها و گذراندن مراحل پلتفرمینگ در حالت دو بعدی صورت می‌گیرد. غار اسرارآمیز کاملاً امن نیست و در مراحل پلتفرمینگ و حل معماها خطراتی جان شخصیت‌ها را تهدید می‌کنند؛ البته مرگی برای شخصیت‌ها وجود ندارد و در صورت مردن هر شخصیت، بلافاصله در مکانی نزدیک احیا می‌شود. بخش پلتفرمینگ چالش خاصی برای بازیکنان به وجود نمی‌آورد و فقط در راستای کاوش غار است. برای حل معماها باید آیتم‌های مختلف را پیدا کرده و به علائم و نوشته‌های مختلف توجه داشت. جا به جایی اشیا، حمل و استفاده از آیتم‌های مختلف، از قابلیت‌های مشترک بین هر هفت شخصیت هستند و البته به دلیل نبود Inventory، هر شخصیت در یک لحظه فقط می‌تواند یک آیتم را به همراه داشته باشد. معماهای بازی طراحی متعادلی دارند، نه آنقدر چالش برانگیز هستند که مانع از ادامه کار شوند و نه چندان آسان که به راحتی قابل حل باشند. گاهی اوقات برای عبور از موانع باید از هر سه شخصیت گروه انتخابی به طور هم‌زمان استفاده کرد و در مواردی عبور از موانع فقط به وسیله قابلیت یک شخصیت خاص امکان پذیر است. شروع هر مرحله جدید با تابلوی ‘Cave Tour’ نشان داده شده است و در صورت ورود به مرحله جدید، اجازه بازگشت به لوکیشن قبلی داده نمی‌شود.,,برای هر شخصیت مرحله و لوکیشن ویژه‌ای وجود دارد، مثلاً بازیکنان تنها زمانی می‌توانند وارد لوکیشن هرم ماجراجویان (Adventurers Pyramid) شوند که شخصیت ماجراجو (Adventurer) را انتخاب کرده باشند. این مراحل، خواسته‌ها و جنبه‌های تاریک هر شخصیت را نشان داده و هدف نهایی در آن‌ها رسیدن به آیتم مخصوصی است که به داستان شخصیت مربوط می‌شود. مثلاً آیتم ویژه شخصیت Hillbilly یک خرس عروسکی صورتی است که تنها دوست دوران کودکیش بوده! مراحل مشترکی وجود دارند که در صورت انتخاب هر شخصیتی تغییر نمی‌کنند که البته این مورد یک نقطه ضعف برای بازی محسوب می‌شود. از آنجایی که برای دیدن داستان هر هفت شخصیت حداقل باید سه بار بازی را تکرار کرد، عبور مجدد از این مراحل تکراری با معماهای حل شده، خسته‌ کننده خواهد بود.

کنترل بازی در بعضی از موارد بسیار آزار دهنده است. گیر کردن شخصیت‌ها در قسمت‌های مختلف محیط و باگ‌های عجیب در هنگام حرکت دادن اشیا و پرش‌ها، از مشکلاتی هستند که در بازی دیده می‌شوند و این موارد بعضا بازیکن را مجبور به ریست کردن بازی می‌کند.
تمرکز اصلی The Cave بر روی بخش تک نفره است ولی این قابلیت وجود دارد که سه نفر همزمان بر روی یک کنسول و یا PC و در یک صفحه نمایش مشترک کنترل هر یک از سه شخصیت گروه را در دست بگیرند. بازی در حالت co-op تجربه لذت بخشی است و همکاری بازیکنان سرعت پیشروی در بازی را بیشتر می‌کند، البته در این حالت حرکت بد دوربین علاوه بر کنترل نامطلوب، برای ماجراجویان مشکل ساز است!
,,طراحی فانتزی شخصیت‌ها و انیمیشن‌های جالب آن‌ها، به جذابیت بازی کمک کرده است. طراحی متنوع لوکیشن‌های مختلف و استفاده از رنگ‌های شاد و سر زنده نیز بازی را چشم نواز کرده‌اند. البته در کنار گرافیک هنری قابل قبول، افت فریم‌های گاه و بی‌گاه، فرو رفتن بافت‌های مختلف در هم و همچنین نورپردازی و سایه زنی نه چندان جالب، باعث می‌شوند بازی در قسمت گرافیک نمره بالایی نگیرد.

موسیقی زیبا و گوش نواز بازی نیز با محیط‌های مختلف هم‌خوانی داشته و برای بازی، اتمسفر زیبایی را خلق کرده است، علاوه بر این مورد، صداپیشگی قابل تحسین Stephen Stanton برای غار و همچنین صداپیشگی خوب شخصیت‌های فرعی از نکات مثبت بازی محسوب می‌شوند.

The Cave یک عنوان پلتفرمر ماجراجویی است که علی رغم کاستی‌هایش به واسطه معماهای جالب، داستان جذاب و حالت طنز گونه‌‌‌ای که دارد، تجربه لذت‌بخش و لحظات شادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.,ماجراهای یک غار اسرار آمیز,ماجراهای یک غار اسرار آمیز,

The Cave در نگاه اول به واسطه کارنامه درخشان استودیوی توسعه دهنده و تجارب کارگردان خوش‌نامش، برای طرفدران سبک ماجراجویی عنوان بزرگی به نظر می‌رسد. ایده‌ها و داستان‌سرایی خاص Ron Gilbert در کنار درون مایه طنز بازی، The Cave را تبدیل به یک عنوان ارزشمند کرده است. در ادامه به نقد و بررسی جدیدترین ساخته استودیوی Double Fine خواهیم پرداخت و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی خواهیم کرد.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
صداپیشگی خوب و دیالوگ‌های خنده دار
شخصیت‌های بامزه با داستانی عمیق
ارزش تکرار بالا برای دیدن معماها و داستان‌های جدید
معماهای هوشمندانه و بعضاً خنده دار

نقاط ضعف:
اجبار در تکرار مراحل مشترک بین شخصیت‌ها در هر بار شروع مجدد
مشکلاتی در سیستم کنترل بازی

افت فریم‌ و باگ‌های بخش گرافیک

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا