ایکس باکس وانبررسی

سفر به سرزمین های بدون مرز

دنیای بوردرلند و سرزمین نفرین شده پاندورا (Pandora)، جایی است که دیوانه‌هایی در آن حکمرانی می‌کنند که عموما از نعمت عقل محرومند! داستان ساده ولی در عین حال جذاب با ترکیب جالبی از خشونت و طنز، چیزی است که بوردرلندز را محبوب کرده است. Tales from the Borderlands همان دنیا را از نگاه دیگری به نمایش می‌گذارد. داستان از دید دو شخصیت متفاوت روایت می‌ شود، ریس (Rhys) که در آرزوی ارتقای شغلی در رویاهای خود به سر می‌برد، به زودی متوجه می‌شود که دنیا به آن خوبی که فکر می‌کند نیست و برای رسیدن به آرزوهایش به پاندورا، جایی که در نظر او ناشناخته و وحشتناک است می‌آید. فیونا (Fiona) اما در پاندورا بزرگ شده و ناگزیر به این دنیای دیوانه علاقه‌مند است. ولی هر دو در نهایت هدفی واحد دارند، رسیدن به گنج بزرگ و افسانه‌ای پاندورا و در این راه به اجبار با یکدیگر همراه می‌شوند. ریس بعد از فریب دادن رئیس خود به همراه دوستش قدم به پاندورا می‌گذارد و وارد معامله‌ای می‌شود که در ابتدا پر سود و در انتها پر دردسر است! از آن طرف فیونا به همراه خواهرش در پی کسب 10 میلیون دلار بادآورده هستند، ولی هیچ 10 میلیون دلاری آسان به دست نمی‌آید و هر انسانی برای به دست آوردن آن حاضر است دست به کارهایی بزند که کمتر کسی تصورش را می‌کند. پول و گنج افسانه‌ای که نشانه‌هایی از یافتن آن پیدا شده، آن هم در جایی مثل پاندورا، مسلما توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند آن هم افرادی که قتل و جنایت کمترین کاری است که از دستشان برمی‌آید. داستان در عین سادگی به صورت فوق‌العاده‌ای روایت شده و پر است از سورپرایزها و لحظات غیر قابل پیش‌بینی، به نحوی که تا انتها جذابیت خود را حفظ کرده و در نهایت نیز به صورت کاملا قابل قبول به پایان می‌رسد.,,شخصیت‌های بسیاری در بازی حضور دارند که هر کدام فارغ از نقش منفی یا مثبت، به خوبی به بازیکن معرفی شده و در طول داستان منتظر دانستن سرنوشت آن‌ها خواهید ماند. ساشا، خواهر فیونا، دختری با ظاهر جذاب و اخلاق منحصر به فرد. الکس، که فکر می‌کند بسیار باهوش است ولی متوجه می‌شود کلاه‌بردارتر از او هم وجود دارد! و گورتیس که بعید است تا مدت‌ها رباتی به بذله‌گوی و دل‌ربایی او پیدا کنید. در کنار این‌ها، اسکوتر، آتنا و مهم تر از همه Handsome Jack افسانه‌ای که نقش بزرگی در داستان دارد، از سری اصلی به بازی اضافه شده‌اند و مجموعه‌ای بی‌نظیر از شخصیت‌های به یادماندنی را شکل می‌دهند. نحوه شکل گیری روابط و نیز برخورد شخصیت‌ها با یکدیگر، پرداخت بسیار خوبی داشته و از این نظر کمتر عنوانی را در طی سال‌های اخیر تجربه کرده‌اید. بزرگترین نکته قوت بازی دیالوگ‌های رد و بدل شده در طول داستان است که گاهی صحبت‌ها اینقدر خنده‌دار می‌شود که مجبورید با صدای بلند بخندید. کیفیت طنز در حدی است که برخی مواقع یک موقعیت خطرناک به کمک هنر نویسندگان، به لحظه‌ای بامزه تبدیل می‌گردد! روند روایی داستان چیزی است که تقریبا ثابت بوده و در تمام پنج قسمت، با داستانی در سطح عالی روبرو هستیم که در کمتر دقایقی از بازی، افت می‌کند. شاید بتوان یکی از دلایل جذابیت داستان و شخصیت‌ها را صداپیشگی بی‌نظیر دانست، برخی از بهترین‌های صنعت گرد هم جمع شده‌اند و تجربه‌ای کم نقص به مخاطب ارائه کرده‌اند.

احتمالا اکثر شما حداقل یکی از عناوین قبلی TT را تجربه کرده‌اید، TftB همان راهی را می‌رود که ساخته‌های چند سال اخیر این استودیو رفته‌اند. دیالوگ محور بودن این عنوان در کنار گرافیک Cell Shade و روایت داستانی عالی، چیزی است که همیشه از TT انتظار می‌رود. ولی باید گفت که گیم‌پلی نیز دستخوش تغییراتی شده و علاوه بر بیشتر شدن صحنه‌های اکشن، زمان‌های بیشتری برای گشت و گذار در محیط در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. در همان ابتدا به سرعت متوجه می‌شوید که سرزمین پاندورا مملو از دیوانه‌هایی است که هیچ قانونی نمی‌شناسند و به همین دلیل بازی در همان اوایل با صحنه‌های اکشن هیجان انگیز شما را غافل گیر خواهد کرد. کیفیت و نحوه چینش این بخش‌ها، نقطه عطفی در عناوین TT به حساب آمده و در قسمت سوم به اوج خود می‌رسد، به نحوی که هر لحظه هیجان سرشاری به شما منتقل خواهد شد. چرخش در محیط و تعامل با دیگر شخصیت‌ها با وجود محدود بودن محیط، از نکات مثبت بازی بوده و حس تکراری بودن تا انتها به شما دست نخواهد داد. تغییر شخصیت بین ریس و فیونا در زمان‌های مناسبی اتفاق می‌افتد و علاوه بر زیباتر شدن شیوه روایت داستان، تاثیر خوبی نیز بر تکراری نشدن گیم‌پلی دارد.,,مانند دیگر ساخته‌های TT باید منتظر انتخاب‌های پرتعداد و البته کم اثر در حین بازی باشید. با توجه به دنیای دیوانه پاندورا، اکثر انتخاب‌ها خاکستری یا سیاه هستند و البته مطمئن باشید از برخی انتخاب‌های سیاه، لذت خواهید برد! مشکل اصلی TftB همان چیزی است که در عناوین قبلی استودیو دیده‌ایم. برخلاف چیزی که در ابتدای بازی بر صفحه نقش می‌بندد و به شما القا می‌کند که داستان بر اساس تصمیمات شما شکل می‌گیرد، اکثر انتخاب‌ها صرفا اخلاقی بوده و تاثیر خاصی بر روی داستان و حتی شیوه روایت آن ندارد و در واقع شما عروسکی هستید که در همان داستان از پیش طراحی شده، ایفای نقش می‌کنید. ثابت بودن کلیت داستان و نیز پایان آن با وجود انتخاب‌های متعدد، ایرادی است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشید.

از نقطه نظر طراحی هنری با عنوانی زیبا با محیط‌های بعضا اعجاب آور روبرو هستیم که دقیقا همان تصوری که از یک دنیای آخرالزمانی داریم را به مخاطب القا می‌کند. تیم سازنده در این بخش به قدری خوب عمل کرده که در بخش‌هایی از محیط مجذوب زیبایی آن خواهید شد. همان ایرادات بخش تکنیکی در سایر عناوین TT را دوباره شاهد هستیم و این استودیو مدت‌ها پیش باید موتور بازیسازی خود را عوض می‌کرد! جای تعجب دارد در نسل جدید و گرافیکی که فشار چندانی به سخت‌افزار نمی‌آورد باز هم شاهد لودینگ‌های طولانی و افت‌فریم های بعضا شدید باشیم که در برخی صحنه‌های اکشن، تاثیر بدی در تجربه شما می‌گذارد.,,TftB عنوانی است که در عین شباهت داشتن به ساخته‌های قبلی TT، تجربه نسبتا جدیدی برای بازیکن‌ها به حساب می‌آید. داستان و شخصیت‌های جالب، دلیل کافی برای خوب بودن این بازی است اما گیم‌پلی مهیج بازی نیز تکمیل کننده نکات مثبت Tales from the Borderlands خواهد بود.,

Telltale Games که تبحر خاصی در ساخت عناوین اقتباسی دارد این بار به سراغ ساخته معروف Gearbox رفته تا تجربه‌ای جدید و در عین حال آشنا برای بازیکن‌ها رقم بزند. پتانسیل بالای Borderlands و ایده داستانی آن چیزی است که کاملا متناسب با ساخته‌های TT به نظر می‌آید و نتیجه نهایی چیزی است که علاقه‌مندان به عناوین این استودیو را قطعا راضی نگه خواهد داشت.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
داستان عالی، روایت مناسب، شخصیت های فوق العاده
طراحی هنری زیبا
صحنه های اکشن جذاب
نقاط ضعف:
کم اثر بودن اکثر انتخاب ها

User Rating: Be the first one !

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا