ایکس باکس وانبررسی

بررسی بازی Sunset Overdrive

آخرالزمان به روایت Insomanic

وقتی صحبت از آخر الزمان می‌شود، اکثرا دلایلی مثل بمب‌های اتمی، حمله موجودات فضایی و زامبی‌ها را به یاد ما می‌آورد. اما در Sunset Overdrive هیچ کدام از این چیز‌ها باعث ایجاد آخر‌الزمان نشده‌اند. این بار پای نوشیدنی‌های انرژی‌زا در میان است. در سال 2027، شهر Sunset میزبان رونمایی از جدیدترین نوشیدنی انرژی‌زا شرکت Fizzco است. شرکت Fizzco با تبلیغات گسترده و بر‌پایی جشن در سطح شهر، نوشیدنی انرژی‌زا جدید خود به نام OverCharge Delirium XT را در اختیار مردم شهر می‌گذارد. اما به نظر می‌رسد ترکیبات این نوشیدنی‌های جدید کمی متفاوت است و بر روی مصرف کنندگان آن اثرات وحشتناکی می‌گذارد و آن‌ها را به موجوداتی جهش یافته و وحشی تبدیل می‌کند. تنها در طول چند ساعت تمام مصرف‌کنندگان OverCharge Delirium XT که شامل اکثریت جمعیت شهر Sunset می‌شود، به موجوداتی جهش یافته تبدیل می‌شوند و هر کدام از آن‌ها به دنبال از بین بردن بقیه بازماندگان هستند. شخصیت اصلی داستان بازی هم یکی از همین بازماندگان است که مسئولت تمیز کردن شهر در روز معرفی OverCharge Delirium XT را بر عهده دارد و موفق می‌شود از دست این نوشیدنی‌ها و موجودات جهش یافته، جان سالم به در ببرد و در خانه خود مخفی شود. شروع بازی و مرحله اول آن، به متنی که در بالا خواندید اختصاص داده شده‌ است و بعد از به پایان رساندن اولین مرحله، وقایع بازی از چند هفته بعد و زمانی که شخصیت اصلی داستان ما مجبور می‌شود برای پیدا کردن غذا و زنده‌ماندن، پا به شهر بگذارد، شروع می‌شود. در طول بازی با شخصیت‌های متفاوتی ملاقات خواهید داشت که هر کدام هدف خاص خود را دنبال می‌کنند و با انجام ماموریت برای آن‌ها روند داستانی بازی پیش می‌رود. جالب است بدانید شخصیت اصلی داستان یک فرد بی‌نام و نشان است که شما وظیفه تعیین جنسیت و خصوصیات ظاهری او را دارید و حتی در طول بازی خود را با نام Player معرفی می‌کند. اما دیگر شخصیت‌ها و دشمنان شما که شامل موجودات جهش یافته (در بازی با نام Overcharge drinker شناخته می شوند) و روبات‌های شرکت Fizzo و گروهی از بازماندگان می‌شوند، هر کدام دارای لقب و نامی هستند و بازی در معرفی آن‌ها و هدفی که دنبال می‌کنند، به خوبی عمل کرده است. در کل Sunset Overdrive قصد ندارد شما را درگیر یک داستان حماسی با دیالوگ‌های سنگین و لحظاتی که باعث ترحم شما می‌شوند، کند؛ بلکه هدف بازی ایجاد محیطی به اصطلاح fun و سرگرم کننده ‌است و سازندگان بازی در این بخش کار خود را به خوبی انجام داده‌اند؛ هر چند که باز هم سازندگان بازی می‌توانستند به پایان بازی و سوالاتی که در ذهن شما ایجاد می‌شود، بیشتر بپردازند.

ماموریت‌های اصلی بازی، که با رنگ زرد در نقشه مشخص هستند، معمولا به انجام کار‌هایی مثل، “برو این کارو برای من انجام بده تا من به حرفت گوش کنم” ، “این شخص رو از بین ببر تا من چیزی که می‌خوای بهت بدم” و ماموریت‌هایی از این دست که در عناوین Open World دیگر هم زیاد دیده‌ایم، محدود شده‌است. البته برای تنوع بیشتر در طول بازی تعدادی غول‌آخر و ماموریت‌های جالبی هم در نظر گرفته شده که تنوع خوبی به ماموریت‌های بازی داده‌اند. از جمله می‌توان به ماموریت It’s Me! Fizzie! که در آن باید با شخصیت Fizzie جنگید و ماموریت getting the band back together که مربوط به تشکیل یک گروه موسیقی می‌شود، اشاره کرد. علاوه بر این تعدادی زیادی ماموریت فرعی برای بازی در نظر گرفته شده که از لحاظ محتوا می‌توان این ماموریت‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. تعدادی از ماموریت‌ها که نسبتا زیاد هم هستند، معمولا به جمع آوری و کشتن دسته‌ای از دشمنان محدود می‌شوند و بعضا ماموریت‌های خسته کننده‌ای هم هستند. اما در آن طرف تعدادی از ماموریت‌های فرعی بازی جزو بهترین ماموریت‌ها حساب می‌شوند و حتی از ماموریت های اصلی بازی هم متنوع‌تر و جذاب‌تر هستند. مثل ماموریت the most epic quest for exp که اشاره مستقیم به بازی‌های RPG دارد و حتی در طول این مرحله شخصیت شما به سبک بازی های RPG لول آپ می‌شود. با توجه به Open World بودن بازی، سازندگان تصمیم گرفته‌اند برای تنوع بخشیدن به روند بازی، مراحلی به نام Night Defense، تعدادی Challenge و وسایل مختلف برای جمع کردن از سطح نقشه، به آن اضافه کنند. وسایلی که می‌توانید در بخش‌های مختلف نقشه به جمع‌آوری آن‌ها بپردازید، شامل کفش، دستمال، گوشی موبایل، تابلو و بادکنک fizzie می‌شود. از این وسایل برای خرید amp های جدید می‌توانید استفاده کنید. بخش Night Defense که همان‌طور که از عنوان آن مشخص است، تنها بخش بازی است که در طول شب انجام می‌شود و شما باید در آن به وسیله تعدادی تله و اسلحه‌های خود از خمره‌های ساخت amp در مقابل دسته‌ای بزرگ از OD ها برای چند دقیقه محافظت کنید. 52 Challenge برای بازی در نظر گرفته‌شده که هر کدام دارای leaderboard جداگانه‌ای هستند و شما می‌توانید با دوستان خود به رقابت بپردازید. این Challenge ها شامل، کشتن OD ها در مدت زمان محدود، جمع‌آوری امتیاز، از بین بردن وسایل شرکت Fizzco و … می‌شود. اما مشکل اصلی که در مورد Challenge ها وجود دارد و به نظر می‌رسد یک باگ باشد، مشکل فریز و کرش کردن کنسول شما، موقع انتخاب Challenge ها از داخل منو بازی است که به دفعات بسیار زیاد رخ خواهد داد. علاوه بر این در بعضی از مواقع، موقع تکرار یک Challenge بازی فریز کرده و چاره‌ای به جز خارج شدن از بازی و شروع دوباره آن ندارید. تنها بخش آنلاین و چند نفره بازی Chaos Mode نام دارد که به صورت Co-Op دو تا هشت نفر برگذار می‌شود. ماموریت‌هایی که برای این بخش در نظر گرفته‌شده، بسیار محدود هستند و معمولا به پاک سازی یک منطقه، حفاظت از یک منطقه، هک کردن دستگاه‌های Fizzco و در نهایت بخش Night Fdfence ختم می‌شوند. بخش Chaos Mode در ابتدا جذابیت بالایی دارد ولی به دلیل تکراری شدن ماموریت‌ها و نبود تنوع کافی، به سرعت خسته کننده شده و نمی‌تواند خیلی شما را سرگرم کند.

اولین باری که بالای یکی از ساختمان‌های بازی رفتم، به مناطق دور دست خیره شدم و محو Draw Distance فوق العاده پر عمق و با جزئیات و البته رنگ آمیزی بازی شدم. تمام ساختمان‌های شهر Sunset قابل لمس بودن و با این که فاصله‌ی بسیار زیادی نسبت به من داشتند، با جزیئات کامل، نمایان بودند. بازی از لحاظ بصری در سطح بسیار خوبی قرار دارد و بررسی بازی چه از لحاظ تکنیکی و چه هنری، نتایج قابل قبولی را ارایه می‌دهد. بازی به صورت 30 فریم بر ثانیه بر روی کنسول Xbox One اجرا می‌شود و در شلوغ‌ترین لحظات بازی که ممکن است بیش از 50 دشمن در صحنه حظور داشته باشند، بازی کوچکترین افت فریمی ندارد. نور پردازی و افکت‌های به کار برده شده، مثل آتشی که بر اثر شلیگ گلوله ایجاد می‌شود و خون با بیشترین جزئیات ممکن در بازی استفاده شده‌اند و همیشه بعد از کشتن OD ها به وسیله اسلحه‌های خود، شاهد رقص رنگارنگ افکت‌های مختلف که بر اثر شیلگ گلوله‌ها ایجاد می‌شود، خواهید بود. سازندگان برای رنگ‌بندی دنیای بازی از رنگ‌های شاد و گرم استفاده کرده‌اند تا بیشترین هم‌خوانی را با دیگر بخش های بازی داشته باشد. شهر Sunset شامل سه منطقه مختلف می‌شود و هر کدام از این مناطق دارای طراحی منحصر به فرد هستند. تکستچر‌های استفاده شده برای اجزای محیط و ساختمان با استاندارد بازی‌های نسل هشتم همخوانی دارد و محیطی چشم نواز را ایجاد کرده‌است. متاسفانه به دلایلی نامعلوم تمام مراحل بازی در روز انجام می‌شوند و شب شهر Sunset مختص به مرحله های Night Defense است و بازی به شما اجازه نخواهد داد در طول شب در محیط بازی به قدم زدن بپردازید. یکی از مواردی که احتمالا در طول بازی متوجه آن خواهید شد، تخریب پذیری نسبتا کم محیط بازی است. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که با دسته‌ای 50 نفره از OD ها روبرو خواهید شد و بعد چند دقیقه جنگ و استفاده از اسلحه‌های انفجار زا خود به جز مرگ OD ها هیچ تغییر دیگری در محیط بازی رخ نخواهید دید و اجزای محیط به صورت دست نخورده باقی خواهند ماند. البته با توجه به جهان‌باز بودن Sunset Overdrive و گیم پلی سریع آن، تخریب پذیری کم محیط، چندان مشکل ساز نمی‌شود و خللی در لذت بردن شما از بازی ایجاد نمی کند.

بخش صداپیشگی و آهنگ‌های Sunset Overdrive در بهترین سطح ممکن قرار دارد و واقعا کامل کننده گیم‌پلی و روند مراحل بازی است. این بخش به قدری خوب کار شده که با پخش هر کدام از آهنگ‌ها آدرنالین خون شما زیاد شده و باعث ایجاد تجربه‌ای دلنشین و ناب می‌شود. موزیک‌های بازی از سبک‌های راک، متال و الکترونیک انتخاب شده‌اند و با توجه به روند مراحل به صورت Dynamic در طول بازی پخش می‌شوند. آهنگ‌هایی مثل Too Much Fun For Regrets از گروه The Death Set و I’m Not An Animal از گروه The Blind Shake از جمله آهنگ‌هایی هستند که در طول بازی خواهید شنید و شاید شما هم مثل نگارنده بعد از انجام بازی به سراغ این آهنگ‌ها بروید و به دفعات زیاد آن ها را گوش دهید. صداپیشگی شخصیت‌ها و دیالوگ‌های آن‌ها همگی با توجه به روند داستانی بازی انتخاب شده‌اند و در اکثر لحظات باعث ایجاد خنده بر روی لب‌های شما خواهند شد. صداپیشگان بازی به قدری کار خود را به خوبی انجام داده‌اند که اکثر شخصیت‌های بازی، شخصیتی قابل باور پیدا کرده‌اند و به خوبی می‌توانند با شما ارتباط بر‌قرار کنند. در لیست صداپیشگان بازی نام‌هایی مثل Yuri Lowenthal که وظیفه صداپیشگی Sasuke در Naruto Shippuden را بر عهده دارد و Stephanie Lemelin صداپیشه Artemis در Young Justice: Legacy به چشم می‌خورد که به خوبی توانسته‌اند در نقش خود به عنوان صداپیشه، بدرخشند. جا دارد به صداپیشگی و صداگذاری شخصیت Fizzie هم اشاره کنیم، که مطمئنا اولین باری که صدا و دیالوگ‌های او را بشنوید، وارد لیست شخصیت‌های منفی مورد علاقه شما خواهد شد.

از داستان fun، گرافیک رنگارنگ و صدا‌ پیشگی خوب بازی که بگذریم، به مهم‌ترین بخش Sunset Overdrive که گیم‌پلی آن است، می‌رسیم. بگذارید از همین اول لپ کلام را بازگو کنم، گیم پلی Sunset Overdrive تنها دلیلی است که باعث می‌شود تمام بخش های دیگر بازی این قدر خوب به نظر برسند و واقعا بازی در ارایه گیم پلی کامل و نوآورانه خود موفق عمل کرده‌است. گیم پلی بازی با الهام از عنوان jet set radio شکل گرفته‌ و بر پایه پارکور کردن، پرش بر روی اجسام مختلف، grind (حرکت بر روی لبه ها) و wall running و کشتن دشمنان در حین انجام این کار‌‌ها بنا شده‌ است. تمام این حرکات به شکلی در بازی پیاده شده‌اند که شما قادر خواهید بود به صورت ترکیبی از تمامی آن‌ها در طول مراحل استفاده کنید. به همین دلیل شما هیچ مرحله‌ای را در فضای بسته تجربه نخواهید کرد و تمام مراحل بازی در فضای باز شهر Sunset در جریان است. البته شما این امکان را خواهید داشت تا همانند دیگر بازی‌ها به صورت سنتی پا به خیابان‌های شهر Sunset گذاشته و به انجام بازی و کشتن دشمنان بپردازید، اما در این حالت احتمالا چند دقیقه بیشتر دوام نخواهید آورد و بازی شما را مجبور به پیروی از حرکاتی که در بالا گفته شد، می‌کند و در ازای آن به شما امتیار برای پر کردن نوار Style Meter خواهد داد. البته این حرکات به قدری خوب و نرم کار شده‌اند که تا آخر بازی لحظه‌ای هم از پریدن بر روی اجسام مختلف دست نخواهید کشید و مدام در حال grind کردن بر روی سیم‌های برق و لبه‌ها خواهید بود. همان طور که گفته‌شد، انجام این حرکات مختلف به شما امتیاز برای پر کردن Style Meter خواهد داد. نوار Style Meter به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود و هر کدام از این بخش‌ها مربوط به یکی از amp های مختلف می‌شود. amp قابلیت مخصوصی است که شما در طول بازی و با توجه به پر بودن نوار Style Meter خود می‌توانید، استفاده کنید. ایجاد گردباد موقع melee کردن، درست کردن رعد و برق برای کشتن دشمنان و فریز کردن دشمنان از جمله amp هایی است که می‌توانید استفاده کنید. در کل بیش از 50 amp برای بازی در نظر گرفته شده و شما قادر خواهید بود از 5 amp به صورت هم زمان استفاده کنید. بازی 10 ها مدل اسلحه مختلف برای کشتن دشمنان در طول بازی در اختیار شما قرار خواهد داد. تمام اسلحه‌های بازی به شکل عجیب و غریبی ساخته شده‌اند و هر کدام دارای ویژگی خاصی هستند که برای کشتن دشمنان مختلف به کار می رود. به عنوان مثال می‌توان به تفنگ The Dude اشاره کرد. این تفنگ توپ‌های آتشین مخصوص به بولینگ را شلیک می‌کند و برای کشتن OD ها کارایی دارد.

در این بازه زمانی اخیر که بیشتر بازی‌ها به محیط‌های تیره و سنگین روی آورده‌اند، Sunset Overdrive موفق شده‌است با معرفی دنیای رنگارنگ و آخرالزمانی و گیم‌پلی بسیار جذاب و ناب خود که باعث می‌شود تا مدت‌ها در یاد شما باقی بماند، تجربه‌ای متفاوت را ارایه داده و می‌توان به این بازی به عنوان یک ip آینده‌دار نگاه کرد. هر چند که سازندگان بازی می‌توانستند با پرداخت بیشتر به داستان بازی و افزایش تعداد ماموریت‌های بخش Co-Op، بازی کاملا بی‌نقصی را روانه بازار کنند.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی جذاب گرافیک هنری برجسته رنگارنگ و دوست داشتنی
نقاط ضعف:
نبود تنوع کافی در بخش چند نفره داستانی ساده و کاملا قابل پیش بینی همراه با پایانی ناقص محدود کردن شب به بخش Night Defense

User Rating: 5 ( 1 votes)

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا