بررسی

بررسی بازی Soulcalibur: Broken Destiny

دقیقا تابستان سال گذشته بود که شماره چهارم از سری Soul Calibur برای کنسول های نسل حاظر منتشر شد تا داستان دو شمشیر افسانه‌ای را دوباره از سر گیرد. اکنون پس از گذشت چیزی در حدود یک سال از عرضه SCIV این عنوان بار دیگر بازگشته تا نبرد میان دو شمشیر افسانه‌ای را در کنسول دستی سونی به اوج رساند.

Soul Calibur Broken Destiny نام آخرین قسمت از سری SC است که برای اولین بار حضور خود را در کنسول دستی سونی تجربه می‌کند. سری SC از همان ابتدای ورود به دنیای بازی‌های رایانه‌ای تاکید فراوانی بر روی افزایش عمق مبارزات و مبارزه با معزلی به نام Button Mashing (که گریبانگیر عناوینی چون Tekken است!) داشته‌ است؛ BD نیز در همین راستا گام برداشته و حتی با اضافه نمودن سیستمی جدید سعی در افزایش عمق گیم پلی بازی و اضافه نمودن استراتژی های مختلف به آن کرده است.

این سیستم جدید بدست آوردن امتیاز و بالابردن Rank شخصیت‌ها بر اساس نوع مبارزه کردن است؛ این سیستم بدین شکل عمل می‌کند که اگر شما در هنگام مبارزات ضربات حریف را به خوبی دفاع کرده و در نهایت با یک ضد ضربه جواب آن را دهید و یا با جا خالی دادن در مقابل آن‌ها مانع از برخورد ضربه حریف با خود شوید مقداری Rank از بازی دریافت خواهید کرد که برابر با واحد پول بازی برای خرید آیتم‌های مختلف است. بدین شکل اگر شما خواهان آزاد کردن همه شخصیت‌ها و یا خرید آیتم‌های مختلف هستید دیگر همانند SCIV به پایان بردن بازی در مد داستانی آن هم به تعداد سه یا چهار بار کافی نیست و حتما باید روش مبارزه کردن صحیح را یاد بگیرید!.

اگرچه BD برای یک کنسول دستی محدود ساخته شده است اما اکثر ضربات و کمبوهای ویژه بازی‌های اصلی مخصوصا قسمت چهارم بازی را به همراه دارد. هر کدام از شخصیت‌ها چند ضربه ویژه دارند که استفاده کردن از آن‌ها مقدار قابل توجهی از درجه سلامتی حریف را کم خواهد کرد. با اتمام درجه سلامتی حریف بازی به شما دو انتخاب می‌دهد: اول اینکه با زدن ضربه‌ای عادی مبارزه را به پایان برید و یا اینکه با یک ضربه مهلک و ویژه حریف بخت برگشته تان را به خاک بکشید!. بله، Critical های ویژه و مرگبار شخصیت‌ها نیز تمام و کمال در بازی جدید حضور داشته و شما می‌توانید در پایان مبارزات کار حریفتان را با یک ضربه مرگبار ویژه به پایان برید. در کل میتوان گفت گیم پلی BD نسخه کوچک شده همان SCIV است که با اضافه کردن مواردی خاص به آن حتی عمق بیشتری به آن بخشیده است.

در BD اکثر شخصیت های اصلی سری SC با تمام جزییات خود حضور دارند که بدون شک خبر خوبی برای طرفداران SC به شمار می‌رود اما Namco به همین جا بسنده نکرده و علاوه بر شخصیت‌های فوق یک مبارز جدید سبیلو با نام Dampierre را نیز به لیست شخصیت‌های قابل بازی اضافه کرده است. دمپایر یک مبارز جدید است که به نظر می‌رسد دچار مشکلات روانی است!. شاید دمپایر با کلاه سیلندری، سبیل بلند و دراز، لباس راه راه و خرمهره‌هایی که از گردن خود آویزان کرده است بیشتر شبیه به Joker در بازی Pocer باشد تا یکی از مبارزین SC اما با اولین تجربه مبارزه با او درخواهید یافت که او یک مبارز پارانوییایی بی‌نهایت خطرناک است!. سبک مبارزات دمپایر با بقیه مبارزین بسیار متفاوت بوده و با شوخی‌های بامزه خود تنوع خوبی در بازی ایجاد کرده است. اما سورپرایز‌های BD به همین جا ختم نخواهد شد!.

میهمان ویژه و افتخاری این قسمت از SC کسی نیست جز شبح اسپارتا، Kratos افسانه‌ای از سری بازی‌های God of War که گویا برای مدتی فکر گرفتن انتقام از خدایان کوه المپ را فراموش کرده تا درس خوبی به مبارزین SC دهد!. از همان ابتدا که ساخت SCIV تایید شد شایعات فراوانی مبنی بر حضور شبح اسپارتا در نسخه PS3 بازی به راه افتاد اما این اتفاق هیچ گاه به وقوع نپیوست تا اینکه Namco Bandai بالاخره حظور کریتوس را در BD تایید کرد تا ما شاهد مبارزه خونین خدای جنگ با دیگر قهرمانان سری SC باشیم. کریتوس با همه کمبوها و ضربات مرگبار خویش به BD راه یافته و به خوبی می‌تواند با استفاده از سلاح های معروف خود، Blade of Choas، از پس مبارزین تا دندان مسلح SC برآید.

علاوه بر دو شخصیت جدید فوق شما می‌توانید همانند SCIV در قسمت ساخت شخصیت‌ها مبارز مورد علاقه خود را ساخته و به عنواع و اقسام سلاح‌های موجود در بازی مسلح کنید. علاوه بر ساخت شخصیت‌های جدید شما می‌توانید مبارزهای بازی را به سبک دلخواه خود ویرایش کرده و برای آن‌ها لباس و آیتم‌های جدید خریداری کنید. این قسمت نیز کماکان از عمق خوبی برخوردار بوده و شما می‌توانید با استفاده از آیتم‌های فراوانی که با پیروزی در مبارزات و گرفتن Rank در اختیارتان قرار می‌گیرد، شخصیت‌های خود را به راحتی مطابق با علاقه شخصیتان ویرایش کنید. متاسفانه تعداد و تنوع آیتم‌های بدست آمده در طول مبارزات بر خلاف SCIV در سطح بالایی نبوده که خوب به خوبی قابل درک است!.

اما لذت مبارزه با تمام شخصیت‌های بازی زمانی دوچندان می‌شود که بدانید تمام محیط و مراحل اصلی بازی نیز با تمام امکانات خود در BD حضور دارند. مکان های نبرد نیز کماکان بخشی از مبارزات بوده و به شما این اجازه را می‌دهند تا با پرت کردن حریف از محیط به بیرون از شر مبارزه با او خلاص شوید!.

گرافیک BD نیز همانند SCIV یکی از بهترین های سبک Fighting و کنسول دستی PSP است که واقعا جز این نیز از Namco Bandai انتظار نمی‌رفت. شخصیت‌ها، مراحل و سلاح‌ها با تمام جزییات خود طراحی شده‌اند به طوری که شما در تمام طول بازی تصور خواهید کرد در حال انجام SCIV با رزولوشن پایین‌تر هستید!. واقعا تصور این همه جزییات در یک بازی کنسول دستی کار سختی است که هیولای کوچک سونی آن را امکان پذیر کرده است.

صداگذاری و موسیقی بازی نیز لذت مبارزات را دوچندان کرده و حس خشونت طلبی شما را به خوبی بر می‌انگیزد!. البته اندک ضعف هایی در صداگذاری بازی وجود دارد و گاهی شما هنگام زدن مشت شاهد شنیدن صدای شکستن چیزی شبیه شیشه خواهید بود!، اما خوب این مورد چیزی نیست که از ارزش های بازی کم کند و در میان دریایی از جذابیت های بازی به راحتی گم خواهد شد.

در مجموع BD یک عنوان فوقالعاده جذاب برای دوست داران سری SC و بازی های Fighting است که می‌تواند تا مدت‌ها شما را سرگرم کند. اگر به سرنوشت شمشیرهای افسانه‌ای علاقه‌مند هستید بدون معطل کردن وقت به فکر خرید این عنوان باشید چرا که سرنوشت مبارزین SC اینبار واقعا در دستان شماست!!.
,شمشیر سرنوشت در دستان خدای جنگ!,شمشیر سرنوشت در دستان خدای جنگ!,دقیقا تابستان سال گذشته بود که شماره چهارم از سری Soul Calibur برای کنسول های نسل حاظر منتشر شد تا داستان دو شمشیر افسانه‌ای را دوباره از سر گیرد. اکنون پس از گذشت چیزی در حدود یک سال از عرضه SCIV این عنوان بار دیگر بازگشته تا نبرد میان دو شمشیر افسانه‌ای را در کنسول دستی سونی به اوج رساند.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
شخصیت های متنوع
گیم پلی عمیق
نقاط ضعف:
نبود بخش آنلاین
داستان ضعیف و خنده دار

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا