بررسیپلی استیشن 4

بررسی بازی PES 2016

در سالیان اخیر و هر جا که بحثی از تفاوت‌های سری PES با فیفا می‌شد، همواره آزادی عمل زیاد و روان بودن گیم پلی فیفا از جمله موارد مطرح شده بود که اغلب نیز مورد قبول طرفین بحث قرار می‌گرفت. امسال اما بنظر می‌رسد تغییراتی درنتیجه این بحث‌ها حاصل شود چرا که PES 2016 دراین‌باره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و شاید تنها چند بازی نیاز باشد تا شما هم به تحسین گیم پلی روان و شناور بازی بپردازید. به گردش درآوردن توپ در زمین و مالکیت داشتن بر آن بیش از هر زمان دیگری لذت‌بخش و درعین‌حال چالش‌برانگیز است. به لطف تغییرات ریزودرشتی که در جای‌جای بازی داده‌شده، گیم پلی بازی بسیار پاسخگو و انعطاف‌پذیر است و این اجازه را به شما می‌دهد بسیاری از فکرها و ایده‌هایی که برای نزدیک شدن به دروازه حریف در سر دارید را در زمین بازی پیاده کنید. این آزادی عمل دست شما را در زمان حملات بسیار بازتر از سال‌های گذشته کرده و راه‌های گلزنی را از محدوده برخی روش‌های معین خارج کرده است. از طرفی وجود انیمیشن‌های بسیار باکیفیت و پیوسته و همچنین تعداد زیاد انیمیشن‌ها، تنوع این حرکات را نیز به شکل محسوسی بالاتر برده و در نتیجه در حملات آپشن ها و گزینه‌های زیادی را پیش روی شما قرار می‌دهد.

در طرف مقابل دفاع کردن نیز کمی با سال‌های قبل متفاوت است و کمی به حالت Tactical Defending سری فیفا نزدیک‌تر شده. هرچند همچنان می‌توان با نگه‌داشتن (X/A) عمل پرس کردن را انجام داد اما عملکرد حساب‌شده‌تری را می‌طلبد و نیازمند بازبخوانی و زمان‌سنجی است. به عبارتی اگر بدون صبر و حوصله و تنها با پرسینگ درصدد تصاحب توپ باشید، تیم حریف براحتی از فضاهای خالی بوجود آمده استفاده کرده و مدافعانتان را پشت سر خواهد گذاشت و البته هوش مصنوعی نیز منتظر همین اشتباهات کوچک شماست. هوش مصنوعی بازی بسیار فرصت‌طلب و درعین‌حال خلاق است و گاهی با حرکات خود شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این عملکرد البته به عوامل متعددی بستگی دارد و شرایط گوناگون از جمله میزبان یا مهمان بودن، موقعیت جدول، سبک بازی تیم‌ها، تورنمنتی که در آن بازی می‌کنند و قدرت طرفین بر نوع بازی آن تأثیر خواهد گذاشت. برای مثال اگر با بارسا و در خانه خود به مصاف سویا بروید با تیمی روبرو خواهید شد که دفاعی چندلایه را برای مقابله با تیم شما در دستور کار خود قرار داده و امید به ضربات ایستگاهی و تک فرصت‌ها دارد. اما اگر با همین سویا و در خانه آن‌ها بازی کنید شاهد حملات پرتعداد آن‌ها بر روی دروازه‌تان خواهید بود و در مجموع بازی چالش‌برانگیزتری پیش رو خواهید داشت. استراتژی تیم‌ها با توجه به شرایط بازی نیز متغیر است و تیم‌ها خود را با اتفاقات بازی آداپته می‌کنند. برای مثال اگر در خانه حریف پیش بیافتند روی به وقت‌کشی و بستن فضاهای باز برای تیم حریف می‌کنند ولی اگر در خانه خود عقب باشند با تمام قوا حریف را تحت فشار قرار می‌دهند. در اینجا یکی دیگر از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز PES 2016 خود را نشان می‌دهد. تک‌تک بازیکنان حاضر در زمین خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند که باعث یونیک‌تر و منحصربه‌فردتر شدن عملکرد آن‌ها در بازی‌ها می‌شود. برای مثال روبن در زمان صاحب توپ شدن با برداشتن قدم‌های ریز سعی می‌کند از گوشه محوطه به سمت مرکز هجوم آورده و اقدام به شوت‌زنی کند و یا آلوارو موراتا بسیار فرصت‌طلب است و از تک فرصت‌ها نهایت استفاده را می‌برد. این موضوع حتی در مورد دروازه‌بان‌ها نیز صادق است و آن‌ها نیز خصوصیات خاص خود را دارند. از جمله مانوئل نویر که همیشه در کمین است تا توپ‌های پشت مدافعین را پوشش دهد. تمامی این خصوصیات و مشخصات فردی در مقیاس بزرگ قالب و سبک بازی تیم‌ها را مشخص کرده و از هم تمایز می‌دهد. ازاین‌رو در زمان‌های بازی باهوش مصنوعی تقابل با سبک‌های متفاوت را تجربه خواهید کرد. برخی تیم‌ها محافظه‌کارند و برخی تهاجمی، برخی (مثل بایرن) سعی در حفظ توپ و دادن پاس‌های متعدد دارند و برخی از بازی مستقیم توپ‌های هوایی استفاده می‌کنند و برخی نیز چشم به ضد حمله‌ها دارند که درنهایت تعدد سبک‌های بازی، نتایج و روند بازی‌ها را غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر از هر زمان دیگری کرده است.

فیزیک کلی بازی با بهبودهایی که داشته بهتر از سال‌های گذشته شده است. توپ واقع‌گرایانه‌تر از نسخه‌های قبل در زمین بازی به گردش در می‌آید و نسبت به حرکات بازیکنان عکس العمل نشان می‌دهد. به لطف این بهبود فیزیک پا به توپ شدن و پاسکاری کردن بسیار لذت‌بخش شده و گاهی ممکن است تا چند دقیقه در حال کار کردن با توپ باشید. شوت‌زنی در بازی نیز بسیار بهتر از قبل است و شدت و نیروی وارده به توپ در شوت‌ها به‌خوبی احساس می‌شود که البته مشکلی در این رابطه وجود دارد که از لذت آن می‌کاهد. دروازه‌بان‌ها امسال بسیار هوشیارتر و بهتر از چارچوب تیم‌ها محافظت می‌کنند . برخی اوقات با عکس‌العمل‌های غیرمنتظره دروازه تیم‌ها را از فروپاشی نجات می‌دهند با این‌حال همچنان در مهار برخی ضربات کند حرکت کرده و مشکل دارند که شوت‌های از راه دور از جمله این ضربات است. به نظر می‌رسد تیم سازنده در ایجاد بالانس بین سرعت حرکت توپ و سرعت عکس العمل دروازه‌بان‌ها ناموفق بوده است و اکثر شوت‌های از راه دور به‌راحتی تبدیل به گل می‌شوند. مورد دیگری که به این مشکل دامن میزند دقت بالای شوت‌ها در حالت Basic است که باعث در چارچوب بودن بسیاری از شوت‌های نواخته شده می‌شود. در کنار شوت‌های از راه دور در تک‌به‌تک‌ها نیز دروازه‌بان‌ها براحتی تسلیم می‌شوند و مقاومت قابل توجهی از خود نشان نمی‌دهند.

همان‌طور که اشاره شد فیزیک بازی پیشرفت‌هایی داشته و این تغییرات درگیری‌های بین بازیکنان و برخوردها را هم تحت تأثیر قرار داده. دیگر پا به توپ شدن و به دل مدافعین تیم حریف زدن براحتی نسخه‌های قبل نیست و بازیکنان تیم حریف با فشرده‌تر کردن فضا و تحت فشار گذاشتن بازیکن صاحب توپ براحتی توپ را به تصاحب خود درمی‌آورند. درگیری‌های تن‌به‌تن در قسمت‌های مختلف زمین و بین بازیکنان مختلف مدام در حال رخ دادن است و بازیکنان فیزیکی برای هر تیمی یک برگ برنده محسوب می‌شوند. البته این به معنی بی‌اثر شدن بازیکنان تکنیکی نیست بلکه استفاده از هر یک از این بازیکنان وابسته به موقعیت زمانی و مکانی خاص خود است. بازیکنان ریزنقش در سرعت دادن به بازی، طراحی حملات و فرارهای از جناحین و بازیکنان فیزیکی در درگیری‌های میانه میدان، توپ ربایی و تخریب بازی حریف به کار می‌آیند و بالانس بین عملکرد متفاوت این بازیکنان به‌خوبی در بازی برقرارشده است. افزایش درگیری‌ها، تعداد برخوردها را نیز بالاتر برده و شاهد تکل زدن‌ها و زمین خوردن‌های زیاد بازیکنان در طول بازی خواهید بود. انیمیشن‌های برخوردها بسیار متنوع هستند و شدت ضربات وارده و زاویه برخوردها در این انیمیشن‌ها مؤثر هستند. ازنظر هوش مصنوعی نیز بازیکنان حریف بسیار حساب‌شده در بازی تکل می‌زنند و براحتی خطایی را در اختیار تیم حریف قرار نمی‌دهند. البته از نقش داور در کم بودن این خطاها نباید گذشت. داور بازی از کنار بسیاری از برخوردها براحتی عبور می‌کند و حتی اگر خطایی هم واقعاً رخ‌داده باشد معمولاً خطا نمی‌گیرد. این مورد دیدن ضربات ایستگاهی در بازی را به اتفاقی نادر تبدیل کرده و از طرفی جریان بازی‌ها را کمی بیش از حد فیزیکی می‌کند. شاید بتوان گفت جای خالی چند سوت بیشتر در جریان بازی‌ها احساس می‌شود.

در بازی‌های چندنفره کمی اوضاع متفاوت است. بخصوص اگر هر دو طرف سراغ تیمهای قوی و مطرح فوتبال جهان بروند. سرعت بازی به نسبت بازی تک نفره بالاتر است و فضاهای خالی و اشتباهات به سختی مجازات می‌شوند. از طرفی ضعف دروازه‌بان‌ها در دفع شوت‌های از راه دور بسیار پررنگ‌تر می‌شود و در نتیجه گل‌های زیادی زده می‌شود. ازاین‌رو شاید به‌ندرت پیش بیاید که دربازی‌های آنلاین یا چندنفره شاهد نتایجی مثل 0-0 و یا بردهای نزدیک تک گله باشید. شاید افراد حرفه‌ای در دفاع کردن مشکلی نداشته باشند ولی اکثریت بازیبازها ممکن است در این مورد با مشکل روبرو شده و گل‌های زیادی را دریافت کنند و تجربه‌ای مشابه فیفا 15 از بخش آنلاین و چندنفره بازی داشته باشند.
PES 2016 در خارج از مستطیل سبز نیز تغییرات زیادی داشته است. از منوی بازی گرفته (که به‌مراتب بهتر از قبل شده) تا مدهای مختلف بازی اصلاحاتی را در خود دیده‌اند. مسترلیگ از جمله این مدهاست که نیاز به تغییرات زیاد در آن احساس می‌شد. در نسخه 2016 بسیاری از عناصر مسترلیگ طراحی مجدد داشته‌اند و ازاین‌رو بسیار کارآمدتر شده‌اند. در صفحه اصلی مد، آخرین اخبار و حواشی تیم به همراه بازی‌های آینده، وضعیت جدول و تقویم نمایش داده می‌شود. تقویم بازی که در سال‌های قبل از نکات منفی مد بود بهبود یافته و برای جلو رفتن و پیشروی در آن چندین گزینه را در اختیار بازیباز قرار می‌دهد که در زمان نقل و انتقالات بسیار کارآمدتر است. سیستم نقل و انتقالات نیز بهتر از قبل شده هرچند همچنان ممکن است شاهد اتفاقات غیرواقعی و خنده‌دار باشید که پیشنهاد 77 میلیونی وستهم به لوئیز سوارز از جمله آن‌هاست! سیستم پیشرفت بازیکنان نیز بسیار کاربردی‌تر شده و با شرح وظایفی که برای هریک از بازیکنانتان در تمرین تعیین می‌کنید می‌توانید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را پوشش داده و بازیکنان جوان‌تر را هرچه سریع‌تر به ترکیب اصلی تیمتان اضافه کنید. امسال بازیکنان تیم با انجام بازی‌های بیشتر و کسب تجربه از طرف هواداران و هم‌تیمی‌ها القابی دریافت می‌کنند که هریک از این لقب‌ها مزایای مختلفی دارد. بدیهی است هرچه تعداد این نوع بازیکنان در تیم افزایش‌یافته و همچنین نقش بازیکنان در باشگاه پررنگ‌تر شود سطح بازیکنان و تیم بالاتر می‌رود. در کل مسترلیگ با تغییرات ریزودرشتی که داشته بسیار سرگرم‌کننده‌تر شده و همچنین وجود تورنمنت‌های مختلف مثل لیگ قهرمانان در خلال مسابقات، جذابیت آن را بیش‌ازپیش می‌کند.

شاید نکته‌ای که کمی آزاردهنده است و همچنان و پس از مهروموم‌ها برطرف نشده مشکلات لایسنسینگ بازی است که البته تیم سازنده برای برطرف کردن این مشکل (در نسخه PS4) امکان وارد کردن لباس (کیت) و لوگو به بازی از طریق فلش را فراهم کرده است و با کمی وقت گذاشتن می‌توانید رنگ و بوی خاصی را به تیمهای لایسنس نشده ببخشید. هرچند این موضوع جای خالی نبود لایسنس و تیمهای مطرح دیگر را پر نمی‌کند اما به‌هرحال امکان خوبی برای برطرف کردن نسبی این مشکل به شمار می‌رود.
بازی از بعد بصری بسیار زیبا و درعین‌حال واقع‌گرایانه است. همانند سال‌های قبل در شروع بازی‌ها ورود بازیکنان به زمین از طریق تونل‌ها و تشریفات قبل بازی به‌خوبی نمایش داده می‌شود. طراحی چهره بازیکنان نیز بسیار بهتر شده و علاوه بر این کیفیت بالا، ازنظر کمّی نیز پیشرفت کرده و اکثر تیم‌ها بازیکنانی با طراحی چهره خوب در خود دارند. طراحی استادیوم‌ها نیز همچنان عالی است و تنها ایرادی که می‌توان به آن‌ها گرفت، تعداد کمشان است. ازنظر صوتی نیز 2016 بعد از مهروموم‌ها تغییرات بزرگی داشته است. زوج ملال‌آور گزارشگری بازی پس از چندین سال جای خود را به زوج Peter Drury و Jim Beglin داده که از همان ابتدا تفاوت و کیفیت بهتر خود را به نمایش می‌گذارند. تیم جدید علاوه بر تحلیل‌های بیشتری که نسبت به تیم قبلی از لحظات مختلف بازی ارائه می‌دهند، در موقعیت‌ها نیز به‌خوبی هیجان ایجاد می‌کنند. البته ازآنجایی‌که این تیم سال اول فعالیت خود در بازی را پشت سرمیگذارند کمبودهایی دارند و ممکن است بعد از چندین بازی و خیلی زود جملاتشان تکراری شود بااین‌حال پایه‌های این تغییرات برای سال‌های بعد به‌خوبی بنا شده و می‌توان نسبت به نسخه‌های بعد امیدوار بود.

بدون اغراق PES دیگر نیازی به گرفتن فیفا ندارد و داخل مستطیل سبز تجربه‌ای لذت‌بخش و واقع‌گرایانه از فوتبال را ارائه می‌دهد. هرچند هنوز کم و کاستی‌هایی دارد ولی روند پیشرفت این بازی در چند سال اخیر شیب بسیار تندی دارد و اگر همین روند را ادامه دهد در سال‌های آتی می‌تواند به NBA 2K این ورزش محبوب بدل شود.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی روان و شناور
فیزیک عالی توپ
وجود لایسنس لیگ قهرمانان قاره های مختلف
پیشرفت های صورت گرفته در مسترلیگ
هوش مصنوعی غافلگیر کننده
بهتر شدن دروازه بانها
انیمیشن های پیوسته و روان
نقاط ضعف:
ضعف و کندی دروازه بان ها در مهار توپ های بخصوص
دقت بالای شوتهای از راه دور
مشکلات لایسنسینگ

User Rating: Be the first one !

هادی دربانی

گرافیست سایت که هر از چندگاهی سمت نوشتن هم میره!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا