ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی Ninja Blade

بازی های نینجایی از همان سال های اولیه NES بین بازی بازان محبوب بوده است. عناوینی همچون Ninja Gaiden , Shinobi , Strider خالقان این سبک بوده اند و بازی Ninja Blade هم قصد دارد راه انها را ادامه بدهد. Ninja Blade توسط یکی از بازی سازان معروف ژاپنی یعنی Masanori Takeuchi به همراه تیم سازنده بازی Ototgi ( یکی از بهترین بازی های نینجایی تا به امروز ) ساخته شده. داستان بازی در سال 2015 اتفاق می افتد و روایت کننده Ninja جوانی به نام Ken Ogawa است که در پی انتشار ویروسی کشنده در توکیو به همراه یک تیم حرفه ای به سردستگی پدرش وارد محلکه می شود. مبتلایان این ویروس تبدیل به زامبی می شوند و تمام افراد در کنار خود را الوده می کنند. البته این نوع زامبی ها شبیه زامبی های Romero نیستند و یک نوع خاص هستند و به انها در بازی Carriers گفته می شود.

Ken در اوایل بازی متوجه می شود که پدرش و شاگرد بزرگ وی یعنی Kuroh در این قضایا نقش دارند. انها تمام دوستان Ken را از جمله Andy که خلبان گروه است را می کشند و از وی می خواهند که به گروه انها ملحق شود اما Ken مخالفت می کند و توسط یک شمشیر سنتی به نام Ninja Blade کشته می شود. بعد از مدتی شمشیر به طرز معجزه اسایی از بدن Ken خارج می شود و وی به سختی زنده می ماند. این در حالیست که ویروس در موقعیت پیش روی است و لحظه به لحظه شمار مبتلایان به ویروس بیشتر می شود. دولت تصمیم دارد شهر را توسط بمب اتمی نابود کند اما, انها Ken را به عنوان اخرین منجی شهر می شناسند و در صورتی که Ken موفق به حذف ویروس شود انها بمب را منفجر نمی کنند. همانطور که خواندید داستان بازی بسیار پیش پا افتاده. در طول بازی شما بار ها با پدر Ken گفتگو خواهید داشت و این مسئله فقط باعث گنگ تر شدن داستان می شود. البته این قصه مقدمه ای برای خلق صحنه های اکشن و جذاب است اما این بازی کلا از داستانی قوی بهره نمی میبرد.

گیم پلی بازی Ninja Blade مخلوطی از چندین بازی است و هر یک از المان های ان از یک بازی برگفته شده است و قرار گرفتن انها در کنار هم موجب شده با یک بازی پر هیجان طرف شویم. مبارزات بازی به سه بخش : مبازرات معمولی , مبارزات هوایی و Quick Time- Events تقسیم می شود. مبارزات معمولی بازی بسیار شبیه به Ninja Giaden است و شما این بار به جای نینجاهای حرفه ای , Carrier ها را می کشید. البته این بازی به هیچ وجه سرعت بازی Ninja Giaden را ندارد اما باز هم جذاب است. مبارزات در هوا بازی یکی از المان هایی است که تا به حال در بازی دیده نشده و فقط تا حدود کمی شبیه مبارزات بر روی ساختمان Spider Man : Web of Shadow است. و اما در اخر مبارزات به صورت Quick Time- Events که چیزی بین 25 الی 30 درصد بازی را تشکیل می دهد. فرق این نوع مبارزات در Ninja Blade فرضا با بازی هایی همچون God of War در هنگام به وقوع پیوستن ان است. در Ninja Blade شما به طور متناوب و هر چند دقیقه یک بار دارای صحنه های Quick -Time Events را مشاهده می کنید و این گونه نیست که فقط در هنگام رویایی با Boss با این نوع مبارزات طرف باشید.

صحنه های Quick -Time Events بسیار به جذابیت بازی کمک کرده. در نگاه اول این موضوع عجیب است زیرا معمولا Quick -Time Events در بسیاری از بازی ها ناموفق عمل کرده است و این گونه صحنه ها معمولا باعث از بین بردن هیجان بازی می شود اما در NB عکس این قضیه رخ داده است. بسیاری از این نوع مبارزات به همراه Cut-Scene های بازی برگفته شده ار فیلم های هالیوودی است. طوری که اگر شما یک طرفدار سینما هالیوود باشید مدام از خود می پرسید من قبلا این صحنه را ندیدم ؟! چیزی که واضح به نظر می اید این است که تیم Otogi چندین بار فیلم های جان وو و ماتریکس بردران واچوفسکی را دیده اند و بعد از ان اقدام به ساخت بازی گرفته اند. علاوه بر جذابیت این صحنه ها , شما در NB دقیقا می دانید که چه زمانی با صحنه های Quick -Time Events مواجه می شوید. هر وقت این صحنه ها اغاز شوند ما تصویر چشم Ken را مشاهده می کنیم و این نوعی اخطار است که باید انتظار صحنه های Quick -Time Events را داشته باشیم. این دونکته باعث شده این بخش از بازی جذاب به نظر اید. اما شباهت این بازی به فیلم های هالیوودی در اینجا تمام نمیشود. در هنگام مبارزات در صورت درست اجرا کردن فنون یک سری دکمه بر روی صفحه ضاهر می شود که به عنوان Finish Attack بازی وجود دارند و در این هنگام صحنه به صورت Slow – Motion در می اید و شما با اجرای یک سری حرکات فانتزی حریف را از پا در می اورید. هر چند تنوع این Finish Attack ها بسیار کم است اما در نوع خود جالب است. قابلیت دیگر Ninja Vision نام دارد که علاوه بر اینکه نقطه ضعف دشمن را نشان می دهد صحنه را به صورت کامل Slow – Motion در می اورد و کار را برای شما بسیار راحت می کند. این نوع قابلیت تا حدود بسیار زیادی شبیه قابلیت Bullet-Time است. Ninja Vision هر چند رنگ بندی بازی را بسیار زشت کرده و ان را به صورت بنفش و قرمز در می اورد اما قابلیت فوق العاده موثری در بازی است و در مبارزه با Boss ها بی نهایت به شما کمک می کند.

در بازی با 6 نوع سلاح طرف هستید که سه تای انها شمشیر و سه تای دیگر چنگک های مختلف ( کاملا شبیه چنگک بازی Dark Sector ) هستند. اسلحه اول شما در صورت ارتقا به Ninja Blade تبدیل می شود. این اسلحه انتخاب اول شما در بازی است و چون هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ قدرت در درجه خوبی قرار دارد کار با ان بسیار راحت است. اسلحه دوم Twin Falcon Knives است. این سلاح از سرعت بسیار بالا و درجه اسیب پذیری کمی برخوردار است و بیش از حد شبیه شمشیر های Kratos در God of War است.بازیکنان می توانند از این اسلحه در هنگام مبارزه با Boss هایی که در هوا هستند و Carrier ها پر سرعت استفاده کنند. همچنین این اسلحه کار تار های Spider -Man را انجام میدهد و شما را از ساختمانی به ساختمان دیگر می برد. اسلحه اخر Stonerender Sword است. این اسلحه از قدرت بسیار بالا و سرعت بیش از اندازه پایین بهره می برد. این اسلحه برای تخریب کردن موانع اطراف شما و از بین بردن Carrier های با سپر, کارایی دارد. یکی از نکات بسیار جالب در بازی Upgrade اسلحه ها هست. زمانی که شما درجه اسلحه را ارتقا می دهید نه تنها قدرت سلاح ها بالا می رود بلکه تعدای فن جدید برای شما ازاد می کند و همین از روندی تکراری جلوگیری می کند. یکی از مشکلات بازی نداشتن هدف در هنگام حمله یا همان Lock-on Target است. هر چند در Ninja Gaiden هم چنین قابلیتی نبود اما در Ninja Blade به نظر ضروری می امد. زمانی که شما با Stonerender Sword حمله می کنید Ken بدون توجه به اطراف خود در حال ضربه زدن به هر چیز به جز دشمن است. البته این مشکل زیاد پیش نمی اید و شما با دو شمشیر دیگر خود به این مشکل بر نخواهید خورد اما این مورد یکی از نقاط ضعفی است که بعضی اوقات مشکل ساز می شود.

اما چنگک های شما به سه نوع Cyclone , Flame و Lightning تقسیم میشود. Cyclone کار امد ترین انهاست و اگر شما یک بار B را فشار دهید این چنگک به دور شما میچرخد و تمام دشمنان شما را از بین می بردو قابلیت دیگر این چنگک خاموش کردن اتش است که در بازی بسیار کاربرد دارد. Flame همانطور که از نامش پیداست یک چنگک اتش زا با قدرت تخریب بالاست و علاوه بر مبارزات , برای رد شدن از بعضی موانع لازم است. Lightning چنگک اخر است که بی نهایت در مبارزه با Boss ها موثر است. این نوع چنگک نوعی برق از خود ازاد می کند و باعث می شود دشمنان شما اسیب ببنید و در یک جا برای چند لحظه باستند. اما خاصیت اصلی این نوع چنگگ در برگرداندن ضربه هاست. زمانی که شما این نوع برق را ازاد می کنید انگار نوعی Shield در جلوی خود قرار دادید و حتی زمانی که به شما قدرت یا تیری پرتاب می شود این نوع برق ضربه را به سمت فرد مهاجم بر می گرداند. یکی از نکات عالی در Ninja Blade بالانس بازی است طوری که تا اخر بازی شما موظف به استفاده از تمامی اسلحه های خود هستید. تنها اشکال استفاده از این چنگک ها عکس العمل Ken بعد از پرتابشان است. زمانی که شما چنگکی را پرت می کنید Ken حدود 2 ثانیه سر جای خود می ایستد و در بسیاری موارد این عمل باعث اسیب دیدن شما از سوی دشمن می شود.

Ninja Blade شامل 9 مرحله است و هر کدام از این کدام از این مراحل در 9 روز متوالی می گذرد. در Ninja Blade مبارزه با Boss ها بخش بسیار مهمی را تشکیل داده اند. و شما در اخر هر مرحله حداقل با یک Boss مبارزه می کنید. Boss های این بازی به معنای واقعی Boss هستند و خیلی اوقات شما در مقابل انها مانند Elf ی می مانید که به جنگ اژدها رفته است ! Boss های بازی بعضا تقلیدی از God of War و Ninja Gaiden هستند و اگر شما این دو بازی را انجام داده باشید متوجه این امر می شوید. یکی از قابلیت ها بازی که از ان استفاده خاصی نمی شود اما گذاشتن ان در بازی جالب است قابلیت Customize کردن Ken است. هر چند این قسمت بسیار ابتدایی است اما به نظر جالب است. مدت زمان بازی بسته به درجه سختی بین 10 تا 15 ساعت متغییر است.

شما با کشتن هر موجودی در بازی مقداری کریستال زرد و قرمز دریافت می کنید. کریستال زرد موجب افزایش جانتان و بالاتر رفتن Health Bar می شود. کریستال های قرمز هم برای Upgrade سلاح ها به کار میرود. هر شمشیر تا 4 درجه و هر چنگک تا 3 درجه ارتقا می یابند. همانطور که گفته شد با بالاتر رفتن هر درجه مقداری فن برای شما ازاد خواهد شد. شما می توانید این فنون را در Move List بازی مشاهده کنید. شما همچنین در طول بازی می توانید دو ایتم کمک های اولیه و قرص های ادرنالین جمع کنید. کمک ها اولیه برای شما ذخیره می شود و شما می توانید در هنگامی که جانتان کم شد زا ان استفاده کنید. قرص های ادرنالین هم باعث می شود حرکتتان تا حدی سریع تر و بهتر شود اما در کل تاثیر خاصی در بازی ندارد.

یکی از نکات عجیب در NB که تا حدودی ضعف حساب می شود استفاده از اسلحه است!!. سازندگان برای تنوع مبارزات در اول هر مرحله یک مبارزه با اسلحه در بازی قرار دادند. هر چند این بخش واقعا بد نیست اما تصور اینکه یک نینجای سنتی مثل Ken ناگهان Machine -Gun و بازوکا به دست بگیرد تا حدودی مسخره است.,,اهنگ سازی این بازی یکی از نقاط قوت ان است و شما موسیقی های بسیار زبیا و حماسی را در بازی به کرات می شنوید. منتها مشکل اینجاست که Sound Track های بازی کم است و به 6 و یا کمی بیشتر خلاصه می شود. اما همین قطعات اهنگ کم باز هم شنیدنی است. دوبله های بازی در سطح معمولی قرار دارد و تا حدودی شبیه دوبله های اقرار شده بازی های Capcom است.

گرافیک بازی هر چند عالی نیست اما در سطح نسبتا خوبی قرار دارد و می توان به ان لقب یک بازی Current -Gen را داد. در بازی از تکنیک هایی همچون نورپردازی HDR و Moition Blur استفاده شده است. بافت های بازی هم در سطح معمولی قرار دارند. فیزیک و تخریب پذیری بازی در سطح بسیار خوبی است و تقریبا بیشتر Object های اطراف شما تخریب می شوند منتها این بازی همانند Star Wars : Force Unleashed یک مشکل بزرگ دارد و ان هم غیب شدن اشیا بعد از تخریب است. اما میرسیم به مشکل اصلی بازی که متاسفانه ارزش بازی را بسیار پایین اورده است. افت فریم دیوانه کننده ! بله همان طور که Ninja Gaiden از این مشکل رنج میبرد این بازی هم از ان رنج می برد. منتها NG 2 یک بازی 60 فریم بود و در 2 مرحله ان چنین مشکلی وجود داشت اما در Ninja Blade این مشکل در تمام اوقات موجب ازار شما مب شود و علاوه بر این Ninja Blade در 30 فریم اجرا می شود. این مشکل بیشتر دز زمان هایی پیش می اید که دشمنان به شما حمله کرده اند و ناگهان جایی منفجر می شود. در واقع دنیای بازی NB تقریبا یک دنیا interactive است منتها همین مورد باعث شده افت فریم در بازی زیاد باشد. مثلا در بعضی اوقات چندین مدل Carriers به شما حمله می کنند و هر کدام از انها یک سلاح منحصر به فرد دارند در همین حال محیط در حال اتش گرفتن است. حالا شما قصد حمله دارید اما همین interactive بودن و فعل و انفعلات بازی موجب می شود رندر کردن چنین صحنه هایی برای بازی سخت باشد و با توجه به Unpolished بودن بازی شما شاهد افت فریم های زیاد باشید. البته این مورد نا امید کننده اما قابل پیش بینی بود. تجربه نشان داده است که زمانی Microsoft ناشر یک بازی است , در بیشتر اوقات ان بازی Unpolished روانه بازار می شود. همانطور که NG 2 , Halo 3 وبسیاری از بازی های دیگر از این مشکل رنج می بردند.

در کل Ninja Blade یک تجربه سینمایی بسیار زبیا است که قربانی عجله ناشر شده. اگر شما از NG خوشتان امده به احتمال زیاد این بازی برای شما جذاب خواهد بود. با وجود Ending بازی هم می توان منتظر شماره دوم این بازی بود.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی جذاب و نسبتا سریع طراحی خوب Ken و Boss ها موسیقی های بی نظیر و حماسی
نقاط ضعف:
صداگذاری نه چندان حرفه ای شخصیت ها مشکلات تکنیکی

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا