بررسیپلی استیشن 4

کوارتر دوم

یک سری از مردم، بسته به عوامل مختلف، ممکن است دوران گذار خود را تجربه کند، عواملی که می‌تواند از سوی سازنده بازی و تغییرات بنیادین در المان‌های بازی و یا از سوی پالس‌های زمانی مانند تغییر نسل اعمال شود. NBA 2K این بار ناخواسته با عامل مهم تغییر نسل مواجه شده و در تلاش برای تطبیق سری با انتظارات جاه‌طلبانه مخاطبان خود به سر می‌برد.
چالش کنونی NBA 2K که از نگاه خیلی‌ها به عنوان بهترین تجربه گیم‌پلی بین بازی‌های ورزشی از آن یاد می‌شود، پاسخی دقیق به نیازهای سخت‌گیرانه مخاطبان به فراخور پیشرفت سخت افزاری نسل جدید است و آنچه که می‌تواند مسیر رسیدن به این هدف را ترسیم نماید قطعا در یک موتور بهینه شده خلاصه نمی‌شود. با ما همراه باشید در بررسی بازی.

هسته اصلی گیم‌پلی بازی تغییرات بسیار کمی را به خود دیده است. البته شاید از نگاه میزان رشد، این امر کمی ناامیدکننده باشد ولی تغییرات عمده در هسته یک گیم‌پلی موفق ممکن است نتایج ناخوشایندی را به ارمغان بیاورد. همانند آنچه که در نسخه جدید FIFA دیده‌ایم و تغییرات عمده‌ای که طیف وسیعی از مخاطبان را ناراضی کرده است. با همه این‌ها گیم‌پلی بازی به راحتی بهترین کیفیت را در میان بازی‌های ورزشی به مخاطب خود ارایه می‌دهد.

علاوه بر این افزودن چندین هزار انیمیشن جدید به بازی و روان‌تر شدن گیم‌پلی را نمی‌توان نادیده گرفت که باعث شده است کنترل بازیکن‌های با توانایی دریبل و حمل توپ بالا بسیار خوشایند باشد. در کنار این‌ها، پیشرفت گرافیکی بازی و همچنین نرخ فریم 60 فریم در ثانیه و رزولوشن 1080 تجربه نابی برای شما به ارمغان می‌آورد. البته گاهی در زمان کسب امتیاز و نشان دادن شادی بازیکن‌ها که با نرخ فریم پایین‌تری اجرا می‌شود، افت فریمی لحظه‌ای را شاهد خواهید بود که کمی توی ذوقتان می‌زند.
به منوال سال‌های گذشته نیز تیم‌های برتر اروپایی در بازی حضور دارند و در کنار آن‌ها تیم‌های برتر تاریخ NBA قابل بازی خواهند بود، که همواره ویژگی لذت‌بخشی در بازی به شمار می‌رفته است. البته این بار بر خلاف سال‌های اخیر که همه ورزشگاه‌ها در بازی لایسنس شده بودند، شاهد عدم لایسنس ورزشگاه نیویورک نیکس یعنی Madison Square Garden و ورزشگاه بوستون سلتیکس یعنی TD Garden هستیم. علت این نقص، عدم توافق مالی یا هر چیز دیگری که بوده است، خلا بزرگی در بازی به چشم می‌آید.
هوش مصنوعی بازیکن‌های خودی و حریف به مراتب بهینه‌تر شده‌اند. بازیکن‌های خودی به شکلی غیر قابل‌باور به وظیفه خود در انجام پلی‌بوک حمله و دفاع عمل می‌کنند و از سوی دیگر با توجه به هوش بالای بازیکن‌های حریف، شما در دفاع و حمله باید تمرکز بالایی داشته باشید.

دفاع و حمله آسانتر و یا سخت‌تر نشده‌اند، بلکه نیازمند اتخاذ تصمیم درست در کمترین زمان ممکن هستند. البته در هنگام دفاع کردن از بازیکنان تاپ با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد و لحظه‌ای درنگ کردن مساوی است با کسب امتیاز برای حریف.
اتمسفر بازی مجموعه‌ای است از طراحی بی‌نظیر ورزشگاه‌ها، هیاهوی تماشاگرها و گزارش عالی بازی که در حین بازی از آمار و اخبار روز لیگ نیز مطلع خواهید شد. به جرات می‌توان گفت این اتمسفر را در هیچ بازی ورزشی دیگری تاکنون تجربه نکرده‌اید و تصور اینکه این پیشرفت‌ها تا به کجا ادامه خواهد داشت حسابی نگارنده را ذوق‌زده کرده است.
به عنوان یکی از مهمترین تغییرات، شوت‌متر جدیدی به بازی اضافه شده است که هنگام شوت زدن زیر پای بازیکن ظاهر می‌شود. شوت‌متر تا چند ثانیه بعد از شوت کماکان قابل رویت است و به ما می‌گوید که چرا پرتاب توپ موفق یا غیر موفق بوده است. البته با این دید به شوت‌متر نگاه نکنید که از روی آن بتوانید روش درست پرتاب را یاد بگیرید، چون نگاه کردن به زیر پای بازیکن موقع شوت می‌تواند از لذت بازی بکاهد و با توجه به انیمیشن متفاوت پرتاب بازیکن‌های مختلف معیار مفیدی برای شوت زدن نیست.

از ایرادات موتور بازی می‌توان به حجم بسیار بالای بازی اشاره کرد که ظاهرا قادر به فشرده سازی بهینه نیست و برای یک بازی ورزشی حجم 43 گیگ کمی بیش از حد انتظار است (و شاید هم سازندگان زحمت این کار را به خود نمی‌دهند)، که برای کسانی که این عنوان را بصورت دیجیتالی خریداری کرده‌اند، مشکل بزرگی محسوب می‌شود. همچنین می‌توان مشکل قدیمی رد شدن اعضای بدن بازیکنان از درون یکدیگر را از مشکلات موتور بازی دانست که کماکان به قوت خود باقی است. منوی بازی نیز به شکلی کاملا کاربردی و راحت طراحی شده است و دیگر نمی‌توان ایرادات گذشته مثل گنگ بودن منوها را به آن وارد دانست، اما کماکان کمی فریز در دسترسی به منوهای مختلف احساس می‌شود. از سوی دیگر مدت زمان بالای لودینگ بازی کمی آزار دهنده است اما پخش برنامه سرگرم کننده Shaq و Ernie در حین لودینگ شاید کمی شما را آرام کند.

مدهای مختلف بازی همگی در بهترین حالت و ایده‌آل خود طراحی شده‌اند و قابلیت شخصی سازی مدها و به خصوص My League به حدی است که کمتر جایی تجربه کرده‌اید. همچنین بخش My Career با تغییرات فراوان از جمله شخصیت پردازی عمیق مواجه شده است.گفتگوهایی که بازیکن با ایجینت، همبازی‌ها، مربی و مدیر تیم دارد ماهیتی شبیه به بازی‌های Rockstar دارد و شما به خوبی خود را به جای بازیکن تصور می‌کنید. همچنین قابلیت اسکن صورت خودتان و استفاده در بازی تجربه بسیار ناب و لذت بخشی است. هر چند که در روزهای ابتدایی تعداد زیادی از کاربران برای اسکن کردن صورت خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند و در بسیاری موارد خروجی اسکن شباهت خیلی کمی به صورت یک انسان داشته است.

اما به بخش آنلاین بازی که می‌رسیم متاسفانه همان ایراد همیشگی بازی و سرورهای ضعیف به شدت خود باقی است. به حدی که بخش آنلاین بازی در هفته‌های اول کاملا غیر قابل استفاده بود و همواره همین مساله باعث شده است که خیلی از منتقدین از سری به عنوان یک تجربه ناب آفلاین یاد کنند. البته پس از مدتی سرورها به ثباتی قابل تحمل می‌رسند که نمی‌توان از مدهای متنوع آنلاین بازی چشم پوشی کرد.

به عنوان سخن پایانی NBA 2K15 به طور قطع بهترین تجربه ورزشی من تا کنون بوده است. این سری به راحتی و بدون رقیب، بازار فروش شبیه‌سازهای بسکتبال را در اختیار خود گرفته است و سازنده هر آنچه که قابل درک کردن باشد را برای شما شبیه‌سازی کرده است؛ به نحوی که گاهی نمی‌توانید باور کنید که این فقط یک بازی رایانه‌ای است. با همه این‌ها دلیل نمی‌شود که ما از آنچه لازمه تکامل سری است چشم پوشی کنیم. در وهله اول نیاز به طراحی موتور جدید برای حل بعضی مشکلات کوچک اما همیشگی بازی و همچنین استفاده حداکثری از توان سخت افزار های نسل جدید حس می‌شود. همچنین با افزایش استقبال کاربران از بخش‌های آنلاین، استفاده از سرورهای قدرتمند و اختصاصی یکی دیگر از پیش‌نیازهای افزایش رضایتمندی مخاطبان است.
شاید با برگشتن سری NBA Live به روزهای خوش Visual Concepts، این بازی نیز کمی از خواب غفلت بیرون بیاید.,کوارتر دوم,کوارتر دوم,

یک سری، بسته به عوامل مختلف، ممکن است دوران گذار خود را تجربه کند، عواملی که می‌تواند از سوی سازنده بازی و تغییرات بنیادین در المان‌های بازی و یا از سوی پالس‌های زمانی مانند تغییر نسل اعمال شود. NBA 2K این بار ناخواسته با عامل مهم تغییر نسل مواجه شده و در تلاش برای تطبیق سری با انتظارات جاه‌طلبانه مخاطبان خود به سر می‌برد.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
روان‌تر شدن گیم‌پلی انیمیشن‌های جدید طراحی بهتر چهره‌ها My League عمیق My Career جذاب هوش مصنوعی عالی اتمسفر گیرا
نقاط ضعف:
کشش کم موتور بازی نبود سرورهای اختصاصی حجم بالای بازی عدم لایسنس دو ورزشگاه معروف

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا