ایکس باکس 360بررسی

ملاقات با یک نینجای واقعی

مدت‌های مدیدی است که سبک مخفی‌کاری از اصالت خود دور شده و سری بازی‌های نام‌دار این سبک یکی پس از دیگری از آن فاصله گرفته یا سعی در ادغام آن با سبک‌های دیگر دارند. سازنده‌های بسیاری سعی کردند وارد این حیطه شده و یا اثر خود را به نوعی با آن در آمیزند. تازه‌ترین استودیویی که به خود جرات وارد شدن به این وادی خطیر را داده است، Klei Entertainment، سازنده عنوان تحسین شده Shank است و باید گفت این استودیوی مستقل کانادایی به رسالت خود به درستی عمل کرده و جانی دوباره به این سبک دمیده است.

قهرمان داستان ما با وجود نینجا بودن، هیچ شباهتی با ریو هایابوسای معروف ندارد. یک نینجای ساکت و آرام با خال کوبی‌هایی جادویی که به او نیروهای خاصی می‌بخشد؛ سریع، چالاک و کشنده. البته این نیروها، همانند همه نیروهای دیگر، بهای خاص خودش را دارد و آن نیز چیزی نیست جز به تاریکی بردن روح و ذهن نینجا. هر نینجا از ابتدا سرنوشت خود را می‌داند؛ باید با دستان خودش قبل از اینکه تاریکی تمام وجودش را فرا گیرد، جان خود را بگیرد. خوشبختانه استودیوی سازنده به خوبی معنا و مفهوم یک نینجای واقعی بودن را درک کرده است. یک نینجا بر خلاف برادران سامورایی خود، بر طبق اصول جوان‌مردانه و شرافت‌مندانه مبارزه نمی‌کند بلکه بر عکس، به هر کاری برای مخفیانه از بین بردن هدفش دست می‌زند و تا حد امکان از مبارزه مستقیم اجتناب می‌کند. داستان نینجای ما نیز از جایی شروع می‌شود که Karjan، یکی از افراد فاسد شهر به معبدی حمله کرده و استاد قهرمان داستان را گروگان گرفته و معبد را نابود می‌کند. بعد از نجات دادن استاد، او به شما ماموریت می‌دهد که Karjan را تحت هر شرایطی که شده بکشید. و این تازه آغاز ماجراست.

داستان اگرچه ساده است ولی فقط بهانه‌ای است برای پیشبرد مراحل زیبا و بی نظیر بازی. اگر عنوان قبلی این سازنده یعنی Shank را امتحان کرده باشید، به محض وارد شدن به محیط بازی پی به شباهت ظاهری بین آن‌ها خواهید برد. Mark of The Ninja از لحاظ هنری در یک کلام شاهکار است. از طراحی هنری قابل تحسین محیط بازی گرفته تا انیمشن‌ها و کات‌سین‌های کامیک گونه؛ این طراحی هنری وقتی با طراحی مراحل بی نظیر بازی در هم آمیخته می‌شود، شاهد خواهیم بود که بازیکن از تک تک لحظاتی که در محیط بازی سپری می‌کند لذت خواهد برد.

گیم‌پلی MoTN بسیار ساده است اما در عین سادگی می‌تواند بسیار چالش برانگیز نیز باشد. پایه و اساس گیم‌پلی استفاده از تاریکی به عنوان کشنده‌ترین سلاح است. وقتی در تاریکی به سر می‌برید، اکثر دشمنان قادر به دیدن شما نیستند و این یک برتری برای شما است. اما رفته رفته با عبور از مراحل ابتدایی و رسیدن به مراحل میانی می‌بینید که آن‌قدرها هم که فکر می‌کردید در تاریکی امنیت ندارید. وجود گونه‌های مختلف هوش مصنوعی، عمق بسیار خوبی به بخش مخفی‌کاری بازی داده است. به عنوان مثال سربازان عادی نمی‌توانند شما را در تاریکی تشخیص دهند ولی سگ‌ها با استفاده از قدرت بویایی خود قادر به تشخیص شما در تاریکی هستند. یا سربازانی مجهز به دوربین‌های دید در شب، چالش بزرگی برای شما ایجاد می‌کنند. لیزر و دستگاه‌های حساس به صدا که اعضای جدایی ناپذیر سبک مخفی‌کاری هستند نیز اینجا حضور فعالی دارند. برای عبور از هر کدام از آن‌ها، معمولا دستگاهی در یک نقطه دورافتاده وجود دارد که باید با عبور از مسیرهای بعضا سخت و طاقت فرسا، آن را نابود کرده و لیزرها را از کار بیاندازید.

در MoTN باید سعی کنید تا حد امکان از درگیری مستقیم با سربازها دوری کنید و تا جایی که امکان دارد، از مسیرهای مخفی برای عبور از دسته سربازان استفاده کنید چون اگر در کشتن مخفیانه آن‌ها اشتباه کنید، مرگتان محتمل خواهد بود. نکته مثبت در مورد درگیری‌های فیزیکی در MoTN این است که دشمن در درگیری تن به تن، برتری محسوسی نسبت به نینجای ما دارد و کشتن دو نفر به طور هم‌زمان، وقتی هر دو شما را دیده‌اند تقریبا غیر ممکن است. به همین منظور کشتن مخفیانه آن‌ها بهترین راه حل است. برای هر کشتن مخفیانه نیز یک مینی گیم ساده طراحی شده است. یکی از نکات مثبت بازی، اهمیت دادن به نقش ابزار آلات و قدرت‌های نینجا است. این ابزارآلات به دو بخش ابزارهای پرت کننده حواس دشمن و ابزارهای کشنده تقسیم می‌شوند و از جمله آن‌ها می‌توان به ترقه برای پرت کردن حواس نگهبان‌ها، تله‌های مرگ‌آور، دارت‌های سمی و از این دست ابزار مخصوص نینجاها اشاره کرد که با استفاده درست از آن‌ها می‌توانید مراحل بازی را به سلامت به اتمام برسانید. هر چه افراد بیشتری را بدون دیده شدن بکشید، در پایان امتیاز بیشتری دریافت می‌کنید؛ از سوی دیگر اگر مراحل را بدون کشتن حتی 1 نفر به اتمام برسانید، امتیاز اصلی مربوط به این قسمت که بیشترین امتیاز ممکن است را دریافت می‌کنید که می‌توانید از این امتیازها برای بازکردن آپگریدهای متنوع و جذاب بازی استفاده کنید. آپگریدهایی شامل اضافه کردن انواع و اقسام حرکات آکروباتیک، فینیشرهای جدید و حتی لباس یا استایل جدید برای نینجا. برای مثال Path of The Ninja، استایل معمولی بازی است که در آن لباس و تمامی ابزار آلات رایج را در اختیاز دارید. اما در استایل Path of The Nightmare، اگر در این لباس در حال کشتن مخفیانه کسی دیده شوید یا نگهبانی جسدی را کشف کند، بر خلاف استایل‌های دیگر که باعث لو رفتن پوششتان می‌شد، اینجا نگهبان وحشت کرده و فریاد زنان پا به فرار می‌گذارد! اما از طرف دیگر در این لباس امکان استفاده از آیتم‌های پرت کننده حواس را ندارید. باید گفت توجه Klei به جزییات قابل تحسین است.

یکی از قدرت‌های جالب توجه بازی، قدرت تمرکز است که با نگه داشتن دکمه LT، نینجا در حالتی خلسه وار وارد شده و زمان متوقف می‌شود. در این حالت که بیشتر برای حل کردن پازل‌های بازی کاربرد دارد، می‌توانید تا 3 دارت به طور هم‌زمان پرتاب کنید که بیشتر به درد از بین بردن منابع نور و یا خراب کردن دستگاه‌های تامین کننده لیزر می خورد. بخش پلتفرمر بازی به خاطر کنترل دقیق و کارآمد آن به یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های بازی تبدیل شده است. حل کردن پازل‌هایی به ظاهر ساده ولی در باطن سخت و چالش برانگیز، عبور از کانال‌های هوای تعبیه شده در جای جای مراحل بازی، عبور از لیزرهای کشنده و فرار از گازهای سمی، این بخش را با تنوع خود بسیار لذت بخش کرده است. تقریبا می‌توان گفت برای عبور از هر قسمت از محیط بازی، بیش از 2 راه وجود دارد. راه مستقیم و رویارویی با دشمنان تا دندان مسلح، عبور از کانال‌های هوایی و زیرزمینی و یا عبور از بالای ساختمان و از روی پشت بام. این گستردگی محیط بازی با پیچ و تاب و راه‌های فراوان، زمینه بسیار خوبی برای مخفی کردن آیتم‌ها و موارد قابل جمع‌آوری فراهم کرده و خوشبختانه Klei به خوبی از این پتانسیل استفاده کرده است. یکی از جالب‌ترین موارد از آیتم‌های مخفی، کتیبه‌های داستانی است که در آ‌ن‌ها داستان‌ها و خاطرات دیگر نینجاهای کلن مرور می‌شود و بعضا دیالوگ‌های بسیار جالب توجهی شنیده می‌شود که ارزش شنیدن و تفکر دارند. هم‌چنین وجود Challenge Roomهایی در مناطق مختلف نقشه، باعث می‌شود بازیکن از گشت و گذار در محیط بازی پشیمان نشود. در کل بازی علاوه بر زیبایی نخستینش، ارزش تکرار بسیار بالایی نیز دارد که برای طرفداران این سبک بازی‌ها می‌تواند راضی کننده باشد.

MoTN از لحاظ هنری همانند یک تابلوی آب‌رنگ سیاه و سفید است که در جلوی چشمانتان جان گرفته. ترکیب رنگ‌های گرم در روشنایی و مرده در تاریکی، حس تنهایی و وظیفه‌ای که به دوش نینجای ما است را به خوبی به بازیکن القا می‌کند. استایل خاص کتاب‌های مصور نه فقط در کات‌سین‌ها بلکه در بطن گیم پلی بازی نیز رخنه کرده است. این زیبایی هنری بصری وقتی با موسیقی جادویی شرقی درآمیخته می‌شود، معجونی می‌سازد که حقیقتا دل کندن از آن بسیار سخت است. مونولگ‌های بی نظیر شخصیت همراه نینجا و داستان‌هایی که از نینجاهای قبلی کلن و هم‌چنین هنر نینجا بودن تعریف می‌کند در برخی موارد بازیکن را به فکر فرو می‌برد. باید به سرپرست بخش هنری Klei Entertainment به خاطر چنین تیمی تبریک گفت.

این روزها اکثر افراد منتظر بازی‌های بزرگ و پرهزینه شرکت‌های محبوب خود هستند. عده‌ای منتظر Fifa 13 و عده‌ای منتظر Borderlands 2. باید گفت Mark of The Ninja با وجود آرکید بودن، اصلا بازی کوچکی نیست و برعکس در این روزهایی که خلاقیت در بازی‌ها کشته شده، شاهکار به حساب می‌آید و تا مدت‌ها در یاد و خاطرتان خواهد ماند. شبکه آنلاین مایکروسافت تا به حال میزبان بازی‌های آرکید بزرگی بوده و باید گفت MoTN یکی از بزرگ‌ترین میهمانان آن است. قطعا یکی از نامزدهای بهترین بازی آرکید سال ارزش حضور در مجموعه بازی‌های دیجیتالی کنسول X360 شما را خواهد داشت.

 

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
طراحی هنری و بصری بی‌همتا
طراحی مراحل فوق‌العاده
موسیقی بی‌نظیر
ارزش تکرار بالا
ترکیب بسیار عالی پلتفرمر و مخفی‌کاری
آپگرید و آیتم‌های مناسب
مجذوب کننده و به‌ یاد ماندنی
نقاط ضعف:

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا