بررسیپلی استیشن 4

گروه خاموش

مافیا 3 (Mafia III) یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های امسال بود که مدتی پیش منتشر شد که باز هم ما را به دنیای خلافکاران مافیایی برد و توانست داستان متفاوتی از درگیری‌های همیشگی این گروه‌ها تعریف کند. اگر اخبار این عنوان را دنبال کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که بازی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دو نسخه قبلی خود داشته است و به هیچ وجه نتوانسته انتظارات طرفداران قدیمی سری را برآورده سازد. در اینجا باید من هم به شما بگویم که بازی نکات مثبت و منفی بسیار زیادی دارد که هر کدام تاثیرات بسازایی در کیفیت داشته‌اند اما متاسفانه نکات منفی بازی بسیار چشمگیرتر از نکات مثبت هستند که همین موضوع باعث شد تا سومین نسخه از مافیا 3 نتواند به موفقیت برسد.

قسمتی از مشکل‌های متعدد بازی به استودیوی هانگر13 برمی‌گردد (در ادامه متن به آن خواهیم پرداخت) که به طور عمد در بازی قرار داده شده است و بخشی دیگر را می‌توان به بی‌تجربگی این استودیو نسبت داد. در کنار همه این موارد، استودیو هانگر13 توانسته در بسیاری از جنبه‌ها عملکرد بسیار تحسین‌برانگیزی داشته باشد و ایده‌های بسیار خوبی را در طول بازی اجرا کند. اگر چه تعدادی از این ایده‌‌ها را در بعضی از بازی‌ها دیده‌ایم، اما با این حال کمک بسیار زیادی به گیم‌پلی بازی کرده است. موسیقی‌های دهه 60، شخصیت‌ها و داستانی باورپذیر، نیوبوردو و … از بزرگترین نکات مثبت بازی هستند که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها خواهم پرداخت.

بازی داستان یک پسربچه یتیم به اسم «لینکلن کلی» (Lincoln Clay) را روایت می‌کند. پسری که در دوران کودکی رنج بسیاری زیادی را متحمل شده است و پس از سختی‌های فراوان بالاخره در دوران جوانی به جنگ ویتنام اعزام می‌شود و بعد از سال‌ها جنگ به خانه خود در شهر نیوبوردو برمی‌گردد. لینکلن بعد از مدتی خوش و بش کردن با خانواده خود و کار کردن در رستوران و … به واسطه یکسری اتفاقات (که هنگام انجام بازی متوجه آن‌ها خواهید شد) به باشگاه مجلل یکی از مافیاهای بزرگ شهر یعنی سال مارکانو (Sal Marcano) دعوت می‌شود. در این قسمت از بازی، لینکلن پیشنهادی از سوی سال‌مارکانو دریافت می‌کند که بعد از انجام آن، مورد خیانت سال‌مارکانو قرار می‌گیرد. پس از یک کشتار فجیعی که سال‌مارکانو در رستوران خانواده لینکلن راه می‌اندازد، لینکلن تمام خانواده خود را از دست می‌دهد و حتی خود او تا مرز کشته شدن پیش می‌رود تا اینکه پدر جیمز (یکی از شخصیت‌های مهم بازی) از راه می‌رسد و لینکلن را نجات می‌دهد. از اینجا به بعد داستان اصلی بازی شروع می‌شود و لینکلن تصمیم می‌گیرد انتقام خود را از سال‌مارکانو بگیرد و گروه خود را تشکیل دهد. در ادامه‌ی بازی شخصیت‌های بیشتر و مهمی مثل کاسندرا، ویتو اسکالِتا، بورک و … اضافه می‌شوند که هر کدام جز گروه شما می‌شوند و در گرفتن انتقام لینکلن کمک خواهند کرد.

داستان و روایت آن، یکی از بهترین و تحسین برانگیزترین قسمت‌های بازی است. گرفتن انتقام یک کارکتر و تشکیل گروه و … یکی از کلیشه‌ای ترین ماجراها است که بارها و بارها در بازی و فیلم‌های مختلف دیده‌ایم اما مافیا 3 این قصه تکراری را به بهترین شکل ممکن روایت می‌کند. قسمت عظیم و مهمی از داستان در میان پرده‌ها توسط شخصیت‌های بازی روایت می‌شود که حالتی مصاحبه‌ای دارد و در بین آن‌ها هم از تصاویر مستندی استفاده شده است که به باورپذیر بودن داستان کمک بسیار زیادی کرده است. در نقطه‌ای دیگر کارکترهای بازی قرار دارند. تمامی کارکترهای بازی از شخصیت‌پردازی بسیار قوی و با احساسی برخوردار هستند، حتی کارکترهای فرعی که شاید یک یا دوبار در تمام بازی آن‌ها را ببینید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بدون کوچکترین شکی می‌توان گفت داستان بازی و روایت جذاب آن، بهترین و قوی‌ترین بخش بازی است و مافیا 3 هم همانند دو نسخه قبلی خود از داستانی بسیار خوبی بهره‌مند است.

گیم‌پلی یکی از مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش‌های همیشگی سری مافیا بوده است که متاسفانه در این نسخه، بیشترین ضربه را به بازی وارد کرده است. گیم‌پلی مافیا3 دارای بالا و پایین‌های بسیار زیادی است که بیشترین اثر را در کیفیت کلی بازی گذاشته است. روند گیم‌پلی بصورتی است که در چند ساعت اول بازی به خود می‌گویید واقعا مشکل این بازی و علت این همه نقدهای منفی چیست؟ اما بعد از گذراندن چند ساعت‌ در شهر نیوبوردو، دیگر هیچ رمقی برای ادامه بازی ندارید و همینجاست که ایراد اصلی بازی ظاهر می‌شود. احتمال می‌دهم این روند تکراری چنان تاثیر منفی رو شما خواهد گذاشت که بازی را نصفه رها خواهید کرد! اما واقعا علت تکراری شدن بازی چیست؟

ماموریت‌های اصلی و فرعی تکراری و خسته کننده بزرگترین ایراد مافیا3 است. تمامی کارها و فعالیت‌هایی که شما در بازی انجام می‌دهید برای گرفتن انتقام لینکلن و جلب اعتماد افراد گروه خود (بورک،کاسندرا و ویتو) است. این فعالیت‌ها در ساعت‌های اولیه بازی بسیار خوب و سرگرم‌کننده است اما بعد از اتمام چندین ماموریت اصلی، تازه به حرف من پی خواهید برد. در تمامی مراحل بازی شما باید سه کار تکراری بازجویی از افراد، از بین بردن محموله و کشتن هدف‌های اصلی لینکلن (افراد زیرمجموعه مافیا سال‌مارکانو) را انجام بدهید که برای هر ماموریت هم باید مسافت‌های بسیار زیادی را رانندگی کنید که واقعا کار مشقت بار و دشواری است. باید بگویم تمامی مراحل مافیا3 را می‌توان در همین چند خط خلاصه کرد و شما هیچ کار خاصی دیگری انجام نخواهید داد. یکی دیگر از علت‌های تکراری شدن بازی این است که چندین و چند ماموریت اصلی و فرعی در لوکیشن‌های تکراری اتفاق می‌افتد که با توجه به وسعت شهر نبوبوردو می‌توان گفت این کار، یکی از احمقانه‌ترین کارهایی است که استودیو هانگر13 در قبال بازی انجام داده است.,

از تکراری بودن مراحل که بگذریم، به گروه لینکلن می‌رسیم. چند ساعت اول بازی به آشنایی شما با هم گروهی‌هایتان می‌گذرد که به لطف داستان سرایی بازی، این کار به بهترین شکل ممکن انجام می‌گیرد. پس از آشنایی با سه نفر اصلی گروه یعنی بورک، کاسندرا و ویتو، هر کدام یک قابلیت مهم و کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهند. مثلا اگر شما درهر نقطه شهر که به مهمات نیاز داشتید، می‌توانید افراد کاسندرا را خبر کنید و در سریعترین زمان ممکن توسط یک ون به اسلحه‌ها و سایر مهمات دست بیابید و یا بعد از آشنایی با بورک می‌توانید با یک تماس تلفنی از شر پلیس‌ها راحت شوید. (البته اگر در پایان بازی حضور آن‌ها را احساس کنید) این یکی از ایده‌های بسیار خوب بازی است که به بهترین شکل ممکن در بازی گنجانده شده و کمک خوبی به کیفیت گیم‌پلی کرده است.

بخش اکشن و گان‌پلی بازی یکی از قسمت‌هایی است که برای آن لحظه شماری می‌کنید. اگر چه بعید می‌دانم با وجود بخش مخفی‌کاری به سراغ کشت و کشتار بروید! بخش اکشن و مخفی‌کاری به خوبی گذشته ظاهر شده است و قبل از هر مرحله دقیقا می‌توانید استراتژی خود را برای پیشبرد ماموریت مشخص کنید. برای من قسمت مخفی‌کاری خیلی بیشتر از قسمت اکشن لذت‌بخش‌تر بود چرا که دردسر کمتری دارد و با استفاده از یک سوت ساده می‌توانید دشمنان ساده‌لوح را به سوی خود بکشید و با یک دکمه کار آن‌هارا با یک حرکات تمام‌کننده‌ی خشن تمام کنید! اما اگر بخواهید کشتاری جمعی راه بیندازید، باید از سرنگ‌های سلامتی و مهماتی نسبتا زیادی برخوردار باشید وگرنه به مشکل برخواهید خورد. از دیگر نکات بازی می‌توان به تنوع اسلحه‌ها در بازی اشاره کرد که قادر خواهید بود از انواع شاتگان‌ها، مسلسل‌ها، پیستول‌ها و … استفاده کنید و در کنار آن‌ها مواردی چون نارنجک‌ها، کوکتل مولوتو و … وجود دارد که خوشبختانه یا متاسفانه دست شما در این قسمت کاملا باز خواهد بود.

اگر بخواهیم مافیا 3 را از نظر یک بازی جهان‌باز (Open-World) بسنجیم، این عنوان در این بخش هم با کمبود‌هایی مواجه است که البته در بین آن‌ها می‌توان به نکات مثبتی اشاره کرد. اولین و شاید تنها نکته مثبت بازی در این بخش، وسعت بسیار زیاد شهر نیوبوردو است که آن را برای یک بازی جهان‌باز کاملا مناسب می‌سازد. در شهر نیوبوردو می‌توانید تنوع محیطی را در جای جای آن مشاهده کنید و محیط‌های جنگلی، ساحلی، شهری (که شامل مناطق فقیرنشین و ثروتمندان می‌شود) کاملا جدا از هم قرار گرفته‌اند و هر کدام ویژگی‌هایی خواهند داشت که بر روی روند بازی شما تاثیر می‌گذارند. البته اگر بخواهیم جمعیت شهر را بسنجیم، نیوبوردو گاهی وقت‌ها به یک شهر مرده تبدیل می‌شود، گویی که هیچ آدمی در بعضی ناحیه‌ها زندگی نمی‌کند!

متاسفانه مافیا3 در باقی بخش‌ها کاملا ضعیف ظاهر شده است و هیچ حرفی برای گفتن ندارد! به عنوان مثال می‌توان به عدم‌ شخصی‌سازی ماشین‌ها و سلاح‌ها و حتی لینکلن کلی اشاره کرد و از طرفی دیگر هیچ فعالیت جانبی دیگری در شهر وجود ندارد که حتی برای تفریح هم که شده است سری به آن مکان‌ها بزنید!

پول هم تقریبا هیچ نقشی در طول بازی ایفا نمی‌کند و تمام مدت دارید آن‌ها را در گاو صندوق خانه خود انباشت می‌کنید که مبادا نکند بعد از هر بار مردن مقداری از آن‌ها را از دست بدهید! پول را تنها می‌توانید برای خرید مهمات و سلاح‌ها و تقویت کردن مهارت‌های لینکلن استفاده کنید و غیر از این هیچ‌گونه استفاده مفید دیگری نخواهد داشت!

مشکلات فنی از دیگر ایراداتی هستند که به بازی ضربه بزرگی وارد کرده است. افت‌فریم و باگ‌های عجیب و غریب (که گاها شما را تا ساعت‌ها انگشت به دهان خواهد گذاشت) همیشه در جلوی چشم شما هستند که در بعضی از مکان‌های خاص به اوج خود می‌رسند. فیزیک فاجعه ماشین‌ها، دیر لود شدن تسکچرها، گرافیک بسیار بد در هنگام روز، انیمیشن‌های خشک و … از دیگر ایرادات فنی بازی به شمار می‌روند.

اگر بخواهم نتیجه کار مافیا 3 را در یک جمله ساده برای شما خلاصه کنم، باید بگویم، بله، همانطور که انتظار می‌رفت این نسخه از مافیا نتوانست موفق گردد و حتی نتوانست در حد نسخه دوم ظاهر شود! سومین نسخه از مافیا دارای ایرادات بسیار بزرگی است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. البته باید به نکات مثبت بازی از جمله داستان‌سرایی بسیار عالی و شخصیت‌پردازی بسیار خوب اشاره کرد که اگر این دو مورد وجود نداشت، قطعا کار خراب‌تر از این می‌شد! به شما پیشنهاد میکنم اگر روزی فرا برسد که از بی‌بازی بودن کلافه شده‌اید، احتمالا مافیا3 با کمپین بسیار طولانی خود می‌تواند تا ساعت‌های طولانی شما را سرگرم کند. کیفیت نهایی بازی را باید خود شما مشخص کنید و امیدوارم از مافیا3 نهایت لذت را ببرید!

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
شخصیت پردازی بسیار خوب
داستانی خوب با روایتی عالی
بخش اکشن و مخفی‌کاری
موسیقی‌های بسیار خوب
نقاط ضعف:
نبود فست تراول در بازی
مراحل تکراری
افت فریم و باگ
کمبود المان‌های Open-World

User Rating: Be the first one !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا