بررسیپلی استیشن 4

مشکلی با یک دیکتاتور دارید؟ به Rico زنگ بزنید!

خواندن نقد و بررسی,به روال سابق شاهد حضور Rico Rodriguez به عنوان کارکتر اصلی بازی و مردی که وظیفه‌اش از میان برداشتن حاکمان دیکتاتور است ، هستیم.
Rico در این قسمت ظاهری پخته و پیرتر پیدا کرده اما این تغییرات گویی تاثیری بر نرمی و تنوع حرکاتش نگذاشته ، خط داستانی بازی نیز بیش از گذشته بر روی شخصیت وی و برخوردش با دوستان و آشنایان قدیمی متمرکز شده پارامتری که شاید در نسخه‌های قبلی کمرنگ تر بود.
اینبار کشور ریکو یعنی جمهوری مدیچی (Republic of Medici) دچار آشوب و گرفتار یک دیکتاتور تازه به نام Sebastiano Di Ravello شده که دست بر قضا رابطه‌ی بسیار خوبی نیز با سازمانی که ریکو سابقا برای آنها کار میکرد یعنی Agency دارد ، تقابل میان Rico و Ravello و اتفاقاتی که برای این دو میافتد خط کلی داستان بازی را شکل میدهد.

داستان این شماره در مقایسه با نسخه‌های قبلی از لحاظ پیشروی و روایت ، دست بالا را دارد اما باز شاهد یک داستان جذاب و پرکشش نیستیم عاملی که شاید بسیاری را از تجربه‌ی این بازی منصرف کند اگرچه استدیو آوالانچ هیچگاه مانوری بر روی داستان بازیهایش نداده و ادعایی نیز در این ضمینه نداشته ولی نمیتوان به آسانی از کنار این کاستی گذشت.
با شروع بازی نکته ای که ما را جذب خود کرد گرافیک چشم نواز و محیطهای متنوع با جزئیات گرافیکی بسیار خوب بود.جلوه گری این محیطهای رنگارنگ با
همراهی فیزیک بسیار خوب محیط و تاسیسات و ماشین آلات داخل بازی بیش از پیش ما را به گشت و گذار و ادامه‌ی بازی ترغیب میکرد.
خوشبختانه بازی همچنان تب و تاب قبلی خود را حفظ کرده و به لطف ارتقاء موتور گرافیکی بازی و صحنه های انفجار دیدنی این هیجان دو چندان شده است.

تنها موردی که در این میان مقداری آزار دهنده است مشکلات فریم ریت بازی است ، این معضل به خصوص در صحنه‌های شلوغ افزایش چشمگیری داشته و با آنکه بازی در روز اول خود حدود ۲ گیگ اپدیت برای برطرف شدن مشکلات دریافت کرده اما این موضوع تاثیری در قضیه‌ی فریم ریت نداشته و لطمه‌ای که این ایراد به بازی میزند ناخوشایند است.
در کنار گرافیک خوب بازی سیستم گیم پلی و تنوع ماموریتهای بازی نیز تغییراتی داشته است ، در Just Cause 3 شما بیشتر در پی خراب کردن و تصرف پایگاهای نظامی و صنعتی دولت دیکتاتور Ravello هستید ، ولی ماموریتهای کشتن ژنرالها و محافظت از دوستان و … نیز همچنان پای ثابت Mission های بازی هستند.
در این میان هوش مصنوعی از بخشهایی است که ظاهرا قرار بر تغییر آن نیست ، دشمنان و یاران همراه همچنان رفتارشان مصنوعی و بی هدف است AI بازی در برخی از مراحل بازی به شکل عذاب آوری دچار باگ شده و بعضا ادامه‌ی برخی ماموریت را ناممکن میسازد.

یکی از نکات خاص گیم پلی جاست کاز کارهایی است که با قلاب معروف Rico میتوانید انجام دهید وهنوز نیز این وسیله برگه برنده‌ی وی در میدان مبارزه است. در قسمت جدید شما میتوانید قابلیتهای قلاب را تا حدودی ارتقا دهید ، این Hook دیگر فقط به آویزان شدن از هواپیما و چسبیدن به یک ماشین محدود نمیشود بلکه با اتصال گیره های آن ما بین اجسام میتوانید یک پالایشگاه را ا دست خالی منهدم کنید!!
از موارد برجسته‌ی دیگر این بازی سقوطهای پرش های منحصر بفرد ریکو است این موارد نیز با اضافه شدن Wingsuit به جمعشان ، دایره‌ی حرکات نمایشی و جیمز باندی!! Rico را افزایش چمشگیری داده و خود عامل موثری بر جذابیت تعقیب و گریزهای بازی گذارده است.
اگر نیاز به وسیله‌ای در خلال بازی دارید همچنان امکان درخواست ماشین و هواپیما و … در بازی وجود دارد و خوشبختانه خبری از پرداخت پول برای درخواست کردنشان نیست اما برای باز کردن برخی از آیتمهای جدید میبایست یک ماموریت خاص را انجام دهید یا حتما یک منطقه یا شهر را آزاد کنید.
نکته مهم دیگر امکان ارتقاء این وسایل با کامل کردن چلنجهای مختلف از جمله انجام حرکات نمایشی با هواپیما ، قایق و … و یا زدن اهداف با نوع خاصی از سلاح و در یک بازه‌ی زمانی محدود است.

در ابتدا معرفی Just Cause 3 طرفداران این بازی با توجه به Mod ساخته شده برای ورژن PC نسخه‌ دوم که امکان انلاین بازی کردن را به مخاطبین میداد ، منتظر تایید Multiplayer برای این بازی بودند که تا زمان انتشار بازی نیز این امر محقق نشد و یکی از پارامترهایی که میتوانست در جذب بیشتر پلیرها کمک کند همچنان جایش در بازی خالیست.البته آوالانچ سیستم Leaderbord را پیاده سازی کرده که در طی آن نتایج و پیشرفت شما را با سایر بازیکنان در بازی مقایسه شده به شکل آنلاین در طول بازی به اطلاعتان می رساند، اما همین سیستم باعث افزایش زمان لودینگ بازی ، قطعی های مداوم و گاها کاهش فریم ریت بازی نیز میشود.
صدا گذاری بازی در حد مطلوبی کار شده و لهجه‌های ایتالیایی و آمریکای لاتین کرکترهای بازی تنوع مناسبی به مکالمات بخش داستانی داده اند اما ایکاش صداپیشه‌ی شخصیت Rico فرد دیگری بود چرا که حس لازم و جذابیت کافی را برای ایفای این کرکتر ندارد.
موسیقی و ضرب آهنگ آن به شکلی متمایز و در عین حال هماهنگ با ماموریتهای بازی ، هیجان لازم را به بازیکنان ارائه میکند.

در مجموع با آنکه تیم آوالانچ با تجربه ساخت سری جاست کاز و Mad Max توانسته جایگاهی مناسب برای خود در میان سازندگان سبک Open-World دست وپا کند و در نسخه‌ی سوم نیز یک تجربه‌ی تمام عیار از آشوب و انفجار و هیجان را برای پلیرها به ارمغان آورد اما همچنان بخشهایی از این بازی همچون داستان با مشکلات مهم و اساسی مواجه است و تا زمانی که این موارد بر طرف نشوند توقع همه از این بازی در حد یک گیم سرگرم کننده و بزن بکش باقی میماند و خبری از یک عنوان به یادماندنی در ذهن مخاطبان نخواهد بود.,

نقد و بررسی بازی Just Cause 3 : بازیهای سبک Open-World در چند سال اخیر بسیار مورد استقبال بازی سازان قرار گرفته است.موضوعی که تا پیش از این کسی جرات نزدیک شدن به آن را نداشت چراکه یک غول بزرگ همانند Rockstar با داشتن سری GTA عملا راه را برای تولید چنین بازیهایی سد کرده بود.فقدان جسارت برای ساخت بازی در سبک جهان باز ، بیشتر حول مقایسه شدن با سری Grand Theft Auto  و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ساخت یک محیط بسیار وسیع و پر جزئیات میچرخید.اما در همین فاصله تیم Avalanche که تا آن زمان یک استدیو گمنام بود ، دست به قماری بزرگ زد و آن هم ساخت عنوانی با نام جاست کاز و به شکل و شمایل جی تی ای بود.بازی Just Cause اگرچه از لحاظ گرافیکی و حتی گیم پلی در زمان خود حرفهای بسیاری برای گفتن داشت اما از نظر حرکات و هوش مصنوعی و خصوصا داستان نمیتوانست قدرت نمایی کند و رقیبی سرسخت برای ساخته‌ی Rockstar شود.
اما رفته رفته این رقابت ، سبب شد تا کمپانی های دیگری نیز زمینه را مناسب دیده و وارد عرصه‌ی ساخت بازیهایی در قالب جهان باز شوند.

تیم آوالانچ با پشتکار بسیار و تغییراتی که در نسخه‌ی دوم بازی ایجاد کرد توانست مخاطبان بیشتری را جذب خود کند اما باز  مشکلات سابق همچنان پا برجا بود.حالا بعد از 5 سال وقفه ، شاهد سومین قسمت از این بازی پر زد و خرد هستیم و در مطلب پیش رو نگاهی دقیق تر به آن خواهیم داشت.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گرافیک نکنیکی خوب
گرافیک هنری برجسته
گیم پلی روان و مناسب
نقاط ضعف:
طولانی بودن زمان لودینگ
اتصالهای مکرر به سرور بازی
افت فریم
داستان نچندان غنی

User Rating: 4.35 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا