ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی James Bond 007: Blood Stone

خواندن نقد و بررسی,سری بازی های James Bond سابقه طولانی در صنعت بازیسازی دارد و تاکنون عناوین بسیاری با حضور این مامور مخفی معروف ساخته شده که برخی از آن ها از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد و برخی دیگر نیز بسیار ضعیف کار شده اند. حق ساخت این سری مدت ها در دست شرکت EA قرار داشت ولی مدتی است که شرکت Activision وظیفه ساخت بازی های James Bond را بر عهده گرفته و قبل از این عنوان نسبتا خوب Quantum of Solace را روانه بازار کرده است. وظیفه ساخت شماره جدید این سری را شرکت Bizarre بر عهده گرفته که بیشتر به دلیل ساخت بازی های Racing شناخته شده می باشد، البته این شرکت پیش از این بازی The Club را در سبک اکشن ساخته بود که عنوانی نسبتا خوب تلقی می شد. مشکل اصلی سری James Bond در سال های اخیر این است که بازی های ساخته شده، از روح مخفی کاری ذاتی Bond دور بوده و عموما به صورت اکشن و مشتری پسند طراحی شده اند، مشکلی که به نظر می آید Bizarre نیز از عهده حل آن بر نیامده است.

داستان بازی در مورد یک گروه تروریستی می باشد که قصد بمب گذاری در آکروپلیس را دارند و Bond وظیفه دارد نقشه آن ها را خنثی کند، پس از آن Bond ماموریت می یابد که یک دانشمند به گروگان گرفته شده را آزاد کرده و از نقشه سارقان وی سر در آورد. همانند گذشته ماموریت ها به وسیله M به Bond ابلاغ می شود و در طول بازی با شخصیت های زیادی روبرو می شویم که برخورد آن ها با Bond بعضا جالب می باشد. داستان بازی با اینکه توسط یکی از نویسندگان فیلم های سری نوشته شده است چندان جالب نبوده و به راحتی می توان پایان آن را حدس زد، روایت داستانی بازی نیز آنچنان جذاب نیست و در طول بازی شاهد دیالوگ های طولانی و خسته کننده ای هستیم که باعث سر رفتن حوصله شما خواهند شد. در کل باید گفت داستان بازی از نقاط ضعف بازی به شمار می آید و در حد و اندازه های سری James Bond نمی باشد.

همانند اکثر شوترهای سوم شخص این نسل بخش عمده گیم پلی بازی به کاورگیری و تیراندازی اختصاص دارد. سیستم کاورگیری بازی نسبتا خوب طراحی شده و کاورگرفتن و تغییر کاور به راحتی امکان پذیر است. مبارزات بازی در ابتدا جذاب بوده و سیستم نشانه گیری و تیراندازی به خوبی عمل می کند ولی مشکل عمده ای به نام هوش مصنوعی ضعیف دشمنان باعث می گردد که این بخش از بازی علی رغم جذابیت های خود به سرعت به قسمتی تکراری و کسل کننده تبدیل شود. دشمنان بازی اصولا از هوش و استعداد بی بهره بوده و در طول بازی به دو صورت به شما تیراندازی می کنند، یا در جای خود ایستاده و گلوله های بی پایان خود را روانه شما می سازند و یا اینکه به شکل احمقانه ای به طرف شما حمله ور شده و خود را به کشتن می دهند و کمتر پیش می آید که دشمنان به درستی از کاور استفاده کرده و یا با تاکتیک خاصی به شما حمله کنند. این عامل باعث می شود که بازی در درجات سختی بالا بسیار آسان شود، همچنین در درجات سختی پایین تر بازی بیشتر به یک شوخی شباهت دارد! سلاح های بازی از تنوع خوبی برخوردار بوده و شامل انواع Pistol، Rifle، Shotgun و … می باشد ولی متاسفانه این تنوع فقط از لحاظ ظاهری بوده و از لحاظ قدرت تفاوتی بین Pistol و AK47 وجود ندارد! سرعت مبارزات نسبتا بالا می باشد و در بخش هایی از بازی شما همانند بازی های Adventure باید به وسیله پرش از یک محل به محل دیگر بروید که این بخش ها نسبتا خوب طراحی شده اند و به کمک صحنه های سینمایی که برای این قسمت ساخته شده حس هیجان را به خوبی منتقل می کنند. در کل کنترل بازی طراحی خوب و روانی دارد و اگر هوش مصنوعی دشمنان در سطح بالایی قرار داشت بخش مبارزات بازی بسیار بهتر و جذاب تر از کار در می آمد.

علاوه بر سلاح های گرم شما می توانید به وسیله مخفی کاری و استفاده از مبارزات تن به تن دشمنان را از بین ببرید. سیستم مبارزات تن به تن بسیار ساده بوده و فقط به کمک یک کلید می توانید دشمنان را از پای در آورید، این بخش از بازی به لطف هوش مصنوعی ضعیف دشمنان باعث آسان شدن بیش از حد بازی شده به طوریکه قادر خواهید بود طی چند ثانیه، تعداد زیادی دشمن تا دندان مسلح را به راحتی خلع سلاح کنید، البته قابل ذکر است فنونی که Bond در طول مبارزات استفاده می کند بسیار متنوع بوده و هر فن بسته به محل قرار گرفتن دشمن با یک صحنه متفاوت و زیبا به نمایش در می آید و باید گفت این بخش با وجود ساده بودن از بخش های نسبتا زیبای بازی به شمار می آید. با کشتن مخفیانه دشمنان قابلیتی به نام Focus Aim به دست می آورید که شبیه قابلیت Mark & Execute در بازی Splinter Cell: Conviction می باشد و بوسیله آن دشمنان به صورت اتوماتیک نشانه گیری شده و می توانید آن ها را نابود کنید که این قابلیت در درجات سختی بالاتر باعث جذابیت گیم پلی می شود. در بخش هایی از بازی Bond برای به دست آوردن سرنخ هایی در رابطه با ماموریت خود باید به گشت و گذار در محیط بپردازد و برای این کار از Smartphone خود استفاده می کند، بوسیله Smartphone می توانید محل ماموریت و همین طور بخش هایی که باید اسکن و یا هک شوند را بیابید. هک کردن سیستم ها از یک مکانیزم ساده استفاده می کند و در آن باید دکمه های نمایش داده شده را در لحظه مناسب فشار دهید. این قسمت از بازی به دلیل نداشتن تنوع و جذابیت از بخش های ضعیف بازی به شمار می آید و از سرعت مبارزات بازی به شدت می کاهد. در کل بخش های مخفی کاری بازی بسیار ساده از کار در آمده و Bond برخلاف هویت خود که یک مامور مخفی می باشد، در طول بازی به هویتش آنچنان وفادار نیست و بیشتر به مارکوس فینیکس شباهت دارد تا جیمز باند!

در برخی مراحل Bond سوار بر اتوموبیل شده و به تعقیب دشمنان می پردازد. بخش های اتوموبیل رانی با توجه به تبحر Bizarre در ساخت بازی های Racing از قسمت های جالب بازی به شمار می آید و تنوع خوبی به گیم پلی می دهد. در طول این بخش ها شما باید در یک سکانس هیجان انگیز به تعقیب و گریز با دشمنان بپردازید و از موانع و انفجارهایی که در طول مسیر رخ می دهد فرار کنید. تنوع مراحل این قسمت ها نسبتا خوب بوده و نوع تعقیب و گریز هر مرحله با مرحله دیگر نیز تفاوت نسبتا زیادی دارد. اتوموبیل ها و مراحل این بخش نیز بسیار زیبا ساخته شده اند و در کل این قسمت از بخش های لذت بخش و زیبای بازی به شمار می آید.

طراحی چهره و انیمیشن های Bond به خوبی کار شده و به لطف صداگذاری Daniel Craig شخصیت وی کاملا شبیه به فیلم هایش ساخته شده است. در عوض طراحی چهره دیگر شخصیت های اصلی و همینطور دشمنان به هیچ عنوان کیفیت خوبی ندارند و بسیار سرد و بی روح ساخته شده اند. موسیقی به کار رفته در طول مراحل و مبارزات از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند و با جو بازی همخوانی دارند. با توجه به کوتاه بودن بازی شاهد محیط های زیادی نیستیم ولی همین محیط های اندک تنوع خوبی داشته و با یکدیگر کاملا متفاوت می باشند. بافت های به کار رفته در طول محیط ها از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و عموما قدیمی و تاریخ مصرف گذشته هستند، ولی دورنمای برخی از محیط ها و رنگ آمیزی آن ها بسیار چشم نواز و زیبا طراحی شده و طراحی هنری بازی از بخش های مثبت آن به حساب می آید. البته در هر مرحله شاهد کیفیت گرافیکی متفاوتی هستیم، به طور مثال جلوه آب در یکی از مراحل بسیار زیبا و طبیعی طراحی شده در حالیکه در مرحله ای دیگر بسیار ضعیف و بی کیفیت ساخته شده است. مراحلی که به تعقیب و گریز با اتوموبیل می گذرد از جذابیت و هیجان بالایی برخوردار بوده و طراحی محیط های آن در سطح بالایی قرار دارد، همینطور طراحی اتوموبیل ها نیز بسیار خوب صورت پذیرفته و به نظر می آید که Bizarre اکثر وقت خود را صرف طراحی مراحل اتوموبیل سواری کرده و از دیگر بخش ها غافل مانده است!

در نهایت باید گفت Blood Stone از آن دسته بازی هایی است که پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک عنوان خوب را دارا می باشد ولی به دلیل مشکلات فنی، در سطح یک بازی متوسط باقی می ماند. کنترل خوب و دقیق و مکانیزم تیراندازی و مخفی کاری به دلیل هوش مصنوعی بسیار ضعیف دشمنان جذابیت خود را از دست داده و به امری تکراری و کسل کننده تبدیل می شود. مدت زمان بازی نیز بسیار کوتاه می باشد و به راحتی می توان در عرض 5 ساعت بازی را به پایان رساند و به دلیل آسان بودن بیش از حد بازی و کمبود آیتم ها و بخش های مخفی جالب، ارزش تکرار بازی به شدت پایین می آید. تنها قسمت قابل توجه بازی بخش اتوموبیل سواری آن می باشد که بسیار عالی طراحی شده و از تکراری شدن گیم پلی جلوگیری می کند. در نهایت اگر از طرفداران بازی های James Bond می باشید انجام این بازی را به شما توصیه می کنیم.

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
کنترل خوب
بخش های جذاب اتوموبیل سواری
نقاط ضعف:
هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
راحتی بیش از حد بازی
داستان ضعیف
بخش تک نفره بسیار کوتاه

تکراری شدن روند بازی

User Rating: 4.4 ( 1 votes)

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا