بررسی بازیپلی استیشن 4

بررسی بازی FIFA 17

شروع بی پایان از ابتدای آغاز

متاسفانه یکی از پر سودترین سبک‌های صنعت بازی، عناوین ورزشی هستند. چرا متاسفانه؟ چون عطش و علاقه شدید مردم به ورزش باعث می‌شود هر ساله عناوین فوتبال، بسکتبال و… را خریداری کنند و ناچاراً لذت هم ببرند! در این میان استودیوهایی مانند 2K وجود دارند که ارزش خاصی برای مصرف کننده قائل‌اند و همواره سعی می‌کنند با بهبود بخش‌های مختلف، ارزش خرید بازی خود را بالا ببرند. در طرف دیگر EA Sports قرار دارد که اصلا عین خیالش هم نیست که بازی‌هایی که سالانه عرضه می‌کند اصلا فرقی به جز آپدیت شدن لباس ورزشکاران و موارد این چنینی دارد یا خیر. حق هم دارند، لایسنس همه لیگ‌ها را در اختیار دارند که باعث می‌شود کونامی هر چقدر هم سعی کند نتواند حتی قابل قیاس با آن‌ها باشد. اگر در چند سال اخیر به عناوین فیفا نگاه کنیم رسما هیچ چیز خاصی به این بازی افزوده نشده و تغییرات تنها به ساختن کیت‌های جدید تیم‌ها و اسکن کردن تعداد انگشت شماری از بازیکنان محدود می‌شود. هنوز هم نمی‌دانم چطور موتور این بازی در نسل جدید تغییر پیدا کرد ولی جدا از بهبود اپسیلونی گرافیک مورد دیگری دیده نشد که هیچ، حتی باگ‌ها نیز بین دو موتور مشترک ماند. به قول یکی از دوستان، احتمالا یک پوشه‌ی «موتور فیفا» در سیستم EA وجود دارد که هر چند وقت یک‌بار کارمندان نام آن را تغییر می‌دهند و دم از عوض کردن موتور بازی می‌زنند. هر سال با تریلرهایی رو به رو هستیم که به ما نشان می‌دهند مدافعان خیلی بهتر عمل می‌کنند، همه چیز تغییر یافته و از نو طراحی شده، هرچیزی که فکرش را بکنید حالا دارای هوش مصنوعی است و همه چیز واقعی به نظر می‌رسد. بعد هم که بازی منتشر شد می‌بینیم این که همان بازی پارسال است! گاهی حس می‌کنم هرسال فقط میزان Pass Error و Shoot Error و موارد این چنینی که در تنظیمات بازی تعبیه شده به صورت پیش‌فرض جابه‌جا می‌شود و بازی جدیدی منتشر می‌شود. امسال قرار شد از موتور «فراست‌بایت» استفاده و تغییرات زیادی اعمال شود؛ در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم و تعریف کنیم که باز هم تمام این تبلیغات حرف خالی بدون عمل بود یا امسال معجزه اتفاق افتاده و EA واقعا کاری انجام داده است!

اولین چیزی که به چشم می‌خورد همان بخش معروف داستانی بازی است که برای اولین بار در سری فیفا شاهد آن هستیم و سازندگان مانور زیادی روی آن داده‌اند. بخشی که قبلا مشابه آن‌را در NBA 2K و WWE دیده بودیم حالا می‌تواند در فوتبال هم جذاب و دوست‌داشتنی ظاهر شود؟ پاسخ هم بله است و هم خیر! در اوایل شاید هیجان‌انگیز به نظر برسد که داریم فیفا بازی می‌کنیم اما المان‌های سبک آر پی جی نیز دیده می‌شود. «الکس هانتر» یک جوان تازه‌کار 17 ساله است که در لیگ انگلستان بازی خواهد کرد. از همان ابتدا این موقعیت را دارید که تیم لیگ برتری خود را انتخاب کنید و از همین جاست که اولین پوکر فیس روی چهره شما نقش می‌بندد. شاید با معرفی پدیده جوان منچستریونایتد، «مارکوس راشفورد»، این فکر به ذهن سازندگان خطور کرد که هر کسی از والدینش قهر کند می‌تواند جواز حضور در لیگ برتر انگلستان را کسب نموده و به تیم‌های قدرتمند بپیوندد. بگذریم، خیلی راحت به منچستر یونایتد یا چلسی یا هر تیم قدرتمند دیگری می‌روید و کار خود را آغاز می‌کنید. اوایل عکس‌العمل‌های هانتر جالب به نظر می‌رسد؛ کاملا ذوق زده شده و خوشحال است. با فردی به نام «گرت واکر» که دوست دوران کودکی‌اش بوده هم‌بازی می‌شود و از اینجا به بعد می‌فهمید که بقیه تیم اکثر اوقات کلا کر و لال و عقب‌مانده هستند. انتخاب دیالوگ‌ها چه در مصاحبه‌ها و چه در صحبت‌های روزمره زندگی هانتر به عهده بازیکن است. این انتخاب‌ها به سه بخش تقسیم می‌شوند که می‌توانند روی رضایت مربی و تعداد طرفداران الکس تاثیر بگذارد. البته بگذریم که رضایت مربی و تعداد طرفداران تاثیر خاصی روی چیزی نمی‌گذارند! برای بازی‌کردن حق انتخاب دارید که فقط کنترل الکس را در دست داشته باشید یا کل تیم را هدایت کنید. قبل از شروع بازی، مربی وظایفی را به هانتر می‌سپارد که رفته رفته مشاهده می‌کنیم این مسئولیت‌ها تکراری و ملال آور می‌شوند و تازگی خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر رفتار عجیب و غریب واکر که یک‌باره و بی‌دلیل با هانتر سر لج می‌افتد هم توجیه منطقی خاصی ندارد و به نظر EA در تب و تاب دادن به داستان از این حیث ناموفق بوده و کمی آماتور رفتار کرده است. می‌توان امید داشت که بخش داستانی در سال‌های آینده تکمیل شود اما در حال حاضر چندان گیرا و جذاب نیست.,

این‌بار دیگر می‌توان حس کرد که واقعا موتور بازی تغییر پیدا کرده است؛ گرافیک بازی به شکل محصوصی بهبود یافته و انیمیشن‌ها و ریتم گیم‌پلی نیز تحت الشاع این تغییر بزرگ قرار گرفته‌اند. سیستم تعرق بازیکنان به زیبایی پیاده‌سازی شده و هر بازیکن با توجه به مقدار دوندگی و دقایقی که در زمین بوده مقداری عرق روی پیشانی‌اش نقش می‌بندد! از طرف دیگر صورت بازیکنان طراحی تکامل‌یافته‌تری به خود می‌بند و اضافه شدن تتوی برخی از فوتبالیست‌ها نیز از نکات درخورد توجه است. چهره مربیان نیز گرچه محدود به لیگ انگلیس می‌شود، اما راضی کننده و جالب از کار در آمده و امید است در آینده گسترش یابد. به لطف این سیستم حال می‌توان در بخش Career هم چهره‌ای برای مربی انتخاب نمود. گرچه تعداد گزینه‌های در دسترس بسیار اندک هستند اما باز هم وجود این بخش خالی از لطف نیست. از معدود ایرادات وارده به این بخش می‌توان به نورپردازی نه‌چندان دلچسب چمن اشاره کرد. نورپردازی به خصوص در شب دارای ضعف‌هایی است که می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها باشد. نمی‌دانم شاید هم EA عمدا ایراداتی در بازی خود قرار می‌دهد تا برای نسخه‌های بعدی سوژه‌ای داشته باشد که بتواند روی آن مانور دهد و به بهبود یافتنش اشاره کند! متاسفانه به دلیل حمایت و خرید لایسنس بارسلونا توسط کونامی، هیچ عکسی از این تیم در بازی دیده نمی‌شود و جتی ورزشگاه اختصاصی این تیم، «نیو کمپ» نیز در این نسخه وجود ندارد. EA به جای آن از یک ورزشگاه کوچک به نام «EL Libertador» استفاده کرده که به نظر می‌توانست حداقل ورزشگاهی بزرگ‌تر و مشابه نیو کمپ را جایگزین آن کند.

اسکن نشدن بسیازی از بازیکنان معروف نیز کماکان ناراحت کننده است. گیم‌پلی بازی به سمتی که رفته که هرچقدر فرصت طلب‌تر و زرنگ‌تر باشید می‌‌توانید موقعیت‌های بیشتری ایجاد نمایید. در ابتدا شاید تحول عظیم صورت گرفته، بازی را بسیار سخت جلوه دهد اما رفته رفته خواهید دید که چقدر برخی موارد اصولی‌تر و منطقی‌تر از پیش هستند. هنوز هم باگ‌ها و اشتباهات مضحک از سوی مدافعان و دروازه‌بان‌ها دیده می‌شود اما می‌توان اظهار نمود که این مشکلات خیلی خیلی کمتر از گذشته به چشم می‌خورند. کرنرها و ضربات آزاد دست‌خوش تغییر شده‌اند و حالا با استفاده از یک نشان‌گر، محل دقیق فرود توپ را می‌توان تعیین کرد. خوش‌بختانه در نسخه اصلی دقت این عمل نسبت به نسخه دمو پایین‌تر آمده و به طبع میزان گل‌های به ثمر رسیده از این راه نیز کمتر شده است. پرتاب‌های اوت نیز دچار تغییرات مثبتی شده و حال پرتاب‌کننده کمی قدرت حرکت در بیرون از زمین را دارد و می‌تواند بازیکنان حریف را نیز فریب دهد. به شخصه ایراد خاصی در سیستم قبلی ضربات آزاد و کرنر نسخه‌های پیشین نمی‌دیدم اما مشکل خاصی نیز با سیستم جدید ندارم. شوت‌ها به طرز محصوصی دچار تغییر شده‌اند و ضربات زمینی بسیار بیشتر از قبل در بازی مشاهده می‌شوند. علاوه بر این خوش‌بختانه دیگر مثل گذشته شوت‌هایی که از زوایای بسته زده می‌شوند راهی به درون دروازه پیدا نمی‌کنند یا حداقل آمار گل‌های به ثمر رسیده از این راه بسیار کم شده‌اند. در مقابل، با توجه به میزان موقعیت سنجی و تیز هوشی بازیکن، می‌توان از پشت محوطه جریمه ضربات خطرناک و حساب شده‌ای را روانه دروازه کرد که اگر این شوت‌ها توسط مهاجم‌ها یا دیگر فوتبالیست‌های شوت‌زن و با عیار بالا زده شود، احتمال گل شدن‌شان بسیار زیاد است. صدالبته که این امر نیازمند فرصت‌طلبی بوده و در هنگامی که مدافعان پیش‌روی این ضربات باشند، شانس گل زدن نیز بسیار پایین می‌آید. به طور کلی امسال شاهد گیم‌پلی بالانس‌تر و حرفه‌ای تری هستیم.
,

یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های فیفا، «آلتیمیت تیم» است که امسال چند تغییر کوچک به خود دیده تا از چرخه تکرار فرار کند. به هر حال کم کم این نیاز حس می‌شود که این بخش به همراه «سیزنز» و مابقی مدهای آنلاین نیز باید دستخوش تغییراتی شوند و نوآوری‌های بیشتری به خود ببینند. قسمت جدید اضافه شده به آلتیمیت، مربوط به ترکیب تیم‌ها و کارت‌هایی است که از قبل در اختیار داشتید. دیگر کارت‌های برنز و نقره‌ای بعد از مدتی به سطل زباله باشگاهتان نمی‌پیوندند و در مقابل می‌توان با توجه به شرایط چالش‌هایی که بازی معرفی می‌کند؛ سود فراوانی از آن‌ها برد. برای مثال شاید چالشی روبه‌روی شما با این مضمون قرار گیرد که اگر ترکیب تیم «ساسولو» را با حداقل یک بازیکن ایتالیایی و حداقل (Overall) اورال 60 بسازید، بازی این تیم را از شما گرفته و در ازای آن یک بازیکن یا آیتم خوب در اختیارتان قرار می‌دهد. البته این بخش به همین قسمت منتهی نمی‌شود و خود این مد جدید 4 سطح دارد که هر کدام از شما شرایط خاصی از ترکیب‌ها را طلب می‌کند. در سطح‌ Live که یکی از جذاب‌ترین‌ آن‌هاست می‌توان پس از پشت سر گذاشتن چند چالش، صاحب یکی از بازیکنانی که در دنیای واقعی در چند بازی اخیر درخشیده شده و وی را از آن خود کرد. از موارد جذاب دیگر می‌توان به حضور پیشکسوت‌های جدید در نسخه Xbox One و امکان پیش خرید لباس اشاره نمود. در نسخه‌های قبلی برخی بازیکنان همواره در دنیای واقعی می‌درخشیدند و کارت‌های قدرتمندتری از آن‌ها در دسترس قرار می‌گرفت. امکان داشت برای مثال شما کارت «جیمی واردی» با اورال پایینی را در اختیار داشته باشید اما کارت‌های جدید وی تا اورال 90 نیز برسند، اما کارت شما تغییری نمی‌کرد. حال با کارت‌های جدیدی که Players to Watch نام دارند این امکان فراهم است تا بر اساس عملکرد فوتبالیست در دنیای واقعی، قدرت کارت شما نیز تغییر پیدا کند. این کارت‌ها برای تعدادی از بازیکنان در نظر گرفته شده و در مقابل، دیگر شاهد کارت‌های معمولی برای این فوتبالیست‌ها نیستیم.

امیدواریم سیر تکاملی پیشرفت فیفا به همین شکل ادامه داشته باشد و در آن سوی میدان نیز PES بتواند بار دیگر به رقیبی قدرتمند برای این سری تبدیل شود تا شاهد رشد و بهبود هر دو عنوان باشیم. امسال جزو معدود سال‌هایی است که تغییرات به این بزرگی به یک‌باره اعمال شده‌اند و حداقل این حس را به خریدار منتقل می‌کند که واقعا بازی جدیدی را انجام می‌دهد نه فقط یک آپدیت از نسخه قبلی!

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گرافیک بهبود یافته
گیم پلی منطقی تر
حضور مربی ها
درست شدن سیستم مچ میکینگ
نقاط ضعف:
ضعف های بخش جرنی
اسکن نشدن بسیاری از بازیکنان مطرح

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا