بررسیکامپیوتر

اثر زامبی ای!

کلیک، کلیک، کلیک؛ وقتی روی صندلی جلوی لپتاپ نشستید و با هدفونی در گوش مشغول سلاخی کردن زامبی‌ها با شاتگان در یک سفینه فضایی هستید، این تنها صدایی است که اطرافیان شما می‌شنوند. اهمیتی ندارد که این ایده چقدر تکراری و خسته کننده به نظر بیاید، وقتی اسلحه درست را در دست داشته باشید و خود را غرق در خون و اعضای بدن زامبی‌ها ببینید، خسته کننده‌ترین ایده به لذت‌بخش‌ترین تجربه تان تبدیل خواهد شد.

در سال 2013، تیم کوچک اما با تجربه BadFly Interactive بازی Dead Effect را برای iOS و Android عرضه کرد که با استقبال بسیار خوبی از طرف استفاده‌کننده‌گان روبرو شد. اکنون بعد از یک سال، این تیم که متشکل از اعضایی است که سابقه کار روی عناوین بزرگی نظیر: Mafia، Riddick و Battlefield را دارند، نسخه مخصوص کامپیوترهای خانگی را با پیشرفت‌ها و بهبودهای بسیار روانه بازار کرده است و در همین راستا، نسخه‌ای برای نقد و بررسی برای بازی‌سنتر، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های مرتبط با بازی‌های ویدیویی در منطقه ارسال کرده است.

حوادث بازی در سال 2045 در یک سفینه فضایی رخ می‌دهد. کاراکتر شما (که قبل از شروع بازی به انتخاب خودتان می‌تواند زن یا مرد باشد) در حالی از یک خواب مصنوعی بیدار می‌شود که سفینه را پر از موجودات خونخوار و عجیب الخلقه میابد! ظاهرا ویروسی در سفینه به طور تصادفی پخش شده است که تمامی سکنه آن را به زامبی تبدیل کرده است، جز شخصیت اول بازی. در ادامه وقتی با دکتر Wagner آشنا می‌شوید او توضیح می‌دهد که این ویروس ابتدا انسان را می‌کشد، سپس او را دوباره به زندگی برمیگرداند اما به شکلی دیگر و اینکه سفینه برنامه ریزی شده است در صورت نداشتن خلبان، به طور اتوماتیک به زمین برگردد. حال وظیفه اصلی شما این است که از این کار جلوگیری کنید چون اگر کشتی فضایی به زمین برسد، تمام ساکنین زمین در خطر ابتلا به ویروس و نابودی کامل قرار می‌گیرند.

نخستین چیزی که در این گونه بازی‌ها به ذهن ما می‌رسد این است که داستان این‌جا کم اهمیت‌ترین بخش بازی است (جمله معروف جان کارمک حداقل در مورد این سبک بازی‌ها واقعا کاربرد دارد!). همان طور که گفته شد، در ابتدای بازی می‌توانید یکی از شخصیت‌های بازی را انتخاب کنید. Gunnar Davis شخصیت مرد بازی و Jane Frey شخصیت زن بازی هستند. از نظر گیم‌پلی و قابلیت‌ها، این دو کاراکتر هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها فرقشان در اسلحه‌های اولیه و ثانویه ‌‌آن‌ها است. اسلحه اولیه Davis یک Assault Rifle و اسلحه ثانویه او یک Pistol نیمه اتوماتیک است در حالی که اسلحه اولیه Frey یک Shotgun و اسلحه ثانویه او یک Revolver است. دیگر به سلیقه و علاقه خود بستگی دارد که کدام شخصیت را برای انجام ماموریت‌های بازی انتخاب کنید چون حتی دیالوگ‌های دو شخصیت هم هیچ تفاوتی با هم ندارد.

بازی دارای 12 مرحله است. در هر مرحله هدف نهایی، زنده ماندن از موج زامبی‌ها است که تشنه به خون شما، در تلاش برای کشتن شما هستند. خوشبختانه بازی دست شما را در مبارزات محدود نمی‌کند. اسلحه‌ها به قدری متنوع است که در طول یک دور تمام کردن کمپین شاید به آن لذت کافی از استفاده تمام اسلحه‌های بازی نرسید. البته Dead Effect برای این مشکل هم راه چاره‌ای دارد. علاوه بر بخش New Game+، شاهد 2 مد تک نفره دیگر نیز هستیم. مد Survival که بازیکن باید در طی مدت زمانی مشخص، تا جایی که می‌تواند زامبی بکشد و با اجرای کمبوهای طولانی‌تر، امتیازهای بالاتری بگیرد. مد دیگر بازی، مد Biohazard است که در آن، بازیکن باید در مپ‌های مختلف از 4 موج مختلف زامبی زنده بیرون بیاید. Dead Effect فاقد هرگونه تجربه آنلاین و چند نفره است اما کمپین نسبتا طولانی به علاوه این دو مد تا ساعت‌ها شما را سرگرم کرده و به ارزش این پکیج تنها 7 دلاری اضافه می‌کند.

تمامی اسلحه‌های بازی قابلیت آپگرید دارند. هزینه آپگرید نیز از طریق پول‌هایی که در مراحل جمع می‌کنید پرداخت می‌شود. در طی مراحل، در گوشه و کنار محیط بازی و یا بعد از کشتن دسته بزرگی از زامبی‌ها، پول‌هایی به شما تعلق می‌گیرد که از آن علاوه بر آپگرید، برای خرید سلاح‌ها، مهمات و قابلیت‌های جدید نیز می‌توانید استفاده کنید. اگر از استفاده از اسلحه‌ای خسته شدید، نگران نباشید. اسلحه را فروخته و با یک مدل اسلحه جدید جایگزین کنید. چیزی که در Dead Effect زیاد است، اسلحه‌های متنوع!
Dead Effect از نظر ظاهری شبیه به Doom و از نظر باطنی از جهاتی شبیه به مراحل Indoor سری Serious Sam نیز هست! با اینکه در بعضی مواقع ترسناک نیز می‌شود ولی به هیچ وجه جو تاریک Doom و عمق مبارزات سم با موجودات فضایی و جهنمی معروفش را ندارد ولی از نقطه نظر سرعت و نیاز به عکس‌العمل سریع، قطعا شما را راضی خواهد کرد. می‌توان گفت وقتی یک شوترِ علمی-تخیلیِ زامبی کُشیِ Indie هفت دلاری می‌خرید، لذت بردن از شوتینگ و هدشات کردن زامبی‌هایش، تمام آن چیزی است که از آن انتظار دارید که Dead Effect انتظارات شما را برآورده خواهد کرد.

نسخه‌های iOS و Android بازی، در همان سال 2013 جزو بهترین نمونه‌های بصری روی موبایل‌ها بود. این بار BadFly Interactive با استفاده از قدرت انجین Unity، همان جلوه‌های بصری نسخه‌های موبایل را به شدت افزایش و بهبود داده است. نمی‌توان منکر این شد که بازی کمی سنگین اجرا می‌شود و در سال 2014 و نسل هشتم کنسول‌ها مطمئنا شما را شگفت زده نخواهد کرد ولی جلوه‌های بصری بازی برای یک عنوان مستقل قابل قبول است و همین که در مواقع تعدد زامبی‌ها افت فریم آزاردهنده‌ای را مشاهده نمی‌کنید، کافی است. موسیقی‌ بازی، شباهت عجیبی به موزیک متن بی نظیر Mass Effect 3 دارد! تا جایی که اگر چشمان خود را ببندید و به موزیک بازی گوش کنید، صدای ریپرها را برای خود تجسم کرده و احساس می‌کنید درحال تجربه دوباره داستان شپرد هستید. با توجه به نزدیکی درون‌مایه دو بازی به یکدیگر، نمی‌توان از سازنده خرده گرفت و حتی می‌توان این را یک نکته مثبت برای بازی در نظر گرفت چون موسیقی ME3 واقعا گوش‌نواز بود.

با کلکسیونی کامل از انواع سلاح‌های گرم، از اتوماتیک و نیمه اتوماتیک گرفته تا شوک دهنده‌ الکتریکی، تیر و کمان و اره برقی، Dead Effect بهترین انتخاب نه تنها برای افرادی است که به دنبال یک کمپین اتمسفریک طولانی برای غرق شدن در آن هستند، بلکه برای مواقعی است که بعد از یک روز خسته کننده و طولانی، فقط برای تمدد اعصاب، نیاز به منفجر کردن مغز چیزی دارد! زامبی‌های Dead Effect بهترین چیز برای ریلکس شدن مقطعی و آرامش اعصاب شما خواهد بود.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
هدشات کردن زامبی‌ها
گیم‌پلی سریع و لذت‌بخش
تنوع سلاح فوق‌العاده
مدهای جانبی جذاب
نقاط ضعف:
کمی سنگین بر روی کارت‌های گرافیکی میان‌قیمت
نداشتن بخش آنلاین و چندنفره

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا