بررسیکامپیوتر

بررسی بازی Crysis Warhead

در دنیای بازی های کامپیوتری همیشه عواملی وجود داشته و خواهد داشت که گیمر ها را به سمت خود می‌کشاند. مانند داستان خوب، گیم پلی خوب، گرافیک خوب و ….. امروزه هر بازی دارای نقاط ضعف و قوتی است که سازندگان با پوشاندن ضعف هایعنوان خود سعی در بهبود کیفی ان دارند.

اینبار نیز Crytek بازگشته است تا با ترمیم ضعف های جزیی عنوان قبلی خود یعنی Crysis باز هم گیمر ها را به جزیره اسرار امیز خود بازگرداند و عظمت گرافیکی یک بازی کامپیوتری را به شما نشان دهد.

Crysis Warhead جدترین عنوان ساخته شده توسط Crytek محسوب می‌شود که به تازگی توسط EA منتشر شده است. شما در Warhead با داستانی سطحی مواجه هستید که در اصل فقط بهانه ای برای شروع اکشن سریع و جذاب این عنوان محسوب می‌شود. اینبار گیمر در نقش سرگروهبان بریتانیایی Michael Sykes که با نام Psycho در بازی شناخته می‌شود پای در این جزیره اسرار امیز می‌گذارد. حتما به یاد دارید که Psycho شخصیتی پر جنب و جوش تر و خشن تر از Nomad بود این خصوصیات کاملا بر روی روند گیم پلی بازی تاثیر گذاشته است که در ادامه درباره ان توضیح می‌دهیم. خط داستانی Crysis Warhead موازی با داستان نسخه اصلی به وقوع می‌پیوندد. اما اینبار گیمر ماجرای های انسوی جزیره را دنبال می‌کند. درست زمانی که Nomad در انسوی جزیره در حال مبارزه با سربازان کره ای و موجودات بیگانه است Psycho نیز با مشکلاتی رو به رو می‌شود. Psycho در ان سوی جزیره وظیفه دارد تا کانتینری که مطعلق به کره ای هاست را دنبال کند و از نقشه کره ای ها اگاه شود. شما در بازی با Sean O’Neill ارتباط دارید. او در بعضی مواقع شما را کمک می‌کند. Sean O’Neill یکی از دوستان قدیمی Psycho محسوب میشود که در ابتدا نامزد همرایی Psycho در این ماموریت بوده ولی بعد از عدم موفقیت وی در ازمایش ها ارزشیابی، Nomad به جای او انتخاب شده است.,,شما در طول بازی با انواع دشمانان از جمله کره ای ها و موجودات بیگانه مواجه می‌شوید و با استفاده از امکاناتی که در بازی وجود دارد می‌توانید با انها مقابله کنید. مکانیزم گیم پلی بازی نسبت به نسخه اصلی تغییری نداشته و همچنان به بازی اصلی وفادار مانده است. بعد از عرضه Crysis خیلی از منتقدان از کند بودن روند گیم پلی بازی شکایت داشتند. اینبار Crytek با درس گرفتن از اشتباهات گذشته خود این نقص را نیز بر طرف کرده است. شما در نسخه اصلی با محیط های گسترده و راههای مختلف برای رسیدن به اهداف خود مواجه بودید. در Warhead شما با محیط های کوچکتری مواجه هستید و عملا روند بازی به یک روند خطی تبدیل شده، ولی این کار باعث شده است که سرعت بازی نسبت به نسخه قبلی چند برابر شود و این عامل یکی از عوامل موفقیت این نسخه به حساب می‌اید.

عمق درگیری ها در Warhead بیشتر شده و این لذت بیشتری را برای گیمر به همراه دارد. شما در این شماره شاهد تعداد زیادی انفجار هستید. این انفجار ها در گیم پلی بازی نقشی اساسی ایفا میکنند و در بسیاری از قسمت های بازی این انفجار است که به شما در رد کردن ان قسمت کمک می‌کند. انفجار ماشین ها، خانه ها، تانکر های بنزین و … به شما کمک میکند که در کوتاه ترین زمان تعداد زیادی از دشمنان را از بین ببرید. محیط های نسخه اصلی بسیار گسترده بود و تعداد دشمنی که در ان گنجانده شده بود نسبت به این محیط در بسیاری از جا ها کم به نظر می‌رسید. در Warhead شما با تعداد بسیار زیادی از دشمنان مواجه هستید که این به افزایش سرعت بازی کمک به سزایی کرده است. یکی از عواملی که باعث درگیر شدن هر چه بیشتر گیمر می‌شود این است که وقتی شما در منطقه ای با دشمنانی مبارزه می‌کنید، اگر تعدادی از انها را از بین نبرید شاید انها با اطلاع دادن به پایگاه بعدی ان پایگاه را اماده کنند. به این صورت از بین نبردن چند سرباز باعث می‌شود تعدادی بیشتر از سرباز ها به شما حمله کنند. همانند نسخه قبلی شما در این بازی امکان استفاده ازNano Suit را دارید. امکانات این لباس هیچ تغییری نکرده است به این صورت که شما می‌توانید با استفاده از قابلیت های ان استقامت و قدرت خود را بالا ببرید، برای چند لحظه غیب شوید، سرعت خود را افزایش دهید و میزان صدمه ای که از برخورد گلوله می‌بینید کاهش دهید. شما با استفاده دقیق و به جا از این امکانات به راحتی می‌توانید از سد عده زیادی از دشمان رد بشوید و انها را از بین ببرید. همچنین مانند بازی اصلی در این نسخه نیز امکان ایجاد تغییرات بر روی اسلحه وجود دارد. با استفاده از امکاناتی که در طول بازی بدست می اورید می‌توانید بر روی اسلحه خودتان بنا به سلیقه شخصی تغییراتی ایجاد کنید. این قسمت نیازی به توضیح ندارد زیرا اگر شما نسخه قبلی را بازی کرده باشید کاملا با این امکانات اشنا هستید. تنوع اسلحه ها بهتر شده است و شما در این نسخه با اسلحه های جدیدی روبرو می‌شوید. در کنار اضافه شدن چند اسلحه Crytek امکان استفاده از دوUzi در یک زمان را در این شماره گنجانده است که این قابلیت یکی از نکاتی به حساب می اید که واقعا برای این عنوان لازم بود.

کنترل وسایل نقلیه نسبت به نسخه اصلی بهبود خوبی داشته و دیگر ان مشکلات قدیمی در کنترل وسایل نقلیه وجود ندارد. همچنین تنوع وسایل نقلیه افزایش یافته و وسیله نقلیه ای مانندHover Craft نیز به بازی اضافه شده است. حتی بعضی مواقع بر روی یک جیپ دو نوع سلاح بسته شده که این نیز خود باعث جذابیت دو چندان رانندگی با وسایل نقلیه می‌شود. هوش مصنوعی دشمنان علی الخصوص موجودات بیگانهپیشرفت داشته است. در Warhead دشمنان فقط برای کشته شدن توسط شما ساخته نشده اند. انها با استفاده از تاکتیک های مختلف به شما حمله می‌کنند و حتی از اصل قافل گیری نیز استفاده میکنند. مکانیزم حرکت موجودات بیگانهدر این نسخه بهبود چشم گیری یافته و مثل نسخه قبل حرکت های تعجب اور انجام نمی‌دهند. هوش مصنوعی یارهای خودی نیز مانند دشمنان پیشرفت کرده است. زمانی که بازی را بر روی درجه سختی Delta انجام میدهید به قدرت هوش مصنوعی بازی پی می‌برید. در صورتی که بازی را بر روی درجه Delta بازی کنید یک سری از امکانات شما مانند نقشه کوچک و نشان دهنده نارنجک ها حذف می‌شوند و حتی دشمنان کره ای نیز به زبان کره ای صحبت می‌کنند که این باعث سخت شدن دو چندان بازی می‌شود.

تنوع مراحل در Warhead نیز مانند نسخه قبلی خوب است و باعث خستگی گیمر نمی‌شود. همچنین دیگر در بازی شاهد مرحله ای در سفینه بیگانگان نیستید ! در این نسخه بر خلاف عنوان اصلی شاهد مراحلی مانند معدن و محافظت از کانتینر بر روی قطار هستید که با اینکه به صورت خطی طراحی شده اند باز هم خوب و جذاب اند و خطی بودن انها اصلا باعث ضعف و کم رنگ شدن انها نشده. تنوع موجودات بیگانه نیز بهتر شده است و حتی بعضی از این موجودات دشمنان کوچکتر را برای حمله به شما تا منطقه ای که شما در ان حضور دارید حمل می‌کنند. نبرد با Boss اخر بازی بسیار جذاب و نفس گیر طراحی شده و تنها مشکلی که می‌توان به ان گرفت این است که این Boss نقش مهمی در داستان کلی بازی ایفا نمی‌کند و از بین بردن ان تنها به اتمام ماموریت شما کمک میکند. البته برای مهم جلوه دادن این نبرد کار هایی می‌شد انجام داد که به دلیل Spoil شدن داستان بازی از گفتن انها سرف نظر می‌کنیم. Boss اخر بازی در مقایسه با اخرین Boss نسخه اصلی دارای پیچیدگی کمتری بوده و از پای در اوردن ان نیز ساده تر است. در کل بازی در مدت 5 تا 7 ساعت (بستگی به درجه سختی بازی دارد) به اتمام می‌رسد. این زمان نصف زمانی است که برای به اتمام رساندن نسخه اصلی لازم بود که برای یک بسته اضافه شونده یک امر طبیعی محسوب می‌شود.

زمانی که Far Cry در سال 2004 عرضه شد همگان قدرت موتور گرافیکی ساخته شده توسط Crytek یعنی Cry Engine را تحسین کردند این اتفاق درست در زمان عرضه Crysis تکرار شد ولی اینبار Crytek جایگاه موتور گرافیکی جدید خود یعنی Cry Engine 2 را به عنوان قوی ترین موتور گرافیکی استفاده شده در یک بازی کامپیوتری اثبات کرد. اینبار Crytek با تغییراتی که در موتور گرافیکی خود ایجاد کرد بار دیگر قدرت خود را نشان داد. قبل از عرضه WarheadCrytek صحبت های زیادی در رابطه با بهینه سازی این موتور زد ایا این صحبت ها فقط جنبه تبیلیغاتی داشته یا حقیقت بوده ؟جواب این سوال را شما کاملا در بازی درک می‌کنید و می‌بینید که Warhead نسبت به نسخه اصلی روان تر اجرا می‌شود. حتی با گذشت این زمان کوتاه قدرت CE 2 بیشتر هم شده است. وقتی که وارد قسمت تنظیمات گرافیکی بازی می‌شوید با چند گزینه مواجه می‌شوید که عبارتند از: Minimum ، Mainstream، Gamerو Enthusiast که همان Low،Medium،High و Very high محسوب می‌شوند. اینبار بر خلاف نسخه اصلی تمامی گزینه ها تحت DX 9 هم قابل دسترسی هستند و این امر باعث هیچ افت کیفیتی نشده است.

انفجار ها بسیار عالی کار شده اند و با کمک فیزیک عالی بازی این انفجار ها هر چه بیشتر شبیه به واقعیت شده است. زمانی که شما یک ماشین را با استفاده از Rocket Launcher منفجر می‌کنید قطعات ماشین کاملا از هم جدا شده و به اطراف پرت میشوند و در همین لحظه شاهد اتشی زیباتر از نسخه قبل خواهید بود. در کل کیفیت اتش در بازی پیشرفت چشم گیری داشته. همانند نسخه قبل در این نسخه نیز از تکنیک های متداول در صنعت ساخت بازی از جمله HDR، Motion Blur، Soft Shadow، Depth of Field، Soft Particles و… استفاده شده است. محیط ها در Warhead مخصوصا محیط های یخ زده بسیار عالی طراحی شده و محیط های داخلی یا Indoor نیز کیفیت بهتری نسبت به نسخه قبلی دارند . مانند نسخه قبل بیشتر اجزای محیط تخریب پذیر هستند و فیزیک بازی نیز کمک به سزایی به طبیعی شدن بازی کرده است شما می‌توانید با استفاده از اجزای محیط هر لحظه راه دشمنان را مسدود کنید یا مکانی را کاملا خراب کرده و امکان استفاده دشمن از ان را از بین ببرید. مدل های موجودات بیگانه بسیار عالی طراحی شده و نسبت به نسخه قبلی پیشرفت کرده. البته این پیشرفت بیشتر در موجودات کوچکتر قابل ملاحظه هست. این در حالی است که مدل های دشمنان کره ای دست نخورده باقی مانده اند و فقط کمی بر روی حالات چهره انها بیشتر کار شده. انیمیشن شخصیت ها عالی بود و تغییر چشم گیری در انها صورت نگرفته. یکی از ایراداتی که می‌شود به کارگردانی بازی گرفت این است که بر خلاف نسخه قبل که داستان از دید اول شخص روایت می‌شد این نسخه به این صورت نیست و دوربین به صورت ازاد قرار دارد. در تعدادی از صحنه های سینمایی زاویه دوربین به خوبی انتخاب نشده و عملا دوربین زاویه پرتی را نشان می‌دهد. همچنین حرکت دوربین طبیعی نیست و کمی مصنوعی جلوه می‌کند. صحنه های سینمایی بازی درگیر کننده نیست و پتانسیل این را داشت که بهتر از اینها طراحی شود.

صداگذاری بازی هنوز هم خوب است و از افکت های خوبی برای انفجار و صدای موجودات بیگانه استفاده شده، به طور مثال در چند قسمت از بازی که شما در جنگل تنها هستید صداهای مرموزی می‌شنوید و تیم صداگذاری بازی این صدا ها را به خوبی طراحی کرده است. صدا گذاری شخصیت ها بسیار عالی کار شده و صدا پیشه های Psycho و ژنرال کره ای به خوبی از عهده وظایف خوب بر امده اند. یکی از عواملی که باعث افزایش سرعت بازی میشود موسیقی متن بازی است. موسیقی متن بازی دقیقا با تغییر جو بازی و صحنه های اکشن بازی تغییر می‌کندو حس خوبی را به گیمر منتقل می‌کند.

در این شماره قسمت مالتی پلیر بازی جدا از بازی اصلی عرضه شده است و با نام Crysis Wars شناخته می‌شود. Crysis Wars در 2 DVD عرضه شده و تقریبا حجمی برابر با نسخه اصلی بر روی هارد دیسک اشغال می‌کند. نسخه اصلی دارای قسمت مالتی پلیر قوی نبود ولی اینبار Crytek با تغییراتی که در این قسمت ایجاد کرده این بخش را نیز به یکی از نکات قوت این بسته تبدیل کرده است. در Crysis Wars 32 نفر می‌توانند به طور همزمان با هم بازی کنند. در CW شما دارای 21 نقشه هستید که این نقشه ها دارای تنوع عالی هستند. در قسمت مالتی پلیر نسخه قبلی مد Team Deathmatch موجود نبود ولی این مد زیبا در CW وجود دارد و این خود یکی از امتیازات این بخش به حساب می اید. شما در این قسمت امکان استفاده از تمامی وسایل نقلیه از جمله جت، تانک، جیپ و… را دارید که این قابلیت CW را به یکی از بهترین ها در بخش مالتی پلیر تبدیل می کند. البته لازم به ذکر است که CW هیچ نیازی به Warhead ندارد و میتوان از ان به صورت جداگانه استفاده کرد.

Crysis Warhead در کل یکی از بهترین بسته های اضافه شونده ایست که تا کنون عرضه شده است. عنوانی که به نسخه قبلی خود وفادار مانده و بار دیگر قدرت CE 2 را بر همگان ثابت کرد. در کنار اینکه این بسته ضعف های جزیی نسخه اصلی را بر طرف کرده است در چند زمینه مثل گرافیک و گیم پلی پیشرفت هم داشته و این خود یکی دیگر از نقاط قوت بازی محسوب می شود. سرعت بازی چندین برار شده و گیمر را کاملا در گیم پلی خود غرق می‌کند. Crytek به تمامی قول خود های جامه عمل پوشاند و عنوانی در خور نام Crysis عرضه کرد. اگر شما جزو کسانی هستید که نسخه قبلی را به خاطر نداشتن سخت افزار قوی از دست دادید، این نسخه عنوانی ایده ال برای شما محسوب می‌شود.,بازگشتی سریع برای Crysis,بازگشتی سریع برای Crysis,در دنیای بازی های کامپیوتری همیشه عواملی وجود داشته و خواهد داشت که گیمر ها را به سمت خود می‌کشاند. مانند داستان خوب، گیم پلی خوب، گرافیک خوب و ….. امروزه هر بازی دارای نقاط ضعف و قوتی است که سازندگان با پوشاندن ضعف هایعنوان خود سعی در بهبود کیفی ان دارند.

اینبار نیز Crytek بازگشته است تا با ترمیم ضعف های جزیی عنوان قبلی خود یعنی Crysis باز هم گیمر ها را به جزیره اسرار امیز خود بازگرداند و عظمت گرافیکی یک بازی کامپیوتری را به شما نشان دهد.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی ای سریع همراه با تعداد زیادی دشمن
طراحی عالی مراحل
قسمت Multi Player احیا شده و جذاب
صدا گذاری خوب در زمینه شخصیت ها، دشمنان و انفجار ها
داستانی جدید و موازی با داستان قبلی
نقاط ضعف:
اشکالاتی کوچک در هوش مصنوعی
داستان خطی

User Rating: 4.7 ( 4 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا