بررسیپلی استیشن 4

بازی مرگ و زندگی

مربیان ورزش‌های استراتژیکی به مانند بازیکنان شطرنج هستند. حرکات و الگوی بازی حریف را آنالیز می‌کنند، نقاط قوت و ضعف وی را شناسایی کرده و به طراحی تاکتیک مقابله با آن‌ها می‌پردازند و درنهایت مهره‌های خود را برای نبرد آماده می‌کنند. گاهی نیز کارها آن‌طور که برنامه‌ریزی شده بودند پیش نمی‌رود و نیاز به استراتژی متناسب با شرایط جدید احساس می‌شود؛ در نتیجه تیم‌ها شروع به آداپته شدن می‌کنند و سعی می‌کنند شرایط را به نفع خود تغییر دهند. شرایطی که حریف را وادار به تسلیم شدن کرده و درنهایت پیروزی را به ارمغان بیاورد. Blood Bowl 2 عنوانی بر اساس دنیایWarhammer و برگرفته ‌شده از Board Game ـی با همین نام، و درصدد ارائه تجربه‌ای مشابه است، اما با یک تفاوت کوچک، اینجا جایی است که اشتباهاتتان ممکن است شما را با مرگ بازیکنانتان جریمه کند!

بلادبول بازیباز را در دل مسابقات خونین و منحصربه‌فرد خود قرار می‌دهد. جایی که در آن دو تیم از نژادهای مختلف به مصاف هم می‌روند و برای پیروزی دست به هرکاری که فکرش را بکنید می‌زنند. بلادبول یک بازی استراتژی ورزشی (فوتبال آمریکایی) و از نوع Turn-Based است و با توجه به منبع الهام بازی، پرتاب تاس و بازی نوبتی کلیت آن را تشکیل می‌دهد. هر مسابقه به دو نیمه تقسیم شده که هر یک از این نیمه‌ها امکان بازی تا 8 نوبت را به هر یک از طرفین می‌دهد. بسته به اینکه موقعیت حمله و یا دفاع در دستانتان باشد، در هر نوبت و تا 4 دقیقه فرصت پیاده‌سازی تاکتیک مورد نظر داده می‌شود. نکته‌ای که تجربه گیم‌پلی بازی را خاص می‌کند، این است که هر یک از نژادهای بازی خصوصیات خاص خود را دارند که در نتیجه مقابله با آن‌ها نیز استراتژی خاص خود را می‌طلبد. برای مثال Dwarf ها مصدوم کردن بازیکنانتان را در دستور کار قرار می‌دهند و در زمان بازی با آن‌ها، باید مراقب بازیکنانتان باشید. از طرفی تک‌تک بازیکنان تیم‌ها نیز مهارت‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند که باید در طراحی نقشه بازی، آن‌ها را نیز لحاظ کنید. برخی بازیکنان توانایی بدنی بالایی دارند که برای دفاع کردن در مقابل ضربات حریف بهتر هستند و برخی نیز سرعت و توانایی دویدن بالاتری دارند که در حمل توپ و کسب امتیاز می‌توانند مفید واقع شوند. البته در این میان عنصری خود را نشان می‌دهد که در جریان بازی بسیار اهمیت دارد. احتمالات در بازی نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و ازاین‌ رو برای بسیاری از حرکات شما یک درصد موفقیت در تصویر نشان داده می‌شود. برای مثال زمانی که قصد ارسال پاس دارید، روی بازیکن مدنظرتان یک درصد نمایش داده می‌شود که به آن میزان احتمال دارد پاستان موفقیت‌آمیز باشد. حتی در درصدهای بسیار بالا هم احتمال شکست (هرچند کم) وجود دارد و همین عامل فاکتور غیرقابل پیش‌بینی بودن را در بازی به‌خوبی اعمال می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد پرتاب تاس نیز در گیم‌پلی نقش دارد که البته این پرتاب‌ها در پس‌زمینه صورت گرفته و فقط نتایج آن‌ها برای بازیباز نمایش داده می‌شود. این پرتاب‌ها در قسمت‌های مختلفی نقش دارند و برای مثال در زمان حمله کردن به بازیکن حریف و یا بلاک کردن وی نمایش داده می‌شوند. از آنجایی که شانس در این صحنه‌ها دخیل است ممکن است با کوچک‌ترین اشتباه و بدشانسی موقعیت حمله را در اختیار تیم حریف قرار دهید که در این لحظه با یکی از مشکلات بازی مواجه می‌شوید. هوش مصنوعی بازی در برخی از صحنه‌ها خوب است و گه‌گداری اشتباهاتی نیز انجام می‌دهد اما عاملی که آنرا به نقطه ضعف تبدیل کرده، زمان زیادی است که صرف اجرای تصمیمات خود می‌کند. همان‌طور که اشاره شد هر نوبت تا 4 دقیقه ممکن است طول بکشد و بیشتر اوقات CPUبیش از 3 دقیقه آن برای طراحی نقشه خود استفاده می‌کند که در صورت تکرار (که حتماً تکرار می‌شود) به عاملی خسته‌کننده تبدیل می‌شود. از طرفی ماهیت نوبتی بودن بازی خود به ‌خود مدت‌زمان بازی را طولانی می‌کند و اضافه شدن کندی هوش مصنوعی به آن، بازی‌ها را بسیار طولانی و دراز می‌کند؛ که در برخی موارد حتی به 30 دقیقه یا 45 دقیقه نیز می‌رسند.

بلادبول 2 بسیار فیزیکی است؛ فیزیکی‌تر از فوتبال آمریکایی که می‌شناسیم. در هر بازی بارها و بارها با مصدومیت بازیکنان خودی و تیم حریف مواجه خواهید شد که رفته‌رفته باعث خلوت‌تر شدن زمین بازی می‌شود. در بازی چندین نوع مصدومیت وجود دارد که در موقعیت‌های مختلف رخ می‌دهند. برخی از آن‌ها جزئی است و بازیکن می‌تواند در نوبت بعدی به جریان بازی برگردد و گاهی ممکن است در نیمه و پس از مداوا به ترکیب اضافه شود. زمانی که درگیری‌ها بالا می‌گیرند ممکن است پس از برخوردها دیگر هیچ‌وقت بازیکنتان به ترکیب برنگردد و به جمع کشته‌شدگان مسابقه اضافه شود! از آنجایی که مهارت‌های بازیکنان در طول مسابقه نیز بالا و پایین می‌شود، از دست دادن بازیکنان آماده و اصلی تیم خود می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. درگیری‌های مسابقه به داخل زمین ختم نشده و حتی تماشاگران و داور نیز از آن بهره می‌برند. این موارد – که به‌صورت رندوم اتفاق می‌افتند – بر شرایط مسابقه نیز تاثیرمی‌گذارند که مثلاً ممکن است داور اصلی مسابقه کشته شود و داوری از بین تماشاگران خودی قضاوت را بر عهده بگیرد! همچنین در کنار تمامی این موارد، برای خارج کردن بازی از حالت یکنواختی تیم گزارشگری به بازی اضافه‌شده تا با صحبت‌های جالب‌توجه خود در مورد حاشیه‌ها، بازیکنان و مربیان و تاریخچه این رقابت‌ها رنگ و بویی جدید به آن ببخشند.
بلادبول مدهای مختلفی برای بازی کردن دارد. ازجمله رقابت‌های لیگ، آنلاین و یا دوستانه. در این بین بخش کمپین که در این نسخه به بازی اضافه‌شده یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازی است. چرا که علاوه بر داستانی بودن، به‌عنوان یک آموزش‌دهنده نیز کاربرد دارد. در این بخش کنترل تیم Reikland Reavers به شما داده می‌شود. تیمی از نژاد انسان‌ها که زمانی در اوج بودند و اکنون روزهای بدی را سپری می‌کنند و وظیفه شماست که تیم را به جایگاه سابق خود برگردانید. در این راه (که بسیار هم طولانی است) البته با مشکلات زیادی روبرو خواهید بود چرا که به‌نوعی از صفر شروع خواهید کرد و آینده باشگاه در دستانتان است. با انجام بازی‌های مختلف و کسب درآمد می‌توانید استادیوم تیم را ارتقا دهید، بازیکنان باکیفیت به تیمتان بیاورید و یا با دادن رشوه به داور موفقیتتان را در بازی آینده تضمین کنید. در یک‌کلام در خرج کردن سرمایه خود چالش‌های زیادی خواهید داشت! از طرفی همان‌طور که اشاره شد کمپین به‌عنوان بخش آموزشی نیز عمل می‌کند. دربازی‌های ابتدایی مقدماتی‌ترین سطح کنترل را خواهید داشت و با فراگیری آن‌ها و پیروز شدن در مسابقات امکانات جدیدی برای شما بازخواهد شد. در کل این بخش به‌عنوان یک بخش آموزشی بسیار کارآمد است و فقط کمی نیاز به حوصله دارد. اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که نسخه قبل را تجربه نکرده‌اید بهتر است قبل از هر چیزی به سراغ بخش کمپین بروید.

درنهایت Blood Bowl 2 یک عنوان سرگرم‌کننده و منحصربفرد است که کمتر بازی مشابه آن را می‌توان یافت. هرچند بازی کم ایراد نیست ولی به حدی مفرح و درعین‌حال چالش‌برانگیز است که بتواند تا حد قابل قبولی سرگرم‌کننده باشد. اگر از طرفداران دنیای Warhammer باشید و به فوتبال آمریکایی و بازی‌های استراتژی هم علاقه داشته باشید، امتحان کردن این معجون و تجربه طعم عجیب آن می‌تواند برایتان جالب‌توجه باشد.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
بخش کمپین که هم به عنوان بخش داستانی و هم بخش آموزشی عمل میکند
تیم گزارشگر که بازی ها را از یکنواختی درمی آورد
ترکیب گیم پلی جذاب و سرگرم کننده
نقاط ضعف:
عملکرد کند هوش مصنوعی در طراحی نقشه بازی
نبود قابلیت skip کردن برای انیمیشن های در حین گیم پلی

User Rating: Be the first one !

هادی دربانی

گرافیست سایت که هر از چندگاهی سمت نوشتن هم میره!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا