بررسیکامپیوتر

در جستجوی گرز ثریت

“گرشاسب: گرز ثریت” را می‌توان اولین بازی رایانه‌ای نسبتا موفق ایرانی نام برد. این عنوان با توجه به کیفیت خوبش، توانست به بازارهای جهانی نیز راه یابد. اگر چه بازی با استانداردهای روز جهان فاصله زیادی داشت، ولی با توجه به محدودیت‌های موجود، پشتکار تیم سازنده در ساخت و توسعه بازی قابل تحسین بود. نزدیک به 18 ماه از عرضه گرشاسب می‌گذرد و اکنون تیم فن افزار شریف، اقدام به منتشر کردن یک بسته الحاقی مجزا برای این عنوان کرده، “گرشاسب: راز اژدها” نام این بسته الحاقی است.

داستان به اتفاقات پیش از عنوان اصلی می‌پردازد. گرشاسب و برادرش در راه یافتن گرز ثریت پا به جنگل اژدها می‌گذارند تا گرزی را بیابند که نیاکانشان سال‌ها در یافتن آن ناکام بود‌ه‌اند. در این میان دیوها که مدت‌هاست در جنگل سکنی گزیده‌اند، به پیشواز آن‌ها می‌آیند. داستان بازی ساده وکوتاه روایت می‌شود و نسبت به نسخه اصلی ارزش کمتری دارد. چند میان پرده کوتاه و لوح‌هایی که در طول بازی می‌یابید، این داستان کوتاه را روایت می‌کنند.,, بدنه اصلی گیم پلی عناوین این سبک، مبارزات پیاپی و حل پازل‌های مختلف است، شماره اصلی گرشاسب و بسته الحاقی حاضر نیز سعی کرده‌اند از این قاعده پیروی کنند. مبارزات بازی به صورت کلی جذاب است، کمبوهایی که گرشاسب می‌زند و تنوع نسبتا خوب دشمنان موجب می‌گردد تا مبارزات بازی هیجان انگیز باشند. حمله سبک، حمله سنگین و فنونی که نیاز به ترکیب حمله‌های مختلف دارند، به خوبی در بازی پیاده سازی شده و تا انتها شما را سرگرم می‌کنند. ولی در این میان افت فریم شدید بازی در صحنه‌های شلوغ، مانع می‌شود که آن طور که شایسته است از بازی لذت ببرید. نرخ فریم بازی کاملا ناپایدار بوده و در برخی موارد به حدی پایین می‌آید که تصاویر به صورت آهسته به نمایش در آمده و اعصاب شما را به هم می‌ریزد! دیگر مشکل بخش مبارزات عدم کارکرد صحیح کلید “تعامل” است. بعد از اینکه به دشمنان ضربات کافی را وارد کردید، علامتی بر روی سر آن‌ها شکل می‌گیرد که با نزدیک شدن به دشمنان و فشردن کلید تعامل، گرشاسب یک فینیشر زیبا بر روی دشمن اجرا می‌کند. مشکلی که وجود دارد این است که این کلید در اکثر مواقع به درستی کار نکرده و گرشاسب به جای تعامل با دشمن، با هوا تعامل می‌کند! کنترل بازی با ماوس و کیبورد تعریف چندانی نداشته و توصیه می‌کنیم بازی را با کنترلر انجام دهید.,, بخش پلتفرمینگ بازی در یک کلام افتضاح است! نحوه چینش مکان‌های قابل پرش، به علاوه سیستم پرش کاملا نامناسب موجب می‌شود که تنها دستاورد این بخش، یعنی مرگ‌های بی مورد را به وفور تجربه کنید. برای مثال بر روی یک پل در حال حرکت هستید که ناگهان چندین دشمن به سمت شما حمله ور می‌شوند، با زدن چند ضربه دشمنان را از بین می‌برید؛ ولی مشاهده می‌کنید که در حین ضربه زدن، گرشاسب نیز به همراه آن‌ها از روی پل به پایین پرت می‌شود! مشکل دیگر این بخش، عملکرد نامناسب دوربین است؛ به نحوی که در اکثر موارد، زاویه خوبی برای شما به نمایش در نیامده و به صورت شانسی باید اقدام به پرش کنید. این مشکل در حین مبارزات نیز وجود دارد ولی عملکرد آن به بدی بخش پلتفرمینگ نیست! معماهای بازی هیچ گونه چالش خاصی نداشته و صرفا به چرخاندن چند اهرم و هموار کردن مسیر خلاصه می‌شوند، تنها نکته قابل ذکر برای این بخش همان مشکل کلید تعامل بوده که برای گرفتن یک اهرم، باید چندین بار تلاش کنید تا گرشاسب راضی شود اهرم مورد نظر را در دست بگیرد! به صورت کلی می‌توان گفت طراحی مراحل بازی کیفیت پایینی دارد و تمام مراحل بازی به همراه عملکردی که شما در طول بازی دارید، کاملا تکراری است.

دشمنان بازی به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هر یک شیوه حمله خود را دارند. با توجه به مدت زمان کوتاه بازی این تنوع دشمنان قابل تحسین است. علاوه بر این چند Boss مختلف نیز در بازی وجود دارد که مبارزه با آن‌ها نسبتا جالب است. ولی بدون شک بزرگترین دشمن بازی را می‌توان باگ‌های وحشتناک آن نام برد! به جز باگ‌های گرافیکی و مشکل کلید تعامل، بدترین باگی که در طول بازی به آن برخورد می‌کنید، گیر کردن گرشاسب در گوشه‌ها است. بارها پیش می‌آید که گرشاسب در گوشه ای گیر کرده و قادر به انجام هیچ حرکتی نیست، در این حالت مجبورید از بازی خارج شده و آخرین ذخیره خود را بارگزاری کنید.,, طراحی بصری بازی را می‌توان از معدود نکات مثبت آن برشمرد. دورنمای محیط‌ها نسبتا زیباست و طراحی مدل گرشاسب و دشمنان بازی به خوبی انجام پذیرفته است. این بخش را می‌توان یکی از معدود قسمت‌های قابل قبول بازی نامید. موسیقی بازی نیز کیفیت مناسبی داشته و ریتم موسیقی با روند بازی همخوانی دارد. در کنار این، بخش صدا پیشگی برای دیالوگ‌های بازی کیفیت مطلوبی دارد؛ اگر چه دیالوگ‌های اندکی برای بازی در نظر گرفته شده ولی کار صدا پیشگی بازی قابل قبول است.

“گرشاسب: راز اژدها” به عنوان یک بسته الحاقی کیفیت متوسطی دارد، ولی مشکلات فراوان بازی در کنار کوتاهی بیش از حد آن موجب می‌شود که لذت کافی را از این عنوان نبرید. با این وجود اگر از طرفداران نسخه اصلی بازی هستید، انجام بازی برای شما خالی از لطف نیست.

مجموع امتیاز - 5

5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
طراحی بصری مناسب
نقاط ضعف:
بخش پلتفرمینگ ضعیف
افت فریم شدید

User Rating: 4.15 ( 2 votes)

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا