ایکس باکس وانبررسی

شوالیه های بدنام

گاهی وقت‌ها دوست دارید به جای بازی کردن عناوین پر زرق و برق که مخصوص کنسول‌های نسل جدید ساخته شده‌اند، به خاطرات قدیمی برگردید. برای انجام بازی‌های خاطره‌انگیز قدیمی اولین راه یافتن کنسول‌های خاک خورده در انباری است. البته احتمالا همانند نویسنده مطلب، چیزی پیدا نکرده و یا با یک کنسول بدون کنترلر و آداپتور برق مواجه خواهید شد! راهی که برای شما باقی می‌ماند استفاده از شبیه‌ساز است که آن هم مشکلات خاص خودش را دارد. نظر شما چیست که بر روی کنسول‌های نسل جدید، عنوانی را تجربه کنید که همان حس و حال عناوین قدیمی را داشته و در عین حال چیزی باشد که مشابه آن را سال‌ها ندیده‌اید؟

Shovel Knight با تمام وجود قصد دارد ما را به خاطرات قدیمی ببرد، به دوران طلایی NES. اعضای استودیو Yacht Club Games که کار ساخت بازی را بر عهده دارند، بدون شک از طرفدران قدیمی این سبک هستند چرا که به زیبایی هر چه تمام‌تر توانسته‌اند عنوانی بسازند که توانایی رقابت با بهترین عناوین NES را دارد. Shovel Knight و Shield Knight دو شوالیه خوشبخت سرزمینی زیبا هستند که دست بر قضا به یکدیگر نیز علاقه دارند. ولی این خوشبختی دوامی ندارد زیرا Shield Knight در ماموریتی ناپدید شده و جادوگری بد ذات با فرستادن هشت شوالیه شرور، آرامش سرزمین را به هم می‌ریزد. اینجاست که شوالیه با بیل معروف خود باید به جنگ شوالیه‌های بدنام رفته و عشقش را بیابد. داستان در عین سادگی به زیبایی روایت می‌شود و لحظاتی که شوالیه در رویا فرو می‌رود و به دنبال راهی برای نجات عشقش می‌گردد، شاهد یکی از جذاب‌ترین بخش‌های داستانی بازی خواهید بود. ,,همانند داستان‌های قدیمی، شوالیه بیل به دست ما برای نجات معشوقه‌اش باید سختی‌های زیادی متحمل شده واز کوه و دشت و دریا عبور کند تا بتواند به هدفش برسد. البته نه سرزمین‌‌های خالی از سکنه، بلکه مکان‌هایی مملو از دشمنان خطرناک. سبک بازی تلفیقی از پلتفرمر و اکشن ماجراجویی دو بعدی بوده که اکثر بازیکن‌های قدیمی این سبک را خوب به خاطر دارند. بازی بر روی یک نقشه دنبال می‌شود و در هر لحظه می‌توانید به مراحل مختلفی دسترسی داشته و هر مرحله‌ای که بخواهید را انجام دهید. همچنین بخش‌های تصادفی نیز در این عنوان وجود دارد، برای مثال در حین رفتن از یک سوی نقشه به سوی دیگر هستید که متوجه می‌شوید یکی از دشمنان قدرتمند، مسیر شما را سد کرده و مجبورید برای رسیدن به هدف با او مبارزه کنید. شوالیه از بیل خود برای ضربه زدن به دشمنان استفاده می‌کند و در طول بازی با ارتقا دادن قدرت‌های بیل می‌تواند از ضربات سهمناک‌تر بهره بگیرد. ضربه عمودی بیل نیز دیگر فن شوالیه است که تاثیر بیشتری در نابودی دشمن‌ها دارد و به خصوص در Boss Fight ها (مبارزه با غول آخر)، کاربرد دارد.

به جز مراحل مبارزه‌ای، قسمت‌های دیگری نیز بر روی نقشه وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید به انجام فعالیت‌های جانبی همانند ماهی گیری یا پیدا کردن صندوق گنج بپردازید. با سپری کردن این بخش‌ها پول یا آیتم‌های ارزشمندی به دست می‌آورید که برای ارتقا توانایی‌های شوالیه به کار گرفته می‌شوند. دو دهکده در نقشه قرار دارند که شوالیه ارتقاها و خریدهای ضروری خود را در آن‌ها انجام داده و همین طور می‌تواند از اتفاقات رخ داده در دنیای خود باخبر شود. پول نقش مهمی در بازی ایفا می‌کند و برای خرید آیتم‌های جادویی (Relic) نیاز به پول بیشتری دارید. این آیتم‌ها که هر یک توانایی منحصر به فردی دارند، مبارزات و حتی بخش‌های پلتفرمر را دستخوش تغییر کرده و شما می‌توانید با روش‌های مختلفی دشمنان را نابود کرده یا از تله‌ها عبور کنید. این آیتم‌ها ارزش تکرار این عنوان را بسیار بالا برده و برای دستیابی به تمام آن‌ها باید مدت زمان زیادی را صرف انجام بازی کنید. البته سازنده نیز کار شما را سخت‌تر کرده بدین گونه که با هر بار مردن، بخشی از پول خود را از دست می‌دهید که با برگشتن به نقطه‌ای که شوالیه در آ‌ن‌جا کشته شده، می‌توانید پول‌های از دست رفته را دوباره به دست آورید. ,,همان گونه که ذکر شد Shovel Knight یادآور عناوین کلاسیک است. طراحی مراحل با دقت فراوانی صورت پذیرفته و چینش دشمنان و بخش‌های پلتفرمینگ به طرز عجیبی بدون نقص است. مسیرهای فرعی که به صندوق‌های گنج ختم می‌شود شما را وسوسه می‌کند که تمام بخش‌های محیط را کاوش کنید. به علاوه فروشنده‌ای که آیتم‌های جادویی را به فروش می‌رساند در لا به لای همین راه‌های فرعی، مخفی شده و به همین دلیل پیدا کردن تمام مسیرهای فرعی برای تکمیل کردن بازی ضروری است. تنوع مراحل بسیار بالا بوده و هر مرحله با مرحله قبل از خود کاملا متفاوت است. در یکی از مراحل باد به شدت می‌وزد و اگر هوشیار نباشید شما را به درون چاله‌های مرگ می‌اندازد و در مرحله‌ای یخی، هر قالب یخ حکم سرسره مرگ را دارد. اگر بخواهید بدون هدف و به سرعت هر مرحله را به اتمام برسانید درجه سختی برای شما غیر قابل تحمل می‌شود، چرا که هر لحظه ممکن است شوالیه را به کشتن دهید. تنوع بالای دشمنان و نوع حملات متفاوت آن‌ها در کنار قسمت های پلتفرمینگ چالش انگیز که پر تعداد نیز هستند، شما را وادار می‌کند که به آهستگی و با فکر بیشتری اقدام به پیشرفت در مراحل کنید. غول های آخر چیزی است که این بازی را از سایر عناوین مستقل متمایز می کند. هر غول با سیستم مبارزه منحصر به فرد خود، لحظات هیجان انگیزی را برای شما رقم خواهد زد و از این نظر کاملا با عناوین کلاسیک این سبک برابری می‌کند.,,سبک مبارزات و طراحی مراحل تنها قسمت کلاسیک بازی نیست، موسیقی و طراحی گرافیکی نیز شما را به خاطرات سال‌‌ها پیش می‌برد. موسیقی با همان زیبایی و سادگی گذشته نواخته می‌شود و دیدن گرافیک 8 بیتی چشم‌ نواز، هنوز هم برای بازیکن‌های قدیمی، جذاب و حیرت‌آور است. طراحی‌های بسیار زیبا و هنری این حس را به شما القا می‌کند که سازنده سال‌ها پیش این طرح‌ها را کشیده و اکنون تصمیم گرفته است از آن‌ها استفاده کند. بهترین بخش بازی بدون شک موسیقی آن است، ریتم عالی موسیقی کاملا با فضای محیط و نیز شدت درجه سختی آن بخش، هماهنگ بوده و شما را چنان در خود غرق می‌کند که گاهی دوست دارید به جای بازی کردن فقط به موسیقی گوش دهید!

Shovel Knight عنوانی است که تنها برای قدیمی‌ترها ساخته نشده، بلکه سایر بازیکن‌ها نیز به راحتی جذب آن می‌شوند. کافی است اولین مرحله بازی را پشت سر بگذارید تا به سرعت عاشق آن شوید.

*این نقد بر اساس نسخه ارسالی توسط سازنده نوشته شده است.

Review Summary,Shovel Knight is packed with nostalgia for many gamers. The retro level designs, the ever increasing difficulty and challenging boss battles, all bring back memories of great retro games. The uniqueness of each level combined with the countless upgrades to players abilities and skills keep the game fresh and exciting all the way through. Outstanding gameplay, 8-bit graphics and marvelous music have made Shovel Knight one of the most appealing indie games of the past few years!,

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
ترکیب خوب اکشن و پلتفرمر
بازی یادآور خاطرات عناوین قدیمی است
مبارزه با غول آخرها بسیار جذاب است
موسیقی عالی
نقاط ضعف:

User Rating: Be the first one !

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا