بررسی

سکه های نجات

خواندن نقد و بررسی,ظاهرا رسم بر این است که وقتی سازندگان یک بازی به مقصود خود می‌رسند ساخت ادامه‌های بازی خود را به شخص دیگری می‌سپارند و این بازی دیگر ساخت دست استاد توانمند میاموتو نیست بازی است که گروهی از همکاران او ساخته اند و تمرکز تیم اصلی روی یک بازی دیگر بوده است.
سری بازی های ماریو همیشه زبان زد خاص و عام بوده‌اند و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند، طوری که شخصیت ماریو برای همه شناخته شده است و اکثر افراد نسخه‌ای از این سری موفق را بازی کرده اند. این بازی ادامه‌ای بر نسخه DS بازی New Super Mario Bros است؛ سری بازی های Super Mario Bros جزو بازی های اصلی سری Mario هستند. منتقدان معتقد هستند این بازی به خاطر رکورد شکنی و همچنین کسب در آمد بیشتر کمپانی Nintendo ساخته شده است. New Super Mario Bros 2 بازی است2D Platformer که با عنوان Super Mario 3D Land رقابت دارد. با هم نگاهی به نسخه جدید برادران ماریو می اندازیم و نکاتی را که در بازی دیده را بررسی می کنیم تا بازبینی شود آیا این عنوان شایسته رقابت با عناوین دیگر سری Mario را دارد و هم چنین شایسته ادامه مناسبی برای نسخه قبلی خود هست یا خیر.
,,باز هم مثل همیشه ماریو و لوئیجی برای دیدار با پرنسس Peach به قلعه می‌روند و بعد از صحبت کردن در مورد مسائلی با پرنسس خداحافظی کرده و آنجا را ترک می کنند. ماریو با حالت راکونی و لوئیجی با حالت روباه خود را به پرواز در می آورند. در سریع ترین زمان ممکن دار و دسته Koopalings با وسیله خود یعنی Koopa Clown Copter در آن حوالی سر می رسند و تلاش می‌کنند به برادران آسیب برسانند. در این راه ماریو و لوئیجی قدرت پرواز راکونی خود را برای مدتی از دست می‌دهند. Roy Koopaیکی از 8 فرزند Bowser، پرنسس Peach را می‌رباید و سوار بر Koopa Clown به پرواز در آمده و آنجا را ترک می کنند. ماریو و لوئیجی هم به تعقیب ربایندگان می‌روند. در مدت زمانی ماریو و لوئیجی به قلعه Bowser شرور می‌رسند و آنان Bowser و پرنسس را پیدا می‌کنند، و ادامه ماجرا ….
Mario هیچ وقت داستان پیچیده‌ای را معرفی نمی کند؛ زیرا نینتندو همیشه هدف دیگری را در سری بازی‌های Mario دنبال می‌کند. هدفی به نام گیم پلی که برای عموم مخاطبین با هر درجه سنی، سرگرم کننده باشد. این بازی نیز همان هدف را پیش گرفته است . در این بازیتمرکز اصلی گیم‌پلی بر روی جمع آوری سکه است. حقیقتی که وجود دارد این است که شما باید تعداد 1 میلیون سکه را در کل بازی جمع آوری کنید. شاید به نظر این کار غیر ممکن آید ولی با استفاده از بعضی آیتم‌ها و روش های خاص این امر میسر است. قبل از این که گیمپلی بازی را مورد بررسی قرار بدهیم با هم دنیاها و مراحلی را که ماریو و برادرش از آن ها عبور می‌کنند را بررسی می‌کنیم: بازی شامل چندین دنیاست، 9 دنیا که شامل 6 جهان اصلی و 3 جهان مخصوص است که روی هم رفته 80 مرحله را در خود جای داده‌اند. دنیای اول (World 1) سرزمینی سرسبز می‌باشدکه یکی از فرزندان Bowser را در خود به انتظار شما دارد. جهان دوم (World 2) کاملا شبیه به جهان دوم در بازی Super Mario Bros. 3 طراحی شده است. اینWorld از مناطق صحرایی تشکیل شده است و دشمنان زیادی را در خود جای داده است. دومین فرزند Bowserدر این جهان شما را به مبارزه فرا می‌خواند. جهان قارچ‌ها یکی از بهترینWorld های بازیمی‌باشد که یکWorld مخصوص است و اگر شما رازهای این جهان یا جهان‌های دیگر را کشف کنید به دنیاییدیگر خواهید رفت. جهان سوم بازی تنوع خوبی دارد و بسیار سرگرم کننده می‌باشد، طوری که هم در جنگل مراحلی دارد و هم در اقیانوس شاهد قواصی و شنا ماریو و برادرش خواهیم بود. هرWorld یکغول دارد و بیشتر آنان فرزندان و خانواده غول شرور bowser هستند. بازی دارای مراحل متنوع با دشمنان زیادی است که تنوع خوبی دارند. با این حال مراحل به شدت کوتاه هستند و در سریع ترین زمان ممکن به اتمام می‌سند. بازی در کل دارای یازده Boss است که مبارزه با آنان چالش زیادی را می‌طلبد، طوری که پیشنهاد می‌شود مبارزات را در حالت Co-op انجام دهید.
,,تعداد انگشت شماری دشمن جدید به بازی اضافه شده‌ است و بیشتر دشمنان در بازی در نسخه های قبلی نیز حضور داشته اند. دشمنانی با ابعاد بزرگ که قادر هستند قدرت راکون ماریو را از کار بیندازند و ماریو را ببلعند. بیش از 42 آیتم در بازی وجود دارد و هر کدام برای کاری ساخته شده‌اند. مثلا سکه های قرمز، بلوک های طلایی، قارچ طلایی و حلقه طلایی که با گرفتن آن دشمنان طلایی ظاهر خواهند شد. بلوک طلایی: وقتی بازیکن به بلوک طلایی می‌رسد تعداد سکه‌های شخص به 99 رسیده است و علاوه بر دریافت یک life اضافه کله ماریو مثل یه بلوک طلایی می‌شوند و این موقع است که سکه های مخفی ظاهر می‌شوند و وقتی شما حرکت کنید می‌توانید سکه ها را به اندوخته خود بدون زحمت یا برخوردی با سکه ها اضافه کنید. ماریو می تواند دشمنان را مخصوصا لاک پشت ها را با زدن دکمه ای گرفته و سریع به سمت بقیه دشمنان پرتاب کند تا آنان نابود شوند و تعدادی سکه به بازیکن تعلق بگیرد. پرش از موانع و مراحلی که اگر قدرت در مراحل بازی نداشته باشید هرگز نمی‌توانید مراحلی را که رمز آلود طراحی شده اند را پشت سر بگذارید.

قدرت های محدودی در بازی وجود دارد، یکی از مشکلات گیم پلی بجز این که مراحل بازی کوتاه هستند و وقتی کمی برای به اتمام رساندن می‌خواهند بخش محدود بودن قدرت ها هست. بازی شامل چند قدرت power-up هست که با هم به برسی بعضی از آنان می‌پردازیم: گل طلایی : در این حالت ماریو به شکل طلایی و لوئیجی به شکل نقره ای در می‌آیند و هر چیزی برخورد کنند یا گلوله آتشین پرتاب کنند تبدیل به سکه می‌شود. قارچ کوچک: با گرفتن این قدرت ماریو در سایز کوچک تری ظاهر می‌شود و برای زمانی که مرحله سخت است که با شکل معمولی نمیتوان پشت سرگذاشت و حتی برای جاهای تنگ کاربرد زیادی دارد. برگ ویژه : با گرفتن این برگ ماریو به حالت محبوب خود یعنی راکون قهوه ای که قادر به پرواز است در می‌آید و لوئیجی به حالت روباه زرد در می‌آید. قارچ بزرگ : با گرفتن این قدرت ماریو به ابعاد بزرگ در می‌آید و هر چیزی سر راهش باشد از لوله ها گرفته تا دشمنان را لگد مال می‌کند، تخریب زیاد وارد می‌سازد. برگ شکست ناپذیری: اگر در یک مرحله 5 بار شکست خورده باشید این برگ در یکی از بلوک ها ظاهر خواهد شد ماریو به شکل راکون سفید در می‌آید و سرعت فوق العاده زیادی پیدا خواهد کرد و از آسیب دیدن برای مدت زمانی طولانی در امان است.
,,در این نسخه با فعال کردن حالت Coin Rush که نیاز به کامل کردن world 1 دارید، بازیکن به صورت اتوماتیک به یکی از 3 سطح قارچ، ستاره، گل آتشین منتقل خواهد شدو و همین سطح ها نیز شامل جهان های مخصوصی هستند. سطح قارچ شامل 3 مرحله از جهان های اولیه و یک جهان مخصوص است. سطح ستاره شامل 3 مرحله از جهان نهایی و چند جهان دیگر و در آخر سطح گل آتشین شامل 3 مرحله از دنیای میانی است. همچنین هر سطح محدودیت زمانی 1 دقیقه ای دارد و با فقط یک life باید تعداد زیادی سکه به دست بی‌آورید و رکورد خود را در StreetPass برای دیگر بازیکنان به نمایش بگذارید و دیگران را برای رقابت و ثبت رکورد به چالش بکشید. با گرفتن 1000 سکه نیزتاج سکه ای را به دست می آورید. و با فعال کردن تنظیمات SpotPassing می‌توانید به دست آورد های دیگر بازیکنان دسترسی داشته باشید و عکس از بازی خود تهیه و به اشتراک بگذارید.

طراحی شخصیت ها و دشمنان به خوبی انجام شده است و رنگ بندی مراحل و فضای بازی بسیار عالی شکل گرفته است. مراحل بازی طوری طراحی و رنگ بندی شده اند که سال ها در یاد مخاطبان خواهند ماند. ضمن اینکه حالت 3D هم برای بازی در نظر گرفته شده است که واقعا در جای خود جالب به نظر است و بخش گرافیکی بازی را یک سر و گردن از نسخه DS بازی بالاتر می‌برد. دشمنان بازی شکل و شمایل مختلفی دارند از ماهی ها در دریا و دشمنان قدیمی دیگر که در نسخه های مختلف مجموعه ماریو حضور داشته اند همه طراحی هنری خوبی دارند و رنگ بندی کاملی دارند و با اینکه در مراحل مختلف با آنان زیاد سرو کار دارید از دیدن آنان خسته نخواهید شد. پشت صفحه بازی (background) طراحی خوب دارد ولی کمی تار است و بیشتر در قلعه ها و خانه ارواح به چشم می‌آید با این حال رنگ بندی خوبی دارند ولی جزئیات زیادی ندارند و متحرک نیستند. بازی در کل 2D رندر شده است ولی حالت 3D هم به آن اضافه شده است.,,هیچ بازی بدون صدا هیجان ندارد سری ماریو هم جزئی از این قاعده است، موسیقی بازی و صداگذاری بازی و قطعات موسیقی به زیبایی هرچه تمام تر ساخته شده اند و حس بازی کردن یک ماریو کلاسیک را به همراه موسیقی متن زیبا و صداگذاری خوب را می‌توان در این عنوان دید آهنگ ساز بازی اقای Kenta Nagata آهنگ ساز بازی های Mario kart و چند عنوان از سری Legend of Zelda است که در کار خود موفق بوده است دیگر نمی‌شود روی این بخش بحثی کرد چون این بخش واقعا بی نقص است.

چیزی که اکثریت منتقدان انتظار داشتند یک ادامه مناسب برای نسخه DS بازی بود که در سال 2006 منتشر گردید، ولی این عنوان نتوانست با عنوان سال پیش سری ماریو یعنی Super Mario 3D Land رقابت کند. با این حال این نسخه فروش خوبی داشته است و استقبال خوبی از آن شده است. عنوانی که در حالت co-op چالش زیادی را طلب نمی‌کند. امید است سازندگان از نکات منفی این عنوان کم کنند و اثری بهتری در نسخه New Super Mario Bros. U را شاهد باشیم که گیم پلی بهتر و داستان قوی تری داشته باشد.
,سکه های نجات,سکه های نجات,

ظاهرا رسم بر این است که وقتی سازندگان یک بازی به مقصود خود می‌رسند ساخت ادامه‌های بازی خود را به شخص دیگری می‌سپارند و این بازی دیگر ساخت دست استاد توانمند میاموتو نیست بازی است که گروهی از همکاران او ساخته اند و تمرکز تیم اصلی روی یک بازی دیگر بوده است.

مجموع امتیاز - 0

0

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا