بررسی

رو در رو با مرگ

خواندن نقد و بررسی,ساخت بسته‌های گسترش‌دهنده یا Expansion Pack سابقه‌ای طولانی بر روی پلتفرم PC دارد. بسته‌هایی که گاها از لحاظ محتوا آنقدر غنی بودند که می‌توانستند با بازی اصلی برابری کنند. در این بین محدودیت‌های ذاتی کنسول‌ها باعث می‌شد تا این ویژگی منحصر، در عناوین رایانه‌های شخصی باقی بماند. این روند تا عرضه‌ی کنسول‌های نسل قبل ادامه داشت. اما مجهز شدن کنسول‌های سونی و مایکروسافت به شبکه‌های اختصاصی نظیر Live و PSN باعث شد تا سازندگان بتوانند بعد از عرضه نیز، بازی‌های خود را گسترش دهند. اما در این بین یک تفاوت اساسی و شاید ناخوشایند وجود داشت. اولین تفاوت، تغییر نام این بسته‌ها، به محتوای قابل دانلود یا DLC بود. تغییر بعدی در قیمت و غنای محتوای آن‌ها بود که هر دو کاهش یافته بود! حتی برخی سازندگان به طرز شرم‌آوری با حذف بخشی از محتوای بازی خود، آن را بعد از عرضه و در قالب DLC به فروش می‌رساندند.
اما هنوز هم شرکت‌هایی که سال‌های سال به خاطر بسته‌های گسترش دهنده‌ی فوق‌العاده‌ی خود زبانزد بودند تلاش می‌کنند تا اسیر این روند جدید و نا مطلوب نشوند. در این بین به صورت شاخص می‌توان از دو شرکت Firaxis Games و Blizzard Ent. یاد کرد، که اولی برای Expansion های غنی و بسیار با کیفیت سری Civilization شهرت بسیاری یافته است. اما وقتی صحبت از بازی‌های بلیزارد می‌شود نا خودآگاه Expansion Pack ها نیز با آن قرین می‌شوند. هر چهار IP فعال بلیزارد یعنی World of Warcraft ، StarCraft،Warcraft و Diablo از ابتدای پیدایش خود همواره دارای بسته‌های گسترش دهنده بوده‌اند؛ و این امر از عوامل تاثیر گذار در طول عمر بسیار طولانی این بازی‌ها در بین گیمر‌ها محسوب می‌شود. (در همین زمان طرفداران منتظر عرضه‌ی warlords of draenor برای WoW و نیز legacy of the void برای SC II هستند.),اما نقد و بررسی ما در این مطلب پیرامون جدید ترین Expansion Pack شرکت بلیزارد یعنی Reaper of Souls است که حدود دو سال بعد از عرضه‌ی Diablo III برای آن منتشر شده است. در ابتدا شاید در مواجه شدن با قیمت 40 دلاری این بسته کمی شگفت‌زده شوید و از خود بپرسید آیا RoS ارزش پرداخت 40 دلار یعنی تنها 20 دلار کمتر از یک بازی کامل را دارد یا خیر؟ نگارنده تلاش می‌کند تا در این بررسی به سوال شما پاسخ دهد.
مطمئنا اولین پرسش شما از محتوای RoS به بخش داستانی آن باز می‌گردد. اگر Diablo III را به اتمام رسانده باشید مطمئنا با ما هم عقیده‌اید که پایان بازی سوالات بی‌شماری را بدون پاسخ گذاشت و گره‌های داستانی زیادی را نیز به خط داستانی سری افزود.
پس از پایان جذاب بازی، همه‌ی طرفداران مطمئن بودند که بلیزارد برای پاسخگویی به سوالات، اینبار ما را بیش از یک دهه منتظر نخواهد گذاشت! و به زودی جواب حداقل بخشی از سوالات خود را خواهیم یافت.
بخش داستانی بازی که در قالب ACT V بلافاصله پس از ماجراهای بازی اصلی رخ می‌دهد، با یک سینماتیک فوق العاده جذاب به سبک Blizzard آغاز می‌شود. Tyrael با تشکیل مجدد گروه Horadrim تلاش می‌کند تا Soul Stone را که اکنون شیطان اعظم را در خود محبوس دارد به نقطه‌ای امن برده و آن را دور از دسترس هر موجودی قرار دهد. اما بلافاصله پس از رسیدن به نقطه‌ی مورد نظر، برادر مرموز و سابق وارد ماجرا می‌شود. Malthael همیشه خواهان نابودی انسان ها به عنوان فرزند فرشتگان و شیاطین برای بازیابی نظم از دست رفته بود.او در پی نابودی World Stone درDiablo II توسط Tyrael به طرز مرموزی ناپدیدی شد. وی که عنوان archangel of wisdom را در اختیار داشت، حال در هیبتی موحش و در قالب سفیر مرگ با Tyrael که اکنون جایگاه “دانایی” را در Council به خود اختصاص داده است، تجدید دیدار می‌کند. این دیدار هولناک که خبر از لغزیدن Malthael به سمت تاریکی دارد، منجر به مرگ تعدادی از Horadrim و نیز سرقت Soulstone می‌شود. اما Malthael ترجیح می‌دهد تا برادر سابق را زنده بگذارد تا شاهد قدرت نمایی سفیر مرگ در Sanctuary باشد. اولین اقدام Tyrael در این بین تلاش برای یافتن Nephalem ناجی High Heavens و Sanctuary است. تا وی را در جریان فاجعه‌ی در حال وقوع بگذارد.
آگاهی از نیت فرشته‌ی مرگ از سرقت Soulstone و نیز سرنوشت شخصیت‌های کلیدی بازی مهمترین دلایلی هستند که شما را ترغیب می‌کنند تا Act V را به پایان برسانید.
باید گفت Act پنجم بازی نه تنها با کیفیت مراحل بازی اصلی برابری می‌کند بلکه در بسیاری موارد پارا از آن فراتر می‌گذارد و تبدیل به یکی از خاطره‌انگیز ترین Act ها در کل سری می‌شود. همچنین مبارزه با Boss های این Act در حد برترین مبارزات طراحی شده توسط بلیزارد تا کنون قرار دارند. و مبارزه‌ی پایانی (که حتما حدس می‌زنید با چه کسی خواهد بود!) یک مبارزه‌ی تمام عیار و به یاد ماندنی است.,,از بعد هنری نیز باید اشاره کنیم Act V یک شاهکار به تمام معناست. کوچه پس کوچه‌های تاریک و متعفن WestMarch به خوبی احساس تسخیر شدن آن توسط مرگ و تباهی را به شما منتقل می‌کنند و Blood Marsh و دشت‌های مخوفش شما را از ظهور یک رخداد مخوف و شیطانی جدید بر حذر می‌دارد. باید گفت طراحی هنری Act پنجم بازی بیشتر به نسخه‌ی دوم بازی و ریشه‌های سری بازگشته است. رنگ بندی تاریک و گرفته در کنار اتمسفر مرگبار و سرشار از نا‌امیدی بازی، جوابی به انتقاداتی است که طرفداران از رنگارنگ بودن Diablo III داشتند و تلاشی است برای بازگشت به طراحی هنری کم نقص و اتمسفر مخوف و تاریک Diablo II.
اما این بخش داستانی تنها محتوای اضافه شده به بازی نیست. بلکه با اضافه شدن بخش Adventure Mode به بازی یقینا باید گفت ارزش تکرار بازی بیش از گذشته به بی‌نهایت میل می‌کند! پس از پایان Act V شما می‌توانید با استفاده از این Mode به هر نقطه‌ای از نقاط جهان بازی که مایل بودید سر بزنید. از شن زارهای Caldeum گرفته تا سیاه چال‌های مخوف West March همه با یک کلیک قابل دسترسی خواهند بود و دیگر برای سر زدن به یک سیاه چال در منطقه‌ای خاص نیاز به طی کردن مجدد Campaign نخواهد بود. این ویژگی در کنار ساختار فوق‌العاده‌ی تولید تصادفی دشمنان که ستون فقرات Diablo III را تشکیل می‌داد باعث شده است تا ارزش تکرار بازی واقعا خارق‌العاده باشد. حتی گاهی ممکن است یکDungeon به ظاهر بی خطر پر از دشمنان بسیار قوی و یا حتی نیمه Boss های جان سخت بازی باشد!,,,دیگر تغییر بزرگ و مهم حاصل شده پس از Patch 2.0.1 حذف سامانه‌ی Auction House است. سامانه‌ای که در ابتدا قرار بود به عنوان یک محیط کاملا کنترل شده و البته خصوصی برای تبادل آیتم‌ها طول عمر بازی را افزایش دهد اما در عمل هسته‌ی گیم پلی و عنصر Looting را تحت تاثیرات منفی خود قرار داده و بالعکس به نظر ماندگاری Diablo III را کاهش می‌داد. در زمان وجود Auction House دغدغه‌ی Hero ها نه یافتن آیتم‌های خاص و گشتن هر گوشه‌ای برای آن، بلکه گشتن تمامی اجساد برای یافتن طلای بیشتر بود. و در نهایت انباشت طلا و رجوع به Auction House وخریداری آیتم‌های خاص و یا خرج دلارهای بی زبان برای قدرتمند‌تر شدن!
Blizzard برای جلوگیری از تکرار وقایع زمان Diablo II و فروش آیتم‌ها به قیمت‌های گزاف چندهزار دلاری در Ebay این سیستم را تاسیس کرد اما پس از دوسال به این نتیجه رسید که ضررهای آن بیش از منافعش است.
حال پس از حذف AH مجددا تلاش گیمرها حول یافتن آیتم متمرکز گشته و نه انباشت طلا برای خرید آیتم؛ و دوباره طلا در بازی به جایگاه اصلی خود یعنی ارتقای Artisan ها و شاید Craft کردن آیتم‌ها بازگشته است. بلیزارد برای جلوگیری از سوداگری‌های گذشته، آیتم‌های Legendary را به اکانت شما متصل کرده است و در جلوی آن‌ها عنوان Account Bounded مشاهده می‌شود.
در این پچ سیستم Difficulty بازی نیز تغییرات بنیادینی یافته است بدین ترتیب که در ابتدا سه درجه سختی Normal, Hard, و Expert برای شما در دسترس خواهند بود. پس از پایان بازی با یک کارکتر درجه‌ی سختی Master آزاد خواهد شد و در نهایت با رسیدن Level شخصیتتان به 60 می‌توانید با درجه‌ی سختیTorment بیشتر زجر بکشید! البته خود درجه‌ی Torment دارای 6 زیر درجه نیز هست که توسط نواری در طول بازی می‌توان آن را تغییر داد. لازم به یادآوری است که افزایش درجه‌ی سختی نه تنها به معنای کسب تجربه‌ی بیشتر و دشمنان قوی‌تر است، بلکه باعث می‌شود تا تعداد دشمنان نیز به طرز قابل توجهی افزایش یابد. درجه‌ی سختی بازی را در هر لحظه می‌توان از طریق دسترسی به منوی بازی نیز تغییر داد. (در همین جا در ششمین سطح از درجه ی سختی Torment برای شما آرزوی موفقیت،اعصاب پولادین و صبر داریم!)
,,در نهایت باید گفت اگر هنوز موفق به تجربه‌ی Diablo III نشده‌اید، عرضه‌یPatch 2.0.1 که بدون نیاز به RoS نیز قابل دستیابی است. بازی اصلی را در بهترین شرایط خود قرار داده است.Diablo III هیچگاه به این کاملی و کم نقصی نبوده و اکنون می‌توان آن را به راحتی و از هر نظر با پیشینیان پر افتخار خود مقایسه کرد.
اما اگر Diablo III را صدها ساعت ساعت بازی کرده‌اید و یا تمایل دارید تا هر آنچه از آن موجود هست را یکجا تجربه کنید، بی هیچ تردیدی Reaper of Souls یک انتخاب ضروری و قطعی برای شماست. Blizzard به طور کامل و هوشمندانه از اشتباهات گذشته‌ی خود درس گرفته است. در روز عرضه‌ی RoS به هیچ وجه از اوضاع اسفناک Launch بازی اصلی خبری نبود و سرورها به خوبی همه چیز را اجرا کردند و میلیون‌ها نفر با خیالی آسوده به نبرد با سفیر مرگ رفتند. اگر شما هم مثل بنده اعتقاد دارید سال‌ها می‌شود با Diablo III سرگرم بود اکنون با عرضه‌ی RoS این زمان طولانی به مدت طولانی‌تری تمدید می‌شود! بخش داستانی جدید جذاب و با کیفیت، کلاس جدید، سقف Level هفتاد، Adventure Mode و از همه مهم‌تر Loot 2.0 باعث می‌شود تا Reaper of Souls را یک اثر کامل، کم نقص و بسیار موفق بنامیم که قطعا ارزش پرداخت قیمت 40 دلاری برای به دست آوردن را دارد. هیچ زمانی بهتر از اکنون برای سلحشوری‌های Nephalem در Sanctuary وجود نداشته است.,,اما ویژگی دیگر اضافه شده به بازی کلاس جدید Crusader است. Crusader را می‌توان کلاسی مبتنی بر مهارت‌های فیزیکی و قدرت مبارزاتی بالا شبیه به بربر، در کنار مهارت‌های خاص و تا حدودی شبیه به کلاس مانک دانست. می‌توانCrusader را تقریبا بدیل Paldain محبوب Diablo 2 دانست. این کلاس اگر چه در ابتدا شاید تا حدی ساده به نظر آید اما باید گفت این مبارز مقدس در دست یک پلیر حرفه‌ای که با اتخاذ استراتژی و تفکر بازی می‌کند، می‌تواند تبدیل به یک مبارز بسیار پیچیده، پیشرفته و انعطاف پذیر شود که بهره بردن از قابلیت‌های آن را فنی‌تر از کلاسی مانند بربر می‌سازد.Crusader در عین اینکه به خوبی می‌تواند نقش یک Tank را در مبارزات ایفا نماید و از ویژگی‌های دفاعی استفاده کند، گزینه‌ی مناسبی برای پشتیبانی، دفاع و بازیابی توان همراهان نیز به نظر می‌رسد. Skill های جذاب و متنوع Crusader در کنار جذابیت‌های بصری بسیار بالای آن (از زره‌ها و سلاح‌ها گرفته تا سوار شدن و تاختن بر دشمنان با یک اسب جادویی!) همه و همه بی‌شک Crusader را به یکی از کلاس‌های محبوب کامیونیتی Diablo بدل خواهند کرد.
سقف ارتقای قدرت شخصیت‌ها یا Level Cap نیز در RoS تا 70 افزایش یافته است که منجر به، بدست آوردن مهارت‌ها و Rune های جدید برای هر کلاس شده است؛ و البته بهانه‌ای مجدد و صرف ساعت‌ها وقت برای رساندن Level همه‌ی شخصیت ها به هفتاد.

,حال تا حدودی و در ظرفیت این متن قصد داریم تا به تغییرات ایجاد شده در هسته‌ی گیم‌پلی بازی بپردازیم.
پس از عرضه ی Patch 2.0.1 برای Diablo III تغییرات مهم در بازی ایجاد شد که مهمترین آن‌ها سیستم Loot 2.0 بود. قطعا شما نیز با بنده هم عقیده‌اید که Looting بارز ترین ویژگی سری Diablo و مهمترین مولفه‌ی گیم‌پلی آن به شمار می‌رود. علی رغم همه‌ی محاسن Diablo III می‌توان به سیستم Looting آن ایراداتی را وارد کرد. از انباشته شدن کوله پشتی از آیتم‌های بی کیفیت، نازل و به درد نخور گرفته تا کمبود آیتم‌های Legendary و Rare و البته ایراد اصلی یعنی Drop شدن به وفور آیتم‌هایی که برای کلاس شما قابل استفاده نبودند. Loot 2.0 تلاش بلیزارد است برای رفع این مشکلات و برگرداندن ذات جذاب Looting سری به بازی. باید گفت این امر در عمل با یک موفقیت کامل همراه بوده است و همه‌ی مشکلات یاد شده به طور کامل از میان رفته‌اند. شما به وفور با آیتم‌های با کیفیت و واقعا جذاب و البته قابل استفاده برای کلاس خود روبرو می‌شوید که مجددا مدیریت فضای کوله پشتی و نگه‌داری آیتم‌ها را به یکی از دشوار‌ترین تصمیم سازی‌های بازی مبدل می‌سازد.
دیگر تغییر اضافه شده سیستم Paragon بازی است که امکان ایجاد تغییرات بنیادینی را به شما در شخصیتتان خواهد داد.
همچنین اضافه شدن Artisan جدید به بازی یعنی The Mystic به شما اجازه می‌دهد تا ظاهر و کارکرد آیتم‌های خود را با صرف هزینه تغییر دهید و بتوانیدItem Build کارکتر خود را با انتخاب‌هایی هوشمندانه آن طور که مایلید بسازید.,,رو در رو با مرگ,رو در رو با مرگ,

میلیون ها نفر را می توان یافت که صدها ساعت از وقت خود را روی یک صندلی ثابت نشسته اند و تنها انگشت اشاره ی دستشان تکان می خورد.این افراد در حال به انجام رساندن ماموریتی بزرگ بودند، نجات زمین و آسمان از هجوم لژیون سوزان و اربابان پلیدش.

حال دو سال از شروع حملات گذشته است، برخی ماموریت را به پایان رسانده و به کناری رفته اند. برخی دیگر نیز همچنان در حال سلاخی جهنمیان با مهارت انگشتان خود هستند. اکنون دشمن بزرگی پدیدار شده است، برای شکست او و لشکر ارواحش چاره ای جز به میدان آمدن قهرمانان سابق نیست.

همه آماده ی نبرد شده اند، آماده ی کلیک، کلیک، کلیک و کلیک!

مجموع امتیاز - 0

0

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا