بررسی

در تلاش برای صدرنشینی

خواندن نقد و بررسی,شروع نسل جدید برای عناوین سالانه بسیار اهمیت دارد. عناوینی که در طول نسل و بدلایل مختلفی تغییرات چندان بزرگی به خود نمی‌دیدند، با تغییر نسل، فرصتی بدست می‌آورند که پایه های حضور چند سال آینده خود را بنا کنند. سری فیفا نیز که در ابتدای نسل قبل از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرده بود با آغاز نسل هشتم در صدد تکرار و تداوم موفقیت‌های نسل قبل خود بود. چیزی که با فیفا 14 تا حدودی به آن رسید و با فیفا 15 قصد ادامه آنرا دارد. در ادامه خواهیم دید تا چه حد فیفا 15 در تحقق این اهداف موفق بوده است.

سرعت کلی گیم پلی همانند نسخه‌های قبل باز هم دچار تغییراتی شده و کمی کندتر به نظر می‌رسد که البته اگر FIFA World Cup را تجربه کرده باشید این کندی به مراتب مشهودتر خواهد بود. حرکات بازیکنان در زمین بازی سنگین از قبل شده و حتی چرخش ها و جابجایی های سریع نیز سنگینی خاص خود را دارند که البته این سنگینی همانند فیفا 14 آزاردهنده نبوده و بیشتر در راستای القای وزن بازیکنان به بازیباز است. این سنگینی در صحنه هایی که بازیکنان پا به توپ می‌شوند و یا در صدد دریافت توپ هستند بیشتر و بهتر خود را نشان می‌دهد. رد و بدل کردن پاس‌های پینگ‌پنگی همچنان امکان پذیر است ولی فاکتور وزن سختی آنرا افزایش داده است. کیفیت پاس ها (بخصوص پاس‌های تک‌ضرب) با توجه به موقعیت بدن و پای تکیه‌گاه بازیکنان متفاوت است و ممکن است در صحنه‌ای با این که قدرت را بسیار پر کرده کرده‌اید، به دلیل عدم تعادل بازیکن پاسی آرام و بی جان را شاهد باشید. حتی در بعضی از صحنه ها اگر بازیکن دریافت کننده توپ در حرکت باشد، در صورت فرستادن توپ در خلاف جهت وی، ممکن است سر خورده و فرصت ضد حمله برای حریف فراهم شود. همین موارد در کنار فیزیک بسیار خوب بازی یکی از ویژگی‌های خوب فیفا 15 را تشکیل می‌دهد. بازی در از بین بردن حس ماشینی بودن صحنه ها بسیار موفق تر از نسخه های پیشین عمل می‌کند. در جریان بازی ممکن است بارها توپ های اتفاقی با تغییر مسیرهای ناگهانی در اختیارتان قرار گرفته و یا شوتهایی که انتظارش را نداشتید به گل تبدیل شوند. شاید از دید بعضی ها این ویژگی چندان با اهمیت نباشد ولی در بوجود آوردن حس منحصربفرد بودن هر بازی و صحنه نقش غیر قابل انکاری را ایفا می‌کند. ,,شوت‌زنی در بازی به لطف پیشرفت قابل توجه دروازه‌بان‌ها در مهار توپ‌ها بسیار سخت تر شده است. دروازه‌‌بان‌ها امسال بر خلاف سال‌های قبل در جایگیری‌ها کمتر مرتکب اشتباه شده و به راحتی تسلیم شوت‌های مهاجمین نمی‌شوند. مدافعین نیز در جایگیری‌ها بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و ممکن است بلوکه شدن شوتهایتان توسط مدافعین حریف به یکی از تکراری‌ترین صحنه های بازی برایتان تبدیل شود. مدافعین در سر زدن نیز بسیار خوب عمل می‌کنند و گل زدن از روی ارسال و توپ‌های هوایی بسیار سخت تر شده است. البته این موارد زمانیست که به صورت تک نفره به بازی بپردازید و زمانیکه به صورت چند نفره بازی کنید ضریب اشتباهات مدافعین به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

هوش‌مصنوعی در فیفا 15 نسبت به نسخه‌های قبل عملکرد به مراتب قابل قبول‌تری را ارائه می‌دهد و تیم‌های مختلف در شرایط و زمان‌های مختلف از استراتژی و نقشه‌های متفاوتی برای کسب نتیجه استفاده می‌کنند. برای مثال اگر در استادیوم ویلاپارک و با تیم آرسنال به مصاف استون ویلا بروید، در صورت مساوی بودن بازی از حدود دقیقه 70 می‌توانید شاهد بازی تدافعی (و یا به اصطلاح دفاع اتوبوسی) تیم حریف بوده و حتی وقت تلف کردن آنها را نیز مشاهده کنید. در حالی که اگر مثلا تاتنهام را بجای آرسنال انتخاب کرده باشید، در همین شرایط نه تنها با دفاع فشرده و اتوبوسی حریف مواجه نمی‌شوید بلکه باید برای حفظ تک امتیاز خود در برابر حملات پی در پی حریف تلاش کنید. هوش مصنوعی بازیکنان به صورت انفرادی نیز بسیار بهتر شده و هر یک نسبت به انجام وظایف خود هوشمندانه تر عمل می‌کنند. مهاجمین در استفاده از تک موقعیت ها (بخصوص در درجات سختی بالاتر) بسیار خوب عمل می‌کنند و از کوچکترین روزنه و فضای خالی برای گل کردن توپ استفاده می‌کنند. مدافعین نیز بسیار سخت کوش‌تر شده‌اند و در جایگری‌ها و فشار آوردن به مهاجم حریف کم اشتباه ظاهر می‌شوند. زمانیکه مدافعین به صورت فشرده و اتوبوسی در حال دفاع کردن باشند و همچنین با در نظر گرفتن عملکرد قابل توجه دروازه‌بان‌ها در مهار ضربه‌های مختلف، گلزنی در بازی عملا به کاری نا‌ممکن تبدیل می‌شود و در همین شرایط است که گل زدن و شکستن دیوار محکم مدافعین حریف لذتی وصف نشدنی به ارمغان می‌آورد. لذتی که در بازیهای چند نفره (و بخصوص بازیهای آنلاین) بسیار کمرنگ‌‌تر می‌شود. همانطور که قبلا نیز اشاره شد مدافعین در بازیهای چند نفره در مقایسه با بازی‌های تک نفره هیچ اثری از نظم و انظباطی که در کارهای دفاعی بازیهای تک نفره وجود دارد مشاهده نمی‌شود و بازیکنان دفاع بسیار آشفته و نامنظم جایگیری می‌کنند و در نتیجه فضاهای خالی بسیاری را برای مهاجمین حریف مهیا می‌کنند. حتی استفاده از دفاع اتوبوسی نیز این مشکل را برطرف نمی‌کند و همچنان حفره‌های بزرگی را برای استفاده مهاجمین حریف در اختیارشان قرار می‌دهد. این مشکل به بعد شبیه ساز بودن بازی بسیار خدشه وارد می‌کند. بخصوص زمانیکه بازیکنی مثل مسی یا نیمار تک نفره به دل مدافعین حریف زده و با پشت سر گذاشتن 7 یا 8 بازیکن حریف گلزنی کند. شرایطی که به ثمر رسیدن 8 گل در هر بازی را به یک حداقل و رقم خوردن نتیجه ای مثل 5-5 یا 6-6 را به مسئله‌ای عادی تبدیل می‌کند.
,,,یکی از مشخصه های اصلی فیفا 15 توجه به جزئیات و حاشیه‌ها (چه از نظر گرافیکی و بصری و چه از نظر صوتی) است که آنرا را به کاملترین عنوان در تاریخ سری (از این نظر) تبدیل کرده است. از نوع تصویربرداری و زاویه بندی دوربین در موقعیت و مکان‌های مختلف گرفته تا خراب شدن چمن بازی و تکان خوردن دروازه ها و پرچم کرنر و شادی‌های پس از گل؛ جزئیات ریز و درشتی که به القای حس تماشای یک مسابقه فوتبال کمک شایانی می‌کنند. البته این مورد زمانی به اوج خود می‌رسد که به سراغ لیگ برتر (لیگ جزیره انگلیس) بروید. جاییکه هر 20 تیم حاضر در آن به همراه بازیکنان و استادیوم‌های خود و همچنین اسکوربرد و داورهای رسمی لیگ به صورت کامل لایسنس و طراحی شده‌اند. مواردی که در کنار هم جذابیتی مثال زدنی به لیگ انگلستان داده‌اند که در لیگ های دیگر مشاهده نمی‌شود. جو تمامی این استادیوم ها نیر با دقت شبیه سازی شده‌اند و سرود ها و شعارهایی که طرفداران تیم ها در زمان‌های مخلتف می‌خوانند، در بازی‌ها نواخته می‌شوند. گزارشگران بازی اما جزو قسمت های نا امید کننده بازی به شمار می‌روند که با تمام پیشرفت هایی که داشته‌اند همچنان در سطح پایین‌تری قرار دارد و نیاز به تغییرات اساسی در آن احساس می‌شود.

فیفا 15 از نظر ارائه مدهای مختلف همچنان عنوان کاملی است که با بازگشت دوباره بخش Custom Tournaments کاملتر هم شده است. دیگر مدهای بازی از جمله Career Mode، Pro Clubs، Seasons، Ultimate Team و Skill Games هم با برخی پیشرفت های کوچک و برطرف شدن مشکلات کوچکشان همچنان در پر کردن اوقات فراغت انتخاب‌های مناسبی به شمار می‌روند. بخش اخبار (با همکاری EA و Goal.com) هم از دیگر بخش‌های جدید بازی است که در آن می‌توانید جدیدترین اخبار پیرامون تیم مورد علاقه خود را دنبال کنید.
,,در کل فیفا 15 را می‌توان عنوانی موفق در سری دانست ولی با توجه به مشکلات ریز و درشتی که دارد، آنرا از تبدیل شدن به بهترین در سری باز می‌دارد. با این وجود به نظر می‌رسد فیفا 15 همچنان بهترین فوتبال حال حاضر برای تجربه کردن است.

مجموع امتیاز - 0

0

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

User Rating: Be the first one !

هادی دربانی

گرافیست سایت که هر از چندگاهی سمت نوشتن هم میره!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا