بررسی

بررسی بازی Street Fighter X Tekken

در نسل هفتم بازی های ویدیویی، موارد متعددی را می توان شاهد بود که عناوین و IP هایی که سال ها به دست فراموشی سپرده شده بودند یا از دوران اوج فاصله داشته اند دوباره و با تلاش سازندگانشان سعی کردند پای به عرصه ی رقابت با عناوین مطرح و بزرگ فعلی بگذارند.
در این میان شرکت Capcom را نیز با تلاش برای احیای عناوین کلاسیکی چون Bionic Commando میتوان از فعال ترین شرکت ها در این امر دانست ، گرچه خیلی از این عناوین به هیچ وجه نتوانستند به موفقیت های پیشینیان خود دست یابند اما Capcom در این نسل عنوان دیگری را نیز احیا کرد؛ بازی ای که بدون شک حتی بیش از عناوین پیشین خود که همه در سطح بالایی قرار داشتند نظر منتقدین و گیمرها رو به سوی خود جلب کرد، سری Street Fighter !
بدون شک Street Fighter 4 را می توان یکی از بهترین ها یا حتی بهترین فایتینگ این نسل دانست، عنوانی که در عین وفاداری به شاهکاری چون SF II با به کارگیری المان های نو در گیم پلی و البته جلوه های بصری خارق العاده توانست نظر اکثر طرفداران حرفه ای و تازه کار این سبک را به خود جلب کند.
علاقه ی کپکام برای حداکثر استفاده از پتانسیل های این IP در این نسل و نیز تمایل همیشگی آن ها برای خلق عناوین Cross-Over یا حاصل از اتحاد دنیاهای مختلف که در نسل پیش هم شاهد آن بوده ایم باعث خلق عنوانی چون MvC 3 شد.
حال و پس از قرار داد کپکام و نامکو مبنی بر ساخت دو عنوان حاصل از ترکیب دو دنیای محبوب و پرطرفدار SF و Tekken شاهد اولین پروژه ی این قرار داد با نام SF X Tekken هستیم که بر اساس سبک و گیم پلی سری مبارزان خیابانی ساخته شده و به نوعی شخصیت های سری Tekken میهمان Ryu و یاران و دشمنانش هستند.,,در ابتدای کار تنوع و تعداد مناسب شخصیت ها مطمئنا نظر شما را جلب خواهد کرد. اکثر شخصیت های پرطرفدار و محبوب دو دنیا در بازی موجود هستند. در این میان انتقال شخصیت های سری Tekken از مبارزات سه بعدی به دنیای دو بعدی SF به بهترین شکل انجام شده و به جرات می توان گفت لذت بازی کردن با Yoshimitsu درست مانند یک Tekken است.
در عناوین مبارزه ای بالانس بودن شخصیت ها از مهمترین عوامل توفیق اثر به حساب می آیند. در SF X Tekken این امر به خوبی رعایت شده و علاوه بر بالانس بودن همیشگی شخصیت های سری SF شاهد انطباق عالی مبارزین Tekken با استاندارد های Street Fighter هستیم.
مبازرات در این بازی به صورت دو به دو انجام می شود به این صورت که هر تیم متشکل از دو مبارز بوده و قابلیت تعویض لحظه ای بین آن ها فراهم است. البته تفاوت عمده ی این امر در این بازی با MvC 3 در این است که در صورت شکست خوردن هر یک از مبارزان، آن تیم مبارزه را واگذار خواهد کرد، این فاکتور به طور قابل ملاحظه ای شما را مجبور می کند تا با نهایت دقت دست به انتخاب تیم خود بزنید و نیز برای حفاظت از هر دو کرکتر خود نهایت تلاش را بکنید. در این میان نظیر Mortal Kombat امکان بازی کردن چهارنفره ی بازی نیز محیاست بدین صورت که هر یک از مبارزین تحت کنترل یک فرد قرار می گیرد. در این حالت می توان گفت استراتژی گروهی و هماهنگی بین دو هم تیمی در حین جابجایی ها مهمترین نقش را در کسب پیروزی ایفا خواهد کرد.,,همچنین نظیر MvC 3 در اینجا هم شاهد حرکات Super و Ultra های متنوعی هستیم که با همکاری دو هم تیمی اجرا خواهند شد نظیر سایر عناوین SF هر مبارز دارای حرکات ویژه و کمبوهای مخصوص به خود است علاوه بر آن حرکات دو کلیدی نیز مثل همیشه در بازی وجود دارند. سیستم نوارهای انرژی و واکنش آن ها به مبارزه نیز دقیقا از Super Street Fighter 4 به بازی وارد شده اند و با جذاب کردن مبارزات همیشه شانس خوبی را برای مبارزه نزدیک به شکست برای تغییر روند مبارز ایجاد می کنند.
البته باید توجه داشت بازی به هیچ وجه مانند MvC 3 ساده نشده است و برخی طرفداران Tekken یا کسانی که به امید تکنیک محبوب Button Mashing ! شروع به بازی کنند به سرعت از باخت های پی در پی در برابر CPU یا یک SF باز حرفه ای نا امید خواهند شد، اجرای حرکات EX Special یا Ultra Combo ها به خصوص در حالت ترکیبی بین دو مبارز به دقت ، مهارت و زمان بندی دقیق نیاز دارد که مثل همیشه سری Street Fighter را به ایده آل ترین گزینه برای تورنمنت های بزرگ و مبارزین حرفه ای تبدیل می کنند.
یکی از بهترین قابلیت های اضافه شده به بازی بخش سالن های تمرینی یا Gem هاست شما می توانید هر یک از کارکترهای خود را با تمرین دادن در این مکان ها در بعد های خاصی تقویت کنید. مثلا اگر شخصیت شما در حملات سریع تواناست اما در برابر ضربه های سنگین آسیب پذیر است و در دفاع یک شخصیت متوسط یا ضعیف به شمار می رود، Gem ها مکانی است برای رفع این معضل؛ البته باید توجه داشت که استفاده از این قابلیت برای هر شخصیت تنها به ارتقای 3 پارامتر محدود شده و همین امر باعث می شود تا بالانس بودن شخصیت ها و توازن مبارزات به هیچ وجه بر هم نخورد.
Arcade Mode اصلی ترین بخش بازی است که در ابتدا با انتخاب یک تیم دو نفره وارد مبارزات می شوید و مثل همیشه یک انیمه ی کوتاه از چگونگی آشنایی و شروع داستان را مشاهده خواهید کرد سپس وارد سیکل مبارزات خواهید شد و در پایان این بخش شاهد یک سینماتیک کوتاه پیرامون چگونگی استفاده ی این تیم از Pandora’s Box که بهانه ی اصلی شروع داستان بازی است را مشاهده خواهید کرد. باید گفت SF باز هم در بعد داستانی نا امید کننده ظاهر شده است و کسانی که به امید داستان هایی چون سری Blaze Blue و یا Mortal Kombat به سراغ آن بیایند از آن نا امید خواهند شد.حتی مبارزان حرفه ای نیز باید برای مرور فنون و الترا ها یکبار وارد آن شده و آن را مرور کنند؛ و بخش Mission Mode که در آن با انتخاب شخصیت مورد نظر خود به مصاف AI در حالت های مختلف مبارزه خواهید رفت. نظیر وقتی که تنها بخش کوچکی از جانتان باقی مانده، باید مبارزه را ببرید و حالت های مشابه دیگر. در کل می توان گفت challenge mode از اصلی ترین بخش های بازی به شمار می رود به طوری که اگر مایلید تا به مهارت و شناخت کافی از هسته ی گیم پلی Street Fighter برسید باید چندین بار تمام بخش ها را به انجام برسانید!
و در نهایت Practice Mode که به شما امکان می دهد تا تمام آموخته های خود را پیش از مبارزه محک بزنید ،و در صورت لزوم دوباره به Challenge Mode باز گردید که مطمئنا بارها از آن استفاده خواهید کرد.
از لحاظ جلوه های بصری Street Fighter X Tekken مانند تمامی عناونی SF این نسل در سطح بسیار بالایی قرار دارد. شخصیت های سه بعدی در مبارزات دو بعدی به بهتری شکل ممکن طراحی شده اند. حتی می توان گفت تا به حال هیچ کس Kazuya و سایر شخصیت های Tekken را با این جزییات مثال زدنی و به این زیبایی ندیده است، انیمیشن های نرم و روان و متعددی که برای هریک از شخصیت ها طراحی شده اند باعث می شود تا مبارزان قادر به اجرای فنون خود به زیباترین شکل ممکن گردند. در کل استایل گرافیکی SF IV آنقدر گیرا بوده و هست که کپکام بتواند باز هم فایتینگ های متعددی را با این موتور و این سبک گرافیکی عرضه کند و ما باز هم از آن ها تمجید کنیم.
شاید تنها نکته ی منفی ای که بتوان در مورد بازی به آن اشاره کرد ضعف عجیب بخش Online آن است ، لگ های بسیار زیاد و تاخیر عجیب سرور های کپکام باعث می شوند حتی بازیکنانی که در مناطق جغرافیایی نزدیک به هم زندگی می کنند نتوانند با یکدیگر مبارزه کنند؛ زیرا حتی کوچکترین لگ و تاخیری نیز در مبارزات سریع و حرفه ای Street Fighter حکم مرگ و زندگی را دارند. در کل این مشکل می تواند ضربه ی مهیبی را پیکره ی عنوانی وارد کند که تعادل و تعدد مثال زدنی شخصیت های آن می توانست تعداد بسیار زیادی گیمر را ساعت ها در بخش آنلاین به خود مشغول کند و عملا مشکلات فعلی این بخش باعث بلا استفاده شدن آن می شود. البته امیدواریم کپکام به سرعت در پی رفع این مشکل برآید.در کل می توان گفت Street Fighter X Tekken یکی از بهترین عناوین مبارزه ای است که تا به حال تجربه کرده اید هسته ی بی نظیر گیم پلی Street Fighter IV که اکنون ارتقا یافته و در مبارزات تیمی نیز به کار گرفته شده آنقدر ارزشمند و پر پتانسیل است که ساعت ها شما را به خود مشغول کند علاوه براین حضور عالی و بی نقص شخصیت های دنیای محبوب Tekken نیز علاوه بر جذب نظر طرفداران آن، تنوع خارق العاده ای به بازی بخشیده است که باعث می شوند اگر سراغ بازی رفتید به این زودی ها دست از سر آن بر ندارید.
SF X Tekken یک عنوان کم نقص است که مطمئنا باز هم شاهد استقبال بی نظیر حرفه ای ها در مسابقات خواهیم بود اما اگر تا به حال تجربه ی این سری را نداشته یا در آن مهارت ندارید نا امید نشده و (با تلاشی که البته بسیار لذت بخش است) سعی کنید تا لذت یک SF باز حرفه ای بودن را به دست آورید.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی بسیار قوی و بی نقص
کنترل کارآمد و دقیق
طراحی هنری سطح بالا و مجذوب کننده
تعدد و توازن عالی شخصیت ها
نقاط ضعف:
مشکلات فنی در بخش آنلاین

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا