بررسی

به سوی تکامل

خواندن نقد و بررسی,سری PES با ورود به نسل هفتم بازی‌های رایانه‌ای دچار افت کیفیت شدیدی شد. افتی که باعث شد از میزان محبوبیت و قدرت این سری روز به روز کاسته شود. تلاش‌های تیم سازنده در کونامی نیز نتوانست جلوی این افول را بگیرد و بازی عملا به یک وسیله برای مسخره کردن تبدیل شده بود. پس از عرضه عنوان نا امید کننده PES 2013 کونامی از ایجاد تحولات عظیم در نسخه 2014 این عنوان خبر داد. چیزی که این وعده‌ها را متفاوت با بقیه می‌کرد، عوض شدن موتور اصلی بازی بود. کونامی قصد داشت با استفاده از FOX Engine (موتور استفاده شده در Metal Gear Solid V) این سری محبوب را به روزهای اوجش برگرداند.,,بازی در بسیاری از بخش‌ها دچار تحولات گسترده‌ای شده ولی شاید مهمترین آنها در بخش گیم‌پلی است. گیم‌پلی بازی سعی در شبیه‌سازی تجربه‌ای واقعی از یک مسابقه فوتبال دارد که تا حد زیادی نیز در این امر موفق بوده است. سرعت کلی گیم‌پلی بازی به صورت قابل توجهی کاهش یافته که این عامل به هرچه طبیعی‌تر شدن بازی کمک شایانی کرده است. البته ممکن است این کندی سرعت در اولین تجربه چندان جالب نباشد ولی با گذشت زمان و با انجام چندین بازی، اثرات مثبت این تغییر کم کم خود را نمایان می‌کنند. انیمیشن‌‌های بازی نیز به لطف استفاده از موتور جدید به کل دگرگون شده‌اند. در مورد انیمیشن‌های گیم‌پلی PES بهتر است اینطور بگوییم که اگر انیمیشن‌های FIFA شبه واقعیت باشند، انیمیشن‌های PES خود واقعیت هستند. تمامی حرکات بازی اعم از پاس دادن، شوت زدن، دویدن و … بسیار با کیفیت و روان هستند و در هر چه واقعی‌تر شدن گیم‌پلی بازی نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. فیزیک بازی نیز به لطف استفاده از موتور فیزیک Havok در سطح بالایی قرار دارد. برخورد‌های میان بازیکنان به زاویه و شدت نیروی وارده بستگی دارد. هرچند که تنوع این برخورد‌ها ممکن است به عناوینی مانند Madden یا NBA 2K نرسد ولی در حالت کلی، باعث ایجاد صحنه‌های زیبایی شده‌اند. استفاده از این موتور فیزیک نتایج دیگری را نیز به همراه داشته. وزن در PES 2014 از محدوده اعداد خارج شده و در زمین بازی به خوبی احساس می‌شود. تک تک بازیکنان حاضر در زمین دارای وزن هستند که این وزن در بازیکنان مختلف متفاوت است و در جریان بازی اثرات متفاوتی می‌گذارد. برای مثال نوع و سرعت تکل زدن بازیکنی مثل Pique با بازیکنی مثل Alba متفاوت است و حرکات وی سنگینی خاصی دارند که به هرچه طبیعی‌تر شدن تکل‌ها منجر شده است. توپ بازی نیز از فیزیک بسیار خوبی برخوردار است و در زمان پا به توپ شدن، پاس دادن و یا شوت زدن به خوبی خود را نشان می‌دهد. تمامی موارد ذکر شده باعث شده‌اند تا بازی به نوعی روند فیزیکی به خود بگیرد و درگیری‌های تن به تن میان بازیکنان به شکل قابل توجهی افزایش یابد. این صحنه‌ها با زمان‌سنجی و نوع عکس‌العمل بازیکنان رابطه مستقیم دارند و بازیباز می‌تواند با یک زمان‌سنجی خوب توپ را در مالکیت خود داشته باشد و یا از بازیکنان حریف خطا بگیرد. البته بازی مشکلاتی نیز دارد. کنترل توپ و چرخش بازیکنان در بعضی از موارد بسیار کند است و حتی تفاوت‌های مهارتی بازیکنان نیز در سرعت این حرکات تاثیری ندارد و چرخش بازیکنی مثل Neymar با Arbeloa تفاوت چندانی ندارد. البته این مشکل در زمان حرکت کند بازیکنان بیشتر به چشم می‌آید و در صورت سرعت داشتن تا حدودی برطرف می‌شود. این عدم وجود تعادل در صحنه‌های فرار بازیکنان به مدافعین کمک شایانی می‌کند و باعث می‌شود در صورت جا ماندن به مهاجم رسیده و توپ را ازآن خود کنند.
گل‌زدن در بازی به صبر و حوصله زیادی احتیاج دارد و ممکن است در بازیهای اولیه خود در گلزنی ناکام بمانید. مدافعین حریف به صورت حساب شده در زمین جایگیری می‌کنند و برای نفوذ در خط دفاع حریف باید از تمام قسمت‌های زمین استفاده کنید. سر زدن نیز بسیار سخت‌تر از قبل شده است و به زمان سنجی بازیباز بستگی دارد. برای مثال اگر بازیباز در پرش خود برای سر زدن عجله کند ممکن است توپ از وی عبور کند و موقعیت از دست برود. عکس العمل‌های دروازه بان‌ها نیز بسیار پیشرفت کرده است و می‌توان گفت بهتر از هر زمان دیگر هستند. البته کیفیت این عکس العمل‌ها در دروازه‌بان‌های مختلف متفاوت است و دروازه‌بان‌های با مهارت‌تر اشتباهات کمتری را مرتکب می‌شوند. با این وجود کماکان در مهار بعضی از توپ‌های خاص با مشکل مواجه می‌شوند که شاید نگرفتن آنها از مهارشان سخت‌تر باشد. از جمله این توپ‌ها می‌شود به شوت‌های فنی و با ارتفاع اشاره کرد که در صورت زاویه‌دار بودن در اکثر مواقع به گل تبدیل می‌شوند.,,هوش مصنوعی بازی دچار تحولات زیادی شده که البته می‌توان گفت تمامی این تغییرها بسیار مثبت بوده‌اند و سطح هوش مصنوعی را بسیار بالاتر برده‌اند. تمامی تیم‌های حاضر در بازی سبک بازی خاص خود را دارند و این موضوع زمانی که با CPU در حال انجام بازی باشید به خوبی خود را نشان می‌دهد. برای مثال رئال مادرید در زمان حمله سعی می‌کند از راه زمینی در دفاع بازیباز نفوذ کند در حالی که تیمی مثل الشباب بسیار بی‌برنامه و نامنظم به سمت دروازه هجوم می‌آورد. این موضوع باعث شده است تا تیم‌های موجود در بازی شخصیت منحصربفرد خود را داشته باشند و در زمان بازی با تیم‌های مختلف، تفاوت در نوع بازی احساس شود و در نتیجه بازی در برابر تیم ضعیف‌تر با بازی در برابر تیمی به مراتب قوی‌تر به میزان زحمت و تلاش متفاوتی نیاز داشته باشد. البته زمان و مکان مصاف‌های تیمها نیز در این سختی‌ها نقش دارند؛ بطوریکه بازی تیمی در یک بازی دوستانه با بازی آنها در لیگ قهرمانان متفاوت است. با این وجود هوش مصنوعی مشکلاتی را نیز دارد. بازیکنان دفاعی همچنان در گرفتن بعضی از توپ‌های عمقی و بخصوص توپهایی که باید گرفته شوند از خود ضعف نشان میدهند و موقعیت‌های خطرناکی را در اختیار مهاجمین قرار می‌دهند. همچنین در بعضی از مواقع در آفسایدگیری دچار اشتباهات عجیبی می‌شوند و فضای زیادی را در اختیار مهاجمین حریف قرار می‌دهند.
داوری PES 2014 در حالت کلی در سطح متوسطی قرار دارد. داور با وجود قضاوت خوبی که در بسیاری از صحنه‌ها انجام می‌دهد گاها مرتکب اشتباهات عجیبی می‌شود. برای مثال در اکثر صحنه‌هایی که تکل‌های خطرناکی زده می‌شود، داور از نشان دادن کارت قرمز خودداری می‌کند. هرچقدر هم که این صحنه‌ها خشن باشند معمولا داور از کارت قرمز خود استفاده نمی‌کند و به نشان دادن کارت زرد بسنده می‌کند. آفسایدگیری نیز از جمله رایج ترین اشتباهات داور است که در بعضی از صحنه‌ها با وجود قرار گرفتن چندین متری بازیکن حریف در آفساید، داور آفساید نمی‌گیرد و یا بالعکس. البته وجود اشتباهات داوری در بازی مشکل نیست و می‌تواند در از بین بردن حس ماشینی بودن آن کمک کند ولی وقتی تعداد تکرار اینگونه اشتباهات بالا برود می‌توان از آن به عنوان یک نقطه ضعف یاد کرد.
PES 2014 نیز همانند نسخه‌های قبل سری از مشکلات licensing به شدت رنج می‌برد. لیگ انگلیس همچنان از نظر تعداد تیم‌های لایسنس شده حرفی برای گفتن ندارد. بسیاری از تیم‌های ملی حاضر در بازی نیز به صورت کامل لایسنس نشده‌اند. البته مشکلات بازی به تیم‌های لایسنس نشده ختم نمی‌شود و حتی تیمهای لایسنس شده نیز مشکلاتی دارند. بسیاری از نقل و انتقالات تابستانی در بازی اعمال نشده‌اند و به عبارتی تیم‌ها از ترکیب‌های بروز نشده بهره می‌برند. البته این مشکلات با آپدیت‌های ارائه شده قابل حل است ولی ممکن است برای کسانی که هیچگونه دسترسی به اینترنت ندارند آزاردهنده باشد. PES 2014 هرچقدر در امر لایسنس کردن لیگ‌ها و تیمهای معتبر ناکام بوده به همان اندازه در گرفتن لایسنس لیگ‌های قهرمانان موفق بوده است. بازی اکنون میزبان 5 تا از معتبرترین و بزرگترین رقابت‌های بین المللی باشگاهی جهان است. لیگ قهرمانان اروپا، یورو لیگ، جام لیبرتادورس، لیگ قهرمانان آسیا و لیگ قهرمانان آفریقا همگی به صورت کامل لایسنس شده اند و در بازی قرارداده شده‌اند.,,دامنه ضعف Licensing بازی به تیم‌ها محدود نمی‌شود. بازی از نظر تعداد استادیوم با کمبود شدیدی مواجه است. تعداد استادیوم‌های بازی با دو بار محاسبه کردن سن سیرو (یکبار با نام سن سیرو و یک بار با نام جوزپه میاتزا !) به زحمت به عدد 19 می‌رسد. مشکلی که باعث می‌شود استادیوم‌های بازی با وجود بهره‌مندی از طراحی خوب، پس از مدت زمان کوتاهی حالت تکراری به خود بگیرند.
مدهای بازی (به غیر از مدهای مربوط به لیگ‌های قهرمانان) بسیار سطحی طراحی شده‌اند. Become A Legend به ساخت بازیکن و بازی کردن در تیم‌های مختلف خلاصه می‌شود و هیچ گونه انگیزه‌ای برای بازی کردن به بازیکن نمی‌دهد. همچنین دوربین مخصوص این مد نیز دارای مشکلاتی است؛ بطوریکه در اکثر مواقع به قدری زاویه دوربین نامناسب است که عملا بازیکن تحت کنترل، به خوبی دیده نمی‌شود. Master League نیز بسیار ناامیدکننده طراحی شده است. یکی از بزرگترین مشکلات این بخش تقویم آن است که به صورت بسیار خلاصه در نظر گرفته شده است و به بخش‌های دیگر بازی از جمله فصل نقل و انتقالات اثرات بدی می‌گذارد. خلاصه بودن تقویم به خلاصه شدن فصل نقل و انتقالات منجر شده است بطوریکه بازیباز فقط چند روز فرصت دارد تا تیم مورد نظر خود را آماده کند. نبود امکانات کافی در خرید و فروش بازیکنان و همچنین مدت زمان پاسخگویی بازیکنان مورد نظر عملا فصل نقل و انتقالات را به یک وسیله نمادین تبدیل کرده است. شاید بتوان گفت جذاب ترین بخش مسترلیگ حضور داشتن و بازی کردن در لیگ قهرمانان باشد.
اولین نکته‌ای که با ورود به بازی جلب نظر می‌کند، طراحی بد منوی آن است. منوهای بازی چه از نظر ظاهری و چه از نظر ساختاری با مشکلاتی روبرو هستند و در بعضی از مواقع نوعی حس سردرگمی را در بازیباز ایجاد می‌کنند که با گذشت زمان نوعی حالت آزاردهنده به خود می‌گیرند.,,,PES 2014 از نظر بصری یک عنوان نامتوازن است. بازی هر چقدر که در بعضی از بخش‌ها عملکرد خوبی داشته به همان اندازه و شاید بیشتر در بخش‌های دیگر ضعیف عمل کرده است. طراحی استادیوم‌ها در سطح بسیار خوبی قراردارد و تمامی استادیوم‌های بزرگ بازی (مثل الدترافورد یا سن سیرو) با دقت بالایی طراحی شده‌اند. نوع زاویه بندی دوربین در به تصویر کشیدن استادیوم‌ها (TV-Like Broadcasting) نیز در هر چه واقع گرایانه‌تر بودن تصاویر نقش بسزایی را ایفا می‌کند. تصاویری که ممکن است در بعضی مواقع کار شما را در تشخیص واقعی بودن و یا نبودن تصاویر با مشکل مواجه سازد. همانطور که اشاره شد گرافیک بازی چندان هم بی مشکل نیست. نرخ فریم بازی در اکثر صحنه‌هایی که به صورت بسته تصویر برداری می‌شوند به صورت قابل توجهی پایین می‌آید. البته این افت فریم در جریان بازی وجود ندارد و بازی به صورت روان اجرا می‌شود. عموم چهره‌های موجود در بازی بسیار بد طراحی شده اند و حتی بعضی از آنها هیچگونه شباهتی با نمونه واقعی خود ندارند. عوض شدن موتور اصلی بازی علیرغم داشتن نکات مثبت فراوان نتایج منفی نیز به همراه داشته است. تعداد چهره‌های طراحی شده بازی در مقایسه با تعداد بازیکنان حاضر در بازی بسیار ناچیز است. البته کونامی قول داده است تا در ماه‌های آتی و با ارائه محتوای قابل دانلود این مشکل را بر طرف سازد. کم‌تر شدن تنوع شرایط آب و هوایی بازی نیز از دیگر اثرات این تغییر است. بطوریکه شرایط آب و هوایی موجود در بازی به روز و شب محدود می‌شود و هیچگونه اثری از هوای بارانی و یا برفی وجود ندارد. مشکلی که تیم سازنده آنرا با نبود وقت کافی توجیه می‌کند.
PES 2014 از نظر صوتی پیشرفت‌های خوبی داشته است. جو استادیوم‌های مختلف به خوبی ساخته شده است و تفاوت یک بازی خانگی با یک بازی خارج از خانه به خوبی احساس می‌شود. از این سو گزارشگر بازی علیرغم پیشرفت‌هایی که داشته همچنان یک نقطه ضعف بزرگ برای سری محسوب می‌شود و راه زیادی را برای رسیدن به عناوینی همچنان FIFA و یا سری NBA 2K در پیش دارد. گزارش بازی بسیار بی روح صورت می‌گیرد و حتی در بعضی از مواقع گزارشگر بازی جملاتی را بر زبان می‌آورد که هیچ گونه ارتباطی با صحنه ندارند. شاید بتوان گفت بستن صدای گزارشگر بهترین راه حل برای حل این مشکل باشد. لیست موسیقی‌های بازی نیز تنوع چندانی ندارد و ممکن است بعد از مدت زمان کوتاهی تکراری بشوند.
در کل می‌توان گفت PES 2014 چیزی است که باید در اوایل نسل می‌بود. اتفاقی که رخ نداد و اکنون در آستانه به پایان رسیدن نسل هفتم بازیهای رایانه‌ای و ورود به نسل هشتم رخ می‌دهد. کونامی سعی دارد تا از تجربیاتی تلخی که در این نسل به دست آورد و همچنین فرمولی که رقیب دیرینه اش در این نسل استفاده کرد، کمک گرفته و به روزهای اوجش برگردد. سری PES بعد از سالها مسیر درست خود را پیدا کرده است و در صورت ادامه دادن این مسیر می‌تواند همان بازی قدرتمندی باشد که همه انتظارش را دارند.,به سوی تکامل,به سوی تکامل,

سری PES با ورود به نسل هفتم بازیهای رایانه‌ای دچار افت کیفیت شدیدی شد. افتی که باعث شد از میزان محبوبیت و قدرت این سری روز به روز کاسته شود. تلاش های تیم سازنده در کونامی نیز نتوانست جلوی این افول را بگیرد و بازی عملا به یک وسیله برای مسخره کردن تبدیل شده بود. پس از عرضه عنوان نا امید کننده PES 2013 کونامی از ایجاد تحولات عظیم در نسخه 2014 این عنوان خبر داد. چیزی که این وعده ها را متفاوت با بقیه می‌کرد، عوض شدن موتور اصلی بازی بود. کونامی قصد داشت با استفاده از FOX Engine (موتور استفاده شده در Metal Gear Solid V) این سری محبوب را به روزهای اوجش برگرداند.

مجموع امتیاز - 0

0

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

User Rating: Be the first one !

هادی دربانی

گرافیست سایت که هر از چندگاهی سمت نوشتن هم میره!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا