بررسیپلی استیشن 3

بررسی بازی Mortal Kombat

 در ابتدا و با ورود به بازی شاهد یک منوی کاملا زیبا و شکیل خواهید بود که با وارد شدن به آن شاهد روانه شدن یک مشت از سوی Scorpion به سمت Sub-Zero خواهید بود. البته نکته عجیبی که وجود دارد عدم ساخت یک Intro مستقل با کیفیت بالا در ابتدای ورود به بازی است؛ البته ویدئوی مشابهی در بخش Extra قرار دارد که مضمونی مشابه را دارا می‌باشد. در منوی اصلی دسترسی به تمامی بخش‌ها فوق العاده سریع و آسان است و زمان بارگذاری جهت وارد شدن به تمامی قسمت‌های بازی بسیار کم می‌باشد و در سریع‌ترین زمان ممکن رخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که به منو اضافه شده است یک بخش جدید در Training با نام Fatality Tutorial است که همان‌طور که از نام آن پیدا است جهت آموزش Fatality تمامی شخصیت‌ها می‌باشد. متاسفانه این بخش یک مشکل اساسی دارد و آن هم عدم تمرین Fatality دوم کارکترها است که برای امتحان کردن آن مجبور هستید در داخل مبارزات آن را مورد آزمایش قرار دهید. در بخش تمرینی قسمتی دیگر نیز که مربوط به مُد جدید Tag Team است جهت هماهنگ شدن دو مبارزی که در یک جهت به نبرد می‌پردازند، تعبیه شده است. با این توضیحات مختصر حال بهتر است به سراغ Story Mode یا همان بخش داستانی بازی برویم.

داستان بازی به شکلی خیره کننده شروع خواهد شد که در آن شاهد نابودی تمامی مبارزان در قالب یک ویدئو ابتدایی خواهید بود و سپس به تماشای مبارزه Raiden و Shao Kahn می‌نشینید که بالاخره و پس از سال‌ها لرد Raiden که نماینده خدایان است در مقابل او مقلوب می‌شود و در شرف از دست دادن زمین پیش‌می‌رود. در همین حین مدالیون او به زمین افتاده و می‌شکند و سپس با برداشتن تکه‌های آن و خواندن یک سری ورد به گذشته خود باز می‌گردد و اخطارهایی را در طول بازی به صورت آینده‌نگری به او نشان می‌دهد. از این پس بازیکنان در نقش بسیاری از کارکترها شروع به بازی می‌کنند و تورنومنت دهم را بار دیگر در جزیره Shang Tsung از نمایی جدید تجربه خواهند کرد و پس از آن برای مبارزه و آزاد کردن یکی از دوستان خود راهی Outworld می‌شوند تا نبردی خونین را تجربه کنند. البته داستان اینجا تمام نخواهد شد و در پایان این قسمت اکثر مردم فکر می‌کنند که همه چیز به اتمام رسیده است اما سخت در اشتباه هستند؛ از این رو می‌توان گفت که داستان بازی فوق‌العاده عالی است و کشش بسیار بالایی دارد و حتی از مبارزات خسته نمی‌شوید زیرا گاهی اوقات مجبورید با دو شخصیت مبارزه کنید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند به مبارزه Kung Lao با Quan Chi و Shang Tsung(متحدان مرگبار) و مبارزه Cyber Sub-Zero با Goro و Kintaro اشاره کرد که واقعا نفس‌گیر کار شده‌اند. البته در مورد داستان باید این نکته را نیز گفت که تقریبا این روایت قبلا بازگو شده است و تنها به برخی قسمت‌های گنگ و مبهم پاسخ داده شده و به تصویر کشیده شده است و نکته جالبی که در آن به چشم میخورد این است که تا به حال در هیچ یک از قسمت‌های بازی تمامی نینجاها کلن Lin Kuie با شکل انسانی خود و در کنار یکدیگر حضور نداشته‌اند. روایت داستان و اتفاقات آن بسیار عالی دنبال می‌شود و در سه Chapter پایانی بازی همه چیز به اوج خود می‌رسد و نهایتا پایان می‌یابد. البته در مورد پایان این عنوان می‌شود بحث‌های جداگانه‌ای را داشت زیرا با اتفاقاتی که رقم خورد و برخی صحنه‌ها که به نمایش در آمد باعث نقض شدن برخی اتفاقات در نسخه‌های قبلی بود و از این رو سرآغاز جدیدی را در داستان شاهد بودیم که به طور قطع ادامه خواهد داشت. در قسمتی دیگر که با نام Ladder شناخته می‌شود بازیکنان می‌توانند هر شخصیتی که دوست دارند را انتخاب کرده و با آن به 10 مبارزه خونین بپردازند و در نهایت با شکست دادن Shao Kahn شاهد پایان مخصوص و انحصاری آن شخصیت باشند که به عقیده من با اینکه به صورت تصویری روایت می‌شود اما خوب کار شده است و باطن داستان‌ها نیز قابل قبول است.

حال به مهم‌ترین بخش یک بازی در سبک مبارزه‌ای می‌رسیم که در واقع همان گیم پلی است. در این قسمت سازندگان نهایت تلاش خود را به کار برده‌اند تا طیف وسیعی از بازیکنان را راضی نگاه دارند. در نگاه اول با برخی حرکات ساده می‌توان به راحتی تمام بخش‌ها را به پایان رساند. به عنوان مثال کافی است به سمت حریف خود پریده و دکمه لگد را بزنید؛ اگر حریف دفاع کند شما به راحتی با زدن یک مشت به زیر چانه او می‌تواند مقداری زیادی از خط سلامتی او را کم کرده و با همین روش بازی را پیش ببرید. اما اگر بخواهید کمی حرفه‌ای‌تر به بازی نگاه کنید ترکیب‌های فوق‌العاده‌ای از Comboها در کنار یکدیگر قرار گرفته است که جذابیت بازی را بیشتر از پیش می‌کند. در کنار این آیتم‌ها اگر حرکات ویژه و منحصر به فرد هر شخصیت را قرار دهید دیگر چیزی از یک بازی مبارزه‌ای نخواهید خواست. پرتاب کردن بمب توسط Cyborgها، تیراندازی و پرتاب نارنجک توسط انسان‌ها، استفاده از قدرت آتش، یخ، دود، الکتریسیته و جادوهای پیشرفته که هر یک افکت و ویژگی خاصی دارند در کنار قابلیت معروف Teleport که مختص به شخصیت‌های خاصی است؛ همگی باعث می‌شوند تا تنوع بالایی به بازی تزریق شود. در بخش جدید Tag Team هم از مکانیزم جدیدی استفاده شده است که می‌توانید شخصیتی که در رزرو قرار دارد را با زدن Combo برای یک لحظه به میدان آورده تا از حرکات ویژه او بهره ببرید. این قسمت جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما فکر می‌کنید این همه چیزی است که سازندگان برای شما قرار دادند؟ اگر اینگونه فکر می‌کنید سخت در اشتباهید زیرا آن‌ها بازهم برای شما امکانات بیشتر و جدیدتری دارند و آن هم حرکت مخصوص X-Ray است که به وسیله یک نوار نیرو که در پایین و دو گوشه صفحه قرار دارد پر می‌شود و این قابلیت مهلک را برای شما به ارمغان می‌آورد که صحنه‌های جالب و گاها دردناکی را رقم می‌زند. هر شخصیت حرکت مخصوص به خود را دارد و با زدن ضربات خاصی به نواحی خاصی از بدن باعث می‌شود که مقداری بیش از حالت عادی از نوار جان حریف کم شود.

در قسمت بعدی این بخش به سراغ گوشه‌ای دیگر از گیم‌پلی بازی خواهیم رفت که همگان این سری را با این آیتم منحصر به فرد می‌شناسند و آن هم انواع و اقسام Fatalityهایی است که برای شخصیت‌ها در نظر گرفته شده است. هر یک از شخصیت‌ها دو Fatality و یک Babality دارند که اکثر آن‌ها زیبا کار شده است. البته تنها Fatality که دلیل حضورش در بازی را درک نکردم، مربوط به Shang Tsung بود زیرا این کار توسط Joker در نسخه قبلی این سری انجام میشد و او به هیچ وجه نمی‌تواند خود را به شکل او در آورد زیرا در زمانی که بازی رخ می‌دهد هنوز وقایع آن دوران رقم نخورده است و به فرض اینکه رقم خورده بود نیز این کار اشتباه بود و سازندگان باید یک حرکت دیگر را برای او طراحی می کردند. البته باید این نکته را یادآوری کرد که سازندگان در ساخت بعضی از Fatalityها واقعا سنگ‌تمام گذاشته‌اند که می‌توان به شخصیت‌هایی چون Noob، Sheeva، Goro، Scorpion و بسیاری از شخصیت‌های دیگر اشاره کرد. البته نباید از Fatality دوم Kung Lao و Liu Kang غافل شد. نکته جالبی که در این قسمت نیز وجود دارد طراحی Fatality مخصوص Kintaro است زیرا او تا به حال همچین آیتمی را نداشته است که انصافا زیبا هم کار شده است. در مورد Stage Fatalityها نیز می‌توان گفت که اکثر آن‌ها به بهترین شکل ممکن کار شده‌اند و فوق‌العاده زیبا هستند. تنها خورده‌ای که می‌توان به سازندگان گرفت این است که آن‌ها برای هر شخصیت یک سری دکمه را قرار دادند تا بتوانید این کار را اجرا کنید و به نظر من این کار باعث می‌شود بازیکنان در پایان بازی به طور مداوم به لیست حرکات شخصیت خود مراجعه کنند که کمی ناخوشایند است.

با گذر از گیم‌پلی به بخش گرافیک و بررسی Arenaهای بازی خواهیم رسید. گرافیک بازی را باید به دو بخش تقسیم کرد که یکی در حین انجام مبارزات است و دیگری در زمان به نمایش در آمدن میان‌پرده‌های می‌باشد. در بخش اول کار تیم طراحی واقعا ستودنی و شایسته تقدیر است زیرا Arenaهایی با کیفیت فوق‌العاده بالا و بسیار زیبا را ساخته‌اند که در تمام 25 نبردگاه حالت‌های دینامیکی مختلفی تعبیه شده است که می‌توان به نبردگاه Tower اشاره کرد که در پس زمینه شاهد تغییر محیط از روز به شب و بالعکس می‌باشیم. در اکثر نبردگاه‌های بازی نیز جزییات فروانی به کار رفته است و در پس زمینه شاهد حرکت موجوداتی خواهید بود که در هر مکان با دیگری متفاوت است. ممکن است در یک نبردگاه مانند Dead Pool شاهد شکنجه زندانیان باشید و یا در Rooftop شاهد تعقیب و گریز یک هلیکوپتر و اژدها باشید. با شکوه‌ترین نبردگاه را نیز می‌توان Kahn’s Colosseum دانست که در آن مانند شهر روم باستان تماشاچیان به مشاهده مبارزه و کشته شدن طرف مقابل نشسته‌اند. حال اگر به بررسی خود شخصیت‌ها در حین مبارزه بپردازیم شاهد حرکات تقریبا نرم و سریع اکثر آن‌ها خواهیم بود و هر یک از آن‌ها با شکل و شمایلی متفاوت وارد میدان مبارزه می‌شوند. سیستم Damage بازی نیز به خوبی کار شده است و با اینکه با توجه به ضربه، خراش‌ها از پیش تعیین شده هستند اما عالی کار شده و افکت خونی که برای این قسمت‌ها ساخته شده است در بهترین حالت موجود قرار دارد و این عنوان را خونین‌تر از گذشته می‌کند. در بررسی گرافیک میان‌پرده‌های بخش داستانی و Ladder که بخش دوم سخنان ما خواهد بود باید اشاره کنیم که ثبات و پایداری در آن وجود ندارد. در برخی صحنه شاهد نمایش جزییات بسیار خوب در محیط و صورت شخصیت‌ها خواهیم بود و در برخی صحنه‌ها به بدن آن‌ها و محل اتصال دست‌ها و پاها که نگاه می‌کنید کیفیت بافت‌ها چندان جالب به نظر نمی‌رسد؛ البته این کیفیت برای یک بازی مبارزه‌ای قابل قبول است اما به هیچ‌وجه عالی نیست. در مورد قابلیت سه بعدی که مخصوص نسخه PS3 است؛ حرفی زیاد برای بازگو کردن وجود ندارد زیرا هنگامی که در این حالت بازی می‌کنید عمق صفحه کم به نظر می‌رسد و از این رو حس سه بعدی واقعی به شما القا نخواهد شد اما از طرفی دیگر زمانی که شما در Arenaها قرار دارید و در محیط حرکت می‌کنید حس جالبی به شما دست خواهد داد و این حس در حالت سه بعدی و در زمان اجرا کردن Fatalityها به اوج خود خواهد رسید و واقعا در این زمان از این قابلیت لذت خواهید برد.

حال بهتر است که کمی در مورد موسیقی و صداگذاری و سپس درباره بخش آنلاین توضیح دهیم. در مورد موسیقی باید گفت که هر یک از نبردگاه‌ها یک نوای مخصوص به خود را دارا می‌باشد که کار بسیار پسندیده‌ای است. صدای شخصیت‌ها در هنگام مبارزه و پیش از شروع آن‌ها بسیار خوب کار شده است و دیالوگ‌های تحریک کننده مناسبی انتخاب شده است؛ البته مشکلی که این بخش با آن مواجه است، کمبود این دیالوگ‌ها می‌باشد. اصلی‌ترین مشکل این بخش در قسمت داستانی و کیفیت صدای میان‌پرده‌ها خودنمایی می‌کنند که بسیار بد کار شده است. سازندگان قصد داشته‌اند تا عنصر فاصله را در رسیدن صدا به گوش مخاطب در این قسمت بگنجانند که در این کار موفق بودند اما به قیمت اینکه بازیکنان دائما باید صدای دستگاه پخش خود را کم و زیاد کنند زیرا اگر شخصی مانند Shang Tsung بر روی تخت خود نشسته باشد و Liu Kang نیز در میدان مبارزه باشد و دوربین روی او قرار گرفته باشد صدا Shang Tsung ضعیف شنیده‌خواهد شد و از این نظر سازندگان کمی ضعیف عمل کرده‌اند. البته باید سازندگان را به علت صداگذاری فوق‌العاده دقیق در هنگام اصابت ضربات به بدن کارکترها و مخصوصا Cyborgها مورد تقدیر قرار داد و همچنین باید به صدای عالی راوی که نام شخصیت‌ها و شروع مبارزات را اعلام می‌کنید نیز اشاره کرد زیرا حس خوبی به بازیکنان دست می‌دهد. قسمت آنلاین بازی نیز به علت مشکلاتی که در سرور آن وجود دارد کمی با سختی اجرا می‌شود که البته در آینده با آمدن پچ‌هایی این نقیصه برطرف خواهد شد. بخش‌هایی که در این قسمت نیز وجود دارد شامل بازی آنلاین از طریق Lobby و رفتن به مُد King of the Hill می‌باشد که در آن تعدادی از بازیکنان دیگر به مشاهده نبرده شما خواهند پرداخت و در نهایت به آن امتیاز خواهند داد. آن‌ها می‌توانند از شخصیت‌ها داخل بازی به عنوان اواتار استفاده کنند و اگر کنسول Xbox360 را در اختیار دارند می‌توانند از اواتار اصلی خود استفاده کنند.

در آخرین بخش از صبحت‌های خود نیز به آیتم‌های جانبی فوق‌العاده و بسیار زیادی که در بازی تعبیه شده است خواهم پرداخت. اولین و مهم‌ترین این آیتم‌ها Challenge Tower است که در دل خود 300 مرحله را گنجانده است که شامل کار‌های متفاوتی مانند کشتن زامبی‌ها، مبارزه در شرایط خاص، استفاده از دست و پا و سر بازیکن خود برای کشتن طرف مقابل و ده‌ها کار متفاوت و متنوع دیگر که واقعا هر یک از دیگری بهتر و جذاب‌تر است. آیتم ویژه بعدی بخش Testهای بازی است که شامل Might، Sight، Strike و Luck می‌شود که در هر یک از آن‌ها باید به ترتیب کارهایی شامل شکستن اجسام سخت، پیدا کردن آیتم مخفی شده، خرد کردن یک جسم سخت در میان دو جسم دیگر و پیروزی در مسابقاتی عجیب با قواعدی عجیب‌تر را انجام دهید. بخش بعدی Krypt نام دارد که در آن با روش‌های مختلفی که پیش روی شما قرار دارد آیتم‌های مختلفی را به کمک Coinهایی که به دست آورده‌اید خریداری می‌کنید. روش به دست آوردن ارواح در این قسمت فوق العاده جالب است و در چهار منطقه‌ای که برای خریداری کردن آیتم‌ها وجود دارد شاهد ده‌ها روش مختلف برای به دست آوردن آیتم‌ها خواهید بود. در مجموع نیز 300 آیتم مختلف در این قسمت وجود دارد. آخرین بخش وِیژه ما نیز Nekropolis نام دارد که در واقع یک محیط دایره شکل بسیار بزرگ است که در آن تمامی شخصیت‌های بازی در داخل محفظه‌ای مخصوص حضور دارند و با رفتن بر روی هر یک از آن‌ها عملکرد شما با آن شخصیت در مبارزات به همراه یک بیوگرافی از او موجود می‌باشد. علاوه بر قسمت‌های گفته شده در این ساختمان بخشی دیگر نیز با نام Gallery وجود دارد طراحی‌های اولیه شخصیت‌ها و محیط‌ها به همراه موسیقی Arenaها و برخی از کدها و Fatalityهایی که خریداری کرده‌اید در این بخش وجود دارند و می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

در پایان نیز باید بر این نکته اشاره داشته باشم که این عنوان یکی از بهترین عنواین Fighting نسل حاضر است که انجام آن به تمامی دوستداران این سبک توصیه می‌شود زیرا اگر به بخش آنلاین بازی نمی‌توانید دسترسی داشته باشید؛ بخش آفلاین آن با ده‌ها امکانات ویژه‌ای که در بر دارد می‌تواند مدت‌ها شما را سرگرم کرده و راضی نگاه دارد. پس معطل نکنید و هرچه سریع‌تر این بازی جذاب و خونین را تهیه کنید.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

گیم پلی جذاب و حرکات X-Ray دلنشین
Fatalityهای خونین
Babalityهای خنده‌دار
وجود آیتم‌های جانبی
روایت داستانی قوی
Krypt و نحوه آزاد شدن ارواح
طولانی بودن Challenge Tower
Stage Fatalityهای Chamber of the Flame(انحصاری PS3)
نقاط ضعف:
به دست آوردن Coin به راحت ترین شکل ممکن
طراحی بد بعضی از شخصیت‌ها
Fatality اول Shang Tsung
راحت بودن Challenge Tower

User Rating: 4.55 ( 1 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا