ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی Red Dead Redemption 1

همه ما استودیوی بازیسازی Rockstar را با عنوان معروف و پرفروش Grand Theft Auto میشناسیم ، عنوانی که میشود گفت بهترین در سبک Open World بشمار میرود . اینبار Rockstar دست به کاری متفاوت زده و GTA را به دوران غرب وحشی برده است . دورانی که شاید اکثر ما به نوعی از فیلمهای Western با آن آشنایی داریم . دنیایی که گاوچران ها در آن حرف اول و آخر را میزنند .

John Marston شخصیت اصلی شما خواهد بود که در گذشته عضو گروهی تبهکار بوده است که و داستان از جایی شروع میشود که او توسط 2 تن از افراد دولتی برای انجام ماموریتی از منطقه ای بنام Blackwater در شمال شرقی بسوی غرب فرستاده میشود .
ماموریت او دستگیری و بدام انداختن یکی از همراهان قدیمی بنام Bill Williamson میباشد که البته قبول انجام اینکار توسط John Marston طبق شرایط خاصی است که شما در روند داستان به آن پی خواهید برد . در همان ابتدای کار John Marston و Bill Williamson با یکدیگر روبرو میشوند ، اما اتفاقی رخ میدهد که باعث میشود John Marston با زندگی جدیدی روبرو شود …

همانند GTA IV داستان و شخصیت پردازی یکی از نقاط قوت بازی 1 Red Dead Redemption محسوب میشود ، داستانی طولانی و پرفراز و نشیب که با شخصیتها و دیالوگ های جذاب شما را با خود همراه می سازد .
بازی دارای شخصیت های اصلی و فرعی زیادی میباشد که در طول داستان به تدریج با آنها روبرو خواهید شد .
John Marston با اینکه قبلا عضو گروهی جنایتکار بوده ولی دارای شخصیتی مثبت ، سنگین و در عین حال پایبند به خانواده و اصول اخلاقی است .

همانطور که گفته شد سبک بازی Open World میباشد و با دنیایی وسیع روبرو هستید . بنابراین فقط پیشبرد داستان اصلی بازی هدف نیست و شما در کنار آن انتخاب ها و گزینه های بسیاری پیش رو دارید.

3 منطقه اصلی در بازی وجود دارد که هر کدام دارای چند بخش مختلف هستند . منطقه اول شامل بخش مرکزی و غرب امریکاست که شامل 4 بخش مختلف میباشد . تا اواسط داستان شما فقط به همین منطقه دسترسی دارید و سپس به سمت جنوب و مکزیک می روید ، مکزیکی که درگیر انقلاب است و به 3 بخش تقسیم میشود .
و در انتها نیز شمال شرقی امریکا که دارای 2 بخش است مقصد نهایی شما خواهد بود .

کرکتر اصلی بازی با 2 مشخصه اصلی شناخته میشود ، یکی میزان معروفیت که با عنوان Fame نمایش داده میشود و دیگری نوع معروفیت که Honor نام دارد .
درجه Fame در هر صورت و با انجام هر کاری بالا میرود و John Marston با گذشت زمان و انجام کارها و ماموریت های مختلف معروف و معروفتر میشود تا اینکه در اواخر بازی به معروفترین درجه ممکن میرسد. اما چیزی که متغیر است و به شما بستگی دارد که چگونه در بازی رفتار کنید نوع معروفیت و یا همان Honor میباشد .
درجه Honor میتواند با انجام کارهای مثبت و یا منفی به آخرین حد ممکن برسد ، که مشخص میکند John Marston به خوبی معروق است و یا به بدی !
هر دو مقیاس بالا یعنی هم Fame و هم Honor در هر مرحله ای که باشند باعث میشوند اطرافیان شما عکس العمل متفاوتی نشان دهند ، بطور مثال اگر شما شخصیت مثبتی ساخته باشید و به اندازه کافی معروف باشید افراد بسیاری از شما تقاضای کمک میکنند و شما میتوانید مشکلات آتها را برطرف کنید . البته در بعضی مواقع عده ای قصد سوء استفاده دارند که در طول بازی با آنها آشنا خواهید شد.

Gameplay در این بازی بمانند دیگر بازیهای هم سبک بسیار گسترده و متنوع است . اسب سواری و تیر اندازی اصلی ترین شاخه های Gameplay در این بازی هستند . اسب ها به 3 دسته تقسیم میشوند: اسبهای کم سرعت ، اسبهای با سرعت متوسط و اسبهای سریع که فقط به 3 اسب محدود میشود . شما برای بدست آوردن اسب چند راه پیش رو دارید ، اول اینکه این اسبها را خریداری کنید و به این ترتیب حتی اگر اسب شما در طول بازی کشته و یا دزدیده شود باز هم میتوانید آن اسب را داشته باشید . راه دوم دزدیدن اسب است ، اسبهایی که در جایی بدون حضور صاحبشان ایستاده اند را میتوانید سوار شوید و بدزدید که البته نکته ای منفی به حساب خواهد آمد و در نهایت راه سوم تنها راهی است که میتوانید اسبهای سریع را بدست آورید ، یعنی رام کردن اسب های وحشی !
یکی از آیتم های جذاب و پراستفاده ای که John Marston به همراه دارد طنابی است میتواند به کمک آن اسب های وحشی را به دام بیاندازید ، این طناب را میتوانید از بین آیتم ها با کمک دکمه LB و آنالوگ سمت راست انتخاب کنید و به مانند اسلحه با دکمه LT به سوی هدف نشانه گیری کنید و با RT پرتاب کنید تا طناب به دور گردن اسب بیفتد و اسب مورد نظر در اختیار شما قرار گیرد . البته فاصله شما باید در حدی باشد که طول طناب به هدف برسد . پس از این شما میتوانید بدون رها کردن LT به اسب نزدیک و سوار شوید ، در ابتدا اسب وحشی تلاش میکند شما را از پشت خود به زمین پرتاب کند که شما باید با استفاده از آنالوگ سمت راست تعادل خود را حفظ کنید تا زمانی که اسب آرام شود .
هر کدام از 3 اسب سریع مربوط به یکی از 3 منطقه بازی هستند و پس از بدست آوردن و رام کردن هر کدام میتوانید آنها را خریداری کنید تا برای همیشه در اختیارتان باشند .


کنترل اسب به شکل جالب و جدیدی طراحی شده ، جهت حرکت اسب با آنالوگ سمت چپ تعیین میشود و با استفاده دکمه A اسب سرعت میگیرد ، البته نه با فشردن و نگه داشتن دکمه ، بلکه با ضربه زدن ! هر چه شما سریعتر دکمه A رو بزنید اسب سریعتر حرکت میکند اما اگر توان اسب تمام شود شما را به زمین خواهد انداخت ! توان اسب بر روی صفحه و در کنار نقشه کوچک در پایین صفحه سمت چپ با هلال آبی رنگی نمایش داده میشود . که البته آیتم هایی را میتوانید در بازی خریداری کنید که در صورت لزوم توان اسب را پر میکند و میتوانید از آنها استفاده کنید ، نظیر سیب یا قرص مخصوص اسب.
از دکمه RB برای توقف اسب استفاده میشود و از Y نیز برای سوار و پیاده شدن . اگر مانعی در جلوی اسب باشد با دکمه X میتوانید پرش کنید .
اسبی که به شما تعلق دارد همیشه در اختیارتان خواهد بود ، کافی است دکمه بالای D-pad را فشار دهید تا اسب خود را با سوت زدن صدا کنید . اگر شما در منطقه ای باشید برای اسب راهی وجود داشته باشد به سرعت اسب به کنار شما می آید ولی اگر هموار نباشد باید خود را بجایی برسانید که امکان آمدن اسب وجود داشته باشد .
برای پیمودن مسیرها در بازی شما به غیر از اسب میتونید از کالسکه هایی که به عنوان تاکسی در بازی وجود دارند استفاده کنید . این کالسکه ها در جاهای مشخصی از نقشه و نزدیک مناطق مسکونی وجود دارند و شما را با پرداخت پول به هر جایی که بخواهید منتقل میکنند . مسیری که طی میشود را میتوانید با دکمه A چشم پوشی ( Skip ) کنید تا سریعتر به مقصد برسید . البته زمان در خود بازی بصورت عادی طی خواهد شد و اگر بطور مثال شما در روز از منطقه ای بسوی مکانی دور سفر کنید زمانی که به مقصد میرسید شب خواهد بود .
در بسیاری از مراحل شما همراه خواهید داشت که باید با اسب به سوی مقصدی حرکت کنید ، در این مواقع با نگه داشتن دکمه A سرعت اسب شما با همراهتان هماهنگ خواهد شد .
در مجموع اسب سواری و وجود اسبها در این بازی از نقاط قوت بشمار میرود .,

دیگر عامل اصلی در Gameplay تیراندازی و پرتاب میباشد . سلاح شما در بازی به 8 دسته تقسیم میشوند که با فشردن دکمه LB و حرکت آنالوگ سمت راست میتوانید هر دسته را انتخاب کنید . در صورتی که در دسته مورد نظر و انتخاب شده بیش از یک اسلحه وجود داشت اینبار با دکمه LB و دکمه های راست و چپ D-pad میتوانید اسلحه دلخواه در همان دسته را انتخاب کنید .

دسته اول Pistol ها و Revolver ها هستند که به 8 مدل تقسیم میشوند .
دسته دوم Rifle ها و Repeater ها هستند که به 7 مدل تقسیم میشوند .
دسته سوم Shotgun ها که به 4 مدل تقسیم میشوند .
دسته چهارم Sniper Rifle ها که به 2 مدل تقسیم میشوند .
دسته پنجم سلاح پرتابی هستند که به 3 مدل Dynamite ، Fire Bottle و چاقوهای پرتابی تقسیم میشوند .
دسته ششم چاقوی دستی ، دسته هفتم طنابی که در بالا توضیح داده شد و دسته هشتم مُشت شماست .

هر مدل از 4 دسته اول دارای مشخصه مخصوص میباشد که شامل 5 مقدار است : 1 – قدرت اسلحه 2 – میزان فاصله ای که تا هدف پوشش میدهد 3 – مقدار فاصله زمانی بین شلیک هر گلوله 4 – زمان Reload کردن اسلحه 5 – مقدار گلوله ای که در هر خشاب قرار میگیرد .
شما با توجه به این 5 مشخصه میتوانید اسلحه مورد نیاز را انتخاب کنید . همه اسلحه ها در ابتدای بازی در اختیار شما نیست و با گذشت زمان و پیشروی در بازی تعدادی را بدست میاورید و تعدادی را نیز باید خریداری کنید . تنوع سلاح با توجه به شرایط بازی قابل قبول است .

روش استفاده برای هر 8 دسته به یک شکل است . با دکمه LT هدف گیری و با RT پرتاب یا شلیک میکنید . سه نوع هدف گیری در تنظیمات بازی وجود دارد که در واقع درجه سختی بازی را نیز تعیین میکنند . Casual – Normal و Expert .
درجه Casual هدف گیری کاملا اتوماتیک است ، یعنی زمانی که شما با LT هدف گیری میکنید ، نشانه بر روی نزدیک ترین هدف قفل میشود و شما براحتی میتوانید بدون خطا شلیک کنید و با کمی حرکت آنالوگ سمت راست حتی براحتی Headshot کنید . استفاده از Casual باعث آسانی بازی میشود ، حتی در سخت ترین مراحل .
درجه Normal بیشتر به Casual نزدیک است تا Expert . با این تفاوت که در Casual هنگامی که نشانه بر روی هدف قفل میشود تا مدت زمانی طولانی به همان حالت با هدف حرکت میکند ولی در Normal فقط برای 2 ثانیه نشانه بر روی هدف قفل میماند و باعث میشود برای هدف های متحرک سریعتر عمل کنید .
و بالاخره درجه Expert هدف گیری کاملا Manual و به کمک آنالوگ سمت راست انجام میگیرد و حتی برای لحظه ای نیز بر روی هدف قفل نمیشود .

یک روش هدف گیری دیگر نیز در بازی وجود دارد که البته استفاده از آن محدودیت دارد و جزء جذابترین نکات بازی است . در کنار نقشه کوچک هلال قرمز رنگی وجود دارد که مقدار قابلیت Dead Eye را به شما نشان میدهد . Dead Eye در طول بازی کامل تر میشود . با هدف گیری فشردن دکمه RS شما میتوانید از قابلیت Dead Eye استفاده کنید .
در ابتدای بازی فقط به حالت صحنه آهسته میروید و تا زمانی که مقدار Dead Eye تمام نشود میتوانید در این حالت بمانید و به سوی هدف شلیک کنید .
سپس بعد از چند مرحله علاوه بر حالت آهسته بر روی هر قسمت از بدن هدف که بروید بطور خودکار علامت زده میشود و پس شلیک با سرعت بسیار زیاد به تمام قسمتهای علامت خورده گلوله اصابت میکند . در اواخر بازی هم علامت زدن کاملا بدست خود شما و با دکمه RB انجام میگیرد و در نتیجه دقت بسیار بیشتر میشود .
به مانند توان اسب آیتم هایی نیز برای پر کردن Dead Eye وجود دارد ، نظیر روغن مار و نوعی تنباکو .
در سیستم تیر اندازی و مبارزه ای این بازی نیز هیچ مشکلی دیده نمیشود و برای این سبک بازی بسیار راضی کننده بنظر میرسد .
یکی از نکات منفی این بازی کنترل شخصیت اصلی در هنگام راه رفتن و کاور گیری است ، حرکت کرکتر شما بسیار آرام است و زمانی که بخواهید سریعتر حرکت کنید باید دکمه A را خیلی سریع بزنید ( بمانند حرکت اسب ) ، کاور گیری هم به شکلی است که شما اگر نزدیک مکانی مناسب برای کاور باشید با زدن دکمه RB به کاور میروید . زمانی که شما در یک نبرد نیاز به سرعت و تعویض کاور دارید در کل کنترل برای شما مقداری آزار دهنده خواهد بود ، هر چند که با گذشت زمان کمی عادت میکنید ، ولی میتوانست بهتر از این باشد .

گستردگی و آزادی عمل شما در این بازی بسیار زیاد است ، مطمئنا پرداختن به تمامی جزئیات و قابلیت های بازی در اینجا میسر نیست ، اما سعی میکنیم بصورت کلی به همه آنها اشاره ای داشته باشیم.

غیر از مراحل اصلی بازی شما در طول بازی با افرادی آشنا میشوید که در نقشه با علامت ? نمایش داده میشوند . در بازی با نام Strangers شناخته میشوند و شما اگر بخواهید میتوانید به آنها کمک کنید و در قبالش میزان Fame و Honor شما بالا میرود ، غیر از این در بعضی مواقع پاداشهای مادی نیز به شما تعلق میگیرد .
غیر از Stranger ها افرادی بصورت تصادفی نیز در طول بازی با دایره آبی رنگ دیده میشوند که از شما کمک میخواهند ، معمولا یا اسبشان دزدیده شده ، یا اموالشان ، یا بدنیال نجات خانواده هستند ، و یا شما را به رقابت و یا دوئل دعوت میکنند ، و موارد دیگر ، که البته بعضی نیز قصد سوء استفاده و دزدیدن اسب و اموال شما را دارند .
Stranger ها در کل بازی 19 تا هستند که هر کدام ممکن است چند بار دیده شوند ، ولی افراد تصادفی تعداشان نا محدود است .

یکی دیگر از کارهایی که شما میتوانید در بازی انجام دهید بدام انداختن و نابود کردن خلافکارهای شناخته شده است که در طول بازی و در مناطق مختلف عکسهای آنها بعنوان Wanted بر روی دیوار چسبیده شده و در نقشه با علامت اسکلت نمایان است . در کل 40 نفر در بازی وجود دارند که شما میتوانید دستگیر کنید . زمانی که به محل این افراد میروید ابتدا باید یاران او را بکشید و سپس خود شخص مورد نظر را بوسیله طناب دستگیر کرده و به نزدیک ترین ایستگاه پلیس ببرید . البته میتوانید شخص را بکشید ولی مبلغی که برای زنده تحویل دادن به شما تعلق میگیرد 2 برابر است . البته در طول راه برپشت نیز افراد آن شخص به دنبال شما می ایند که باید با آنها مقابله کنید .

2 شغل در بازی وجود دارد که میتوانید کسب درآمد کنید ، یکی دیدبانی در شب و دیگری رام کردن اسب های وحشی . برای دیدبانی در شب شما باید بدنبال سگ نگهبان منطقه حرکت کنید و با خلافکاران مقابله کنید . در مورد رام کردن اسبهای وحشی هم در بالا توضیح داده شد .

مینی گیم هایی در بازی هستند که شما از طریق برنده شدن در آنها میتوانید پول بدست بیاورید . بازیهای Poker – Blackjack – مچ انداختن – پرتاب نعل اسب و Liar’s Dice . مینی گیم ها همگی جذاب هستند و گاهی ممکن است شما چندین ساعت مشغول هر کدام باشید .

یکی دیگر از راه های کسب درآمد که شاید از ارکان اصلی Gameplay نیز باشد شکار حیوانات است ! حدود 30 گونه مختلف از حیوانات اهلی و وحشی در بازی وجود دارند که شما میتوانید در مناطق مختلف شکار کنید . از انواع پرندگان گرفته تا پلنگ و خرس . تعدادی از آنها به سوی شما حمله میکنند و اگر بسرعت آنها را نکشید شما را خواهند کشت . پس از شکار حیوانات میتوانید پوست آنها را جدا کنید و اعضای مفید آنها را نیز از بدنشان خارج کنید و سپس در فروشگاه های بازی بفروشید .

همچنین گیاهان مفیدی نیز در مناطق مختلف وجود دارند و آنها رو نیز میتوانید جمع آوری کرده و در فروشگاه بفروش برسانید .

موارد بالا کلیات اصلی بود که در بازی وجود دارند و ممکن است تعدادی نیز از قلم افتاده باشند !

Red Dead Redemption از لحاظ گرافیکی برای یک بازی Open World بسیار عالی عمل کرده . موتور بازی همان موتوری است که در ساخت GTA IV استفاده شده ولی نسبت به GTA IV پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته . گردش شبانه روز و شرایط آب و هوایی در این بازی به زیبایی جلب توجه میکند . جزئیات و Texture ها به نسبت خیلی خوب هستند . انیمشن های روان و زیبایی را در بازی شاهد هستیم ، طراحی اسب ها فوق العاده ست همینطور انیمیشن های مربوط به حرکت اسبها .
بازی در نسخه 360 با رزولوشن استاندارد HD یعنی 720p اجرا میشود اما در نسخه PS3 رزولوشن بازی 640p میباشد و از این لحاظ نسخه 360 شفاف تر بنظر میرسد . از نظر Aliasing مشکلی در هیچ کدام از 2 نسخه دیده نمیشود و تقریبا یکسان هستند .
فریم ریت بازی نیز 30 fps میباشد که البته گاهی با کمی افت فریم روبرو خواهید شد . Screen Tearing نیز در هیچ کدام از 2 نسخه وجود ندارد .
مشکل به یکباره نمایان شدن آبجکت های مختلف و Texture ها بمانند همه بازیهای Open World در بازی دیده میشود که این مسئله نیز در نسخه PS3 کمی بیشتر اتفاق میفتد .
اصلی ترین مشکل RDR وجود باگ های عجیب در بازی است . از جمله معلق ماندن بر روی هوا و یا ناپدید شدن دشمنی که دست و پایش را با طناب بسته اید !
در مجموع گرافیک بصری RDR را میتوان به عنوان بهترین گرافیک در بین بازیهای Open World معرفی کرد .

از لحاظ صدا و موسیقی نیز این بازی رتبه بالایی دارد ، صداگذاری برای شخصیت ها بسیارعالی انجام شده و با شخصیت آنها هماهنگ است . صداهای محیط و حیوانات ، شلیک گلوله ، بارش باران ، رعد و برق ، صدای سُم اسب بر روی سطوح مختلف و … همه و همه بدون نقص و به بهترین شکل انجام شده اند . موسیقی بازی نیز بسیار زیبا و متناسب با جو بازی است .

اگر از دنیای وسیع و گسترده Red Dead Redemption در بخش Single Player بعد از 50 – 60 ساعت خسته شدید ، دنیای وسیع دیگری در بخش Multiplayer پیش روی شماست . نکته جالب در مورد Multiplayer این بازی بخش Free Roam است . شما در این بخش همان محیط گسترده بازی را در اختیار دارید و میتوانید با دوستانتان هر کاری که دلتان خواست در این محیط بزرگ انجام دهید ، از جمله اینکه به کمک هم به پاکسازی Gang Hideout ها ( محل استقرار گروه های تبهکاری ) در مناطق مختلف بروید و یا اینکه خودتان کارهای خلاف انجام دهید و در مقابل پلیس بایستید !
علاوه بر Free Roam تقریبا همه گزینه هایی که در بازیهای Multiplayer وجود دارد دراین بازی نیز موجود است ، از جمله Deathmatch ، Team Deathmatch ، Capture and Hold و … نکته جالب دیگر اینکه در ابتدای هر بازی یک دوئل تیمی را باید انجام دهید که بسیار جذاب است !
زمانی که شما به تازگی وارد بخش Multiplayer میشوید دارای امکانات بسیار کمی هستید ، بطور مثال بجای اسب باید الاق سوار شوید و سلاح شما نیز بسیار ضعیف است ! با گذشت زمان و بالا رفتن Rank ، آیتم های جدیدی برای شما باز میشود و قویتر خواهید شد . 50 Rank در بازی وجود دارد که هر Rank جوایز مخصوص به خود را دارد .
بخش Multiplayer نیز دارای موارد زیادی است که برای پرداختن به تک تک جزییات آن وقت نیست و در مجموع ممکن است برای افرادی که به ّمالتی پلیرهای First Person Shooter دل بسته اند خیلی خوشایند نباشد اما برای افرادی که به Multiplayer های با تنوع بیشتر و مفرح تر علاقه دارند ، RDR عالی بنظر میرسد .,در نهایت باید بگویم که بازیهایی نظیر Red Dead Redemption و یا Grand Theft Auto بقدری بزرگ و وسیع هستند که ارزش بمراتب بیشتر از یک بازی را دارند ، بازیهایی که برای ساخت آنها 1 یا 2 سال کافی نیست ، بلکه سازندگان بیش از 4 سال زحمت میکشند تا بازی ای تولید کنند که چندین بازی دیگر در دل خود جای میدهد !
Red Dead Redemption با اینکه کاملا بی عیب نبود اما بقدری نکات مثبت و فوقالعاده داشت که شخصا حرفی جز ستایش این بازی ندارم . اگر موفق به اتمام این بازی نشده‌اید راهنمای بازی Red Dead Redemption 1 را مطالعه کنید.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
داستان و شخصیت پردازی قوی
تنوع بی نظیر Gameplay
طولانی بودن هر 2 بخش تکنفره و چندنفره
اسب سواری
شکار حیوانات
قابلیت Dead Eye
موسیقی و صداگذاری عالی
نقاط ضعف:
کنترل پیاده و در هنگام نبرد
باگهای نامتعارف

User Rating: 4.71 ( 5 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا