بررسیپلی استیشن 4

سقوط یک سبک

بنا به شیوه‌ای که مدتی است شاهد آن هستیم بسیاری از عناوین متوسط و خوب کنسول‌های نسل قبل، با ارتقاء گرافیکی در حال عرضه بر روی کنسول‌های نسل جدید هستند. با این همه، عنوان Encore نیز ظاهرا خود را در میان این جمع قرار داده است.
گرافیک و فریم ریت بازی بنا به ادعای سازنده بهبود پیدا کرده اما آن چیزی که درنهایت به دوستداران بازی ارائه شده چیزی جز یک عنوان کم‌ارزش و بی‌کیفیت نیست.
ریمستر شدن این بازی تقریبا یک عقب‌گرد به تمام معنا برای گروه سازنده است؛ انیمیشن‌ها، طراحی محیط و حتی فریم‌ریت شما را بیشتر یاد بازی‌های PS2 می‌اندازد، تا یک عنوان جدید، و حتی با تجربه کردن این عنوان آرزو می‌کنید ای‌کاش این بازی اصلا پا به این نسل نمی‌گذاشت.
اساس ساخت Supercross افزایش مسیرها و مسابقات نسبت به نسخه‌یMX vs ATV Alive بود اما با بازی کردن نسخه Encore قطعا خاطرات خوبی که بعضا از عناوین قبلی داشته‌اید نیز از یادتان خواهد رفت.

ممکن است بگویید Supercross که برای نسل قبلی نیز منتشر شده بود آن‌چنان آش دهنسوزی نبود، که البته این جمله تا حدودی صادق است، اما زمانی که یک بازی برچسب ریمستر شدن می‌خورد حداقل انتظار می‌رود که در موارد بهبود یافته شاهد ایرادات چشمگیر نباشیم.
ابتدا به سراغ ظاهر اولیه بازی برویم. منوها بسیار ابتدایی و بدون توضیحات لازم طراحی شده‌اند و هیچ حسی خاصی را برای بازیکن ایجاد نمی‌کند.
بعد از انتخاب نوع موتور و مسابقه که گنگ و نامفهوم است! می‌رسیم به شروع بازی. در اولین نگاه می‌بینید که سیستم فیزیک، زمین خوردن‌ها و حرکات کاراکترها فوق‌العاده مصنوعی طراحی شده‌اند. تنها نکته مثبت در این بخش حرکت و تکان خوردن لباس موتورسوار در حین سرعت گرفتن است!
علاوه بر اینکه جزئیات کاراکتر و موتور خوب کار نشده محیط‌ها، مسیر و حتی استادیوم‌های موجود، بی‌اندازه خشک و بی‌کیفیت هستند. بااینکه ما شاهد ۶۰ ورزشگاه و ۲ پیست باز برای بازی هستیم اما خبری از ریزه‌کاری متداول نیستیم. ظاهرا رزولوشن بازی1080p است اما چون از بافت‌ها و تکستچرهای خوب خبری نیست این موضوع باعث آشکار شدن کاستی‌ها و ایرادات گرافیکی بازی شده است. فریم ریت بازی نیز در پاره‌ای از مواقع دچار افت شده و یک چارچوب ثابت را دنبال نمی‌کند.

با آنکه این بازی یک عنوان آرکید است اما حتی در حد عناوین مشابه و قبلی خود نیز ظاهر نشده است. شما با شروع بازی هیچ حسی از موتورسواری بر روی خاک و گل را احساس نمی‌کنید. برخوردهای ما‌بین شما و دیگران بسیار مضحک بوده و فقط شاهد بالا و پایین پریدن‌های آبکی خود و سایر رقبا هستید. جالب اینجاست که در این بخش هیچ قسمت آموزشی و درستی نیز بابت انجام یک پرش صحیح یا مثلا حرکت نمایشی وجود ندارد و شما می‌بایست با جهت دادن‌های شانسی و رندوم به آنالوگ دسته، یک حرکت آکروباتیک انجام دهید.
کنترل بازی نیز از موارد نامتوازن و غیرعادی بازی است. قرارگیری دکمه‌ها یا به‌اصطلاح Mapping، کاملا خارج از قاعده اکثر بازی‌های ریسینگ است و عادت کردن به آن نیازمند صرف زمان زیادی است.
هوش مصنوعی بازی نیز اصلا چنگی به دل نمی‌زند، چراکه باوجود نبود بخش تمرینی حتی در آسان‌ترین درجه‌ی نیز نمی‌توانید نفرات اول را به‌راحتی پشت سر بگذارید.
بخش چندنفره‌ی بازی نیز اصلا جذابیتی ندارد و کشش لازم برای یک مسابقه‌ی رقابتی را ایجاد نمی‌کند.

صداگذاری هم عملا حرفی برای گفتن ندارد و اکثر موتورها باآنکه مدل‌های مختلفی دارند اما صدای یکسانی تولید می‌کنند. تنها بخش مثبت بازی آهنگ‌های منو و مسابقات بازی است که آن‌هم اگر تغییری در میزان صدای پیش‌فرض بازی ندهید و صدای موتور و محیط را کم نکنید، عملا بهره‌ای از آن نخواهید برد!
بااینکه بازی‌های متعددی همه‌ساله و بعضا کم‌ارزش روانه‌ی بازار می‌شوند، سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا عنوانی که در نسخه‌ی نسل قبلی خود نیز توفیقی کسب نکرده فقط با تگ ریمستر، مجددا منتشر می‌شود؟
این اتفاق قطعا جز خراب کردن نام این بازی هیچ دستاورد دیگری حداقل برای طرفداران نداشته است.
بنابراین اگر شما به دنبال تجربه‌ی هیجان‌انگیز یک بازی موتورسواری در خاک و گل هستید، بهتر است فکر خریدن این بازی را از ذهن خود خارج کنید، چراکه این عنوان اصلا ارزش پولی را که بابتش می‌پردازید را نخواهد داشت.,

نقد و بررسی بازی MX vs ATV : سبک Racing از قدیم‌الایام یکی از پرطرفدارترین ژانرها در میان بازی‌های کامپیوتری بوده، اما چیزی که بیشتر اوقات از این سبک محبوب می‌بینیم، عموما مسابقات اتومبیل‌رانی است. حقیقت این است که مسابقات موتورسواری در کلاس‌های Moto GP یا موتور کراس و ATV نیز در این دسته قرار می‌گیرند.
اگرچه در گذشته طرفداران این سبک به‌مراتب بیشتر از امروز بوده‌اند اما سازندگان نیز اشتیاق کمتری به ساخت چنین عناوینی از خود نشان می‌دهند و همین موضوع باعث شده عملا این دسته از بازی‌های کامپیوتری آرام‌آرام به دست فراموشی سپرده شوند.
استودیو قدیمیRainbow  درواقع تنها تیمی است که بر روی این سبک از ریسینگ، سال‌ها مشغول به کار بوده و تقریبا هرسال یک عنوان از این ژانر را برای PC یا کنسول‌ها عرضه کرده است.
آخرین ساخته‌ی این گروه MX vs ATV Supercross Encore، ریمستر شده‌ی عنوان Supercross است که برای کامپیوترهای خانگی و کنسول‌های نسل قبل عرضه شد. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی این عنوان خواهیم پرداخت.

* این نقد به واسطه نسخه ارسالی توسط سازنده تهیه شده است.

مجموع امتیاز - 3

3

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
موسیقی مناسب
نقاط ضعف:
گرافیک تکنیکی ضعیف
افت فریم
فیزیک بد موتورها و محیط
کنترل نامتوازن
نبود بخش تمرینی

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا