بررسیکامپیوتر

بررسی بازی Mafia 2 – نسخه PC

همه چیز خیلی آرام شروع می شود. داستان بازی حول فردی با نام ویتو اسکالتا شکل می گیرد. ویتو و خانواده اش در دوران کودکی او از سیسیلِ ایتالیا به آمریکا مهاجرت می کنند. به خاطر وضع نابسامانِ خانواده ی ویتو، او و دوستش جو تصمیم به دزدی از مغازه های مختلف می گیرند. ویتو در طی یکی از همین دزدی ها دستگیر میشود و متاسفانه دستگیری او با شروع جنگ جهانی دوم مصادف است. او به عنوان سرباز و مترجم به جنگ اعزام شد و پس از پایان جنگ جهانی، ویتو دوباره به دوستش جو (که هم اکنون در یکی از گروهک های مافیائی فعالیت میکند) ملحق می شود. ,در بخش داستان، ابتدای کار Mafia 2 عنوانی جالب به نظر می رسد. ولی وقتی جلوتر میرویم سیر داستانی بازی سریعتر شده و تاثیر این سرعت روی کاراکتر ها چیزی جز ضعیف شدن داستان بازی نیست. پایان نه چندان کامل و چپتر های نسبتا کوتاه، ارزش نسخه ی دوم را پائینتر می آورند. بخش کوچکی از داستان از زبان خود ویتو روایت می شود که حس خاصی را به بازیکن القا خواهد کرد.

شخصیت پردازی در بازی عالی صورت گرفته و نقصی در این زمینه دیده نمی شود. ویتو، دوستانش و بالادستانشان به خوبی طراحی شده و حس عنوان “Mafia” را به بازیکن القا میکنند. داستان بازی، بین دو بازه ی زمانی مختلف رخ می دهد که نویسنده به خوبی تفاوت نسل ها را به رخ بازیکن کشیده است. بطور کلی ارتباط بین داستان و شخصیت پردازی خوب کار شده و تا اواسط بازی عکس العمل کاراکتر ها در مواجه با اتفاقات مختلف با داستان بازی هماهنگ به نظر میرسد. در روند داستانی بازی شاهد تقلید های نا متعارفی خواهیم بود؛ طوری که داستان Mafia 2 را میتوان تقلیدی از فیلمهای بزرگ تاریخ سینما مانند پدرخوانده یا حتی رستگاری شاوشانک نامید! با پیشروی هرچه بیشتر در داستان شاهد ضعف های کوچک و بزرگ آن خواهید شد که نمیتوان به سادگی از آنها گذشت. در انتها داستان Mafia 2 را میتوان “خوب” ولی ضعیف نسبت به نسخه ی اول ارزیابی کرد.,تجربه ی گیم پلی عنوانی مانند مافیا همیشه منحصر بفرد و خاص بوده است. نکات ریز رعایت شده در بازی برای بازیکن جالب خواهند بود. مانند قابلیت تعویض پلاک اتومبیل ها یا توانائی بنزین زدن در پمپ بنزین. در نگاه اول با یک اکشن کامل روبرو هستیم. ولی سازنده ی بازی، کم کم مخفی کاری را به بازی اضافه می کند و برای به اتمام رساندن بعضی مراحل باید مواظب همه ی حرکات باشیم. بطور کلی گیم پلی Mafia دو به سه بخش تیر اندازی، مخفی کاری و رانندگی خلاصه می شود و خلاقیت بزرگی در آن صورت نگرفته است.

بطور کلی گیم پلی مافیا را میتوان ترکیبی از عناوین مختلف نامید. در بخش تیراندازی شاهد مشکلات بزرگی خواهیم بود. اسلحه های موجود در بازی از نظر تعداد کم هستند ولی تجربه ای منحصر بفرد را برایتان رقم خواهند زد. کاور گیری بسیار آسان بوده و Mafia 2 در این زمینه هم خوب عمل کرده است. یکی از مشکلات این بخش عدم توانائی تیراندازی از پشت کاور می باشد. شما برای تیراندازی از پشت کاور حتما باید بلند شوید که در اینصورت در دید دشمن قرار خواهید گرفت. عمده ترین مشکل بازی در این زمینه، عدم وجود قابلیت تیراندازی از درون اتومبیل می باشد. شما نمی توانید از داخل خودرو تیراندازی کنید ولی اگر کس دیگری در خودرویتان باشد این توانائی را خواهد داشت. اضافه کردن این قابلیت به بازی بعد از چندین سال، کار سختی به نظر نمیرسید. در کل بخش تیراندازی در سطح متوسطی قرار دارد و مافیا می توانست در این زمینه بهتر ظاهر شود. مبارزه های تن به تن نیز بخش کوچکی از گیم پلی را تشکیل خواهند داد که با چند کلید ساده و حرکت کاراکتر امکان پذیر هستند. Melee Attack ها هم پس از مدتی تکراری و خسته کننده شده و کاربرد آنها، کمرنگ تر می شود. تا جائی که برخی مراحل بازی فقط و فقط از مبارزات تن به تن تشکیل شده و باید با Melee Attack های تکراری دشمنانتان را از پا در بیاورید. قسمت مخفی کاری بازی در ابتدا جالب به نظر میرسد ولی رفته رفته با روند یک شکل و تکراری، خسته کننده خواهد بود. همان روش های همیشگی برای خفه کردن دشمنان که بار ها و بارها در مراحل مختلف تکرار می شوند. و اما بخش عمده ای از بازی را رانندگی تشکیل می دهد. با توجه به سیر داستانی بازی که در دو بازه ی زمانی متفاوت رخ می دهد، سازندگان زحمت زیادی برای طراحی اتومبیل ها کشیده اند. در دو دوره ی زمانی مختلف شاهد ماشین های کاملا متفاوت خواهیم بود.

برای رانندگی دو حالت شبیه ساز و معمولی در نظر گرفته شده که با انتخاب شبیه ساز، شاهد رانندگی های طبیعی تر و جالب تری هستیم. اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود. روند تکراری رانندگی که بیش از یک سومِ کل بازی را تشکیل میدهد، بعد از مدتی خسته کننده خواهد شد. تا جائی که بازیکن تصور میکند چیزی بیشتر از یک راننده نیست!,در زمینه ی گرافیک به لطف تکنولوژی قدرتمند PhysX در نسخه ی PC ، شاهد پیشرفت ها و تفاوت های چشمگیری با دیگر نسخه های Mafia 2 هستیم. در نگاه اول همه چیز خوب به نظر می رسد. انفجار ها عالی کار شده اند و افکت خون بسیار طبیعی از بدن شما و دشمنان بیرون می ریزد. دود ها هم خوب کار شده اند و حجم آنها به خوبی قابل درک است. فیزیک فوق العاده محیط و جزئیات بسیار بالای اتومبیل ها تجربه ای ناب را برایتان رقم خواهند زد. ولی مانند همه ی فاکتور های بازی، وقتی نزدیکتر می رویم شاهد مشکلات نه چند کوچکی هستیم که از ارزش بازی می کاهند. حرکات لب کاراکتر ها خوب کار نشده و در مقایسه با بازیهای روز، مانند عناوین نسل قبل به نظر می رسد. همچنین چهره ی بعضی کاراکتر بسیار بی روح کار شده که با توجه به مدت طولانی ساخت بازی، انتظار بیش از این را داشتیم. تخریب پذیری خودرو ها هم در سطح نسبتا پائینی قرار دارد و اتومبیل ها، بصورت اسکریپت شده تخریب می شوند که در مقایسه با عناوین Open World دیگر مانند GTA IV یک ضعف بزرگ تلقی میشود.

نکته ی قابل توجه دیگر انیمیشن های تکراری و نه چندان جالب بازیست. برای بالارفتن از پله ها هم انیمیشنی در نظر گرفته نشده که با توجه به زمان طولانی ساخت بازی، انتظار بیش از این را داشتیم. طراحی Empire City به خوبی صورت گرفته و ما شاهد مکان های مختلف زیادی در نقشه هستیم. ولی باز هم در مقایسه با شهر بزرگی مانند Liberty City حرفی برای گفتن نیست. با این حال تمامی مناطق بازی خوب کار شده و از جزئیات خوبی برخوردارند. آب و دریاچه در بازی بسیار زیبا کار شده است و خانه و لوکیشن های موجود در Mafia دو از جزئیات بسیار خوبی برخوردارند. برای اینکه بدون افت فریم روی High بازی کنید احتیاج به یک سیستم بسیار قدرتمند خواهید داشت. در انتها باید گفت با وجود قابلیت های باورنکردنی تکنولوژی PhysX در نسخه ی PC اشکالات کوچکی در این بخش دیده شده که سطح گرافیکی بازی را کمی پائین می آورد ولی در مقایسه با نسخه های کنسولی، یک سر و گردن بالاتر به نظر می رسد.,صداگذاری بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و کاراکتر های مختلف با لهجه ی ایتالیائی بسیار عالی در عین حال قابل فهم صداگذاری شده اند. صدای اتومبیل ها، سنگفرش خیابان و پیاده رو ها همگی عالی کار شده و حس دهه ی 40 و 50 را بخوبی به بازیکن القا میکند. در زمینه ی موسیقی هم Mafia 2 عنوانی کامل به نظر میرسد و به جز کم تعداد بودن رادیو های بازی اشکالی در این زمینه دیده نمیشود. موسیقی Pause Menu هم عالی کار شده است.

در نهایت باید گفت Mafia 2 عنوانیست که در آن ” در نگاه اول همه چیز خوب به نظر میرسد”! ولی وقتی جلوتر میرویم با مشکلات غیر قابل گذشتی روبرو میشویم که ارزش کار 2K Czech را تا حد بسیار زیادی پائین می آورد که با توجه به مدت زمان طولانی ساخت بازی، به هیچ عنوان قابل گذشت نیست. Mafia 2 عنوانی نبود که طرفداران از انتشار نسخه ی اول بازی منتظر آن باشند و نتوانست آنطور که باید، ظاهر شود. ولی اگر از طرفداران فیلم های گنگِستری و مافیایی هستید Mafia 2 مدت کوتاهی شما را سرگرم خواهد کرد.

برای انجام ماموریت ها در بازی، باید به سمت علامت مشخص شده روی رادار حرکت کنید. پس از انجام ماموریت مورد نظر به خانه بازگشته و با خوابیدن روی تخت خواب، بازی را سیو کرده و به فصل بعدی بروید. این روند، پس از مدتی تکراری شده و خسته کننده به نظر میرسد. روند تکراری و ماموریت های پشت سر هم تا انتهای بازی ادامه خواهند داشت تا جائی که ارزش تکرار بازی را نصف کرده و به یکی از بزرگترین اشکالات آن تبدیل میشوند در طی انجام ماموریت و رانندگی با کوچکترین خلافی پلیس به دنبالتان می آید. اگر با سرعت بالا رانندگی کرده یا با اتومبیل های دیگر تصادف کنید، جریمه خواهید شد. اگر حین دزدیدن اتومبیل دیده شوید، دستور دستگیری شما صادر می شود که با پرداخت رشوه، میتوانید از دست پلیس ها خلاص شوید. در صورت تیر اندازی به سوی مردم دستور حمله با سلاح های سبک داده می شود که تنها با تعویض لباس یا پلاک خودرو می توانید از آن راحت شوید و اگر به سمت پلیس شلیک کنید، دستور حمله با سلاح سنگین داده می شود و مانند حالت قبلی، با تعویض لباس و پلاک خودرو میتوانید از شر پلیس راحت شوید. پلیس ها در Mafia از هوش بسیار معمولی ای برخوردارند و در کل، هوش مصنوعی دشمنان در بازی در سطح متوسطی قرار دارد. رانندگی پلیس ها افتضاح است و با وجود یک مانع کوچک کله پا میشوند! تنها فرق درجه سختی های مختلف در بازی، مدت زمان پر شدن جان شماست. در بازی مکان های زیادی برای انجام کارهای مختلف وجود دارند. برای پر شدن نوار سلامتی میتوانید به رستوران یا بار بروید و با خوردن و نوشیدن جان خود را پر کنید. برای تعمیر اتومبیل یا ارتقای آن باید به تعمیرگاه بروید. در تعمیرگاه قابلیت تعویض پلاک خودرو هم وجود دارد و شما می توانید پلاک اتومبیلتان را به دلخواه تغییر دهید. همچنین میتوانید اتوموبیلتان را آپگرید کنید تا با سرعت بیشتری در شهر برانید. قابلیت تعویض رینگ و رنگ ماشین هم در نظر گرفته شده که در جای خود قابل تحسین است. برای تمیز کردن خودروی کثیفتان، باید به کارواش بروید. همچنین برای خرید لباس و اسلحه باید به مغازه های لباس فروشی و اسلحه فروشی رفته و جنس مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای دزدی از هر یک از این مکان ها کافیست ابتدا صاحب مغازه را کشته و سپس دخل او را خالی کنید! با توجه به اینکه بازی از نقشه ی بزرگی برخوردار نیست، تعداد لوکیشن های کلیدی زیاد نیستند. بزرگترین اشکال از دید بسیاری از طرفداران و منتقدان میزان آزادی عمل بازیکن در بازی می باشد. Mafia 2 عنوانیست که نمی توان آن را یکOpen World کامل نامید. ماموریت ها پشت سرهم به شما داده می شوند و فرصتی برای انتخاب نیست. به عبارتی روند خطی داستان دنبال می شود و در این بین، محیط Empire City نقش یک واسطه را ایفا می کند. از این حیث، دست شما در بازی آزاد نیست و سبک Mafia 2 را نمی توان Open World کامل نامید. بطور کلی گیم پلی بازی یک روند خطی و تکراری را دنبال می کند و در نهایت می توان آن را “قابل قبول” نامید.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
امکانات منحصر بفرد
فیزیک عالی بازی
گرافیک هنری زیبا
شخصیت پردازی فوق العاده
نقاط ضعف:
رانندگی خسته کننده
گیم پلی تکراری
پایان نسبتا ضعیف

User Rating: 5 ( 1 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا