ایکس باکس 360بررسی

ارباب لگوها

تا به حال استودیو TT با استفاده از فیلم‌ها و دنیاهای محبوب سینمای‌ هالیوود، دست به خلق آثاری لگویی زده است که این عناوین نه تنها توانسته‌اند خردسالان را جذب کنند، بلکه در مواقعی حتی تعریف و تمجید بزرگسالان را نیز به همراه داشته‌اند. از جنگ ستارگان گرفته تا دزدان دریایی کارائیب و دنیای شخصیت‌های DC تا مدرسه جادوگری جی.کی.رولینگ، همگی توانسته‌اند با دنیای لگویی ساخته شده توسط TT تلفیق شوند و انصافا هر کدام از بازی‌ها در زمان خود بهترین بودند. ولی این بار شاهد عنوانی جدید از سری بازی‌هایی لگو هستیم و باید دید آیا این عنوان هم توانسته به مانند برادران بزرگتر از خود عمل کند یا خیر.

TT با استفاده از یکی از بهترین فیلم‌های چندگانه اخیر‌ هالیوود یعنی سه گانه ارباب حلقه‌ها، توانسته عنوانی را بسازد که الحق لایق تمجید و تعریف است. داستان بازی همانند فیلم در مورد حلقه شیطانی سارون و رسیدن آن به یک‌هابیت جوان به نام فرودو است که بعد از رخ دادن حوادثی، وی ماموریت می‌یابد تا این حلقه را که می‌تواند قدرت بسیار زیادی به صاحبش دهد و باعث نابود شدن دنیا شود را به کوه نابودی برده و آن را نابود کند. البته وی در این راه تنها نیست و جمعی از بهترین افراد خطه میانی او را در این سفر پر مخاطره همراهی می‌کند. داستان بازی تماما بر اساس اتفاقاتی است که در فیلم رخ داده است ولی برخلاف لگو هری پاتر که بعضی مواقع اصطلاحا به جاده خاکی می‌زد، بازیکن را در تمام صحنه‌های فیلم قرار می‌دهد. این موضوع با مهارت تمام توسط طراحان TT انجام گرفته است و می‌توان در بعضی از سکانس‌ها حتی با وجود جو کودکانه بازی، استرس و هیجان موجود در گیم پلی را احساس کرد. گیم پلی بازی به مانند بقیه بازی‌های سری لگو، ترکیبی از ماجراجویی و مبارزات است که به شکل بسیار زیبایی با محیط شاد و رنگارنگ (و در بعضی مواقع سیاه) بازی همخوانی کاملی دارد. در این نسخه بازیکن آزادی کامل دارد تا بین ماموریت‌های اصلی بازی و تعداد بسیار زیادی ماموریت فرعی انتخاب داشته باشد و این انتخاب‌ها به مانند بیشتر بازی‌های سبک ماجراجویی، توسط نقشه بازی انجام می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب مکان‌های مختلف شروع به حل معماهای پلتفرمر گونه بازی کنید. البته حل کردن یا بهتر است بگوییم رد کردن این معماها نیاز به فسفر سوزاندن زیادی ندارد و بیشتر این معماها برای سنین بالای 7 سال طراحی شده است. یکی از نکات مثبت سری بازی‌های لگو، طراحی مراحل برای چند بار بازی کردن آن‌ها است؛ به طوری که برای کامل کردن بازی باید هر مرحله را چند بار انجام داد تا بتوان تمام معماها و قسمت‌های مخفی را پیدا کرد. این قسمت به لطف وجود کاراکترهای بی‌شمار این نسخه بهتر از بقیه بازی‌های این سری طراحی شده است. مثلا برای حل کردن یک معما در اوایل بازی شما نیاز به تیر و کمان لگولاس دارید در حالی که این شخصیت تا اواسط بازی قابل استفاده نخواهد بود یا فقط تبر گیملی قابلیت شکستن سنگ‌ها را دارد و تا زمانی که شخصیت وی را آزاد نکنید، نمی‌توانید معماهای دهکده شایر را به طور کامل حل کنید.

همانطور که گفته شد، داستان بازی دقیقا داستانی است که در سه گانه ارباب حلقه‌ها روایت شده است و این داستان‌ها نیز در بازی از طریق دموهایی از پیش رندر شده پخش می‌شود. به شما اطمینان می‌دهیم اگر از فیلم اصلی لذت برده اید، قطعا از دیدن ورژن لگویی ارباب حلقه‌ها نیز لذت دو چندانی خواهید برد. البته در دیدن این صحنه‌ها دقت زیادی داشته باشید چون TT سورپرایزهای مختلفی را در این دموها گنجانده است و قبل از اینکه متوجه شوید، ممکن است از شدت خنده نتوانید خودتان رو کنترل کنید. دیدن نسخه لگویی کاراکترهای بازی وقتی جذاب می‌شود که متوجه می‌شوید طراحان این نسخه با دقت بسیار زیادی هر کاراکتر را طراحی کرده‌اند و حتی کوچکترین ویژگی‌های کاراکترها از قلم نیانداخته‌اند. شاید از خود بپرسید که این ویژگی‌ها چه چیزهایی می‌تواند باشد. به عنوان مثال پیشتر دیدیم که در LEGO Harry Potter حتی سازندگان زخم روی پیشانی هری را فراموش نکرده بودند و این زخم بر روی صورت لگویی وی مشاهده می‌شد ولی در این نسخه طراحان بازی پای خود را فراتر از این گذارده‌اند. مثلا اگر به پای‌هابیت‌ها دقت کنید متوجه خواهید شد که پای آن‌ها نسبت به کاراکترهای دیگر بزرگتر و پهن تر است (همانگونه که در فیلم طراحی شده بودند!) و یا با برخورد با نژاد الف‌ها متوجه گوش‌های دراز آن‌ها خواهید شد. به نظر می‌رسد تولید کنندگان این نسخه از بخش صدای LEGO Batman 2 بسیار راضی بوده‌اند و این تجربه موفق را دوباره در این نسخه تکرار کرده‌اند و می‌توان به دوبله قوی و آهنگ سازی بسیار زیبای این عنوان را که اکثر آن‌ها از فیلم قرض گرفته شده است، اشاره کرد.

گفتیم که گیم‌پلی این نسخه نیز به مانند بقیه بازی‌های سری LEGO، ترکیبی از مبارزات و حل معماهای ریز و درشت محیط بازی است. به لطف دنیای بزرگ و پر رمز و راز تالکین، TT Games توانسته اثری را خلق کند که با تمام بازی‌های این سری متفاوت است. به عبارت دیگر، نه مانند LEGO Harry Potter آنقدر کم عمق است که بعد از مدتی تصمیم به خارج شدن از بازی می کنید و نه مانند LEGO Pirates است که شما را به یاد بازی‌های کنسول NES بیاندازد. اگر به دنبال بازی ای هستید که خون و خونریزی در آن وجود نداشته باشد و در عین حال مبارزات هم خسته کننده و ملال آور نشود، قطعا LEGO Lord Of The Rings انتخاب مناسبی است. کار کاردن و کنترل هر کاراکتری کاملا منحصر به فرد طراحی شده است و قطعا کنترل آراگورن شمشیرزن با گندالف جادوگر، تفاوت زیادی دارد. رد کردن معماهای بازی نیاز به همکاری و استفاده متقابل از کاراکترها دارد. به این گونه که مثلا در قسمتی از بازی شما نیاز به آتش زدن منطقه‌ای را دارید. این در حالی است که تنها کاراکتری که این قدرت را دارد، سم می‌باشد. در ادامه و پس از آتش گرفتن آن منطقه باید با استفاده از تیر و کمان لگولاس نقطه ای را مورد هدف قرار داده تا بتوانید راه خورد را باز کرده و پیش‌روی کنید. این فرمول بسیار ساده تقریبا در تمام مدت زمان بازی تکرار می شود، ولی همانطور که قبلا نیز گفتیم، به دلیل طراحی فوق‌عالی این نسخه، به هیچ وجه حس تکراری بودن در معماها به بازیکن دست نمی دهد. بدون شک یکی از دلایل بزرگ تکراری نشدن این نسخه، دنیای بزرگ این عنوان می‌باشد. بعد از ورود به محیط بازی مطمئنا اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند، نقشه‌ای است که مسیر سفر شما را نشان می دهد. ممکن است در اوایل بازی اینگونه تصور کنید که قطعا تمام چیزی که در نقشه می‌بینید را در گیم پلی بازی تجربه نخواهید کرد، ولی اصلا این‌طور نیست. از شایر گرفته تا معدن موریا، هلمز‌دیپ و میناس‌تریث گرفته تا آیزنگارد همگی با مهارت تمام در بازی گنجانده شده است. بعد از ورود به خطه میانی با دیدن دشت وسیع پیش روی خود می‌توانید به ذوق و هنر طراحان TT پی ببرید. حتی از دور دیدن اشیا به خودی خود نشان دهنده صرف زمان زیادی برای ساخت آن‌ها است، ولی پس از نزدیک شدن و ضربه زدن به آن ها متوجه خواهید شد که این اشیا و قطعا تمام Object های موجود در بازی به مانند اسباب بازی های واقعی LEGO از اجزای بسیار ریزی ساخته شده اند که واقعا تحسین برانگیز است. این تنها گوشه‌ای از ویژگی های محیطی این نسخه است و تا خودتان این نسخه را لمس نکنید، نمی‌توان توضیح بیشتری در این مورد داد.

به گیم پلی بازی بر می‌گردیم. این بار ما شاهد وجود صحنه‌های Set Piece گونه‌ای هستیم که شاید بعد از بازی کردن Lego Batman 2 زیاد ما را به وجد نیاورد، اما حضور داشتن در صحنه‌هایی که قبل‌تر در فیلم دیده‌ایم، مطمئنا احساس خوبی را در بازیکن به وجود می‌آورد. از جمله این صحنه‌های می‌توان به فرار کردن از دست سواران سیاه در اول بازی اشاره کرد که به زیباترین شکل ممکن ساخته و پرداخته شده است. البته این تنها قسمت‌های بازی نیست و می‌توان در ادامه این نسخه نسبتا طولانی با قرار گرفتن در موقعیت‌های این چنینی، کارهایی را انجام داد که تا به حال در هیچ کدام از بازی‌های اقتباس شده از دنیای تالکین انجام نداده‌ایم. پردازش دنیای بسیار بزرگ بازی بدون تلف کردن هیچ زمان اضافه‌ای صورت می‌گیرد و نشان دهنده درس گرفتن TT از افت فریم‌های گاه و بی گاه LEGO Star Wars است، ولی هنوز هم دوربین بازی با بازیکن سر ناسازگاری دارد. در بخش دو نفره شاهد بهبود دوربین بازی هستیم ولی هنوز هم گاهی اوقات مشکلاتی را که در نسخه‌های قبلی دیدیم، گریبان‌گیر بازیکن می‌شود البته این موضوع به حدی نیست که شما را از بازی کردن به صورت دو نفره پشیمان کند ولی گاهی اوقات این فکر سراغ شما خواهد آمد که بهتر است این قسمت را تک نفره رد کرد و سپس نفر دوم وارد بازی شود.

شاید LEGO Lord Of The Rings بهترین بازی اقتباسی از سه گانه ارباب حلقه‌ها نباشد ولی می‌توان اطمینان داشت که با توجه به پتانسیل سری LEGO، یکی از بهترین اقتباسات ممکن از این عنوان صورت گرفته شده می‌باشد و شما می‌توانید با برادر یا خواهر کوچکتر خود (یا شاید هم بزرگتر!) اوقات خوشی را سپری کنید. در هر صورت با توجه به این توصیف‌ها، زمان آن رسیده است که به سوالی که در اول نقد پرسیده‌ایم، جواب بدهیم. بلی این بازی نه تنها مانند تمام بازی‌های LEGOیی به بهترین شکل ممکن ساخته شده است، بلکه به جرات می‌توان گفت بهترین بازی سری LEGO است و مطمئنا سفر با فرودو از دهکده کوچک شایر تا خطه میانی می‌تواند تجربه‌ای باشد که تا سال‌های آینده نتوانید در یک بازی ویدیویی آن را به دست آورید.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
بالانس به معنای واقعی استفاده از تمامی پتانسیل دنیای ارباب حلقه ها
نقاط ضعف:
دوربین نامناسب در بخش دو نفره

User Rating: Be the first one !

داود سامانی

از رفیق زیاد شانس نیاوردم!Game

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا