بررسیپلی استیشن 4

مرگ مکعب‌ها | نقد و بررسی بازی Death Squared

این نقد بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وب‌سایت بازیسنتر نوشته شده است.

شاید شما هم گاهی بخواهید بین بازی‌های مختلفی که بازی می‌کنید، خودتان را با یک بازی معمایی تفننی سرگرم کنید و فارغ از نام‌ها و بزرگی‌ها برای لحظه‌ای در یک محیط ساده به فکر کردن و حل معما بپردازید. اگر شما هم از این دسته افراد هستید پس حتماً عنوان Death Squared را تجربه کنید.
بازی Death Squared در سبک پازل بوده و محصول استودیو استرالیایی SMG است. یک عنوان تفننی جالب و البته چالش‌برانگیز. در این بازی شما باید با کنترل کردن دو یا چهار مکعب با رنگ‌های مختلف آن‌ها را در محل‌های مناسب خودشان که با دایره‌های همرنگ با آن‌ها مشخص شده‌اند برسانید تا بتوانید مرحله موردنظر را بگذرانید. کلیت بازی همین است؛ اما مرحله‌به‌مرحله چالش‌های بازی سخت‌تر شده و برای حل پازل آن باید کمی بیشتر از مرحله قبلی از سلول‌های خاکستری مغزتان کمک بگیرید.

می‌توانید به تنهایی به انجام بازی بپردازید یا به همراه دوستانتان به‌صورت دونفره یا چهارنفره پازل‌های بازی را حل کنید. ,بازی از دو حالت داستانی و پارتی تشکیل شده است. در حالت داستانی شما وظیفه کنترل دو مکعب و رساندن آن‌ها به مقصد را بر عهده دارید و در حالت پارتی تعداد مکعب‌ها به چهار عدد افزایش پیدا می‌کند. هرچند می‌توانید حالت پارتی را به‌تنهایی انجام دهید؛ اما بهتر است از دوستتان بخواهید به شما ملحق شود تا از پس چالش‌های بازی برآیید. هرچند حالت داستانی بازی یک قصه ساده را روایت می‌کند که از طریق دیالوگ‌ها پیش می‌رود؛ اما همان‌طور که قبلاً اشاره کردم این عنوان یک بازی تفننی است، پس داستان بازی را زیاد جدی نگیرید و تمرکز خودتان را معطوف حل پازل‌ها کنید.

Death-Squared-1
هدف بازی رساندن مکعب‌ها به مکان‌های مربوط و مشخص در هر مرحله است. هرچند کنترل بازی در ابتدای کار ساده‌ای به نظر می‌رسد و با هر یک از آنالوگ استیک‌ها می‌توانید مکعب‌ها را حرکت دهید؛ ولی باید حواستان را حسابی جمع کنید و در کنترل کردن و حرکت دادن مکعب‌ها نهایت دقت را به خرج دهید. کوچک‌ترین اشتباهی باعث می‌شود که مکعب شما از بین برود. روش‌های مختلفی هم برای مرگ مکعب‌ها مانند سقوط، اشعه لیزر، تیغه‌های مخفی و … طراحی شده‌اند و به همین راحتی قرار نیست از هر مرحله جان سالم به در ببرید. البته مرگ در این بازی بسیار لذت‌بخش است چراکه دریچه‌ای است به سوی تروفی پلاتینیوم این بازی. پس تا جایی که می‌توانید بمیرید و هرگز از مرگ نهراسید.

هسته اصلی گیم‌پلی این عنوان کنترل مکعب‌ها است که در ابتدای بازی ساده به نظر می‌رسد. مثلاً با آنالوگ راستی مکعب قرمز که در سمت راست صفحه قرار دارد را کنترل می‌کنید و مکعب آبی که در سمت چپ قرار دارد را با آنالوگ سمت چپ؛ اما هرچه در بازی پیش بروید این کنترل سخت‌تر می‌شود. به‌طور مثال در یکی از مراحل بازی مکعب قرمز در سمت چپ و مکعب آبی در سمت راست قرار دارد و این در حالی است که کنترل آن‌ها با همان استیک‌های قبلی باید انجام شود که باعث می‌شود نیمکره‌های مغزتان را وادار به فعالیت بیشتری کنید.

کنترل بازی وقتی وارد حالت چهار مکعبی می‌شوید از این هم دشوارتر می‌شود. چراکه باید با یک کنترلر هر چهار مکعب را کنترل کنید و در این حالت کلیدهای L2 و R2 نیز به بازی اضافه می‌شود. با تمام این اوصاف کنترل بازی به خوبی طراحی شده و اصلاً حس ناخوشایندی ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر کنترل بازی که هسته اصلی گیم‌پلی بازی است و تمام پازل‌های بازی بر پایه آن طراحی شده‌اند، رنگ‌ها هم در این عنوان حرف مهمی برای گفتن دارند و بخش دیگری از گیم‌پلی بازی را تشکیل می‌دهند. هر مکعب به راحتی می‌تواند از موانع همرنگ خود عبور کند. لیزرها و تیغه‌های همرنگ بر روی آن اثری ندارد ولی وای به حالتان وقتی‌که به دیگر رنگ‌ها جدال پیدا کنید. هر اشعه لیزر و یا تیغه‌های مرگی که از رنگ دیگری باشند در کسری از ثانیه شما را خرد خواهند کرد و یک مکعب به مکعب‌های کرده شما اضافه می‌شود. در بازی مکعب‌های رنگی شفافی وجود دارند که به‌راحتی می‌توانند مانع عبور مکعبی با رنگ متفاوت شوند. پازل‌های بازی با کمک این موانع شفاف رنگی، لیزرها و تیغه‌ها شکل گرفته و شما را به چالش خواهند کشید.

در ابتدای متن به سادگی بازی اشاره کردم. این سادگی در تمام بخش‌های بازی مانند گرافیک، صدا و موسیقی دیده می‌شود. این سادگی از برخی جهات نکته مثبت و از برخی دیگر نکته منفی تلقی می‌شود. ازآنجاکه در این بازی، تمرکز حرف اول را میزند نباید انتظار یک موسیقی هیجانی یا شلوغ را داشته باشید. موسیقی به‌شدت ساده و ملایم است تا بتوانید به بهترین نحو بر روی بازی تمرکز کنید؛ هرچند آن طور که باید در این زمینه موفق نبوده و بخش موسیقی بازی به شکلی سرهم بندی شده است. بر خلاف موسیقی بازی، جلوه‌های صوتی به خوبی طراحی شده‌اند و از بلندگوی تعبیه‌شده روی کنترلر به بهترین شکل استفاده شده است. وقتی هر مرحله به پایان برسد، صدایی از داخل این بلندگو پخش شده که باعث می‌شود شما لحظه‌به‌لحظه در آرزوی شنیدن این صدا از بلندگوی کنترلر، مکعب‌های خود را حرکت دهید.

مکعب‌ها به شکل‌های جالب و با چهار رنگ سبز، قرمز، آبی و زرد طراحی شده‌اند. هرچند رنگ‌بندی مکعب‌ها جالب است و جلب توجه می‌کند؛ ولی طراحی محیط‌ها و اشیاء درون بازی بیش‌ازحد ساده است. گرافیک بازی بیش‌ازحد معمولی است و به‌جز رنگ‌ها هیچ جلوه دیگری در بازی نظر شما را جلب نخواهد کرد. این طراحی بیش‌ازحد ساده و بدون تنوع اثر خودش را وقتی نشان می‌دهد که در مراحل مختلف پیشرفت می‌کنید و کم‌کم در اثر کمبود تنوع و تکراری شدن تصاویر بازی از آن خسته شده و به منوی کنسول خود برمی‌گردید تا بازی دیگری را تجربه نمایید.

عنوان Death Squared یک بازی تفننی جالب است که می‌تواند برای مدتی، اوقات فراغت شما را پر کند و در بین بازی‌های پر لنگ و لعاب این روزها جایی برای خودش پیدا نماید. پازل‌های بسیار زیاد مبتنی بر کنترل مکعب‌ها به این عنوان جذابیت بخشیده و استفاده از رنگ‌های مختلف در چالشی کردن این پازل‌ها بسیار هوشمندانه است. بااین‌حال، سادگی بیش‌ازحد گرافیک بازی، بی‌روح بودن طراحی‌ها، کمبود تنوع رنگ‌ها و نداشتن یک موسیقی درست و حسابی باعث شده است که گیم‌پلی خوب بازی تحت‌الشعاع قرار گرفته و بازی پس از مدتی خسته‌کننده شود.

خلاصه بگویم اگر فقط به دنبال حل پازل هستید و فکر می‌کنید خیلی در تمرکز و به‌کارگیری نیمکره‌های مغزتان تبحر دارید حتماً این بازی را امتحان کنید. شاید به اشتباه خودتان پی ببرید. در ضمن، اگر دوست دارید یک مدال پلاتینیوم کم دردسر نصیبتان شود به‌هیچ‌عنوان این بازی را از دست ندهید.,این نقد بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وب‌سایت بازیسنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم‌پلی چالشی
کنترل مناسب
پازل‌های متنوع
جلوه‌های صوتی
تروفی‌های ساده
نقاط ضعف:
گرافیک سطحی
داستانی که نبودش تاثیری در بازی ندارد
عدم تنوع در رنگ‌بندی محیط‌ها
خسته کننده شدن پس از مدتی کوتاه

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا