ایکس باکس 360بررسی

مرهمی برای تب و تاب ریو

کمتر از دوماه تا آغاز بزرگترین رویداد فوتبال جهان زمان 2014 FIFA World Cup: Brazil باقی است. رویدادی که بهترین های جهان در آن گرد هم خواهند آمد تا برای کشور و ملت خود افتخار آفرینی کنند. رویدادی که غرور ملت ها در آن با یکدیگر پیکار خواهند کرد. رویدادی که یکی از 32 کشور حاضر در آن، جام زرینش را ازآن خود خواهد کرد. کمتر از دو ماه تا جام جهانی برزیل باقی مانده است.
بازیهای تورنمنت محور FIFA در سالهای اخیر معمولا به عنوان فرصتی برای تیم سازنده بوده تا از حالت نسبتا جدی و خاص سری اصلی فاصله گرفته و عنوانی عامه پسند تر را روانه بازار کنند. نسخه 2014 هم از این قاعده مستثنی نبوده و بیشتر از آنکه به بعد شبیه سازی توجه داشته باشد، بر روی مفرح بودن تمرکز داشته است. گیم پلی بازی نیز با در نظر داشتن این موضوع تغییراتی را در خود دیده است. سرعت کلی گیم پلی در مقایسه با فیفا 14 کمی تند تر شده و بازی ها حالت هجومی به خود گرفته اند. بازیکنان در کنترل و حرکت دادن توپ سریع تر عمل می‌کنند و می‌توان گفت سنگینی نه چندان جالب بازیکنان در زمان پا به توپ شدن در فیفا 14 تا حدودی برطرف شده است. پاس ها کمی به حالت پینگ پنگی سال های قبل نزدیک تر شده اند و به عبارتی کمی بیش از حد دقیق رد و بدل می‌شوند. در طرف مقابل ارسال توپ های هوایی کمی سخت تر شده و در برخی موارد طبق آن چیزی که انتظارش را دارید فرستاده نمی‌شوند. عملکرد بهتر مدافعین در مقابل توپ های هوایی نیز باعث شده در انجام بازی هوایی همانند قبل راحت نباشید. البته این عملکرد خوب مدافعین زمانی در تعادل است که به صورت دو نفره به انجام بازی بپردازید چرا که در مصاف های با CPU شانس زیادی برای پیروزی در نبرد های هوایی نخواهید داشت. به غیر از توپ های هوایی، مدافعین کماکان در جایگیری خود در مقابل حملات حریف با مشکل روبرو هستند و در بسیاری از مواقع فضاهای بسیاری را برای شوت زنی در اختیارشان قرار می‌دهند که در کنار ضعفی که بعضا دروازه بان ها در دریافت این شوت ها از خود نشان می‌دهند باعث شده اند تا تعداد گل های به ثمر رسیده از راه دور به شکل قابل توجهی افزایش یابد. البته دروازه بان ها نسبت به قبل بسیار سریع تر و هوشمندانه تر جایگیری کرده و از خود عکس العمل نشان می‌دهند و دیگر همانند قبل در دفع شوت های حریف (و فراهم کردن موقیعت برای استفاده حریفان از توپ های برگشتی) و همچنین خروج در کرنر ها دچار اشتباهات زیاد نمی‌شوند. می‌توان گفت سوای مشکلی که در دریافت بعضی از شوت های از راه دور از خود نشان می‌دهند، عملکرد قابل قبولی از خود ارائه می‌دهند.

یکی از ویژگی های جدید بازی در ضربات ایستگاهی خود را نشان می‌دهد و آن تعیین تاکتیک برای بازیکنان داخل محوطه است. البته این ویژگی را نمی‌توان چندان جدید دانست و می‌توان گفت حالت ساده تر شده قبل (چیدن دستی بازیکنان و تعیین مسیر حرکتی آنان) است. بوسیله این سیستم می‌توانید در زمان ارسال توپ بازیکنان خود را برای اجرای نقشه های مورد نظر خود آرایش دهید. برای مثال می‌توانید از آنها برای تجمع در مقابل دروازه بان حریف درخواست کنید و موقعیت خود را برای گل زدن مناسب تر کنید.
سیستم ضربات پنالتی بازی را می‌توان حالت تکامل یافته نسخه قبل دانست که البته بیشترین بازیبینی ها بر روی عکس العمل دروازه بان ها صورت گرفته است. شانس گرفتن توپ ها برای دروازه بان ها به شکل قابل توجهی پایین آمده و دیگر دروازه بان ها توانایی گرفتن هر توپی را ندارند. بخصوص اگر ضربات با زاویه و قدرت زیادی زده شوند که در صورت درست تشخیص دادن جهت توپ هم نمی‌توانید از گرفتن آنها مطمئن شوید و حتی ممکن است توپ پس از برخورد با دروازه بان به گل تبدیل شود. حرکات تحریک کننده هم به دروازه بان ها اضافه شده است که می‌توانید بوسیله آنها با اعصاب بازیکنان پشت توپ بازی کرده و تمرکز آنها را بهم بزنید. البته باید مراقب باشید که سناریوی جو هارت در مقابل پیرلو برای شما تکرار نشود!
فیزیک توپ بازی نیز به لطف همکاری EA با آدیداس ارتقا یافته و توپ بسیار بهتر از قبل در زمین بازی به گردش درمی آید. البته حرکت سریع تر توپ مشکلاتی را به همراه آورده و به نظر می‌رسد عکس العمل بازیکنان نسبت به حرکت توپ به خوبی بهینه نشده است که باعث شده شاهد صحنه های زیادی از گم کردن توپ توسط بازیکنان و بخصوص در صحنه های شلوغ باشیم.

2014 FIFA World Cup از نظر تنوع مد ها، چه در بخش آفلاین و چه در بخش آنلاین، نسبت به نسخه قبل پیشرفت قابل قبولی داشته است و با به همراه داشتن چندین مد محبوب از نسخه قبل و چند مد جدید می‌تواند برای مدتها سرگرم کننده باشد. در بخش آفلاین، بازی از مد های Kick-off و Skill Games (سری فیفا) و Road To World Cup، Captain Your Country، FIFA World Cup، Story of Qualifiers (نسخه 2010 جام جهانی) و Story of Finals تشکیل شده است. RTWC و CYC همانند نسخه قبل، به بازی کردن جام جهانی از مرحله مقدماتی اختصاص دارند با این تفاوت که در یکی کنترل تیم ها و در دیگری کنترل بازیکن ها (تا 4 نفر) را در اختیار دارید. یکی از پیشرفت ها و قابلیت هایی که در هر دو مد در دسترس است، سیستم ارتقا یافته Training است که جای خالی آن نه تنها در نسخه قبلی، حتی در Career Mode سری فیفا هم حس می‌شد. به لطف این سیستم می‌توانید تیم خود را به تیم رویایی خود تبدیل کنید. به این صورت که می‌توانید نقاط ضعف تیم خود را شناسایی کرده و با تنظیم تمرین های مورد نیاز در صدد برطرف کردن آنها برآیید و یا اگر کمی آینده نگر باشید، با تمرین دادن و کار کردن بر روی بازیکنان جوان تر، با تیمی آماده و کامل مسیر رسیدن به برزیل را طی کنید. در کنار مدهای WC و SoQ که از نسخه قبل به این نسخه راه یافته اند مد جدید SoF نیز به بازی اضافه شده که به شبیه سازی سناریوی بازیهای مرحله نهایی جام اختصاص دارد که البته فعلا و در حال حاضر در دسترس نیست و با شروع جام قابل بازی خواهد بود. مد های آنلاین بازی ممکن است از نظر تعداد و تنوع به پای مدهای آفلاین نرسند ولی از نظر جذابیت دسته کمی از آنها ندارند. Online Friendlies، Online World Cup و Road To Rio de Janeiro سه مد آنلاین بازی را تشکیل می‌دهند. OWC را می‌توان حالت آنلاین مد WC آفلاین بازی دانست با این تفاوت که حریفان شما را به جای CPU، بازیباز هایی از سرتاسر جهان تشکیل می‌دهند. RTR مد جدیدی است که در این نسخه اضافه شده ولی سبک و سیاقی آشنا برای طرفداران فیفا دارد. در این مد (که با حالت و فرمت مد محبوب Seasons سری فیفا طراحی شده) باید با انتخاب تیم دلخواه خود و کسب امتیازات لازم به شهر های دیگر راه یافته و مسابقات خود را در آنها ادامه دهید و در نهایت با راه یابی به شهر ریو برای کسب جام به رقابت بپردازید.

2014 FIFA World Cup از نظر گرافیکی نسبت به فیفا 14 تغییر آنچنانی نداشته و شاید بتوان گفت در حالت کلی عنوانی خوش رنگارنگ و خوش رنگ و لعاب تر است. موضوعی که به محض ورود به بازی و مشاهده منوی رنگارنگش به آن پی خواهید برد. این حالت در داخل استادیوم های بازی نیز مشاهده می‌شود. با آغاز هر بازی طرفداران تیم ها را در حال جشن و پایکوبی مشاهده خواهید کرد که برای موفقیت تیم خود بی تابی می‌کنند و پوشیدن لباس های همرنگ تیم ملی خود و ایجاد جوی هم رنگ تیم خود، سعی در حمایت از تیم خود دارند. طرفداران هر چند ممکن است از نظر کیفیت گرافیکی پیشرفت چندانی نداشته باشند ولی تنوع در طراحی آنها این مشکل را قابل چشم پوشی کرده است. مربیان نیز بار دیگر در این نسخه حضور دارند و می‌توانید عصبانیت و شادی های آنها را در جریان بازی مشاهده کنید. طراحی استادیوم های بازی و بخصوص 12 استادیوم اصلی جام جهانی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و هر یک در القای حس و حال منحصر بفرد خود به خوبی عمل می‌کنند. البته نباید از نقش استفاده از ***** های رنگ متفاوت در استادیوم های مختلف گذشت که در منحصر بفرد شدن اتمسفر هر ورزشگاه تاثیر فراوانی داشته اند. طراحی های خوب بازی به استادیوم ها ختم نشده و تیم های ملی را نیز شامل می‌شود. بازیکنان تک تک تیم های حاضر در بازی از نظر ظاهری و نوع پوشش شبیه به نمونه های واقعی خود طراحی شده اند. در بخش طراحی لباس ها نیز بازی عنوانی به مراتب کاملتر از نسخه قبل است. بطوریکه برای تیمی مثل ایران 4 لباس متفاوت برای انتخاب وجود دارن (لباس اول و دوم مرحله مقدماتی و باس اول و دوم مرحله نهایی) که این عدد در مورد تیم های مطرح و با احتساب لباس های کلاسیک کاتالوگ بالاتر نیز می‌رود. گرافیک بازی چندین مشکل نیز دارد. صرف نظر از انیمیشن های بازی که ممکن است با وجود عناوینی مثل NBA 2K و یا حتی نسخه مخصوص PS4 و XONE فیفا 14 خودنمایی کند، بازی در جریان خود از افت فریم های بعضا عجیب رنج می‌برد. هر چند که این افت فریم ها به ندرت رخ می‌دهند ولی ممکن است کمی آزاردهنده باشند. طراحی آرنا های بازی نیز به هیچ وجه در حد طراحی استادیوم ها نیست و در بسیاری از موارد به شدت زننده هستند.

بخش صوتی بازی را می‌توان بخشی دانست که کمترین میزان پیشرفت را نسبت به نسخه 2010 داشته است. جو استایوم ها تقریبا مشابه با نسخه 2010 ساخته شده است با این تفاوت که دیگر خبری از vuvuzela و صدای معروف آن نیست. گزارشگری بازی نیز تقریبا هم سطح با گزارشگری فیفا 14 است و به غیر از خط دیالوگ های جدید، تفاوت خاص و قابل ذکری ندارد. لیست موسیقی های بازی را نیز مطابق انتظار موسیقی هایی تشکیل می‌دهند که با حال و هوای بازی تناسب داشته باشند و ایراد چندانی به این بخش نمی‌توان گرفت. شاید تنها پیشرفت بزرگ این بخش را اضافه شدن کانال های رادیویی به مدهای بازی دانست که با ورود به هر مد و انتخاب از میان دو زوج گوینده ارائه شده، در مد های بازی پخش می‌شوند. این کانالهای رادیویی را می‌توان نوعی پادکست های با محوریت فوتبال دانست که پیرامون موضوعات مختلف از قبیل مقایسه مسابقات باشگاهی با ملی، اتفاقات جالب ادوار گذشته جام جهانی و … بحث و گفتگوهایی را پخش می‌کنند. این قابلیت گشت و گذار در منوهای مد ها را از آن حالت خسته کننده خود به خوبی خارج کرده و میتواند تا آغاز بازی های خود شما را مشغول کند.

در نهایت اگر به جنبه های شبیه سازی اهمیت زیادی میدهید بهتر است سراغ این بازی نروید چراکه همانطور که اشاره شد بازی بر روی مفرح بودن تمرکز بیشتری دارد. ولی اگر میتوانید با این حالت بازی کنار بیایید و از طرفی بدنبال راه حلی برای آرام کردن تب و تاب جام جهانی در خود هستید، هر چه زودتر بازی را تهیه کنید. شاید این بازی بهترین مرهم موجود برای این تب و تاب باشد.,مرهمی برای تب و تاب ریو,مرهمی برای تب و تاب ریو,

کمتر از دوماه تا آغاز بزرگترین رویداد فوتبال جهان زمان باقی است. رویدادی که بهترین های جهان در آن گرد هم خواهند آمد تا برای کشور و ملت خود افتخار آفرینی کنند. رویدادی که غرور ملت ها در آن با یکدیگر پیکار خواهند کرد. رویدادی که یکی از 32 کشور حاضر در آن، جام زرینش را ازآن خود خواهد کرد. کمتر از دو ماه تا جام جهانی برزیل باقی مانده است.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
ارائه تجربه ای لذت بخش از مسابقات جام جهانی فیزیک ارتقا یافته توپ بهینه شدن سیستم ضربات پنالتی لایسنس و طراحی شدن بیش از 200 کشور جهان به همراه 12 استادیوم میزبان جام جهانی اضافه شدن کانالهای رادیویی (پادکست ها) برای پخش شدن در مد ها
نقاط ضعف:
عملکرد ضعیف مدافعین در جایگیری ها عدم وجود تعادل در سختی بین پاسهای زمینی و هوایی طراحی نامناسب آرنا ها

User Rating: Be the first one !

هادی دربانی

گرافیست سایت که هر از چندگاهی سمت نوشتن هم میره!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا