تاریخچه کنسول های بازی

معرفی Playstation Move

بعد از موفقیت بی چون و چرا نینتندو و قبضه کردن بازار، سونی و مایکروسافت نیز به فکر تولید حسگرهای حرکتی مخصوص خود افتادند تا آنها نیز سهمی از بازار را به دست بیاورند و قابلیت‌های جدیدی به کنسول‌های حال حاضر خود اضافه کنند. هر دو شرکت در جریان E3 2009 کنترل‌های جدید خود را به نمایش گذاشتند تا بار دیگر رقابت بینشان جان تازه‌ای بگیرد. اکنون زمان کمی تا عرضه PlayStation Move یا همان کنترل حرکتی PlayStation 3 باقی مانده، در این مقاله قصد نقد و بررسی ویژگی‌های این کنترلر را داریم تا علاقه مندان اطلاعات مورد نیازشان درباره Move را بدست آورند.

همانطور که اشاره کردم کنسول Wii از همان ابتدای عرضه دارای کنترل حرکتی بود و قسمت اعظمی از بازار را در دست خود گرفت اما تفاوت حسگر حرکتی PS3 با کنسولی که 4 سال پیش عرضه شده در چیست؟ آیا تفاوتی وجود دارد؟ در جواب این سوال باید بگویم Move از بسیاری جهات ظاهراً شبیه به کنترلر Wii عمل می‌کند اما در اصل از تکنولوژی متفاوتی برای ردیابی کنترلر بهره می‌برد. کنترلر حرکتی PS3 از دو جز اصلی تشکیل شده: PS Eye و Move. طراحی دسته Move با توجه به بدنه آن و محل قرار گیری دکمه‌ها به خوبی انجام شده و بسیار خوش دست است. به جز دکمه‌های معمولی PS این کنترلر دو دکمه اصلی به نام T و Move دارد که بیشتر حرکات در بازی‌ها توسط این دو دکمه انجام می‌پذیرد. دکمه T در اصل همان Trigger است که در پشت دسته قرار دارد و به راحتی با انگشت اشاره می‌توان از آن استفاده کرد و دکمه Move نیز در وسط دسته قرار گرفته که دقیقا محل قرار گیری انگشت شصت بر روی دسته است، همین امر استفاده از آن را آسان می‌کند. البته محل قرار گیری دکمه‌های PS مانند دایره، ضربدر و … تغییر کرده و ممکن است در ابتدا با آن مشکل پیدا کنید اما رفته رفته به آن عادت خواهید کرد. گویی که در بالای دسته قرار گرفته نیز بخش مهمی از دسته است. این گوی هنگام وارد شدن به بازی روشن می‌شود و به وسیله نوری که از خود ساتع می‌کند کار را برای ردگیری دسته آسان‌تر می سازد. رنگ نور گوی متناسب با رنگ اتاق و محوطه‌ای در آن قرار دارید تغییر می‌کند تا عمل ردیابی دچار تداخل نشود. در مجموع طراحی دسته و دکمه‌های آن بسیار مناسب بوده و استفاده از آن با هر دو دست آسان است.

اما مهمترین جز در این تکنولوژی، PS Eye است که تقریباً هم زمان با عرضه PS3 وارد بازار شد. این دوربین قابلیت تصویر برداری 60 فریم در ثانیه در رزولوشن 640 در 480 را دارا است (120 فریم در رزولوشن 320 در 240) که همین امر موجب می‌شود تا با سرعت بالایی توانایی ردیابی کنترلر را داشته باشد. لنز این دوربین دارای دو زاویه wide و معمولی است، برای کارایی بهتر در هنگام استفاده از Move باید از زاویه لنز بر روی wide قرار گیرد. ضمن اینکه بر روی دوربین چندین میکروفون تعبیه شده که برای تشخیص و ضبط صدا در بازی‌ها کاربرد دارد. همچنین PS Eye به تنهایی قادر به تشخیص صورت و حالات آن است که در بازی‌های آینده مانند GT5 برای ردگیری سر راننده استفاده خواهد شد.,اما ترکیب Move و PS Eye چه نتیجه‌ای دربر داشته؟ شرکت سونی از زمان رونمایی Move بر روی دقیق بودن و تاخیر نداشتن (1:1) آن تاکید داشت، آیا نتیجه همان چیزی است که سونی قولش را داده بود؟ جواب این سوال فقط در گرو بازی‌ها و نحوه استفاده آنها از Move است. در میان بازی‌های launch عنوان Sports Champions نسبت به بقیه عناوین قابلیت‌های Move را بهتر به نمایش می‌گذارد. در این بازی شما به خوبی دقت کنترلر را حس خواهید کرد، برای مثال در پینگ پونگ با هر زاویه و شدتی که کنترلر را تکان دهید دقیقاً در بازی نیز از همان نقطه به توپ ضربه وارد می‌شود و عکس العمل‌های مختلفی را دربر دارد. در مورد تاخیر کنترلر در این بازی تقریباً هیچ لگی به آن صورت احساس نمی‌شود و به سرعت حرکات شما در بازی منتقل می‌شود. اما در این بین بازی‌هایی مانند Tiger Wood نیز با تاخیر و گلیچ‌های عجیب وجود دارد که بسیار آزار دهنده هستند. با این حال مشخص است که سخت افزار Move قابلیت پاسخگویی دقیق و بدون تاخیر را دارد اما این امر بستگی به سازنده بازی‌ها نیز دارد که چگونه از آن استفاده کنند. نکته دیگر در مورد بازی‌هایی است که تصویر بازیکن داخل بازی قرار می‌گیرد، (یا به اصطلاح augmented reality) در این نوع بازی‌ها به دلیل کیفیت تصویربرداری نه چندان خوب PS Eye، تصویر بازیکن داخل بازی عملاً برفکی است اما دروبین به راحتی می‌تواند Move را تشخیص دهد و حرکاتش را ردیابی کند.

Navigation Controller نیز جز دیگری از Move است که در واقع نقش قسمت چپ دسته معمولی را ایفا می‌کند. این دسته دارای دکمه‌های جهت به همراه ضربدر، دایره، L1 و L2 است. البته دکمه L2 نیز در اینجا به صورت یک Trigger طراحی شده. همچنین یک آنالوگ نیز بر روی دسته برای کنترل کاراکتر در نظر گرفته شده. استفاده از Navigation Controller گرچه ضروری نیست (به جای آن می‌توان از قسمت چپ دسته معمولی استفاده کرد) اما با استفاده از آن تجربه بهتری در بازی‌ها خواهید داشت. هر دو دسته دارای شک هستند و بوسیله کابل USB شارژ می‌شوند. باتری آنها نیز با یک بار شارژ کامل تا 10 ساعت قابل استفاده هستند که نسبتاً زمان مناسبی است.

شرکت سونی قابلیت کنترل منوی XMB به وسیله Move را نیز جدیداً با یک فیرمور اضافه کرده، البته این عمل توسط حسگرهای داخلی Move انجام می‌گیرد اما به دلیل حساسیت بالا، گردش در منو بسیار سخت صورت می‌گیرد و عملاً کار بیهوده‌ای است. تنها نقطه منفی در مورد Move عدم پاسخدهی مناسب در محیط های پرنور است، در مکان‌های پرنور PS Eye به درستی نمی‌تواند نور دسته را ردیابی کند بدین ترتیب حرکات آن به درستی داخل بازی انتقال داده نمی‌شود. البته در اینجا منظور ار پرنور هنگامی است که اتاق توسط یک پروژکتور قوی یا از چند طرف بوسیله نور مستقیم خورشید روشن شده باشد. در غیر این صورت به مشکلی برنخواهید خورد.,بازی‌ها,همانطور که اشاره کردم بازی‌های عرضه شده برای یک سخت افزار تایین کننده اصلی موفقیت آن است، در ادامه بررسی مختصری از چندین بازی که برای Move عرضه می‌شوند؛ خواهیم داشت.

Sports Champions یکی از بازی‌هایی است که در زمان عرضه Move در دسترس خواهد بود. در مجموع 6 ورزش مختلف در بازی وجود دارند: تنیس روی میز، والیبال، گلادیاتور، پرتاب دیسک، تیراندازی با کمان و Bocce. در ابتدا، بازی از شما می‌خواهد با Move حرکات خاصی را انجام دهید تا به صورت کامل کنترل با بازی هماهنگ شود. منوهای بازی نیز به خوبی برای کنترلر طراحی شده و راحت می‌توانید گزینه‌های مورد نظراتان را انتخاب کنید. در این بازی ما دو ورزش پینگ پونگ و پرتاب دیسک رو امتحان کردیم که در موردشان باید بگویم تقریباً دقیق و بی تاخیر هستند. می‌توانید ضربات را با هر زاویه و شتابی که مایل باشید، وارد کنید که در بازی نیز با عکس العمل متناسب با آن روبرو خواهد شد. در مجموع Sports Champions در مقایسه با دیگر عناوین بهتر عمل کرده است و به عنوان یک بازی Launch خریدارها را راضی نگه خواهد داشت ,دنباله‌ای برای عنوان موفق echochrome که در سال 2008 برای PSP و PS3 منتشر شد. در این بازی شما به وسیله Move کنترل منبع نور را در اختیار دارید که با استفاده از آن باید بر روی دیوار نقش سایه‌ها را طوری ایجاد کنید که شخصیت بازی با عبور از سایه‌ها به محل خروج برسد. البته در عمل به این سادگی نیست، هر چه در بازی پیش بروید با پازل‌ها و مراحل سخت‌تر رو به رو خواهید شد که باید ذهنتان را به کار بندازید و ترکیب‌های مختلفی ایجاد کنید تا این مرحله را به پایان برسانید. این بازی نیز با Move به خوبی سازگار شده اما بیشتر جنبه یک mini game دارد و بازی کاملی محسوب نمی‌شود.نسخه اصلی EyePet در سال 2009 عرضه شد، بازیکن‌ها با استفاده از PS Eye می‌توانستد در داخل بازی قرار بگیرند و با حیوان خانگی مموش خود بازی کنند و به تربیت آن بپردازند. نسخه Move Edition چندین امکانات اضافه خواهد داشت که یکی از آنها بازی به وسیله Move است. کنترلر شما در داخل بازی تبدیل به اشیای 3 بعدی می‌شود، برای مثال به دوش آب برای تمیز کردن حیوان تبدیل می‌شود یا می‌توانید به وسیله آن کنترل هواپیمای حیوانتان را به دست بگیرید و مینی گیم‌ها را کامل کنید. EyePet مشخصاً برای گروه سنی پایین‌ ساخته شده اما بازیکن‌های بزرگسال نیز می‌توانند در حد 10-20 دقیقه از آن لذت ببرند.نسخه اولیه tumble اولین بازی بود که سونی برای نمایش قابلیت‌های Move در E3 2009 استفاده کرد. در این بازی با استفاده از Move مکعب‌هایی با اشکال مختلف در دست می‌گیرید و باید بوسیله انها ترکیب‌ها و برج‌های گوناگونی بسازید، یا به سرعت آنها را خراب کنید. نکته قابل توجه دقت فوق العاده Move در این بازی است زیرا کوچکترین اشتباهی باعث برهم ریختن ساخته شما می‌شود. البته بازی با کم بود تنوع مواجه است که بعد از مدتی تکراری و خسته کننده می‌شود.حتماً شما نیز نمایش خسته کننده بازی Tiger Wood در کنفرانس E3 سونی را به یاد دارید. متاسفانه این بازی اصلاً در سطح مانورهای EA نبوده و یک تجربه بد با استفاده از Move به جا می‌گذارد. بازی باگ‌ها و گلیچ‌های نا متعارفی دارد، برای مثال هنگام ضربه زدن، دست‌های Tiger Wood داخل همدیگر می‌روند و صحنه خنده داری را ایجاد می‌کنند. ضمن اینکه بازی با Move به خوبی هماهنگ نیست و در مواردی اصلاً چوب گلف با مکانی که Move قرار گرفته هماهنگ نیست. همچنین لگ محسوسی نیز در بازی مشاهده می‌شود. همه این نکات باعث می‌شود حتی 1 ساعت نیز نتوانید بازی را تحمل کنید.

در پایان باید بگویم سخت افزار Move درست مانند دیگر سخت افزار شرکت سونی بسیار با کیفیت و خوب طراحی و ساخته شده است. اما یک سخت افزار به تنهایی و بدون پشتیبانی بازی‌های سطح بالا موفق نمی‌شود. بازی‌هایی که همزمان با عرضه Move وارد بازار می‌شوند همگی عناوین متوسطی هستند و بیشتر برای مخاطب Casual در نظر گرفته شدند ما این کنترلر پتانسیل بالای برای هماهنگی با بازی‌های Hardcore نیز دارد و قطعاً در آینده با عرضه بازی‌های مانند Killzone 3, Socom 4 و … جایگاه بهتری بین مخاطبین بزرگسال خواهد داشت. اگر از دوستداران تاریخچه کنسول های بازی هستید این بخش را در بازی سنتر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا