بررسیپلی استیشن 3

بررسی بازی The Last of Us Left Behind

بی‌شک، شاهکار The last Of Us یک تجربه بی نظیر و فراموش نشدنی در آخرین روزهای نسل هفتم بود. با توجه به بستر مناسب داستانی The last Of Us و پتانسل بالایش برای روایت داستان های جذاب، خلق تجربه جدیدی در دنیای بزرگ این عنوان چندان دور از انتظار نبود. Left Behind به عنوان یک محتوای داستانی، فرصت مناسبی را فراهم کرده تا طرفداران The last Of Us برای یک بار دیگر، قدم به دنیای آخرالزمانی این عنوان گذاشته و درگیر یک ماجراجویی جدید شوند. تجربه‌ای از جنس ساخته‌های دیگر ND؛ جذاب، منحصر به فرد و به یاد ماندنی.

داستان Left Behind با محوریت شخصیت الی، در دو بخش روایت می‌شود. یک بخش مربوط به داستان اصلی بازی است، جایی که Ellie بعد از مجروح شدن Joel در درگیری دانشگاه منطقه Calorado، مسئولیت مراقبت او را بر عهده می‌گیرد. این بخش سراسر در یک مجموعه فروشگاه اتفاق می‌افتد که روایتگر تلاش و مبارزه سرسختانه Ellie برای نجات جان تنها بازمانده‌ای است که به وجودش اهمیت می‌دهد. Left Behind در بخش دیگر فلش بکی از داستان زندگی Ellie است، وقتی که او در مدرسه شبانه روزی نظامی در منطقه قرنطینه Boston، بعد از مدتی دوست قدیمی خود، Riley را می‌بیند. در حالی که او یکی از اعضای گروه Fireflies شده است. در واقع مراحل همراهی Ellie و Riley جذاب‌ترین بخش‌های بازی هستند که بر روی رابطه دوستانه این دو شخصیت تاکید دارد. در این بخش دیگر خبری از تباهی و تیرگی دنیای The last Of Us نبوده و سرشار است از لحظات شادی و خوشی دو دختر نوجوان که شاید برای آخرین بار می‌خواهند از کنار هم بودن لذت ببرند. Left Behindهر چند داستان چندان پیچیده‌ای ندارد ولی به واسطه پرداخت کامل و قوی دو شخصیت Ellie و Riley و نمایش بی‌نظیر رابطه عمیق بین آن‌ها، صحنه‌های تأثیر گذار و لحظاتی به یاد ماندنی به ارمغان آورده است، لحظاتی که شاید نتوان آن‌ها را در بازی‌های رایانه‌ای دیگری یافت. شخصیت پردازی و داستان سرایی فوق العاده Left Behind به واسطه مکالمات دوستانه، شوخی‌های کودکانه و تعامل کنجکاوانه Ellie و Riley با محیط در طول بازی، مخاطب را بدون درگیر کردن با یک گیم‌پلی چالش برانگیز غرق در خود می‌کند، و همین مسئله باعث با ارزش شدن این عنوان می‌شود. Left Behind فرصتی برای آشنایی بیشتر با ابعاد شخصیتی الی و نحوه تکامل آن است و دربی به درک رابطه الی و رایلی می‌گشاید، و مشخص می کند چطور این رابطه و پایان آن، الی را به کسی که در زمان ملاقات با جول هست تبدیل می‌کند.

Left Behind همان مکانیزم گیم پلی The last Of Us را دارد، هر چند در مقایسه با آن چندان غنی نیست. کماکان گیم پلی بازی شامل بخش‌های اکشن و حل پازل‌های ساده‌ی محیطی برای پیش روی در مراحل است ولی به دلیل داستان محور بودن این DLC نباید توقع گیم‌پلی درگیر کننده‌ای همانند نسخه اصلی از آن داشت. مبارزات بخش کوتاهی از بازی را تشکیل می‌دهند، پس قسمت‌هایی چون ارتقا اسلحه‌ها و بهبود توانایی‌ها در این عنوان حضور ندارند. هنگام مبارزات در Left Behind به مانند نسخه اصلی شما می‌توانید روش پیش روی را از دو حالت مخفیانه و یا درگیری مستقیم با دشمنان انتخاب کنید، البته با توجه به المان جدیدی که در Left Behind وجود دارد شما می‌توانید دو گروه از دشمنان را به جان هم بیاندازید ( مثلاٌ گروه Clickerها و Hunterها) و با مخفی ماندن، بسیار ساده از درگیری در مبارزات اجتناب کنید. The last Of Us از نظر هوش مصنوعی، چندین گام از بازی های هم نسلش جلوتر است. Left Behind نیز مانند نسخه اصلی هوش مصنوعی کامل و بی نقصی دارد که علاوه بر ایجاد چالش در گیم‌پلی ، بخصوص در سطوح سختی بالا، درگیری‌های گروه دشمنان با یکدیگر را بسیارطبیعی و جذاب کرده است. در مراحلی از بازی که الی در کنار رایلی قرار می‌گیرد هیچگونه بخش مبارزه و حل پازلی وجود ندارد و مخاطب فقط باید محیط‌ها را برای ادامه روند داستان کاوش کند. که البته طراحی جالب بعضی از مینی گیم‌ها، این مراحل را بسیار زیبا و دوست داشتنی کرده‌اند.

بدون شک ساخته‌های ND از لحاظ بصری همیشه جزو بهترین‌ها بوده اند. Left Behind نیز همانند نسخه اصلی و حتی با بهبود برخی از مشکلات آن مانند سایه زنی بهتر و لبه‌های تیز کمتر، گرافیک خیره کننده‌ای را ارائه می‌دهد که شاید بتوان گفت هنوز برخی از عناوین نسل هشتم با آن فاصله دارند.
مطمئنا صداپیشگی فوق‌العاده شخصیت‌های The last Of Us در واقع گرایانه بودن آن‌ها تاثیر بسزایی داشت. این بار هم Ashley Janson با صدای زیبایش به شخصیت الی روح بخشیده و در کنار او Yaani King نیز نقش خودش را برای شخصیت Riley به خوبی ایفا کرد است. موسیقی‌های زیبای Gustavo کماکان به لحظه لحظه بازی عمق داده و قطعات جدید او همچنان گوش نواز و به یاد ماندنی هستند، به خصوص موسیقی بی نظیر پایان بازی که تأثیر آن را بیش از پیش می‌کند. البته نیازی به تعریف از صدا گذاری فوق العاده The last Of Us نیست. Left Behind نیز با صداگذاری محیط بسیار عالی، از لحاظ کیفیت شنیداری نمره کاملی می‌گیرد.
بار دیگر ناتی داگ با Left Behind ثابت کرد که همیشه ایده‌های نابی برای خلق آثار ماندگار در سر دارد. بدون هیچ سخن اضافه‌ای این محتوای داستانی تجربه‌ای کوتاه، در عین حال زیبا و لذت بخشی است که طرفداران The last Of Us باید آن را تجربه کنند.,بازمانده,بازمانده,

بی‌شک، شاهکار The last Of Us یک تجربه بی نظیر و فراموش نشدنی در آخرین روزهای نسل هفتم بود. با توجه به بستر مناسب داستانی The last Of Us و پتانسل بالایش برای روایت داستان های جذاب، خلق تجربه جدیدی در دنیای بزرگ این عنوان چندان دور از انتظار نبود. Left Behind به عنوان یک محتوای داستانی، فرصت مناسبی را فراهم کرده تا طرفداران The last Of Us برای یک بار دیگر، قدم به دنیای آخرالزمانی این عنوان گذاشته و درگیر یک ماجراجویی جدید شوند. تجربه‌ای از جنس ساخته‌های دیگر ND؛ جذاب، منحصر به فرد و به یاد ماندنی.

امتیاز بازی‌سنتر - 9

9

نقاط قوت:
شخصیت پردازی بی نظیر
روایت داستان عالی
گرافیک چشم نواز
صدا پیشگی فوق العاده
نقاط ضعف:
کوتاه بودن بیشتر از حد انتظار

User Rating: 4.73 ( 2 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا