بررسیپلی استیشن 3

بررسی بازی Red Dead Redemption: Undead Nightmare Collection

Undead Nightmare Collection مانند معجون های دیگر *R قرار است تمامی محتوای دانلودی عنوان بزرگ امسال یعنی Red Dead Redemption را یک جا به طرفداران John Marston و دنیایی پرهیاهوی گاوچران ها تقدیم کند. از لباس های رنگارنگ و Skin های مختلف و نقشه ها و اسلحه های جدید و مینی گیم های متنوع گرفته تا مسابقات اسب دوانی و بخش Leaderboards و البته Achievements/Trophies برای بخش چند نفره و در نهایت بخش داستانی مجزا، همه همه آن هم داخل یک دیسک انتظار شما را می کشد تا لحظات دل انگیزی را در کنار کنسول های خانگی تان برای شما رقم بزند. این دیسک در کل شامل سه پک DLC است که 2 پک حاوی نقشه های ها و لباس های جدید و از این قبیل وسایل دیگر است و پک دیگر Undead Nightmare است که در ادامه دقیق تر به آن خواهیم پرداخت.

پس از انتشار عنوان بسیار موفق RDR که با استقبال بسیار خوبی هم از طرف منتقدین و هم از طرف بازی کنندگان مواجه شد حال Rockstar San Diego با سناریویی کاملا متفاوت قرار است شما را برای سفری جدید عازم دنیای مفرح و جذاب وسترن کند. البته این بار قضیه کمی تغییر کرده و قرار نیست دقیقا به همان محیطی که چند ماه قبل بودید برگردید. در Undead Nightmare به غیر از تازگی هایی که خود کم کم به وجود آن ها پی خواهید برد شخصیت ها و عناصری آشنا نیز حضور دارند که باعث می شوند حس کنید که به محلی آشنا قدم گذاشته اید که مدتی مدید را قبلا در آن سپری کرده اید. ساده بگویم UN همان RDR است ولی با طعم زامبی! UN به غیر از اسلحه ها و لباس ها و Skin هایی که همیشه با این دست Pack ها همراه بوده شامل بخش جدید داستانی Single و دو مدMultiplayer است و قرار هست چند ساعت بیشتر از وقت شما را برای گشت و گزار در عصر گاوچران ها به خود اختصاص بدهد.

داستان UN از آنجا شروع می شود که John پس از کشتن Dutch van der Linde به خانه برگشته تا در کنار همسر و پسر نوجوانش به گله داری و در اصل زندگی عادی خود ادامه دهد. از بد روزگار بیماری مسریی در منطقه بخش می شود که مردم عادی را به زامبی های خونخوار و وحشی تبدیل می کند. John تا به خود می آید با همسر و فرزندی مواجه می شود که به زامبی تبدیل شده اند و قصد جان او را کرده اند. با بستن دست و پای Abigail و Jack و حبس کردن آنها در خانه، John به دنبال یافتن دارویی برای از بین بردن این بیماری راهی Blackwater می شود.
ایده زامبی آن هم در این داستان و محیط شاید لحظه ای به ذهن خوش بین ترین طرفدار سینه چاک بازی نیز خطور نمی کرد! ولی تیم Rockstar San Diego به قدری دقیق و محتاطانه از این تضاد داستانی استفاده کرده اند که تحسین همگان را برانگیخته اند. عناصر عجیب و غیر منطقی و در عین حال نخ نمای این مدل داستان های ژانر وحشت، در کنار اشارات و طعنه هایی به مسایل سیاسی اجتماعی و مذهبی و روایت این داستان در قالب شخصیت های و بازیگرانی که در نسخه اصلی حضور داشتند و نوع نگاه هر یک آن ها به این فاجعه اوج نبوغ تیم نویسندگی این اثر خارق العاده را نشان می دهد و جای هیچ بحث و شکایتی در قسمتی داستانی UN نمی گذارد.
قوانین بازی کاملا تغییر کرده. حال سنگر گیری یک کار احمقانه و عبث است آن هم در مقابل زامبی هایی که هر لحظه ممکن است شما را زنده زنده نوش جان کنند. برای از بین بردن زامبی ها مثل همیشه نیاز دارید که به سر آن ها شلیک کنید و همچنین بهترین مکان برای نشانه گیری قرار گرفتن در بلندی ها است و محل هایی که پله یا نردبان دارند چرا که زامبی ها قادر به بالا آمدن از وسایل نیستند.استفاده از Dead Eye بسیار حیاتی شده چرا که می توانید چندین زامبی را در یک لحظه Headshot کنید. اسلحه های قدیمی در کنار چند اسلحه جدید و وسایلی مثل آب مقدس و یا طعمه های منفجره کلکسیون شما را برای سلاخی میلیون ها زامبی کامل می کند.

ماموریت اصلی فهمیدن دلیلی برای تمام این اتفاقات است و شایعات بسیاری در این بین به گوش می رسد.بعضی ها Seth Briars را مقصر همه این اتفاقات می دانند که با دزدیدن چشم شیشه ای از شهر متروک و جن زده Tumbleweed این مصیبت را به بار اورده و بعضی دیگر Nigel West Dickens و معجون های تقلبی او را مسبب این وقایع می خوانند و دسته ای دیگر آن را مریضیی که از مرزهای مکزیک وارد منطقه شده است می شمارند. این وظیفه شما است که بوسیله John راه حل این مشکل را پیدا کنید و به این نا ارامی ها پایان دهید. در این بین شما به ملاقات شخصیت های آشنای بازی می روید که هر کدام با توجه به داستان ماموریتی خاص به شما پیشنهاد می کنند و شما را به پاسخ اصلی و نقطه نهایی راهنمایی می کنند. جمع آوری گیاهان برای ساخت معجون توسط Dickens و یا سوزاندن تابوت ها به دستور Seth و یا آماده کردن نمونه ای تازه مبتلا شده برای خواهر روحانی برای آزمایش آب مقدس، نشان از تنوع بسیار خوب ماموریت ها است که به مانند نسخه اصلی حفظ شده و سعی شده که از تمامی پتانسیل بازی اصلی برای طراحی مراحل متناسب با این دنیای وحشی که حال توسط زامبی ها تسخیر شده استفاده شود.
تیم سازنده تلاش کرده که تا حد امکان به جای هر چیزی در شماره اصلی یک نمونه متناسب با داستان جدید ارائه کند. به طور مثال ماموریت های فرعی مانند دستگیری افراد تحت تعقیب جای خود را به یافتن افراد گمشده داده اند که نیاز دارند به کمک آن ها شتافته و آن ها را از دست زامبی ها نجات دهید و به آغوش خانواده های خود بازگردانید. به جای افرادی که از شما کمک خواسته و سپس با پیاده شدن شما اقدام به دزدی اسب شما می کردند حال افرادی که تازه در حال تبدیل شدن به زامبی هستند قرار گرفته اند که با درخواست کمک وپس از آن استفراغ( به نشانه اینکه تازه به بیماری مبتلا شده اند) به زامبی های خونخوار تبدیل می شوند که برای راحت شدن به شلیک یک فشنگ از هفت تیر John احتیاج دارند . اسب های تنومند و زیبا که پس از زدن چند لگد پشت هم و بی رحمانه به تنگ آمده (بدلیل تمام شدت مقاومت آن ها) و John را بر زمین می کوبیدند جای خود را به موجوداتی بدترکیب داده اند که با وجود اینکه نسبت به حمله حیوانات و یا لگد هیچ احساسی ندارند ولی به درستی به سمت مورد نظر حرکت نمی کنند و از حرکت به شکل مستقیم سروا می زنند. حتی گرگ های بیایان، شیرهای کوهی و خرس های جنگل نیز از این عفونت در امان نمانده اند و به زامبی هایی تبدیل شده اند که حال کشنده تر از قبل به سمت شما هجوم می آورند. پرنده ها جای خود را به خفاش ها داده اند و حتی تکه کلام های John نسبت به گذشته تغییر کرده است. انصافا Rockstar San Diego در تبدیل قوانین بازی اصلی به یک بازی به ظاهر وحشت ناک و با محوریت زامبی ها سنگ تمام گذاشته است.

دیگر کمپ زدن در صحرا و بیابان کار عاقلانه ای نیست. حال برای عبور و مرور باید منطقه هایی که توسط زامبی ها احاطه شده اند را پاکسازی کنید تا از طریق خانه های امن، به مناطق مختلف نقشه سفر کنید. با ورود به دهکده، به بازماندگان کمک کرده و با دادن مهمات به آن ها زامبی هایی که منطقه را تسخیر کرده اند را از بین می ببرید. مهمات جای پول را گرفته و دیگر خرید و فروش معنایی ندارد حتی جان در ازای کمک به بازماندگانی که در بیابان در دام زامبی ها افتاده اند به چند فشنگ Shotgun قناعت می کند. البته یافتن گنج و یا انجام ماموریت هایی مربوط به دریافت لباس جدید و یا چالش های تیراندازی هنوز هم حضور دارند ولی آن ها نیز تغییراتی کرده اند و تم زامبی گونه ای به خود گرفته اند.
در طراحی زامبی ها سعی شده از شهروندان معمولی و NPC های نسخه اصلی استفاده شود که تغییر شکل داده اند و حال به جای نقش انسان های معمولی نقش زامبی ها را بازی می کنند . البته نوع انیمیشن و نحوه حمله هر کدام با دیگری تفاوت دارد و سعی شده تنوع خوبی در این بین ایجاد شود.
موسیقی نیز مانند گذشته از بخش های بسیار خوب بازی است. ترک زیبای Bad Voodoo که در راه ماموریت آخر پخش می شود از لحظات بیادماندنی بازی محسوب می شود.
بدن های پاره پاره و استخوان بیرون زده و جوش های بزرگ و چرکینی که بر روی سر زامبی ها روییده حاصل دقت بالای تیم گرافیکی بازی است که باعث شده زامبی ها به شدت منزجر کننده و بدترکیب نمود پیدا کنند. اوج کار گرافیکی روی اسب ها صورت گرفته است. قفسه سینه آن ها کاملا پیداست و اعضا شکم آن ها اویزان است و به حدی پوستشان به استخوان ها چسبیده و ویروس ها از داخل گوشتشان را آب کرده که انگار ماها چیزی برای خوردن پیدا نکرده اند. البته 4 اسب زیبای آخرالزمان را نمی شود فراموش کرد که علاوه بر خاصیت مخصوص به خود هر کدام طراحی زیبا و ظریفی دارند. طاعون، جنگ، خشکسالی و مرگ 4 اسمی هستند که بر روی این اسب ها قرار داده شده. طاعون اسب سفیدی است که بدن آن را زخم ها پوشانده و ابری سبز رنگ، نشان از بیماری آن را در بر گرفته است. اسب قرمز آتشین، جنگ است واسب سیاهی که ملخ ها از سر و روی آن بالا می روند خشکسالی است و در نهایت اسب مرگ که به رنگ قوه ای تیره که حاله ای از مه مانند روح به دنبال او است .هنگامی که بازی نقطه ای ابی را به شما نشان داد و پیغام مشاهده موجودی ناشناخته نمایان شد به دنبال اسبی محیط را جستجو کنید تا به یکی از این اسب های کم نظیر دست پیدا کنید.

در بخش Multiplayer دو مد Undead Overrun و Land Grab وجود دارد.Undead Overrun بمانند Horde در بازی Gear of War ، تعداد زیادی زامبی به سوی شما سرازیر می شوند و باید به مقدار مشخصی از آنها بکشید تا به مرحله بعدی وارد شوید. فراموش نکنید که زمان نیز در این بین اهمیت دارد و اگر در زمان مورد نظر کار را به اتمام نرسانید زامبی ها به حالت Sudden Death می روند که علاوه بر اینکه ضربه های آن ها کشنده تر می شود قابلیت revived کردن دوستانتان نیز وجود نخواهد داشت. این حالت در 5 منطقه مختلف قابل بازی کردن است و همکاری بسیار مهم است تا اینکه بتوانید به مراحل بالاتر دست پیدا کنید.
بازی به شکل Land Grab ساده است. این مد نیز شباهتی به King of the Hill دارد که باید کنترل منطقه ای خاص که در نقشه به نام Land Grab علامت گذاری شده است را در اختیار بگیرید .هر کسی که زمانی بیشتری این منطقه را مال خود کند امتیاز بیشتری خواهد گرفت. این مد در 7 قسمت از نقشه قابل بازی کردن است که به انتخاب بازیکننده ها که تعدادشان نباید کمتر از سه نفر باشد، انتخاب می شود.

با تجربه UN متوجه این موضوع خواهید شد که سازندگان روی این Pack دقت و وسواس بسیار زیادی اعمال کرده اند که مشخصا بی نتیجه نبود و حاصل کار اثر بسیار خوش ساخت و با کیفیتی است که با توجه به عرضه آن در کنار محتوای ارزشمند و غنی موجود در این دیسک و قیمت بسیار مناسب آن فرصت بسیار خوبی است که دوباره به ملاقات شخصیت های بیادماندنی دنیای وسترن R* بروید.

 

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
داستان نویسی هوشمندانه
استفاده بسیار خوب از المان های نسخه اصلی در قالب جدید
صداپیشگان حرفه ای
گیم پلی متنوع
ارزش محتوایی بالا
نقاط ضعف:

User Rating: 3.4 ( 4 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا