بررسیپلی استیشن 3

بررسی بازی Metroid: Other M

وفاداری Other M به اجداد خود ,وفاداری Other M به اجداد خود ,Metroid: Other M شماره جدیدی از سری محبوب Metroid است که سعی کرده با استفاده از کنترل خاص کنسول Wii تجربه ای نوین برای طرفداران این سری ایجاد کند و در عین حال مخاطبین جدیدی نیز به سمت خود بکشاند. اتفاقی که در این نسل برای بسیاری از بازی های قدیمی و کلاسیک افتاد و باعث دلسردی و نارضایتی طرفداران آن ها شد.آیا Metroid: Other M هم یکی از همین عنوان هاست؟در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

متروید از قدیمی ترین سری بازی های کمپانی نینتندو محسوب می شود که برای اولین بار در سال 1986 بر روی NES منتشر شد و تا کنون 11 نسخه از بازی بر روی کنسول هایی مانند NES,GB,SNES,GBA,GC,DS و Wiiمنتشرشده است و بیش از 16 میلیون نسخه فروش داشته است. Metroid ترکیبی بود از بخش Super Mario Bro Platforming و جستجوی محیطی Legend of Zelda که البته اتمسفر بازی نسبت به این دو تاریک و سیاه تر بود.
Samus Aran به عنوان شخصیت اصلی بازی یکی از اولین شخصیت های محوری زن در بازی های رایانه ای بود که داستان حول او و اتفاقاتی که برای این شخصیت رخ میداد می چرخید . Samus به عنوان یک Bounty Hunter (Bounty hunter کسی است که بدنبال افراد فراری است افرادی که برای دستگیری آنها جایزه ای معین شده است و فردی که آن ها را دستگیرکند جایزه را از آن خود خواهد کرد) برای دفاع از کهکشان از شر افرادی که به دنبال سو استفاده از قدرت موجوداتی به نام Metroid هستند به مبارزه برخواسته بود.
اکثر شماره های Metroid به شکل 2D side-scroller بودند و از سری Prim به بعد بازی به حالت FPS رفت. Platforming ، تیراندازی و جستجوی مراحل برای یافتن آیتم های مخفی هسته اصلی بازی را تشکیل می دادند. سری Metroid از اولین بازی هایی بود که علاوه بر پیشروی رو به جلو امکان بازگشت و جستجوی مکان های قبلی وجود داشت.”دویدن سریع” یکی از ویژگی هایی بود که این سری بوسیله آن به شهرت رسید.گیمر باید بازی را در سریع ترین زمان ممکن به اتمام رسانده و هر مقدار زمان اتمام آن کاهش پیدا می کرد پایان آن نیز تغییر می کرد. مثلا شماره اول Metroid دارای 5 پایان بود که با توجه به زمان اتمام آن گیمر یکی از آن ها را در انتها مشاهده می کرد . Super Metroid یکی از معروف ترین عنوان هایی است که از این ویژگی درون آن استفاده شد و باعث شد دوِسرعتی در بازی ها رواج پیدا کند. بر عکس شماره های 2D side-scroller که مجبور بودید هر چه سریع تر مراحل را به اتمام رسانده تا پایان های مختلف بازی را ببینید، سری Prime در قبال جستجوی بیشتر و یافتن آیتم هایی به گیمر پاداش می داد و گیم پلی سرعتی که در شماره های قبل بود به کل فراموش شد.

Metroid: Other M به عنوان آخرین شماره سری توسط تیمی به نام Project M ساخته شده است این گروه متشکل است از استدیو معروف Team Ninja( که همگی با سری 3D Ninja Gaiden این استدیو را می شناسیم) و تعدادی از افراد Nintendo و استدیوی D-Rockets که وظیفه ساخت CG های بازی را بر عهده داشته است.
ماجراها در Other M بین دو شماره Super Metroid و Metroid Fusion اتفاق می افتد و از پایان Super Metroid و سکانس نابودی Mother Brain در قالب یک CG بسیار زیبا و با کیفیت آغاز می شود. پس از نابودی سیاره Samus ،Zebes در یک کشتی متعلق به فدراسیون کهکشانی(Galactic Federation) بیدار می شود.پس از خارج شدن از کشتی در داخل سفینه خود ناگهان پیام کمکی با رمز Baby Cry دریافت می کند.پس از رجوع به محلی که پیام از آنجا ارسال شده با گروهی از سربازان (GF (Galactic Federation روبرو می شود که در میان آن ها فرمانده سابق Adam Malkovich ،Samus به عنوان سرگروه تیم وجود دارد که برخورد سردی با او می کند و از گفتن هدف ماموریت تیم سربازان جلوگیری می کند. Samus قبل از اینکه به یک Bounty hunter تبدیل شود در تیم سربازارن GF مشغول به خدمت بوده است. با این وجود باز هم Samus به همراه تیم به جستجوی کشف ماجرای پیام می پردازد . با پیشرفت در بازی علاوه بر اینکه داستان بازی و اسرار آن برای گیمر روشن می شود فلش بک هایی از قبل و اتفاقاتی که بین Samus و فرمانده سابق او رخ داده است نشان داده می شود و رابطه احساسیی که بین او و Adam وجود داشته و افکار Samus در مورد او توسط خود Samus شرح داده می شود.بله، این بار برخلاف گذشته برای اولین بار با صدای Samus آشنا خواهید شد و او تمام داستان را برای شما روایت می کند.در این شماره سعی شده که بیش از گذشته به داستان پرداخته شود و با وجود CG های چشم نواز بازی می توان گفت که کار قابل تقدیری انجام شده است و به غیر از آشنا شدن با روحیات Samus با ظاهر حقیقی او بیشتر آشنا می شویم ولی نمی توان از دیالگ های عجیب و گاها نابجا Samus در برخی از سکانس های بازی چشم پوشی کرد.
ماموریت های بازی توسط Adam به شما ابلاغ می شوند و شما نیز بی برو برگرد به گفته های او عمل می کنید.محل هر ماموریت بر روی نقشه مشخص می شود که باید آن را روی نقشه دنبال کرده و در این بین دشمنانی که مانع پیشروی شما می شوند را از بین ببرید. بعضی وقت ها نیازی به از بین بردن دشمنان نیست و با عبور از کنار آن ها می توانید به قسمت بعد بروید. اگه پس از پاکسازی محل دوباره به آنجا رجوع کنید دشمنان دوباره سر راه شما سبز می شوند. این موضوع با ورود چند باره شما به یک مکان کمی اذیت کننده و درد سرساز می شود و کمی شما را از بازی دلسرد می کند. مراحل بازی در مکانی به نام Bottle Ship رخ می دهد که دارای سه بخش اصلی است که 90 درصد بازی را به خود اختصاص می دهد و 10 درصد پایانی به بخش مخفی کشتی فضایی اختصاص خواهد داشت.مثل همیشه اوایل کار ورود به اکثر مکان ها غیر ممکن است که به مرور با بدست آوردن قابلیت های Samus می توانید به همه آن ها دسترسی پیدا کنید.

اول از همه بازگشت گیم پلی سرعتی سری است که نظر طرفداران قدیمی را به خود جلب می کند و البته زاویه دوربین که به حالت نسخه های 2D از کنار، Samus را نشان می دهد دلباختگان Metroid را در همان آغاز بازی شیفته Other M می کند . بازی در دو نمای اول شخص و سوم شخص انجام می شود. اکثر اوقات دوربین در حالت سوم شخص و در زاویه side-scrolling قرار می گیرد و بازی شبیه نسخه های قدیمی کنترل می شود. بدین شکل که فقط با استفاده از Wiimote در حالت افقی و بوسیله دکمه های D-pad کاراکتر اصلی را کنترل می کنید. در این قسمت معمولا در حال فشردن دکمه جلو هستید و نیازی به تنظیم جهت ، به چپ و راست نیست ولی هنوز هم قابلیت راه رفتن در عرض محیط وجود دارد. دوربین به خوبی، حرکت Samus را دنبال می کند و زاویه آن به بهترین شکل ممکن محیط را پوشش می دهد. کنترل این بخش یکی از لذت بخش ترین قسمت های بازی محسوب می شود چرا که سرعت بالای Samus و زاویه دوربین خاطره Metroid بر روی NES را برای طرفداران قدیمی زنده می کند.
در زاویه سوم شخص Samus می تواند پرش بزند و یا به حالت Morph Ball در آمده و از سوراخ های تنگ عبور کند و یا توسط اسلحه پرتویی به طرف دشمنان شلیک کند. در این حالت سیستم نشانه گیری خودکار است و دقت بسیار خوبی در نشانه گیری دارد که البته تا حدودی بازی را آسان کرده است. شما می توانید مثل اسلحه های معمولی با فشردن متوالی دکمه شلیک به شکل معمول تیراندازی کنید و یا با نگاه داشتن دکمه، اسلحه را شارژ کرده و آسیب بیشتری به دشمنان برسانید.
یکی از مشخصه های جدید این قسمت جای خالی دادن است. پس از حمله دشمن یا شلیک تیری به طرف شما با فشردن یکی از دکمه های D-pad می توان به 4 جهت پرش زده و جای خالی داد. اگر در حال شارژ کردن اسلحه پرتویی باشید پس از جای خالی دادن اسلحه شارژ شده و آماده شلیک می شود.
ویژگی جدید دیگر سکانس های تمام کننده Ninja Gaiden ی است. پس از ضعیف کردن دشمن و بی حال شدن آن ها می توان ضربه تمام کننده زد که جذابیت خوبی به بازی می دهد ولی تنوع چندانی ندارد. نوع حرکت و پرش های Samus شباهت زیادی به پرش های ریو در سری Ninja Gaiden دارد بخصوص پرش های متوالی در میان 2 دیوار پرش های معروف ریو را برای شما تداعی می کند.

در محیط های بزرگ تر که دوربین از بالا شخصیت اصلی را نشان می دهد هنر Team Ninja بیش از پیش نمایان می شود. در ظاهر کنترل یک بازی 3D به این شکل بسیار مشکل به نظر می رسد ولی Team Ninja از روش هوشمندانه ای استفاده کرده است که کنترل Samus مثل آب خوردن انجام می شود.به طور مثال زمانی که دور یک میدان در حال گردش هستید به جای اینکه با فشردن دکمه جلو دائما به دیواره محیط برخورد کنید کنترل به شکلی طراحی شده که Samus قوص دار حرکت می کند و این کار باعث جلوگیری از برخورد او به دیوار های محیط می شود . در ظاهر کنترل طوری تعریف شده که مانند نسخه های 2D کاراکتر فقط قابلیت جلو و عقب رفتن دارد و در عرض محیط غیر قابل کنترل است.

زمانی که Wiimote را به طرف نمایشگر می گیرید حالت اول شخص بازی نمایان می شود. در این حالت قابلیت حرکت ندارید و فقط می توانید محیط را بر انداز کنید و یا از موشک استفاده کنید. سکانس هایی در بازی وجود دارد که اجبارا از شما خواسته می شود که شی مورد نظری که در صحنه وجود دارد را مشخص کنید و تا اینکار را انجام ندهید نمی توانید به قسمت بعد وارد شوید. این قسمت ها گاهی دشوار و خسته کننده شده و از سرعت بازی به شدت می کاهد. برای باز کردن برخی از درها به موشک نیاز دارید و یا می توانید دشمنان را با موشک مورد هدف قرار بدهید که البته به دلیل اینکه قابلیت حرکت ندارید نمی توانید به شکل طولانی از آن استفاده کنید. برای شلیک موشک اول نیاز هست که با دکمه B بر روی نقطه مورد نظر قفل کرده و بعد به شکل معمولی و یا شارژ شده شلیک کنید.
به غیر از دشمنان معمولی Bos Fight هایی نیز در بازی وجود دارد که برای از بین بردن آن ها نیاز دارید که به سرعت بین حالت اول شخص و سوم شخص سویچ کنید. هر کدام از Bos ها نقطه ضعف خاص خود را دارند و برای کشتن آنها باید از روشی خاص استفاده کنید. بطور مثال در قدم اول قسمتی از بدن آن را فریز کرده سپس به سرعت به حالت اول شخص رفته و با قفل کردن روی قسمت یخ زده شلیک نهایی را انجام دهید. سویچ کردن در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و مبارزات نهایی را بسیار لذت بخش می کند. این قسمت مثل اکثر بازی های این ژانر جزء جذاب ترین بخش های بازی محسوب می شود و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.
سیستم سلامتی بازی نیز از سیستم جدید و جالبی بهره می برد. در اوایل فقط یک مخزن سلامتی دارید که با مرور زمان به 4-5 عدد می رسد و با تمام شدن تمامی آن ها Samus نقش بر زمین می شود و عبارت پایان بازی نمایش داده می شود. زمانی که خط سلامتی در آخرین مخزن به انتهای خود نزدیک شد و به رنگ قرمز درآمد می توانید با به دست گرفتن Wiimote به شکل عمودی و نگه داشتن دکمه A خط سلامتی خود را پر کنید. با این کار خشاب موشک ها نیز پر می شود. محل هایی برای ذخیره بازی در نظر گرفته شده که علاوه بر ذخیره، نقشه را بروز رسانی کرده و تمام مخازن سلامتی را پرمی کند.
در کل بازی از درجه سختی خوبی برخوردار است و نه خیلی آسان و نه بسیار سخت است که برای گذراندن قسمتی گیمر را به مشقت بیندازد. در اواخر بازی Samus به حدی قوی می شود که دشمنان اوایل بازی در یک لحظه براحتی از بین می روند. در این قسمت ها دشمنان جدید تری معرفی می شوند که تعادل سختی بازی نیز به هم نخورد. Other M در 10-12 ساعت به اتمام می رسد که زمان مناسبی برای یک بازی اکشن ادونچر محسوب می شود و قابلیت تکرار دوباره برای پیدا کردن تمامی آیتم ها وجود دارد.

طبق سنت همیشگی در سری Metroid در اول کار همه قابلیت های شما گرفته می شود ولی این بار دلیل بسیار منطقی تری از قبل تعریف شده است و واقعی تر به نظر می رسد. به دستور Adam اجازه استفاده از هیچ قابلیتی ندارید تا زمانی که به شما اجازه داده شود.
بهمین خاطردر طول مراحل اسلحه پرتویی Upgrade می شود وبه دستور Adam قابلیت هایی مثل فریز کردن دشمنان و یا شلیک در میان شیشه را بدست می آورید که علاوه بر اینکه قدرت Samus را در نابودی دشمنان افزایش می دهد نقش مهمی در پیشروی بازی و Bos Fightها ایفا می کند.موشک Samus نیز Upgrade می شود که برای باز کردن برخی از درها و یا نابود کردن برخی از دشمن ها به این Upgrade ها نیاز حیاتی دارید.به غیر اسلحه ها لباس مخصوص Samus نیز در طول بازی قابلیت های مختلفی پیدا می کند. مثلا The Speed Booster که پس از مدتی کوتاه دویدن به شکل معمولی سرعت Samus در یک آن چند برابر می شود(این قابلیت اولین بار در Super Metroid معرفی شد) و یا قابلیت مقاومت در مقابل گرمای سوزان که در برخی از مراحل مانع پیشروی Samus است.Upgrade ها به همین جا خلاصه نمی شود و حتی حالت Morph Ball نیز قابلیت ارتقا دارد و از یک انفجار کوچک به یک انفجار مهیب در انتها تبدیل می شود.
جستجوی محیط و پیدا کردن آیتم ها این بار نیز در بازی حضور دارند ولی خبری از پایان های متفاوت نیست. پس از پاکسازی محل از وجود دشمن ، محل های ایتم ها مشخص شده که با کمی جستجو می توان آن ها را یافت. آیتم ها تعداد مخزن های سلامتی افزایش داده و یا تعداد موشک ها در یک دور را بیشتر می کنند. همچنین در منوی اصلی، قسمت گالری Artwork هایی از کاراکتر ها و محیط های بازی باز می شوند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست.
گرافیک بازی نسبت به بازی های دیگر این کنسول در سطح خوبی قرار دارد. جزییات بدنی Samus راضی کننده و انیمیشن او طبیعی و زیبا طراحی شده است. محیط های بسته و کوچکی که در زاویه side-scroller نشان داده می شود ظاهر بسیار مناسبی دارند. محیط های بزرگی به شکل صحرایی و یا برفی نیز وجود دارد که به لحاظ ضعف سخت افزاری Wii از کیفیت پایین تری برخوردارند. زیبا ترین جلوه ظاهری بازی افکت های سلاح پرتویی است که در اثر برخورد با NPC ها صحنه های بسیار زیبا و چشم نوازی ایجاد می کند و با ارتقای آن شکل ظاهری آن نیز تغییر می کند. در این بین سیستم نشانه گیری خودکار نیز به سینمایی شدن هر چه بیشتر بازی کمک می کند.

بی شک Metroid: Other M یکی از بهترنی بازی های اکشن ماجرایی امسال است که با حفظ مشخصه های قدیمی سری و اضافه کردن خصیصه های جدید توانسته افراد بیشتری را با این سری محبوب آشنا کند .حتی با وجود اینکه Other M خیلی شبیه اجداد خود است ولی باز هم انجام ماموریت ها با استفاده از وسایل پیشرفته Samus لذت مخصوص به خود را دارد که در کمتر عنوانی نظیر آن را تجربه می کنیم.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
وفا داری بازی به المان های قدیمی سری
زاویه زیبا و خاطره انگیز دوربین side-scrolling
گیم پلی سریع و پر هیجان
استفاده بسیار مناسب از دسته Wii
نقاط ضعف:
وجود قسمت های خسته کننده جستجوی پیکسل به پیکسل تصویر

User Rating: 4.55 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا