معرفی بازی‌هامعرفی ویدیویی بازی ها

معرفی بازی Control

برای مشاهده معرفی بازی کنترل در یوتوب کلیک کنید.

استودیو Remedy یکی از سردمداران داستان‌سرایی در صنعت بازی‌سازی به حساب می‌آید. طی سالیان متمادی، این تیم عناوین اکشن متعددی را با محوریت شخصیت‌های قدرتمند تولید نموده است که هرکدام از آن‌ها در کنار ایراداتی که داشته‌اند، به آثاری خاطره‌انگیز تبدیل شده‌اند. این محبوبیت به شکلی ادامه یافته که تاکنون گروه‌های طرفداری مختلفی برای هرکدام از عناوین شکل گرفته، و تمامی این افراد چشم انتظار رونمایی برای دنباله‌ی آثار محبوب خود هستند. در این بین می‌توان به اثری همچون Alan Wake اشاره داشت که حتی خود استودیو نیز تمایل به ساخت دنباله‌ی آن‌را دارد اما بنابه دلایلی، از انجام آن محروم مانده است. بازی Control را می‌توان اولین قدم بزرگ «رمدی» در راستای ایجاد تغییرات گسترده‌ و حرکت به سوی پیشرفت دانست. تغییر سبک گیم‌پلی و نحوه روایت داستان و دوری جستن از مسائل حاشیه‌ای این روزهای صنعت که همچون تب بین سایر توسعه دهندگان رواج پیدا کرده (مثل روی آوردن به سبک بتل رویال) همگی باعث قرارگرفتن «کنترل» در کانون توجهات شده‌ است. درحالی که دیگر خبری از قراردهای انحصاری برای کمپانی مایکروسافت نیست، شرکت 505 Games وظیفه انتشار این اثر روی سایر پلتفرم‌های نسل 8 را برعهده گرفته است. کار توسعه‌ی بازی پیش از عرضه Quantum Break آغاز شده و تقریباً همان تیمی که ساخت عنوان انحصاری مایکروسافت را برعهده داشت، این بازی را نیز توسعه می‌دهد.

بازی Control

داستان حول محور  Federal Bureau of Control (دایره نظارت فدرال) که به طور خلاصه تحت عنوان FBC شناخته می‌شود، می‌چرخد. یک سازمان مخفی آمریکایی که وظیفه‌ی آن‌، یافتن و مطالعه‌ پدیده‌های ماوراءالطبیعه است. در این بین شما در نقش Jesse Faden ،یکی از جدیدترین مدیران اجرایی سازمان، قرار می‌گیرید. اولین ماموریت «جسی» بررسی حوادث The Oldest House و رویارویی با دشمنی مرگبار که با نام The Hiss شناخته می‌شود، است. مکان نام برده شده درواقع مقر اصلی  فرماندهی FBC به حساب می‌آید و این‌طور به نظر می‌رسد که به واسطه علتی مجهول، یک حادثه‌ی بزرگ درون ساختمان رخ داده و منجربه سرایت و نفوذ جهانی موازی به دنیای ما شده است. به گفته‌ی Sam Lake کارگردان خلاق این عنوان، رمدی در زمینه روایت داستان، چند مورد عقب‌گرد منطقی داشته است تا تمرکز بیشتری بر روی ساخت دنیایی درگیر کننده و پویا بگذارد. برای شرح بهتر وقایع، از Audio Logها استفاده می‌شود اما در کنار آن‌ها همانند اثر قبلی این تیم، با مطالعه مدارک موجود در دنیا نه تنها آگاهی شما از مسائل بیشتر شده، بلکه علامت سؤال‌‎های تازه‌ای نیز به آن افزوده خواهد شد. رازهای زیادی در کنترل وجود دارد. سؤالاتی همچون منشاء قدرت‌های جسی، علت هجوم Hissها به خانه کهن و یا دلیل نفوذ یک دنیای موازی ناشناخته به جهان ما.

طبق صحبت‌های طراح کنترل، آقای Paul Ehreth، در برخی از موارد پاسخ مشخصی به یک حادثه داده نمی‌شود که علت آن باز گذاشتن داستان و سپردن پیدا کردن علت آن به دست بازیکن است. از آن‌جایی که خیلی از موارد در این اثر می‌تواند باعث متعجب شدن شما شود و یا حتی برای برخی نتوان توضیح خاصی مطرح نمود، رمدی انتظار دارد طرفداران نظریه‌های متعددی برای آن مطرح کنند و به عبارتی، غرق در دنیای عجیب بازی شوند. (منظور تشکیل گروه‌های طرفداری و متحد شدن فن بیس برای رسیدن به پاسخ سؤالات است) «سم لیک» در ادامه می‌گوید: برای ایجاد لحظات حیرت‌انگیز، اعجاب‌آور و درگیر کننده به ترکیب صحنه‌های Live Action و فیلم‌های ضبط شده با موتور بازی روی آورده‌ایم. به طور مثال، تاثیرات این طراحی خاص را در لحظاتی می‌بینید که همکاران سابق جسی همانند ارواح ظاهر شده و با وی تعامل برقرار می‌کنند. وجود چنین لحظاتی می‌تواند باعث افزایش حس درگیرکنندگی و جذابیت داستان شود، چرا که حرکات این روح‌ها همگی به واسطه فیلم واقعی ضبط شده است و ما با افزودن یک لایه به جلوه‌‍‌های بصری، آن‌ها را در دنیای بازی قرار داده‌ایم.

یکی از نکاتی که طرفداران عناوین این شرکت هنگام تجربه Control متوجه آن خواهند شد، بازگشت چهره‌های آشنای آثار قبلی به  این عنوان است. بازیگر موشن کپچر Beth Wilder، یکی از شخصیت‌های مهم دنیای کوانتوم بریک، یعنی خانم Courtney Hope در نقش شخصیت اصلی کنترل ایفای نقش می‌کند. جسی درطول ماجراجویی خود با روح مدیر اجرایی سابق FBC یعنی James Mccaffrey (صداپیشه مکس پین)  روبه‌رو می‌شود و در ادامه مسیر  نیز با شخصیتی که Matthew Porretta صداپیشه آلن ویک نقش آن را به عهده دارد مواجه خواهد شد. همه این افراد در Control حاضر هستند تا علاوه‌بر وظیفه خود، حس و حال نوستالژی را برای طرفداران سابق ایجاد کنند.

طبق اطلاعات موجود، تمامی حوادث درون یک نقشه رخ می‌دهد و همان‌گونه که حدس می‌زنید، این مکان «خانه کهن» یا The Oldest House خواهد بود. همانند سایر آثار MetroidVania که بازیکن را برای کسب قدرت‌های تازه تشویق به گشت‌وگذار در محیط‌های بیگانه می‌کنند و سپس، آن‌ها را به محیط‌های قدیمی و آشنا باز می‌گردانند تا از قدرت‌های تازه خود در راستای ورود به مکان‌هایی که پیش‌تر صعب العبور بوده‌اند استفاده کند، Control نیز از چنین سبک طراحی بهره خواهد برد. از آن‌جایی که فرمت خطی مراحل و نبود آزادی عمل در پیش‌روی، روی تمامی ساخته‌های قبلی این تیم حاکم بود، تغییرات کنترل به شدت حائز اهمیت بوده و کاملاً از وقوع آن‌ها استقبال می‌شود. این‌بار حتی شاهد وجود ماموریت‌های فرعی در بخش‌های مختلف ساختمان نیز خواهیم بود که با دنبال نمودن آن‌ها، می‌توانید به آشکار شدن قسمت‌های بیشتر داستان و کسب نیروهای تازه برای جسی کمک کنید. طبق گفته سازندگان، در ماموریت‌های فرعی دشمنان، Boss Fightهای ویژه، آپگرید اسلحه و آیتم‌هایی پیدا می‌شود که در خط داستانی اصلی وجود ندارد. گفتنی است که از این طریق می‌توانید قدرت‌های خاصی را برای جسی کسب کنید که می‌توانند به طور کامل بر روی روند پیشروی شما تاثیرگذار واقع شوند.

سیستم مبارزه در این عنوان در مقایسه با عناوین روز کمی متفاوت خواهد بود. جسی تنها یک سلاح در اختیار دارد که Service Weapon نامیده می‌شود اما با استفاده از قابلیت‌های Crafting و یافتن آپگریدهای گوناگون، می‌تواند شکل، کارایی و حتی قدرت آن را تغییر دهد. در اصل ما با یک سلاح همه کاره طرف هستیم که دربرخی موارد همانند یک کلت عمل کرده و در دیگر شرایط، همچون یک شات‌گان! اما اسلحه تنها ویژگی مبارزات این بازی نیست. اعمال خاصی همچون در هوا معلق ماندن، استفاده از قدرت‌های ذهنی برای جابه‌جا نمودن اجسام و یا  موجودات و چندین و چند قدرت دیگر که برخی از آن‌ها به عنوان یک راز باقی مانده تا بازیکن خود آن‌ها را بیابد به کمک شما خواهند آمد تا تجربه این اثر را کاملاً متفاوت و لذت بخش بسازند. درکنار موارد فوق، یک شاخه کامل برای ارتقای مهارت‌های شخصیت اصلی وجود دارد تا پس از جستجو و اکتشاف در محیط، بتوان آن‌ها را گسترش داد.

در طول این ماجرا قرار است با دشمنان متنوعی مواجه شویم. از آن‌جایی که Hissها توانایی تبدیل کردن انسان‌ها به موجودات جهش یافته را دارند، از انسان‌هایی که تازه درحال تبدیل شدن به Hiss هستند تا موجودات ناشناخته، زامبی مانند و قدرتمند که در برخی از تریلرها مشاهده شدند، می‌توانیم منتظررویارویی با تعداد زیادی دشمن باشیم. نکته مثبت درباره گیم‌پلی این است که تنها کار شما به تیراندازی به سمت دشمنان خلاصه نشده و دربرخی از موارد باید برای پیشروی از موانع، معماهای مختلف را نیز حل کنید.

شاید درنگاه اول از لحاظ ظاهری، Control را با «کوانتوم بریک» اشتباه بگیرید. علت این امر، استفاده از موتور Northlight برای ساخت بازی است و همین قضیه منجربه شباهت‌های غیرقابل انکار این دو اثر شده است. طبق گفته سازندگان، آن‌ها برای طراحی دنیا از آثار یکی از کارگردانان افسانه‌‌ای صنعت فیلم، یعنی «استنلی کوبریکـ» الهام گرفته‌اند که برای خیلی از طرفداران موردی خوشایند به حساب می‌آید.

 برای خط داستانی 2 افزونه مجزا درنظر گرفته شده که مدتی پس از عرضه بازی منتشر خواهند شد. هر دوی آن‌ها تک‌نفره هستند و با هدف گسترش زمینه‌های داستانی این IP منتشر می‌شوند. یکی از این دو افزونه AWE نامیده می‌شود که خلاصه شده عبارت Altered World Events است و دیگری، The Foundation نام دارد و متاسفانه درحال حاضر هیچ اطلاعاتی از آن‌ها موجود نیست. بازی Control در تاریخ27 آگوست سال 2019 برابر با 5 شهریور 1398 برای پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر منتشر می‌شود.

برچسب ها

شروین ژاوه

دانشجوی سال آخر حقوق. به نوشتن نقد و مقاله‌های مرتبط به بازی‌ علاقه دارم.
طرفدار پروپاقرص اَسسینز کرید-رینبو سیکس سیج و بازی‌های نقش آفرینی‌هم هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن