معرفی بازی‌ها

بررسی بازی BattleBorn

به پایانِ دنیا رسیدیم امّا نه کاملاً! بله، هنوز هم امیدی وجود دارد. در حالی‌ که تمام این عالم با خاکستر یکسان شده‌، فقط یک ستاره یا بهتر بگویم، یک سیاره باقی‌ مانده‌است. حال تمامی بازمانده‌ها برای حکم‌رانیِ این سیاره می‌جنگند و این در دستان شماست که سرنوشت آن را مشخص کنید.
پرولوگِ بالا، درون‌مایه‌ی جدیدترین عنوان استودیو‌ی خوش‌نامِ «گیرباکس» است. «بتل‌بورن» (Battleborn) در سال 2014، در سالی‌ که برای معرفی سومین نسخه‌ی عنوان (Borderlands (BD گمانه می‌زدیم، معرفی شد. گیرباکس این‌بار به سراغ سبکِ پرطرفدارِ MOBA رفته‌ و با تزریق کمی تفاوت به آن، به دنبال موفقیت بلند مدتی است. بله، سبکِ MOBA مستلزم موفقیتِ بلند مدت است. MOBA کوتاه‌شده‌ی Multiplayer Online Battle Arena است و اصولاً به آن دسته از بازی‌های استراتژی گفته می‌شود که دو تیم به‌صورت آنلاین و با کاراکترهای مختلف، مقابل یکدیگر به رقابت می‌پردازند. مثال برای آن‌ زیاد داریم؛ League of Legends و DOTA. حتماً با خود می گویید که بتل‌بورن در زاویه‌دیدِ استراتژی نیست. بیراه هم نمی‌گویید و حق با شماست، حتی کارگردان بازی یعنی آقای «رندی وِردل» هم اصرار دارد بتل‌بورن را MOBA صدا نزنیم ولی خصوصیات بازی که در ادامه‌‌ی پیش‌نمایش به آن می پردازم، ما را وادار می‌کند که بتل‌بورن را در این دسته‌بندی بگنجانیم. با بازیسنتر همراه باشید.
,,در نگاهِ اول، بتل‌بورن از هر جهتی، شبیه سری بازی‌های BD به نظر می‌آید ولی با کمی دقت، متوجه وجه تمایز‌ها می‌شویم. استایل گرافیکی بازی مانند BD، شاداب و رنگارنگ است امّا Cell-Shade نیست. کسانی که توانسته‌اند بازی را تاکنون تجربه کنند، خاطرنشان کرده‌اند که فضاسازیِ بازی نزدیک به عناوین قبلی گیرباکس است و آن‌ها امضای هنری خود یعنی محیط رنگارنگ و شلوغ را در این بازی پیاده کرده‌اند. اینجا دقیقاً سوال پیش می‌آید که چرا سعی نشد یک بازی از BD به‌صورت MOBA ساخته شود؟ آقای وردل این‌گونه جواب می‌دهد: «ما به دنبال کار بر روی یک چیز جدید بودیم و بتل‌بورن از لحاظ بنیادی با BD متفاوت است.»
بازی دارای دو بخش اصلیِ داستانی و رقابتی‌ است. بخش داستانی را می‌توان تک‌نفره و دونفره انجام داد که گیرباکس بخش دونفره را توصیه کرده‌است و می‌شود آن را به‌صورت Split-Screen و آنلاین انجام داد. اما مهم‌ترین قسمت این بازی، بخش رقابتی‌ آن است. در بخش رقابتی ما با سه Mode روبه‌رو می‌شویم و در هر کدام از آن‌ها، حضور ده بازیکن پشتیبانی می‌شود؛ به عبارتی، پنج بازیکن مقابل پنج بازیکن دیگر. در زیر به شرح این Modeها خواهم پرداخت:

Incursion: تیم قهرمان‌ها باید از پایگاه خود، در مقابل دشمن یعنی Minions دفاع کنند و در وهله‌ی بعدی، پایگاه دشمن را نابود کنند.
Capture: پررنگ‌ترین بخش بازی. این یک Team Death match است و دو تیم باید با یکدیگر مبارزه کنند.
Meltdown: در این مُد، باید Minionهای تیم خود را تا دروازه راهنمایی کنید و مانع از رسیدن Minionهای حریف به دروازه‌ی خود شوید. با نابودی Minionها امتیاز کسب می‌کنید و با بیشترین امتیاز، برنده اعلام می‌شود.

,شما می‌توانید تمام بخش داستانی و رقابتی را هنگام عرضه استفاده کنید اما به‌صورت همیشه آنلاین. بتل‌بورن هم نیازمند اتصال دائمی اینترنت است و سازندگان از نظرشان برای این‌کار دلایل محکمی دارند.
در هنگام عرضه‌ی بازی شاهد بیست‌وپنج کاراکتر خواهیم بود که کلاس‌بندی آن‌ها به دو دسته‌ی دوربُرد و نزدیک‌بُرد تقسیم می‌شود؛ یعنی کاراکترهایی که از انواع سلاح گرم و سرد استفاده می‌کنند که سبب شده آزادی عمل در انتخاب کاراکتر بوجود بیاید. البته این آزادی عمل برای یک بازی MOBA واجب است. هر کاراکتر در عین داشتن نیروهای متفاوت، آپگریدهای اختصاصی دارد. درست است، در بازی شاهد نوعی سیستم آپگرید و ارتقای قدرت هستیم که گیرباکس آن را Helix System نام نهاده است. به مدد این سیستم، بازیکن می‌تواند کاراکتر را چه در بخش داستانی و چه در بخش رقابتی تقویت کند. اینکار بدین صورت است که با جمع‌آوری امتیاز و XP می‌شود هر ده لِوِل یک‌بار، کاراکتر را آپگرید کرد. گیرباکس گفته‌است که این آپگریدها در همان اول تغییر چشمگیری ایجاد نمی‌کند ولی هر چه بیشتر پیش رویم، این تقویت‌ها تفاوت را رقم می‌زند و به این شکل، انگیزه برای پیشرفت در بازی زیاد می‌شود. این را هم اضافه کنم، گیرباکس در صورت موفقیت بازی، شخصیت‌هایی را هم به شکل DLC به بازی اضافه خواهد کرد.,در بالا اشاره کردم که کاراکترها به دو دسته‌ی دوربرد و نزدیک‌برد تقسیم می‌شوند. برای مثال کاراکتر Thorn با تیروکمان خود در دسته‌ی دوربردها و Rath با شمشیر خود در دسته‌ی نزدیک‌بردها قرار می‌گیرند. بدیهی است که کنترل یک شخصیت نزدیک‌برد در مبارزات شلوغ با دید‌ِ اول‌شخص کمی مزاحمت ایجاد می‌کند. گیرباکس فکر این مسئله بوده‌است و قابلیت تعویض دید بین اول‌شخص و سوم‌شخص را در بازی تعبیه کرده‌است. به این ترتیب می‌توان انتظار تعادل در استفاده از کاراکترها را داشت. در پائین مختصاتی مختصر از کاراکترهای بازی می‌دهم:
Thorn: «تیشکا السامورن» معروف به Thorn، آخرین بچه‌ی به دنیا آمده در سرزمین خود قبل نابودی آن است. سلاح‌ آن، تیروکمان که نامش را Kreshek نهاده‌است. او فعلاً در رکاب نیروهای Eldrid می‌جنگند.
Mellka: او یک جنگ‌زاد است که از کودکی برای این‌کار تربیت شده‌است. در یک دست‌ِ خود یک سلاح گرم و در دست‌ِ دیگر سلاح سرد دارد. او فرمانده‌ی نیروهای Eldrid است.
Boldur: یک دورفِ چغر و خشن که دو هزار سال عمر دارد! سلاح او سپر و تبر است که هر موجودی را در چند متری خود، نابود می‌سازد. او هم در Eldrid فعالیت دارد.

Miko: گیاه‌شناسِ جنگجو، آخرین بازمانده‌ از سیاره‌ی قارچی خود است. حضور او در مبارزات باعث پشتیبانی است و از آسیب دیدن یاران خود جلوگیری می‌کند. سلاحش کونای است و در Eldrid حضور دارد.
Kelvin: قطعاً خیلی از چیزهای مربوط به ارواح، مرموز است اما در مورد «کلوین»، او خودِ مرموز است. کلوین آخرین بازمانده‌ی سیاره‌اش است که توسط Miko نجات پیدا کرد و اکنون به عنوان یک کاراکتر نزدیک‌برد، در خدمت نیروهای Eldrid است.
Rath: همه‌ی شواهد و قرائن به ما می‌گوید که او یک وَمپایر است ولی گیرباکس با ما موافق نیست. Verod Rath با دو شمشیر خود که بسیار سریع آسیب می‌زنند، فرمانده‌ی نیروهای Jennerit است.
Ambra: او برای مدتی طولانی در گروهِ خواهران خاموش در Jennerit فعالیت می‌کرد. گروهی که هدف پشتیبانی را داشت ولی حالا Ambra این پشتیبانی را در میدان جنگ انجام می‌دهد.
Caldarius: تمام شهرت خود را در میدان های نبرد برای Jennerit بدست آورده است. او زرهی قابل ارتقا را تن می‌کند که نامش J-HTX است.
Deande: در طراحی این کاراکتر، گیرباکس از چین و آسیای شرقی الهام گرفته‌است و او با بادبزن‌اش یک کاراکتر نزدیک‌برد که در خدمت نیروهای Jennerit است. البته او از ابتدا در میدان های جنگ نبود و حکم مشاور ارشد این گروه را داشت.
Attikus: او با تکنولوژیِ خود، باعث انقلابی در سرزمین‌اش می‌شود و جان بسیاری از مردمان خود را نجات می‌دهد. او هم در Jennerit مبارزه می‌کند.,,Ghalt: برخلاف ظاهر غضب‌آلود و عبوسی که دارد، شوخ و کاریزماتیک است. Trevor Ghalt فرمانده‌ی نیروهای Peacekeepers است.
Benedict: او فقط سه چیز را دوست دارد؛ خودش، راکتَش و خودش! او می‌تواند پرواز کند و با راکت دوربرد خود، دشمنان را آزار دهد. او یک Peacekeepers واقعی است.
Montana: کلاً حضورش در هر جبهه‌ای، برای دشمن یک عذاب و برای دوستان یک نکته‌ی مثبت است. کافی‌ست با مینی‌گان او تیراندازی کنید. او از Peacekeeperهاست.
Galilea: تنها زنِ عضو گروهِ Peacekeeperهاست و البته تنها کاراکتر نزدیک‌برد این گروه. او شمشیر بدست می‌گیرد. Oscar Mike: مطمئناً حضور او شمایل BD را یادآوری می‌کند. یک سرباز ساده از Peacekeepers که قابلیت غیب شدن از میدان جنگ را دارد.
Phoebe: معرفی می‌کنم، مغز متفکر گروه Phoebe Elizabeth، LLC. او نزدیک‌برد است و در لباسی رسمی، شمشیر بدست می‌گیرد.
ISIC: او یک Minion روباتی است که توانسته است خود را بازنویسی کند. او اکنون در نیروهای LLC حضور دارد.
Marquis: او هم لباس رسمیِ کلاسیک به تن دارد. Marquis d Caliber یک هوش مصنوعی است که قابلیت هدف‌گیری بالایی دارد. او در LLC حضور دارد.
El Dragon: «فرانچسکو دِریک» یک کشتی‌گیر حرفه‌ایست که گیرباکس از کشتی‌کج‌کارهای مکزیکی برای طراحی او استفاده کرده‌ است. لازم به ذکر است که «دراگون» تا آخرین مسابقات خود در رینگ کشتی، شکست‌ناپذیر بوده‌ است. او نزدیک‌برد و یکی از اعضای LLC است.
Kleese: یک دانشمند دیوانه! کاراکتری دوربرد که طراح اصلی Minion Robotics است. البته این سمت قبلی اوست و در حال حاضر عضو گروه LLC و پشتیبان آن‌ها در میدان جنگ است.
Reyna: گیرباکس در طراحی او از یک افسانه‌ی شمال اروپا الهام گرفته‌است. برای همین او را The Valkyrie هم صدا می‌زنند. Reyna Valeria یک کاراکتر دوربرد است و در خدمت نیروهای Rogue می‌جنگد.
Toby: خودِ Toby یک پنگوئن بامزه است که حقیقتاً قابل آزار دادن نیست. اما وقتی پشتِ ماشن جنگیِ مخصوص می‌نشیند، معادلات خیلی تغییر می‌کند. او دوست داشت که یک Peacekeeper باشد ولی آن‌ها Toby را به علت بامزه‌بودن، جواب می‌کنند و تصمیم می‌گیرد که به Rogue بپیوندد.
Orendi: غیرقابل پیش‌بینی و ترسناک. گیرباکس می‌گوید آن‌قدر Orendi ترسناک است که هم‌تیمی‌هایش، یعنی تیم Rogue، از او می‌ترسند. او دوربرد است.,,با تمام توضیحات بالا می‌شود پی برد که بتل‌بورن فقط برای یک‌دسته بازیکن یا علاقه‌مندان یک سبک نیست؛ این یک بازی برای همه و هر سلیقه‌ای است. گیرباکس تمام تلاش خود را کرده‌است تا چیز جدیدی خلق کند و با دیگر MOBAها مقایسه نشود، به شکلی که آقای وردل هم در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر MOBAهای بزرگی وجود دارد و این برای گیمرها راحت است که بگویند اَه، دوباره یک MOBA!» این بازی به ناشری 2K Games، برای PS4، XOne و PC در تاریخ 14 اردیبهشت عرضه خواهد شد.

داود حسینی

Old, but I'm not that old Young, but I'm not that bold

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا