معرفی بازی‌ها

معرفی بازی Enslaved: Odyssey to the West

استدیو نینجا تئوری استدیو خوش  سابقه ای است. اولین کار این استدیو در نسل هفتم ساخت عنوانی انحصاری برای PS3  بود.عنوانی که نمایش های آن هر گیمری را به خود جذب می کرد. حرکات بی نظیر شخصیت اصلی نریکو زیبا و دیدنی بود به شکلی که همه با دیدن آن به وجد می آمدند. Heavenly Sword  در سپتامبر سال 2007 منتشر شد و تا مارچ سال بعد بیش از یک میلیون نسخه فروخت و از 10، نمره 8 را به خود اختصاص داد که بیشتر، منتقدین به ضعف هایی نظیر کوتاه بودن بیش از حد و نبود بخش Multi Player اشاره کرده بودند.
نریکو شخصیت زنی بود خشن، با موهایی درهم پیچیده و قرمز که بازی داستان مربوط به او و شمشیر معروف بهشتی را روایت می کرد.کنترل دو شخصیت نریکو و خواهر او کای  به عهده شما بود. قسمت اکشن و مبارزات را با نریکو و شمشیر بهشتی اش انجام می دادید و با کای می توانستید دشمنان را از دور نشانه بگیرید . بازی براحتی در 4-5 ساعت به اتمام می رسید و کوتاه بودن آن کاملا احساس می شد و آرزو می کردید که ای کاش مراحل بیشتری را با نریکو و کای همراه بودید. امیدهایی برای ساخت شماره دوم بازی وجود داشت که متاسفانه سازندگان آن را به کلی تکذیب کردند و حداقل مشخص شد این استدیو شماره دوم را نخواهد ساخت چرا که تمام حقوق بازی متعلق به (SCEA (Sony Computer Entertainment America بود.

 در سال 2009 کار بعدی این استدیو معرفی شد. Enslaved: Odyssey to the West نام بازی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
Enslaved: Odyssey to the West یک تکنیکال اکشن ادونچر است! شاید اسم این سبک تا به حال به گوشتان نخورده باشد ولی  قرار است شما به غیراز کارهای معمول در این ژانر، مثل وارد کردن چند ضربه ای ها و حل کردن پازل ها حرکت های تاکتیکی نیز انجام دهید  و در این راه همراهانتان را رهبری کنید.
داستان این بازی مربوط می شود به 150 سال بعد در آینده، زمانی که جنگی بزرگ  بین انسان ها آسیب های جبران ناپذیری بر زمین وارد کرده و تقریبا نسل انسان منقرض شده است. در این بین فقط ربات های باقی مانده از جنگ به شکل پراکنده بر روی زمین وجود دارند که ماموریتشان  نابودی انسان ها است. آن ها همیشه در کمین نشسته اند تا اندک نفرات باقی مانده را  به کام مرگ بکشانند چرا که هیچ کس به آن ها خبر نداده است که جنگ به پایان رسیده است!
شخصیت اصلی بازی فردی تنها و گوشه گیر و البته خشن به نام مانکی است که با انسان ها چندان رابطه خوبی ندارد و در طول زندگی خود همیشه در حال فرار از ربات ها و ماشین های غول پیکری بوده که در پی شکار او بوده اند.او با محیط خشن و نا امن بیرون آشنا است و در هنگام خطر به خوبی می تواند از مهلکه فرار کند و جان خود را نجات دهد.زندگی در این جهان مرده به خوبی به او آموخته که چگونه زنده بماند و از جان خود محافظت کند. زخم هایی که روی بدنش وجود دارند کاملا این موضوع را اثبات می کنند.زخم هایی که یادگار ربات هایی هستند که قبلا مانکی با آن ها به مبارزه پرداخته است.
شخصیت دیگر بازی Trip  است.دختری با موه های قزمز به مانند نریکو در Heavenly Sword (علاقه زیاد Ninja Theory به زنان مو قرمز!) که یک متخصص فنی تمام عیار است. او به همراه پدرش با ایجاد انجمنی از انسان های باز مانده و با فراهم آوردن موقعیت آموزش، زراعت و امکانات رفاهی سعی در ایجاد تمدنی جدید از انسان ها را دارند.در اصل آنها تنها امید بازماندگان بر روی کره زمین می باشند.
بر اثر یک اتفاق مانکی توسط ربات ها اسیر شده و به وسیله کشتی هوایی به مقصدی نا آشنا برده می شود.در اینجاست که دو شخصیت اصلی در کنار هم قرار میگیرند چرا که  Trip هم یکی ازاسرای کشتی است.او با دیدن مانکی و سعی او برای فرار از کشتی او را زیر نظر می گیرد تا زمانی که کشتی سقوط می کند ومانکی بی هوش می شود.در این هنگام Trip  با بستن هد بندی خاص به سر مانکی او را مجبور می کند که به خواسته های او عمل کند در غیر این صورت با استفاده از هدبند برنامه ریزی شده، شوک های الکتریکی به مانکی وارد می کند و درهر صورتی که مانکی Trip  را رها کند و یا Trip  بمیرد مانکی نیز کشته خواهد شد. تنها خواسته ی Trip  بازگشت به خانه و دیدار دوباره با پدرش است و از مانکی می خواهد که در این راه به او کمک کند.البته در اواسط بازی یکی از دوستان Trip  نیز به این تیم دونفره اضافه خواهد شد که اطلاعاتی زیادی در مورد این شخصیت وجود ندارد.

 داستان بازی برگرفته از نولی چینی به نام سفر به غرب است که تا به حال در رسانه های مختلف دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته و از این کتاب به اشکال مختلف اقتباس شده است.Alex Garland  به عنوان نویسنده با Ninja Theory  همکاری می کند.نویسنده نول The Beach و  The Tesseract که به ترتیب فیلم های The Beach  و 28 Days Later از روی آن ها اقتباس شده است و همچنین نویسندگی فیلمنامه 28 Days Later به عهده خود او بوده است. Garland انتخاب بسیار خوبی به عنوان نویسنده کار محسوب می شود چرا که او یک گیمر حرفه ای است و با بازی های کامپیوتری آشنایی بسیار خوب دارد. او به بازی کردن در XBL علاقه خاصی داشته و وقت زیادی را صرف بازی کردن به شکل Online  می کند.
طبق گفته Tameem Antoniades کارگردان Ninja Theory سی درصد بازی صرف مبارزات مانکی به شکل مستقیم با ربات ها خواهد شد و مابقی اختصاص به بخش Puzzle, Platformer و بخش های مربوط به همکاری مانکی و Trip، خواهد داشت.
در بخش مبارزات شما دکمه ضربه معمولی و ضربه محکم را دارید که با ترکیب کردن آن ها می توانید چند ضربه ای های مختلفی را خلق کنید. با نگه داشتن دکمه  ضربه های اصلی ضربه های شارژ شده می زنید و در زمان لازم از تمام کننده های زیبایی استفاده خواهید کرد.گاهی اوقات در این هنگام دوربین به حالت Slow Motion می رود و ضربه ها را به زیبایی و از نمایی نزدیک تر نشان می دهد. می توانید در برابر حمله های دشمن حالت دفاعی بگیرید و یا جای خالی دهید و ضربه ضد حمله (Counter Attack) وارد کنید.کنترل در این قسمت کاملا مناسب و خوش دست است و وارد کردن چند ضربه ای ها لذت فوق العاده بالایی دارد. چند ضربه ای ها تعدادشان زیاد نیست و در نتیجه در هنگام استفاده از آن ها گیج نخواهید شد. پیچیدگی های زیادی که در زدن چند ضربه ای ها در Heavenly Sword وجود داشت در این بازی  وجود ندارد ولی هنوز هم برای ترکیب ضربه های مختلف نیاز به تمرین دارید تا بتوانید از همه آن ها  به خوبی استفاده کنید.
در مبارزات از سیستمی استفاده خواهید کرد که وضعیت ربات ها را به شما نشان می دهد. زمانی که دشمنان قرمز رنگ می شوند به این معنی است که آن ها در حالت حمله قرار دارند و زمانی که آبی هستند دفاع می کنند و حالت زرد به این معنی است که آن ها در تدارک حمله می باشند. این سیستم به شما کمک می کند که در وقت لازم حمله، دفاع و یا جای خالی دهید و در مبارزات شلوغ بسیار کارآمد است.

 درحین مبارزه شما باید حواستان به Trip نیز باشد.زمانی که او مورد حمله قرار بگیرد شما باید به سرعت به سراغ او رفته و او را نجات دهید. سیستم Upgrade  هم در بازی وجود دارد که توسط دانه های طلایی که مانکی از گوش کنار مراحل و یا در عوض از بین بردن دشمنان به دست می آورد انجام می شود و چند ضربه ای های جدید آزاد می شود.
سلاح اصلی مانکی عصای تلسکوپی او است که در طول بازی قابلیت های جدیدی به آن اضافه خواهد شد. به عنوان مثال قابلیت نشانه گیری هدف های دور که باعث می شود دشمنانی که با شما فاصله زیادی دارند را مورد نشانه قرار داده و به طرف آن ها شلیک کنید.
وسیله دیگری که مانکی از آن استفاده می کند یک hoverboard است. بردی که مانکی آن را Cloud  (ابر) می نامد و  توسط آن مانکی می تواند از روی آب ها عبور کند. اوایل Trip به مانکی اجازه دور شدن از او را به هیچ وجه نمی دهد ولی با گذشت چند مرحله،  اعتماد لازم بین این دو بوجود می آید و مانکی کاملا از او جدا شده و به انجام کارهای خاص می پردازد. به همین دلیل شما در هنگام استفاده از برد، آزادی نسبتا خوبی دارید و می توانید در محیط گردش کنید. کنترل در این قسمت کاملا راضی کننده است و شما به راحتی می توانید از روی موانع بپرید و یا به سرعت به طرف ها بپیچید.

البته Trip هم بیکار نمی نشیند و به شما کمک می کند. او همه کارهای مربوط به هک کردن سیستم های مختلف را انجام می دهد و یا بوسیله وسایل الکترونیکی که در محیط  پیدا می کنید چیزهای جالبی خلق می کند.مثلا در یکی از دموها با محیطی روبرو می شوید که مین گزاری شده و محل مین ها کاملا مخفی است. Trip با دیدن سنجاقکی مکانیکی از مانکی می خواهد که سنجاقک را برای او بیاورد.مانکی پس از دنبال کردن سنجاقک او را گرفته و به Trip می دهد. Trip هم با یک سری عملیات فنی سنجاقک را به یک سنسور که قابلیت شناسایی محل مین ها را دارد تبدیل کرده  و آن را به هدبند مانکی متصل می کند.حال مانکی می تواند محل مین ها را به خوبی شناسایی کند و شما می توانید راه خود را از میان مین ها پیدا کنید. Trip می تواند ربات ها را شناسایی (Scan) کرده و برای از بین بردن آنها به شما کمک کند.او نقاط ضعف ربات ها را مشخص می کند تا راحت تر بر آن ها غلبه کنید و یا زمانی که چندین مدل مختلف از ربات ها به شما حمله می کنند به شما نشان می دهد که کدام یک را زودتر از بقیه نابود کنید.
همچنین Trip بوسیله شوک های الکترومغناطیسی EMP می تواند برای لحظه ای ربات ها را در جای خود خشک کند که این کار به شما فرصت می دهد که حمله نهایی را انجام دهید و یا در زمانی که یکی از آن ها شما را گرفته است Trip بدین وسیله به شما کمک می کند و شما را از بند ربات آزاد می کند. البته مدتی زمان می برد که EMP شارژ شود و دوباره مورد استفاده قرار گیرد.
شما می توانید به Trip  فرمان هم بدهید. در اوایل کار فقط می توانید از او بخواهید به طرف محل شما بیاید.دستور بعدی این است که او حواس دشمنان را به طرف خود جلب کند.مثلا در یک صحنه که ربات ها به شما شلیک می کنند شما بوسیله Trip و دستگاهی مخصوص، حواس ربات ها را پرت می کنید و از روی یک پل که در تیررس آن ها قرار دارد عبور می کنید و بعد از رسیدن به سنگر، با ایجاد صدایی بلند توجه آن ها را به خود جلب می کنید تا Trip  هم بتواند از پل عبور کند و خود را به شما برساند. در این صحنه شما شاهد همکاری (Co-op) این دو هستید که به خوبی و بدون نقص اجرا می شود.این بخش به همین جا خلاصه نمی شود و در قسمت های دیگر و به شکلی متفاوت نیز همکاری این دو نفر را خواهید دید. Trip به خوبی به دستورات مانکی عمل می کند و مشکل خاصی نیز نسبت به هوش مصنوعی (AI) او وجود ندارد.

 مانکی می تواند از مکانی به مکان دیگر پرش بلند بزند و از دیوار، تیر برق و انواع و اقسام اشیای مختلف بالا برود و بر روی میله های همیشگی این مدل از بازی ها که مشخص نیست به چه دلیل به این شکل منظم پشت سر هم قرار گرفته اند تاب بخورد! پرش ها گاهی اوقات پشت سرهم و سریع انجام شده و دقت بالایی از شما می طلبند. زمان نیز در این بین اهمیت خاصی دارد.گاهی اوقات ربات ها در حال تیر اندازی به شما هستند و شما باید به سرعت ازموانع عبور کنید و خود را به جای امن برسانید .کنترل در این بخش کمی مشکل دارد و بعضا مانکی سریع عکس العمل نشان نمی دهد و باعث مردن شما می شود که به گفته سازندگان در نسخه نهایی این مشکل حل خواهد شد. اشیایی که قابلیت استفاده را دارند برق می زنند و به شما کمک می کنند که سریع تر راه را پیدا کنید. ممکن است در حین بالا رفتن از چیزی اشیاء محیطی تخریب شوند و مانند بازی Uncharted که در موقعیت های حساس این مدل اتفاقات رخ میداد، شما را شوکه کنند. در بخش Platformer نیز همکاری و Co-op وجود دارد. مثلا برای  قسمت های بلندی که مانکی دسترسی به آن ها  ندارد آیکونی به شکل دو آدمک نمایان می شود که باید مانکی به طرف Trip رفته و او را به بالا پرتاب کند. این بخش بازی کاملا خطی است و شما انتخاب های زیادی برای عبور از مراحل ندارید ولی به راحتی بازی های این سبک  نیست و مطمئنا قابلیت های شما را به چالش خواهد کشید.با توجه به دقت بالای تیم سازنده به بخش Puzzle, Platformer مطمئنا باید شاهد معماهای جالب و جذابی در این بازی باشیم.
تنوع دشمنان تاثیر زیادی بر روی گیم پلی می گذارد. با ورود دشمنان جدید سبک مبارزات نیز تغییر می کند.مثلا در اوایل فقط با ربات های غیر مسلح مواجه می شوید ولی با پیشرفت در مراحل، ربات ها از سلاح های مختلفی استفاده می کنند که شما را مجبور می کنند که از مقابله به شکل مستقیم پرهیز کنید و با استراتژی (البته با کمک Trip)  به آن ها برسید و کار آن ها را یکسره کنید. ربات هایی نیز وجود دارند که مانکی می تواند در یک  حمله ناگهانی  قطعاتی مثل بازوی مکانیکی و یا اسلحه هایی که به بدن آنها متصل است را جدا کرده و از آن ها برعلیه  ربات های دیگر استفاده کند.
هوش مصنوعی دشمنان  به خوبی عمل می کند و زمانی که چند نفره به شما حمله می کنند به این راحتی ها نمی توان از عهده آن ها برآمد. به خصوص زمانی که با ربات های پیشرفته تری روبرو می شوید که به مانند Boss های آخر بازی ها مبارزه با آن ها نسبت به ربات های دیگر بسیار سخت تر است. Boss Fight هایی هم وجود خواهند داشت که با تجربه ی ما از Heavenly Sword مطمئنا با مبارزات جذاب و بزرگی روبرو هستیم. بازی از سه درجه سختی بهره می برد که حتی درجه معمولی نیز شما را به دردسرخواهد انداخت. ولی این امکان وجود دارد که در اول هر مرحله درجه سختی بازی را تغییر داد.
Unreal Engine 3  موتوری است که به دنیای Enslaved جان داده است. دنیایی که به سبک Post Apocalyptic طراحی شده است و پس از نابودی تمدن بر روی زمین، طبیعت همه جا را پوشانده و سبز کرده است.نماها بسیار زیبا و چشم نواز هستند و قدم زدن در این محیط بکر و تازه لذت فراوانی دارد.محیط ها مثل Heavenly Sword بزرگ و وسیع هستند و جزییات بالایی دارند. Andy Serkis مانند Heavenly Sword در این بازی نیز با Ninja Theory همکاری می کند. انیمیشن مانکی از روی حرکات او کپچر شده است و خود او نیز به جای مانکی صحبت می کند و مشخصا با مهارت بالای او در این زمینه شاهد یه کار بی نقص و عالی خواهیم بود. مدل شخصیت Trip در یکی از نمایش ها زمانی که پشت یک سنگر قرار گرفته بود چندان جالب نبود که احتمالا در نسخه آخر این مشکل برطرف خواهد شد.صدای Trip  کاملا با شخصیت و صورت او همخوانی دارد. در ساخت  ربات ها دقت زیادی صورت گرفته تا همگی جذاب و عجیب به نظر برسند.

 به گفته سازندگان به دلیل استفاده از Unreal Engine 3 بازی در هر دو نسخه 360 و PS3  یکسان است.تیم کوچکی به شکل اختصاصی بر روی این موضوع کار می کند که هیچ تفاوتی بین دو نسخه وجود نداشته باشد.سازندگان به شکل دقیقی مدت زمان گیم پلی را مشخص نکرده اند ولی گفته شده در حد بازی های معمول این ژانر، زمان نیاز دارید که آن را به اتمام رسانید.
Enslaved: Odyssey to the West نوید یک اکشن ماجرایی بسیار خوب را میدهد که اگر سازندگان مشکلات و نقص های آن را تا زمان انتشار به خوبی برطرف کنند با وجود تنوع بالا و البته وجود قسمت های تاکتیکی می توان انتظار یه عنوان جذاب و خوش ساخت را داشت .
بازی توسط Namco Bandai Games برای دو کنسول 360 و PS3  در ماه اکتبر امسال منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا