معرفی بازی‌ها

پنجمین سفر فضایی با ترای ایس

پنجمین سفر فضایی با ترای ایس, src=/files/Star%20Ocean%20I%26F%2004.jpg></div><p> قرن‌ها از خروج انسان‌ها از سیاره زمین می‌گذرد و حال نژاد انسان به صورت پراکنده در اقصی نقاط کهکشان در صلح و آرامش به همراه سایر نژادها به زندگی خود ادامه می‌دهد. اما این صلح و آرامش در سیاره «فی‌کرید» (FayCreed) در حال نابودی است، سیاره‌ای که مکانی برای آغاز جنگی جدید است. جنگی که شاید تمام کهکشان را در بر گیرد.<br> داستان بازی در سال 537 فضایی رخ داده و قرار است بازه زمانی بین شماره دوم و سوم سری استار اوشن را پوشش دهد.<br> با هم نگاهی به چند تن از شخصیت‌های اصلی بازی می‌اندازیم:<br>  </p><div style=Fidel Camuze
 src=/files/Star%20Ocean%20Fidel.jpg style=

 

شخصیت اصلی بازی، پسری 23 ساله بنام «فیدل» و یکی از محافظین دهکده «استارل» (محل سکونت فیدل) که وظیفه محافظت از مردم دهکده را برعهده دارد. پدر فیدل بعنوان قدرتمندترین و معروف‌ترین عضو گارد امپراطوری شناخته شده و فیدل توانایی‌های رزمی و شمشیرزنی خود را مستقیماً از پدر خود یاد گرفته است.
 

Miki Sauvester
 src=/files/Star%20Ocean%20Miki.jpg></div><div style= 

دوست دوران بچگی فیدل که علاقه بسیاری به او داشته و فیدل را به مانند برادر بزرگتر خود می‌داند. «میکی» دختر ساده و مهربانی است که در کنار فیدل رفتاری بچه‌گانه را از خود بروز می‌دهد ولی در برخورد با دیگران رفتاری کاملاً بالغ‌تر را برمی‌تاباند. میکی توانایی‌ ترمیم سلامتی دیگران (Heal) به وسیله نیروهای جادویی خود را دارد، توانایی بسیار نادری که باعث شده تا او تبدیل به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های گروه شما شود.
 

Fiore Burnelli
 src=/files/Fiore.jpg /></div><div style= 

یکی از دانش‌آموزان و اعضای پژوهشگاه امپراطوری «لانگداو» و جادوگری بسیار توانمند. «فیوره» شخصیت خودشیفته‌ای داشته و از نمایش توانایی‌های بالای خود به دیگران بسیار لذت می‌برد. دلیل اصلی پوشیدن لباس عجیب و غریب فیوره نیز نمایش خالکوبی‌های جادویی خود به دیگران عنوان شده است.
 

Viktor Oakville
 src=/files/Star%20Ocean%20Victor.jpg style=
 

یکی از سربازان و اعضای گارد ویژه پادشاهی «لسلیا» (Leslia). «ویکتور» شخصیت با ایمان و کاملاً منضبطی داشته و وظیفه‌شناسی را سرلوحه زندگی خویش قرار داده است. همین وظیفه شناسی باعث شده تا زیر دستان ویکتور اعتماد صد در صدی به او پیدا کرده و تمامی دستورات وی را بدون چون و چرا اجرا کنند.
ویکتور یکی از شاگردان پدر فیدل نیز بوده و تعلیمات رزمی و شمشیرزنی را از او آموخته است. از همین رو تکنیک‌های مشابهی بین او و فیدل دیده می‌شود، هر چند ویکتور سعی کرده با اضافه کردن شمشیر دوم سبک مخصوص به خود را ابداع کند که در دستیابی به این امر نیز کاملاً موفق بوده است.
 

Emerson
 src=/files/Star%20Ocean%20Emerson.jpg style=
 

«امرسون» مسافری است که مدام در حال سفر کردن به مکان‌های مختلف است. لباس و ظاهر وی بسیار شبیه به داروفروشان در دنیای استار اوشن است ولی خبری از فروش دارو نبوده و برعکس ظاهر زمخت خود شخصیت جالب و مفرحی دارد. امرسون عاشق دو چیز است، نوشیدنی و زنان. همین مسئله باعث شده تا مدام در حال صحبت و شیرین‌زبانی برای بانوان باشد، البته از آنجایی که سن و سال بالایی داشته و مردی دنیا دیده بحساب می‌آید همیشه مراقب است که زیاده‌روی نکند.
سلاح اصلی امرسون «کراس بو»‌‎‌‌‎‌‎‎‌‎‌‍‌‌‍یی (Cross Bow) بسیار قدرتمند است و توانایی مبارزه از فواصل دور یکی از قابلیت‌های مهم او بحساب می‌آید.
 

Anne
 src=/files/Star%20Ocean%20Anne.jpg style=
 

«آنه» همسفر امرسون است، دختری زیبا، زیرک و خونسرد که به دلایل نامعلومی با امرسون همسفر شده است. با اینکه آنه ظاهر جدی و سختی دارد ولی انسان سرد و بی‌روحی نبوده و دارای باطنی بسیار مهربان‌تر از آنچه به چشم می‌آید است. برای مثال آنه به صورت دیوانه واری عاشق گربه سانان است.
سلاح اصلی آنه، مشت‌های آهنین اوست و سرعت بسیار بالا در حرکت و ضربات سریع نیز توانایی‌های اصلی وی را تشکیل می‌دهد.
 

Lilia
 src=/files/Star%20Ocean%20lilia.jpg style=
 

دختر بچه‌ای مرموز و یکی از شخصیت‌های اصلی و مهم داستان. «لیلیا» حافظه و احساسات خود را از دست داده و از همین رو با فیدل و میکی همراه می‌شود تا بتواند آن‌ها را دوباره بدست آورد. طرز صحبت کردن لیلیا با توجه به سن پایین او (12 سال) بسیار بچه‌گانه و بانمک بوده و همین مسئله باعث شده تا رابطه بسیار خوبی بین او و میکی ایجاد شود، رابطه‌ای همچون دو خواهر.

داستان بازی همانند شماره‌های قبلی و عناوین کلاسیک سبک در رابطه با نجات جهان، دوستی و بلوغ شخصیت‌ها در طول راه است. شاید بزرگترین تفاوت استار اوشن 5 با سایر عناوین سبک را بتوان سن و سال شخصیت اصلی داستان یعنی فیدل دانست. پسری 23 ساله که برخلاف سایر قهرمانان عناوین ژاپنی نوجوانی بی‌تجربه نبوده و طبق گفته کارگردان بازی آقای «اُگاوا» دلیل اصلی این انتخاب بالا رفتن سن طرفداران سری است. این مسئله به آن‌ها (تیم ساخت) اجازه می‌دهد تا فیدل را تبدیل به شخصیتی باورپذیرتر و قابل لمس‌تر برای طرفداران کنند.
از دیگر نکات مهم در رابطه با داستان بازی باید به وجود پایان‌های متفاوت اشاره کرد. در انتها و بسته به انتخاب‌های شما در طول بازی و رابطه فیدل با سایر اعضای گروه، بازیکن شاهد یکی از چندین پایان بازی خواهد بود. پایان‌هایی که به گفته کارگردان بازی تفاوت‌های بسیاری با هم خواهند داشت.
 

 src=/files/Star%20Ocean%20I%26F%2003.jpg style=

همانند عناوین گذشته در سری، «پرایوت اکشن‌ها» (Private Action) در بازی حضور پر رنگی داشته و عامل اصلی در بهبود روابط شما با دیگران هستند. وقایعی که در جای جای بازی رخ داده و دیدن آن‌ها باعث می‌شود تا با سایر اعضای گروه خود بیشتر آشنا شده و رابطه دوستانه محکم‌تری بین شما ایجاد شود. این‌بار نواری جداگانه برای مشاهده رابطه خود با سایر اعضای گروه در بازی وجود دارد که برنامه‌ریزی برای نحوه برخورد با دیگران و رسیدن به پایان مورد نظر را آسان‌تر از گذشته می‌کند.
از مباحث داستانی بگذریم و نگاهی داشته باشیم به سیستم کلی مبارزات، بخشی که با توجه به استودیو سازنده، انتظارات بسیار بالایی از آن می‌رود.
روند کلی مبارزات همچون گذشته به صورت اکشن همزمان پی‌گیری می‌شود که با تغییرات ریز و درشت زیادی روبرو شده است. اولین تغییر شروع مبارزه در نقشه اصلی بازی است. بدین صورت که دیگر پس از برخورد با دشمنان خبری از تلپورت شدن به میدان مبارزه‌ای دایره شکل نبوده و مبارزه در همان نقشه اصلی بازی پیگیری می‌شود.
علاوه بر این می‌توان مهم‌ترین نکته در سیستم مبارزات بازی را استفاده از سیستم کلاسیک سنگ، کاغذ و قیچی در بطن آن دانست. سیستمی بهینه شده که علاوه بر جذاب کردن درگیری‌ها از استفاده بیش از حد از تکنیک و حرکتی خاص برای پیروزی در مبارزات جلوگیری می‌کند. بدین گونه که ضربات ضعیف (دکمه مربع) توانایی دخالت در اجرای ضربات سنگین دشمنان را دارند ولی امکان دفع آن‌ها در صورت دفاع دشمن وجود دارد، ضربات سنگین (دکمه مثلث) توانایی شکستن دفاع دشمنان را داشته ولی در صورت برخورد ضربه ضعیف، اجرای آن متوقف می‌شود. دفاع کردن نیز توانایی جلوگیری از ضربات ضعیف را داشته و امکان اجرای ضدحمله را به شما خواهد داد ولی در مقابل ضربات سنگین براحتی شکسته خواهد شد. همین سیستم گردشی باعث می‌شود تا بازیکن نهایت دقت را به خرج داده و استفاده به موقع از حرکات، تبدیل به کلید پیروزی در مبارزات شود و از آسان شدن بازی با توجه به اکشن بودن آن (همانند سایر عناوین اکشن همزمان در سبک) تا حدی جلوگیری کند.
 

 src=/files/Star%20Ocean%20I%26F%2005.jpg style=

این‌بار بر خلاف عناوین گذشته گروه تحت کنترل شما در مبارزات، محدود به 3 یا 4 نفر نبوده و تمامی همراهان شما در مبارزات به صورت فعال شرکت خواهد داشت. مطمئناً دیدن هر 7 عضو گروه و شرکت آن‌ها در مبارزات بعضاً گسترده بازی، حس و حال حماسی و بسیار جالبی را خواهد داشت. بغیر از لیلیا که جزو شخصیت‌های کمکی در مبارزات است، بازیکن توانایی کنترل تک تک اعضای گروه را خواهد داشت. با فشردن دکمه چپ و راست بر روی D-Pad می‌توانید براحتی و بدون معطلی در میان مبارزه بین اعضای گروه خود سوییچ کرده و مبارزه را با شخصیت مورد نظر خود ادامه دهید. این مسئله باعث می‌شود تا اجازه اجرای تکنیک‌های زنجیروار و جالبی را بدست آورید که در صورت استفاده درست از آن‌ها با صحنه‌های شلوغ و مفرحی روبرو خواهید شد. همانطور که بالاتر اشاره کردم لیلیا یکی از شخصیت‌های کمکی در مبارزات است که بازیکن توانایی کنترل مستقیم او را ندارد. در طول داستان شخصیت‌های متفاوتی در بازه‌های زمانی مختلف به گروه شما پیوسته و نقش نیروی کمکی را در مبارزات ایفا کرده و به گسترده شدن میدان مبارزه کمک بسزایی می‌کنند.
همانطور که کارگردان بازی در گذشته اشاره کرده است کنترل گروهی هفت نفره در مبارزات مطمئناً کار سختی خواهد بود. این مسئله باعث می‌شود تا تعیین وظایف برای سایر اعضای گروه تبدیل به امری حیاتی شود. شما می‌توانید برای هرکدام از اعضای گروه خود چهار وظیفه و نقش متفاوت را تعریف کنید تا در زمانی که بوسیله هوش مصنوعی بازی کنترل می‌شوند کماکان از استراتژی تعیین شده توسط شما استفاده کنند. از آنجایی که بازی از اکثر المان‌های کلاسیک سبک استفاده می‌کند و همین امر سختی دوچندانی را بهمراه دارد، انتخاب استراتژی مناسب و تعیین وظایف درست برای هر کدام از اعضای گروه تبدیل به کلید اصلی برای پیروزی در مبارزات گسترده به ویژه باس‌فایت‌های بازی می‌شود و در صورت حمله همه جانبه توسط تمام اعضای گروه مطمئناً با چیزی به جز صفحه GameOver روبرو نخواهید شد.
 

 src=/files/Star%20Ocean%20I%26F%2002.jpg></div><p> یکی دیگر از قابلیت‌های تحت اختیار بازیکن در مبارزات، سیستمی بنام «راش مود» (Rush Mode) است، در طول مبارزه و بسته به نحوه اجرای حرکات شما (سیستم سنگ، کاغذ و قیچی) نوار مخصوصی شروع به پر شدن کرده که با کامل شدن آن توانایی استفاده از قوی‌ترین تکنیک‌های بازی به شما داده خواهد شد که برای هر کدام از اعضای گروه همراه با انیمیشن مجزایی بوده و طبق گفته کارگردان و سازندگان بازی، استفاده به موقع از راش مود به خصوص در هنگام درگیری با دشمنان غول پیکر و باس فایت‌های بازی کمک بسزایی به پیروزی شما در مبارزات خواهد کرد.</p><p>همانطور که اشاره شد بسیاری از المان‌های کلاسیک سبک راه خود را به پنجمین شماره از سری استار اوشن باز کرده‌اند که با هم نگاهی به برخی از آن‌ها می‌اندازیم.<br> بر خلاف گذشته پس از پایان مبارزه خبری از پر شدن نوار سلامتی، از بین رفتن «Status Alignment»ها و زنده شدن شخصیت‌ها نیست و تنها بوسیله آیتم‌ها و جادوهای مخصوص، توانایی پر کردن میزان سلامتی و زنده کردن اعضای گروه را خواهید داشت. البته کار به همین جا ختم نشده، استار اوشن 5 پای خود را فراتر گذاشته و در صورت بالا رفتن مرتبه شما در بازی (Level Up) و حتی رسیدن به نقاط امن و ذخیره بازی (Save Point) نیز خبری از پر شدن نوار سلامتی و… نخواهد بود.<br> استفاده از آیتم‌های بازی نیز محدودیت‌های مخصوص به خود را دارند. برای مثال آیتم‌های سلامتی فقط به میزان مشخصی قابل ذخیره شدن هستند. همچنین در صورت استفاده از هر نوع آیتمی در میان مبارزه، برای مدت زمان مشخصی امکان استفاده دوباره از آیتم‌های خود را از دست خواهید داد. این مسئله باعث می‌شود تا همانند سایر عناوین سبک نتوانید با صد‌ها آیتم سلامتی مختلف به مقابله با دشمنان بازی رفته و با استفاده پشت سرهم از آنان تبدیل به جنگجویی نامیرا شوید. از دیگر ویژگی‌های چالش‌برانگیز بازی نیز باید به غیبت «چک پوینت» اشاره کرد، بدین گونه که در صورت از بین رفتن تمام اعضای گروه، خبری از گزینه تکرار مبارزه نبوده و بازی شما را یکراست به آخرین محل ذخیره شده می‌برد.<br>  </p><div style= src=/files/Star%20Ocean%20I%26F%2001.jpg style=

همانند عناوین گذشته گشت و گذار در محیط و پیدا کردن آیتم‌های مختلف نیز یکی از بخش‌های مهم بازی است. آیتم‌هایی که هر کدام در دسته خاصی قرار داشته و پیدا کردن آن‌ها تنها در صورت داشتن تخصص مورد نظر امکان‌پذیر است، برای مثال میکا تخصص ویژه‌ای در پیدا کردن آیتم‌های سلامتی دارد. تمامی مهارت‌های تخصصی در بازی بوسیله SPهای بدست آمده در مبارزات قابل ارتقا بوده و هرچه مرتبه تخصص مورد نظر بیشتر باشد، در صورت استفاده از آن با نتیجه بهتری روبرو خواهید شد.
موسیقی بازی بار دیگر توسط آقای «ساکورابا» آهنگساز معروف سری ساخته می‌شود، خبری که برای طرفداران سری بسیار خوش‌آیند بوده و انتظار برای تجربه بازی را بیش از پیش می‌کند. خبر خوب دیگر توانایی انتخاب بین صداگذاری ژاپنی و انگلیسی در بازی است. مسئله‌ای که با توجه به تجربه کابوس‌وار و صداگذاری انگلیسی افتضاح شماره قبلی مطمئناً باعث شادی و شعف بسیاری از طرفداران سری است.
از لحاظ بصری نیز استار اوشن 5 را می‌توان یکی از زیباترین عناوین جی‌آرپی‌جی در نسل هشتم دانست. آرت استایل زیبای بازی در کنار سبک هنری مخصوص به سری محیط‌ها و شخصیت‌های زیبایی را (حداقل در ویدیو‌های منتشر شده) خلق کرده است. لازم به ذکر است استار اوشن 5 با رزولوشن 1080 و مهم‌تر از آن نرخ فریم 60 عرضه خواهد شد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا