معرفی بازی‌ها

نبردی زیبا در خلیج عدن

نبردی زیبا در خلیج عدن,نبردی زیبا در خلیج عدن,اولین دوره از نمایشگاه Tehran Game Expo در اردیبهشت سال گذشته فرصت خوبی بود تا با عنوان جدید شرکت آمیتیس رایانه، یعنی جنگ در خلیج عدن آشنا شویم. اولین بازی شوتر سوم شخص ایرانی که با تاکید بر روی بخش مالتی پلیر و گرافیک خوش ساخت و چشم نواز خود توانست نظر و توجه عموم مخاطبین نمایشگاه را به خود جلب کرده و علی رغم حضور ناخواسته و غیر منتظره خود در نمایشگاه حتی جوایزی را نیز به خود اختصاص دهد! پس از اتمام نمایشگاه جنگ در خلیج عدن در یک سکوت خبری محض فرو رفته و چندی بعد با یک شک بزرگ دوباره به محافل خبری و رسانه‌های خبری بازگشت؛ اکنون که به تاریخ انتشار بازی رسیده‌ایم جنگ در خلیج عدن نه یک بازی سوم شخص، بلکه یک اول شخص نظامی است که همانند بسیاری از بازی‌های ساخته شده داخلی به صف نه چندان کوتاه FPS های وطنی پیوسته است.

جنگ در خلیج عدن اولین FPS ایرانی نیست اما به جرات می‌توان آن را اولین شوتر نظامی ساخته شده در داخل کشور دانست که توانسته به استاندارد‌های این سبک نزدیک شده و بدور از حاشیه سازی‌های بی‌مورد و بزرگ‌سازی رسانه‌ای، قبل از هرچیز به عنوان یک بازی واقعا “بازی” در میان گیمرهای ایرانی و بازار آشفته بازی‌های رایانه‌ای در داخل کشور، جایی برای خود پیدا کند. خلیج عدن رقیب عناوینی چون Call of Duty نیست (و البته ادعایی نیز در این زمینه ندارد)، قصد رقابت و برابری با بازی‌های روز دنیا را نیز ندارد و حتی شاید مقایسه آن با عناوین این نسل (از نظر گرافیک) بیشتر به یک شوخی احمقانه شبیه باشد اما با تمام این تفاسیر و لحاظ کردن تمام ایرادات آن – که بیشتر آن‌ها متوجه محدودیت‌های غیر قابل انکار بازی سازی در داخل کشور است – یک FPS جذاب و خوش ساخت است که قطعا تمامی طرفداران این سبک می‌توانند با چشم بستن بر روی تمام محدودیت‌های آن، از گیم‌پلی و داستان هیجان انگیز بازی لذت برند.

همانطور که گفتیم بیشتر گیمرها (خصوصا بازدید کنندگان نمایشگاه TGE سال گذشته) خلیج عدن را به عنوان یک بازی سوم شخص به یاد دارند و تصمیم بزرگ شرکت مبنی بر تغییر ژانر بازی چندان به مذاق آن‌ها خوش نیامده و حتی کمی نیز نا امید کننده به نظر می‌رسد اما باید گفت هرچند به نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر به خاطر بخش مالتی پلیر بازی و رقابت با پادشاه گیم‌نت‌های ایرانی یعنی Counter Strike گرفته شده است، اما در مجموع به نفع بازیست و به خلیج عدن اجازه داده است با ورود به ژانری پرطرفدار‌ و مطمئن‌تر، که به سبب تجربیات قبلی موجود امتحان خود را نیز به خوبی پس داده است، بتواند با قدرتی بیش تر در بازار ظاهر شده و خیلی عظیم‌تری از گیمرها را به دور خود جمع کند.
,,خلیج عدن گیمرها را در نقش سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقیم و بدون هیچ مقدمه چینی و پیش زمینه‌ای در میانه نبرد‌های خشن و خونین آب‌های دور دست جنوب، در مقابل متجاوزین و دزدان دریایی سومالیایی قرار می‌دهد. داستان با تسخیر یکی از کشتی‌های ایرانی توسط دزدان دریایی آغاز شده و در نهایت این وظیفه شماست که با فرار از دست متجاوزین و اطلاع رسانی به پایگاه ارتش، خود را آماده یک نبرد تمام عیار با دزدان دریایی سومالیایی متهاجم کنید. در طول داستان شما کنترل یکی از تکاوران نیرو‌ی دریایی را برعهده دارید که به تازگی به تیم خط شکن ارتش پیوسته است. یک سرباز شجاع و حرفه‌ای که از نبرد و رویارویی با دشمنان هیچ ابایی ندارد.

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد جنگ در خلیج عدن یک FPS نظامی است که به سفارش ارتش جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت بخش هنری آن در دست ساخت و تولید قرار گرفته است. به همین دلیل چه از حیص داستان پردازی و چه از نظر تسلیحات و تاکتیک‌های نظامی می‌توان آن را یک شبیه سازی کوچک و جم و جور از جنگ‌های واقعی رخ داده در خلیج عدن دانست. منطقه خلیج عدن یک آبراهه بین المللی و مسیر رفت و آمد کشتی‌های بزرگ تجاری است که متاسفانه حضور دزدان دریایی در این منطقه، هرساله آسیب و خسارت‌های فراوانی را به شرکت‌های تجاری وارد می‌کند. شدت این خطرات و تهدید دزدان دریایی تا حدی است که بیشتر حمل و نقل‌های صورت گرفته در این منطقه با اسکورت ویژه نیروهای ناتو انجام شده و ایران جزو معدود کشورهایی است که محموله‌های تجاری خود را توسط نیروهای داخلی اسکورت کرده و با دزدان دریایی مبارزه می‌کند. اهمیت این موضوع و نبرد‌های ارتش سوژه‌ایست که خلیج عدن آن را دست مایه تم اصلی داستانی خود قرار داده است و سعی دارد با بازسازی این نبردها در غالب یک بازی رایانه‌ای، گیمرها را با این فضای پرخطر و اختناق آور آشنا کند.

از واقعیت‌های داستانی و رشادت‌های سربازان ارتش در جنگ‌های منطقه‌ای جنوبی که سعی شده است در این بازی به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره شود که بگذریم، تمامی سلاح و وسایل نقلیه موجود در خلیج عدن از روی نمونه‌های واقعی موجود شبیه سازی شده و در طول بازی بیشتر سلاح‌های ارتش نظیر m16, hp35 و … را در دست خواهید گرفت. مدل سازی سلاح‌ها در نوع خود بسیار دقیق و حرفه‌ای صورت گرفته و سعی شده است تا گیمرها تجربه‌ای مجازی از نبرد‌های ارتش، اما بی‌نهایت شبیه به واقعیت، داشته باشند.
,,خلیج عدن پس از یک مرحله بی‌نهایت نفس گیر و شکه کننده (در خصوص این مرحله هیچ توضیح اضافه‌ای نمی‌دهیم و بهتر است خود از نزدیک آن را تجربه کنید!) گیمرها را وارد بخش تمرینی خود می‌کند. سازندگان بازی در خصوص بخش تمرینی بازی توضیح می‌دهند این مرحله که خارج از خط داستانی بازی طراحی شده است، به منظور آشنایی گیمرها با گیم‌پلی بازی در نظر گرفته شده و تاکید بر این یادگیری و مسلط شدن بر کنترل بازی تا حدیست که بدون موفقیت کامل در عبور از آن امکان ادامه دادن بازی وجود ندارد! البته جای هیچ نگرانی نیست، چرا که خلیج عدن بازی سخت و دشواری نیست که نتوانید از عهده انجام آن برآیید!

گیم‌پلی خلیج عدن را می‌توان خلاصه شده‌ای از FPS های مطرح روز نظیر Call of Duty دانست. در خلیج عدن هر آنچیزی که از یک FPS روز و مدرن انتظار می‌رود را خواهید دید، منتها در ابعادی کوچک و جمع و جور‌تر که مناسب یک بازی ایرانیست. شما می‌توانید در طول بازی دو سلاح را با خود حمل کنید، نارنجک پرتاب کرده و یا با چاقوی کمری ویژه خود دشمنان را بدون سر و صدای اضافی از پای در آورید. تنوع سلاح‌ها یکی دیگر از نکات مثبت بازیست که تقریبا چیزی از بازی‌های شبیه سازی نظامی کم ندارد. نکته مهم دیگری که در این خصوص در خلیج عدن دیده می‌شود کاربردی بودن سلاح‌هاست؛ به طوری که تغییر سلاح تنها به منظور ایجاد تنوع صورت نگرفته و واقعا در طول مراحل و روند گیم‌پلی نیاز به استفاده از سلاح‌های مختلف و تغییر تاکتیک مبارزه است.

هوش مصنوعی دشمنان واقعا برای یک بازی ایرانی خارقالعاده و باور نکردنیست و باید اعتراف کرد خلیج عدن اولین بازی ایرانی است که در آن می‌توان به وضوح تفاوت و چالش برانگیز‌تر شدن بازی در تغییر درجه دشواری بازی از آسان به سخت را حس کرد! در درجات سختی بالاتر واکنش دشمنان به حضور شما در طول مراحل بیشتر شده و همانطور که سازندگان بازی نیز به آن اشاره کرده‌اند با دقت بیشتری شما و نیروهایتان را مورد هدف قرار می‌دهند. هوش مصنوعی یاران خودی نیز در نوع خود خوب و قابل قبول است و در لحظاتی از بازی که حرکات آن‌ها از پیش تعیین شده نیست واکنش‌های بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند؛ خصوصا در میانه مبارزات و صحنه‌ها نبرد شلوغ بازی که با هدف گیری‌های دقیق و کارآمد خود کمک بسیار بزرگی برای شما محسوب شده و از آن مهم‌تر بی‌خودی در دست و پای شما نمی‌پیچند!
,,نکته‌ای که از همان ابتدای معرفی جنگ در خلیج عدن را خاص و مورد توجه قرار می‌داد گرافیک بسیار خوب و Product value بسیار بالای این عنوان است. خلیج عدن با موتور آماده Unity3D ساخته شده و باید گفت سازندگان خوش ذوق آمیتیس رایانه توانسته‌اند به خوبی از قابلیت‌های این موتور آماده استفاده کرده و پتانسیل‌های نهفته در آن را رام و در خدمت بازی خود گیرند. اولین ویژگی فنی بسیار بزرگ و مثبت خلیج عدن فرار از باگ و گلیچ‌های گرافیکی پرتعداد و اعصاب خورد کن است که متاسفانه تبدیل به آفت اصلی بیش از نیمی از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی شده‌‌اند! هرچند کمی غیر قابل باور به نظر می‌رسد اما خلیج عدن اصلا باگ نداشته و همچنین باید اعتراف کنیم در طول مدتی که از نزدیک آن را تجربه کردیم به هیچ عنوان شاهد کرش کردن و انواع و اقسام ایرادات فنی عجیب غریب دیده شده در دیگر بازی‌های ایرانی نبودیم!

کیفیت تکسچرها در نوع خود بسیار عالیست و مپ‌های بازی را به واقعیت نزدیک می‌کند، خصوصا اگر بدانید در بازی به هیچ وجه خبری از مشکلاتی نظیر texture loading و … نخواهد بود! انیمیشن‌های بازی، خصوصا حرکت‌های از پیش تعریف شده برای یاران شما، از دیگر نقاط قوت بازیست که حتی در برخی موارد از استاندارد‌های تعریف شده در داخل کشور نیز بالاتر می‌رود. گرافیک هنری بازی نیز در کنار بعد فنی آن بسیار زیبا و چشم نواز کار شده و به خوبی حس درگیری و نبرد در میان آب‌های خلیج عدن را به گیمرها منتقل می‌کند.
,,موسیقی و صدا گذاری یکی دیگر از جذابیت‌های خلیج عدن است که حتی می‌توان آن را بهترین بخش بازی و قابل مقایسه با عناوین مطرح روز دانست. خلیج عدن جزو معدود بازی‌هایست که از صداهای آماده و سمپل‌های بی‌کیفیت استفاده نکرده و سعی داشته است با طراحی صداهای مخصوص خود، فضا و اتمسفر خود را هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک کند. صدا گذاری شخصیت‌ها، خصوصا دزدان دریایی سومالیایی که به زبان خود صحبت می‌کنند(!) بسیار عالیست و حتی می‌توان گفت تاثیر گذار و کاربردی است! اصولا در نقاط حساس گیم‌پلی و مواقع خطر هم تیمی‌هایتان شروع به اعلام خطر و هشدار دادن می‌کنند و اگر به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید ضرر نخواهید کرد!

در نهایت باید گفت به نظر می‌رسد “جنگ در خلیج عدن” جزو معدود بازی‌های ایرانیست که می‌تواند سرگرم کننده بوده و گیمرها را درگیر گیم‌پلی، داستان و در یک کلام فضای مخصوص خود کند. نیاز به گفتن نیست که این عنوان نیز خالی و مبری از ایراد و اشکال نخواد بود اما با در نظر گرفتن تمام ایرادات احتمالی باز هم یک بازی رایانه‌ای خوش ساخت و دوست داشتنی است که بدون شک تمامی طرفداران سبک FPS می‌توانند از بازی کردن و انجام آن ساعت‌های خوش کوتاه، اما لذت بخش و مفرح را تجربه کنند.
,نبردی زیبا در خلیج عدن,نبردی زیبا در خلیج عدن,

اولین دوره از نمایشگاه Tehran Game Expo در اردیبهشت سال گذشته فرصت خوبی بود تا با عنوان جدید شرکت آمیتیس رایانه، یعنی جنگ در خلیج عدن آشنا شویم. اولین بازی شوتر سوم شخص ایرانی که با تاکید بر روی بخش مالتی پلیر و گرافیک خوش ساخت و چشم نواز خود توانست نظر و توجه عموم مخاطبین نمایشگاه را به خود جلب کرده و علی رغم حضور ناخواسته و غیر منتظره خود در نمایشگاه حتی جوایزی را نیز به خود اختصاص دهد! پس از اتمام نمایشگاه جنگ در خلیج عدن در یک سکوت خبری محض فرو رفته و چندی بعد با یک شک بزرگ دوباره به محافل خبری و رسانه‌های خبری بازگشت؛ اکنون که به تاریخ انتشار بازی رسیده‌ایم جنگ در خلیج عدن نه یک بازی سوم شخص، بلکه یک اول شخص نظامی است که همانند بسیاری از بازی‌های ساخته شده داخلی به صف نه چندان کوتاه FPS های وطنی پیوسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا